PDA

View Full Version : Hoe herkennen snelle nokkenas. En hoe bepalen hoeveel graden??


Moroder
18-05-2006, 18:07
Hee!

Heb bij me pa opt werk een nieuwe nokkenas gevonden voor een 8v motor.
Nu kan ik eigenlijk wel zien dat het een snellere nokkenas, maar hoeveel graden, geen flauw idee!

Kenmerken van nokken en kleplift t.o.v. PF nokkenstok.

*Kleplift is 1mm groter.
*Nokken zijn platter, minder spits (dus blijft klep langer openstaan toch?)

En als ik Ze naast elkaar zet en gelijk zet met de uitsparing van de spie. Dan zie ik dat nokken van de 'snelle' as verder naar links toe staan. Ook al is het maar een fractie. En door de bredere nokvorm gaat ie wel weer voorbij de nok van de PF as.


http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/nok.JPG

1: Aan twee kanten staat '2'
2: Aan twee kanten staat 'G' (weggeslepen ondergrond)
3: Hier staat een Driehoek/piramide (draairichting?)
4: Aan een kant staat '7245', en op de andere kant '049G'
5: Aan een kant staat 'WZO' en op de andere kant 'Germany'


Kan iemand me dus uitleggen waar ik mee te maken heb??

Ik dank jullie alvast :)

Stijn
18-05-2006, 23:38
Op alle DX nokkenassen die ik ooit in m'n handen heb gehad stond G, maar weet niet of dit toevallig op alle assen staat....

bolku
19-05-2006, 17:54
Hoi,

Staat er toevallig ook iets gegraveerd of ingeslagen op de flens aan het uiteinde van de nokkenas? ( andere kant als het nokkenastandwiel)

Moroder
19-05-2006, 19:46
Hoi,

Staat er toevallig ook iets gegraveerd of ingeslagen op de flens aan het uiteinde van de nokkenas? ( andere kant als het nokkenastandwiel)


Nee had ik ook al naar gekeken. Staat er niet op. Staat verder ook geen vw/audi op ofzo

rallyegolf driver
20-05-2006, 16:42
Laten uitklokken bij bijvoorbeeld van Kronenburg, krijg je alle gegevens die je maar wilt.

Heb dat ook ooit eens zo gedaan, bleek een "snelle" nokkenas van Nothelle te zijn, 262 graden...

Moroder
20-05-2006, 20:51
Laten uitklokken bij bijvoorbeeld van Kronenburg, krijg je alle gegevens die je maar wilt.

Heb dat ook ooit eens zo gedaan, bleek een "snelle" nokkenas van Nothelle te zijn, 262 graden...

Waar in weze dus niks bijzonder nuttigs op stond vermeld??

rallyegolf driver
20-05-2006, 21:07
Nee idd, er stond alleen op de zijkant HS gegraveerd, wat dus stond voor HydroStössel

bolku
21-05-2006, 00:57
Ik denk dat het een omgeslepen org. nokkenas is van VW, wordt wel vaker gedaan met nokkenassen voor vaste stoters, deze worden dan omgesslepen met een ander profiel voor hydro stoters.
Ik denk dat je 'm idd even moet laten uitklokken, kan bij elk revisiebedrijf.

Moroder
21-05-2006, 14:39
Ik denk dat het een omgeslepen org. nokkenas is van VW, wordt wel vaker gedaan met nokkenassen voor vaste stoters, deze worden dan omgesslepen met een ander profiel voor hydro stoters.
Ik denk dat je 'm idd even moet laten uitklokken, kan bij elk revisiebedrijf.


Geen slecht idee :)!. Zal er wel keer mee bezig gaan alsk van plan ben om de andere kop erop te zetten!