PDA

View Full Version : auto spuiten, wat is wijsheid?


Tommy
05-06-2006, 16:24
Ik loop nog steeds met de gedachte mijn auto te laten spuiten... Maar zou niet weten waar ik het zou moeten laten doen...

Er zit wat laswerk aan een wielkas(of 2 of 3, kan ik zelf niet beoordelen) en er zitten wat deuken in. En natuurlijk moet hij gewoon goed gespoten worden.... Ik wil het in 1 keer goed hebben, en het moet me geen maanden gaan duren. Het is mijn enige auto, en gebruik em vrijwel dagelijks... Zou wel een week of 2 a 3 zonder kunnen, maar langer echt niet! Mijn auto staat altijd buiten, en rijd er zowel zomers al swinters mee... Dus het moet gewoon goed!

Als ik dan op meetings auto's zie staan waar 's winters niet eens mee word gereden, en waar het spuitwerk na een jaar of 3 alweer slecht is, hier en daar een roestplekje alweer begint. Dan vraag ik mij altijd af, hoe kan mijn auto na 20 jaar nog zijn zoals ie doet, en een auto die 3 jaar geleden gespoten is er slechter uit ziet dan mijn auto dat na 10 jaar gedaan heeft....

Waar zou ik hem het beste kunnen laten spuiten? Ik heb een bepaald budget, en ligt ongeveer op 2500 euro... Of is dit gewoon weg niet genoeg? Mijn auto staat verder niet slecht in de lak, en wil hem gewoon weer marsrood laten spuiten. Verder geen bijzonderheden met dichte klep, emblemen dichtlassen o.i.d...

Weet iemand een goed adres in de omgeving van Heerenveen? ook gezien mijn "eisen".(korte termijn vooral)

Ik wil ook niet gedonder dat ik met men garantie 3x opnieuw terug kan, en dat het dan steeds weer verholpen wordt.... het moet gewoon goed, of niet...

Hoor het graag.

Drhardstyle16v
05-06-2006, 17:18
ik weet alleen een spuiter in duitsland (emlicheim)

spuit zeer strak.. en goedkoop
nog nog met zeg maar ouderwetse lakken, dus niet met "waterverf""
hij is gewoon nederlands..
je kunt een leenauto meekrijgen

gerald's lackerei is dat

Gerald's lackerei
Muhlenstrasse 68, Emlichheim

Tel 0049-5943-9839933
of 06-24606114

naast Opel Kronemeijer

Moroder
05-06-2006, 17:23
nog nog met zeg maar ouderwetse lakken, dus niet met "waterverf""


Aangezien dit geen metallic lak is wordt er ook niet met watergedragen lakken gespoten. Een gewone Uni kleur is en blijft 2k. Alleen is het wat milieuvriendelijker dan vroeger.

Over jouw budget te spreken, voor dat geld zul je een heel eind op weg komen. En is het geen idee om hier op het forum te vragen of iemand voor jouw de randen erin wil lassen en de auto te laten voorbewerken?
Dan zul je bij de spuiter aardig wat besparen door daar de auto af te laten werken en te laten spuiten..

Berserker
06-06-2006, 09:19
Het probleem met je spuitwerk is om iemand te vinden die t wil doen, meeste schadeherstelbedrijven willen alleen maar leasebakken/verzekerinfgswerk doen, en de service van de meeste bedrijven is ronduit klote..

maar een golf 2 binnen+buitenkant strakzetten+spuiten (geenlaswerk) kost ongeveer 1750 euro (betalen de meeste), voor mijn audi 50, waar het achterpaneel van gelast moet worden+nog een plaatje, en die helemaal terug in de primer moet vanwege roest. Buitenkant+motorruimte gespoten in de originele kleur gaat mij 2500 euro kosten..


wat je zegt over auto's die overgespoten zijn en na 4 jaar weer roesten komt gewoon omdat deze auto's meestal al roest hadden en je de roest nooit meer uit t metaal krijgt, dus de roest zal altijd terugkomen, of je zal m moeten stralen+verzinken dus helemaal vanaf t begin beginnen, maar dat is t voor een golf allemaal niet waard...

die jongen die mijne gaat spuiten zegt ook de roest komt zeker weten terug de vraag is alleen hoe lang t duurt, maar als er dan nog een plekje doorkomt dan kun je dat plekjes laten repareren en zal t kleurverschil minimaal zijn....

Tommy
06-06-2006, 16:38
Kan em laten doen voor 1500, incl laswerk e.d.... gewoon kaal neerzetten, en kaal gespoten ophalen... Maar hij wil geen garantie geven op het laswerk enzo... als ie na 2 jaar weer roest heeft, hoef ik niet bij hem terug te komen zei ie... Maja, voor dat geld is het wel te overwegen dus heb ik al door... want niemand gaat me die garantie geven dus. En heb meer werk van em gezien... hij spuit iig erg strak! Alleen vraag ik me af of ie wel dik genoeg spuit... (maar goed, ben een leek...)

zal weer eens bij em langs.

iig vast bedankt voor de reacties...

vw dennis
06-06-2006, 18:13
MIVW Car Design ;)

Tommy
06-06-2006, 18:55
hoe bereik ik die? en mijn budget heh... wel even rekening mee houden.... ;)

vw dennis
06-06-2006, 19:03
www.mivw.nl en er loopt ook een topic hier ergens over dat die geopent is... Anders Pm je hem op M.I.V.W.

vwleusden
06-06-2006, 23:09
Tom, als je wilt dat je auto nooit meer gaat roesten.... alle lak verwijderen tot op het metaal, epoxy primer over... en dan moeten ze de auto strak maken.

Wat Beserker zegt ie niet zo heel slim, een auto laten stralen... grote vlakke delen zoals het dak kunnen daar zeker niet tegen.

Berserker
07-06-2006, 08:41
nee daarmee bedoel ik ook niet alles stralen....

vooral de hoeken/randen, grote vlakke delen natuurlijk niet...

maar dit is toch gebruikelijk als een auto gestraald wordt....

Pedaalemmer
07-06-2006, 11:53
epoxy primer...is dat een beetje zelf te doen of moet je dat laten doen?

Berserker
07-06-2006, 12:15
is 2 componenten dus je moet wel een compressor hebben...

en tschijnt heel erg duur te zijn, de jongen die mijne gaat spuiten zei als ie m in de epoxy ging zetten dat t heel duur werd want epoxyprimer is duur..

Racelook
07-06-2006, 19:44
Tja was duur.. het is wel onderhand de duurste Primer. Majaa ook de enigste waar je plamuur op mag zetten. Dus ja je moet er wat voor over hebben.

Pedaalemmer
07-06-2006, 20:42
op rustbuster hebben ze ook dit (http://www.rustbuster.nl/Fertan/Ferpox.htm)

thom al een beslissing genomen?

Tommy
07-06-2006, 21:56
haha, nee, nog niet..... En hoe langer ik er over denk, hoe hoger men budget wordt heh.... :tongue:



dat met die epoxy primer klinkt wel goed iig....

Ook ergens waar je dit kunt laten doen? Gewoon bij een spuiter?

Berserker
08-06-2006, 08:45
Tommy mijn advies is, bel en ga eens langs bij een aantal schadeherstelbedrijven, praat eens met ze, die zullen je precies vertellen wat wel en niet hoeft en wat t gaat kosten, ik heb met 4 spuiters gebeld en afspraak mee gemaakt en uiteindelijk is er maar 1 gekomen, ok ik kan m niet vervoeren dus moesten ze naar mij komen, dus met je golf langsgaan is een stuk makkelijker.....

als je een goeie hebt die t wil doen, dan zul je daar meer van leren dan van deze topic....

RubenD
08-06-2006, 09:34
Wat ik wel eens gezien heb is sodium stralen, dan wordt de auto gestraald met sodium. Alle lak gaat er dan vanaf en het metaal en roest blijft gewoon zitten. Dan heb je dus een helemaal kale body. Die je dus goed kunt bewerken.

En de onderkant laten stralen weet ik ook een bedrijf voor, die doet d.m.v. ijsstralen. Zij behandelen ook kokerbalken e.d. tegen roest.

Racelook
08-06-2006, 13:48
Epoxy primer kun je gewoon zelf opbrengen. 1.8 nozle erin en blazen maar. Liefst natuurlijk zo vlak mogelijk, maar er komt toch nog plamuur en highbuildprimer (schuursurfacer) overheen dus super vlak hoeft het niet perce te zijn.

Wiebrand

p.s. stralen kan inderdaad op diverse manieren; ijstralen, zandstralen (mag officieel niet meer, majaa vloeken ook niet ;) ), grit-stralen, walnoot-stralen , etc, etc. Alles kan je gewoon stralen zolang je de grote vlakke stukken maar vermijdt. Deze kunnen namelijk vervormen. (bij de kever kon ik zowat heel de auto op klein stukje van deuren, achterschermen en dak na stralen. Gespecialiseerde bedrijven kunnen de gehele auto stralen waarbij ze garant staan voor het niet vervormen van de auto (o.a. glasparelstralen).

Rallye-VR6t
09-06-2006, 10:12
Ga eens langs bij CarFix in Damwoude.
http://www.carfix-heidstra.nl

Referentie auto´s zat in de omgeving!
En allemaal VW :-)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OO4NK6ZO

Op het corrado forum is genoeg te vinden over de gele corrado die kompleet is gerestaureerd.

golfvr6
09-06-2006, 13:21
Met car fix is het moeilijk om goede afspraken te maken.
Als je met hem in zee gaat zou ik het hele verhaal op papier zetten .
Weet nog wel een garage in Kollum daar heb ik vorig jaar wat steenslag laten weghalen.

Tommy
09-06-2006, 21:19
bedankt voor deze info...

en eens zoeken naar en op het corrado forum...

M.I.V.W
11-06-2006, 22:01
Ik heb dit topic effe doorgelezen,Jullie hebben het over roesten na laswerk.
Roest na laswerk komt voor 90% van achter het gelaste deel vandaan,je kan er nog zoveel epoxi opsmeren of spuiten als je de achterkant niet net zo goed als de voorkant afwerkt krijg je altijd roest van binnenuit.
een laagje Tectyl op een kale las helpt niet ,deze loopt er van af als het plaatwerk warm wordt.
Wij primeren ook de binnen kant en kitten de lasnaad af ,zo komt condens aan de binnenkant nooit in de lasnaad.
En de prijzen die jij noemt zijn redelijk.
De lasnaden zou ik dan wel nalopen als je de auto terug krijgt.