PDA

View Full Version : Tips & Tricks: Lassen met CO2


Reaper Kustoms
01-05-2006, 13:09
Ik heb dan wel een goed lasapparaat (CO2), maar ben niet zo super ervaren.

bestaan er tabellen hoe je het apparaat in moet stellen bij welk materiaalsoort?
dus hoeveel draad moet je geven en hoeveel hitte bij welke metaalsoort?

verder nog tips m.b.t. deze vorm van lassen? dus hoe kun je zien of je een goede naad bent het leggen? welke hulpmiddelen (bijv. vloeistoffen) kun je het beste gebruiken en op welke manieren?

ik heb al heel wat laswerk gedaan, de ene keer zag het super en strak uit, terwijl het andere keren iets minder goed uit zag. ik weet de oorzaken hier niet goed van. vandaar dat ik hier eens wat informatie probeer in te winnen van profi's.

laat maar weer horen wat jullie allemaal weten. ik hoop dat dit topic weer net zo informatief wordt als die over spuiten. :)

arnus71
01-05-2006, 13:49
Ik ben zelf een beginnende lasser, maar ik denk dat veel afhangt van je apparaat zelf. Voorbeeld: draadsnelheid 4 bij de ene apparaat is anders dan bij de andere, dus dat is lastig een richtlijn te geven.

Ik weet wel dat het erg belangrijk is om het materiaal goed schoon te hebben (dus kaal metaal), en goed tegen elkaar aanhouden (anders fik je er zo doorheen), niet te dun (anders fik je er weer zo doorheen), etc. En een goede lasapparaat natuurlijk.

Goed topic, ga hem volgen! :thumbup:

Reaper Kustoms
01-05-2006, 14:00
anders fik je er zo doorheen)




Door dun materiaal heen fikken heb ik ervaring mee, maar hoe moet je dat dan doen met plaatstaal vroeg ik me af? ben namelijk niet te vinden voor afpunten en dan de boel plamuren (de-grote-beurt-style).

dikke platen lassen zich een stuk lekkerder...

Brazen
01-05-2006, 14:03
Nou ik ben helemaal geen profi helaas :redface: maar volgens mij is het: hoe dunner het materiaal, hoe lager de amperage, want anders fakkel je er ook zo doorheen heb ik opgemerkt met de schermen van mn kwiebel :)

Reaper Kustoms
01-05-2006, 14:18
Nou ik ben helemaal geen profi helaas :redface: maar volgens mij is het: hoe dunner het materiaal, hoe lager de amperage, want anders fakkel je er ook zo doorheen heb ik opgemerkt met de schermen van mn kwiebel :)

dat klopt inderdaad. maar ik vlam er soms nog doorheen op de laagste stand bij plaatstaal. ik vraag me af waaraan dat ligt. zou ik teveel/weinig draad geven?

Dubweiser
01-05-2006, 14:19
Wat ook een goede tip is om als je platen aan het lassen bent is een blok / strip aluminium tegen de achterzijde aan te leggen of vast te maken met een lijmtang op de plaats waar je gaat lassen, dit i.v.m. kromtrekken van de platen.
het aluminium trekt namelijk de warmte tot zicht toe en verminderd zo het kromtrekken van het materiaal wat je aan het lassen bent

dit hebben ze mij op school geleerd toen ik nog constructiebankwerker / plaatwerken was... en m`n diploma voor heb gehaald :)

Brazen
01-05-2006, 14:40
.... zou ik teveel/weinig draad geven?

Ik denk niet dat het daaraan ligt. Maar waar het wel aan ligt weet ik ook (nog) niet :confused: :rolleyes:

Bussie komt zo
01-05-2006, 15:40
Met welke draaddikte ben je plaat aan het lassen?

arnus71
01-05-2006, 15:42
dat klopt inderdaad. maar ik vlam er soms nog doorheen op de laagste stand bij plaatstaal. ik vraag me af waaraan dat ligt. zou ik teveel/weinig draad geven?
Wat voor een stand is dat dan? Is je amperage traploos te verstellen, of heb je bv 'maar' 4 standen?

Marco
01-05-2006, 19:22
Amperage??? wtf ... gebruiken ze dat woord alweer... :) Tis ampere, Amperage bestaat niet .!! :):)

Mijn tip, ga gewoon aan de slag, oefen zoveel mogelijk, daar leer je het meeste van. Zo heb ik t ook geleerd.

Fles open en reduceerventiel ongeveer op 4-6 liter instellen.
Voor dun plaatwerk 0.6 - 1.0mm stand 1 en draadsnelheid relatief laag. Bij schaal van 1 - 10 ongeveer op 3-4

Neem van mij aan, de eerste 25 keer lukt t je niet, de eerste 50 keer ook nog niet echt maar als je blijft oefenen leer je het vanzelf. Als iemand je verteld welke stand je het apparaat moet zetten kun je ECHT NIET meteen lassen.

Toen iemand je vertelde hoe n auto werkte, kon je er toen ook meteen in rijden..........?? Precies :D

Ruud
01-05-2006, 20:32
voltage en amperage zo noem je dat wel. :chair:
dit is ook te beinvloeden door de uitsteek lengte van de draad.
houd je de lastoorts er verder vanaf dan zal het smeltbad niet zo heet worden en breder worden (hier voor zul je dan wel meer gas moeten geven)
maar wat voor gas heb je 80-20% of 85-15%
hoe maak je het metaal schoon, en doe je dat ook aan de onderkant.
wat is de voor opening waar je mee last.
en wat voor draad heb je sg2 misschien.

hou anders iets van messing of koper onder de lasnaad.
als de las dan inzakt zal het nagenoeg geheel straktrekken.
dit gebruik ik bv voor kleine ingeroeste gaatjes dicht te lassen

ook kun je een verzet tang gebruiken
dan overlappen de plaatdelen elkaar
terwijl de buitenkant geheel vlak oogt
dan heb je wel minder kans dat je er door heen brand.

veel plezier met proberen
en bij vragen hoor ik het nog wel.
ps ben jaren lasser geweest
en er komt nog wel meer bij kijken om een foto las te leggen. :rolleyes:
gr ruud

Marco
01-05-2006, 20:58
voltage en amperage zo noem je dat wel. :chair:
dit is ook te beinvloeden door de uitsteek lengte van de draad.
houd je de lastoorts er verder vanaf dan zal het smeltbad niet zo heet worden en breder worden (hier voor zul je dan wel meer gas moeten geven)
maar wat voor gas heb je 80-20% of 85-15%
hoe maak je het metaal schoon, en doe je dat ook aan de onderkant.
wat is de voor opening waar je mee last.
en wat voor draad heb je sg2 misschien.

hou anders iets van messing of koper onder de lasnaad.
als de las dan inzakt zal het nagenoeg geheel straktrekken.
dit gebruik ik bv voor kleine ingeroeste gaatjes dicht te lassen

ook kun je een verzet tang gebruiken
dan overlappen de plaatdelen elkaar
terwijl de buitenkant geheel vlak oogt
dan heb je wel minder kans dat je er door heen brand.

veel plezier met proberen
en bij vragen hoor ik het nog wel.
ps ben jaren lasser geweest
en er komt nog wel meer bij kijken om een foto las te leggen. :rolleyes:
gr ruud

Zo wordt t genoemd, maar als ik dat op school zei, kreeg ik altijd alleen maar zure gezichten, al eens opgezocht in de vandale?? :)

Verder mooie aanvulling en no offence :)

Reaper Kustoms
02-05-2006, 09:08
goede info!
echter veel onbekende begrippen voor mij.
kweet niet precies wat voor gas ik heb e.d. moet dat maar eens bij mijn lasboer na gaan vragen.
heb lasapparaat namelijk ge-erfd.

is alu lassen moeilijk? ik heb gehoord van wel. daar schijn je ook snel doorheen te smelten of niet?
co2 apparaat kun je voor 150 euro ombouwen om er alu mee te lassen heb ik een s geinformeerd: nieuwe toorts, pure argon, en andere draad uiteraard.

Brazen
02-05-2006, 10:08
Zo wordt t genoemd, maar als ik dat op school zei, kreeg ik altijd alleen maar zure gezichten, al eens opgezocht in de vandale?? :)

Verder mooie aanvulling en no offence :)


Amperage: stroomsterkte
Ampere is de eenheid van de stroomsterkte....alsdus Koenen, ik weet niet hoe Meneer Van Dale hiervan vindt... :rolleyes:

Ruud
02-05-2006, 12:41
goede info!
echter veel onbekende begrippen voor mij.
kweet niet precies wat voor gas ik heb e.d. moet dat maar eens bij mijn lasboer na gaan vragen.
heb lasapparaat namelijk ge-erfd.

is alu lassen moeilijk? ik heb gehoord van wel. daar schijn je ook snel doorheen te smelten of niet?
co2 apparaat kun je voor 150 euro ombouwen om er alu mee te lassen heb ik een s geinformeerd: nieuwe toorts, pure argon, en andere draad uiteraard.

De toorts hoeft zelfs niet vervangen te worden, maar de geleider die er in zit wel.
Daar zal er één van kunstof in moeten.

(geleider) is de veer die in je lasslang zit naar je toorts
deze bv iedere maand schoon blazen helpt veel bij las problemen.

stufenheckfahrer
02-05-2006, 17:37
is alu lassen moeilijk? ik heb gehoord van wel. daar schijn je ook snel doorheen te smelten of niet?


Alu lassen is niet wezenlijk moeilijker dan staal lassen, hooguit anders.
Ook hier geld weer, oefenen totdat je het spuugbeu bent, en dan doorgaan :D


Voor het lassen van staal kun je als indicator gebruiken dat het geluid van het lassen hard moet "kraken".
Even een paar begrippen:
Voltage is spanning, dat wil zeggen de temperatuur van je smeltbad.
Amperage is stoomsterkte, en daaraan is in je apparaat de draadsnelheid gekoppeld.

Als je je voltage te hoog hebt staan zal de draad al smelten ruim voordat ze bij het smeltbad is, simpelweg omdat de temp. te hoog oploopt. Meer temp. betekent meer "trekken" van je materiaal, en je lassen zal ruisend of suizend klinken. Heb je je voltage te laag staan, blijft je smeltbad te koud, je draad zal dan pas smelten als ze je smeltbad raakt. Het geluid wat je dan hoort is meer een "tak tak trrak tak". (snappie :D )
Het hele proces is pas in balans bij een luid gekraak.
Nog een tip: draai maar aan één knop per poging, en ga van daaruit verder experimenteren. Als je steeds twee knoppen tegelijk verdraaid raak je het begrip van wat je aan het doen bent kwijt (tenminste, bij het lassen wel. Aan je vriendin/vrouw ligt dat anders :D )

Suck6 met je pogingen, en hou ons op de hoogte a.u.b.

Greetz Ron

Reaper Kustoms
03-05-2006, 08:50
@ Ron

dat is nou nog eens goede info voor een startende welder. ik ga meteen weer eens bakken en braden dit weekend.

Maarten
04-05-2006, 11:43
Ik ben zelf geen professionele lasser maar heb een mini-cursus gehad van een professionele lasser, het is echt aan te raden om een uurtje of 2/3 met iemand samen wat dingen te proberen want hij weet hoe het ijn zij werk gaat en kan aan de hand daarvan advies geven.

Elk lasapparaat is weer verschillend dus "standaard" instellingen voor draadsnelheid en spanning/amp bestaan niet. Ook omdat het te lassen materiaal, gas en draaddikte/samenstelling ook elke keer weer anders zijn.

Goed gereedschap is het halve werk, dat geld zeker voor lasapparaten. Ik heb een Elektra-Beckum 220v/20A (4 standen tot 120A) van marktplaats gekocht wat best aardig werkt volgens de prof :cool: Liever goed 2e hands dan prul van de praxis/hornbach.

Verder is het oefenen, oefenen en nog eens oefenen... elke keer als ik weer wat moet lassen is het ook altijd weer even de goede instellingen vinden en dan pas aan het echte laswerk beginnen.

Goede website voor de huis-tuin-en-keukenlasser:

http://www.rustbuster.nl

Reaper Kustoms
09-05-2006, 22:37
ron's info was goeie!
heb het weekend nog wat gebraden en de tips werken goed.