PDA

View Full Version : tweeters hoe aansluiten?


jirure
06-06-2006, 17:51
ik heb tweeters besteld maar hoe moet ik die nu aansluiten op de radio heb een radio met 2 rca uitgangen ik heb speakers voor en achters moet ik gewoon kabel trekken vanaf tweeters en ergens op de kabel van speakers voor erop knallen?

vw dennis
06-06-2006, 17:56
Als het goed is ken je die tweeters er gewoon tussen zette. staat laat maar zeggen dan in serie met speakers voor of achter. Als je de bedrading van die tweeters ziet begrijp je wel wat k bedoel

Lexo
06-06-2006, 18:11
Als het goed is ken je die tweeters er gewoon tussen zette. staat laat maar zeggen dan in serie met speakers voor of achter. Als je de bedrading van die tweeters ziet begrijp je wel wat k bedoel


parallel zou ik doen!

vw dennis
06-06-2006, 18:19
Mijn bedrading van mijn tweeters zat al zo,

Er liepen gewoon 2 draadjes naar mijn tweeter toe, en er kwamen ook weer 2 draadjes uit, dus je ken ze er gewoon tussen zetten denk hoor

jirure
06-06-2006, 18:21
oja ik heb gehoort dat je een tweeter zonder weerstand snel opblaast, is dat zo? en als zit het geval is je zelf 1tje tussen moet zetten.

vw dennis
06-06-2006, 19:02
Hmm... daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoort...

RubenD
06-06-2006, 19:30
Je hebt dus al boksen voor en achter. Dan heb je geen plek meer op de radio. Heb je alleen maar tweeters gekocht en geen composet? Vreemd hoor. Maar dan zul je splitters moeten kopen. Dan splits je het geluid bij een bepaalde frequentie. Dan gaan de hoge tonen dus naar de tweeters en de rest naar je huidige boxen (voor of achtger ligt er maar net aan waar je de splitser tussen zet).

Maar als je ze hebt moet je maar eens vertellen wat je nu precies in huis hebt gehaald!

jirure
06-06-2006, 22:31
alles pioneer

radio: DEH-P4800MP
voor: TS-E1396
achter: TS-E6996

besteld
tweeter: TS-S15

ik zou dus als ik het goed heb splitters moeten kopen.

en dan nog iets kleins een radio met 3 rca uitgangen heb je dan alsnog een versterker nodig bijv radio DEH-P6800MP?

RubenD
06-06-2006, 23:15
Voor RCA heb je altijd nog een versterker nodig, tenzij je bijvoorbeeld een actieve subwoofer koopt (versterker geintegreerd in de kist, dus enkel tulpkabels en voeding aansluiten).

Bij www.conrad.nl kun je wel splitters halen volgens mij. Anders misschien zaken als www.rondevries.nl

berendd
06-06-2006, 23:31
splitters zijn in principe alleen een doosje met een spoel en een condensator, met de waarde van de condensator bepaal je de bass filtering en met de spoel de treble filtering. beetje google zoeken helpt je wdb wel op weg en scheelt je een hoop geld. een spoel en een cond. kosten bijna niks terwijl zoon splitter wel wat kosten wil...

Marco
07-06-2006, 22:17
Helemaal juist, zoals berend hierboven vertelt

jirure
12-06-2006, 10:25
ik heb een winkel bij mij in de buurt gevonden die scheidingsfilters verkoop ik heb 13cm speakers voor en dus tweeters. En die verkoper zegt ik heb wel scheidingsfilter maar die zijn voor 16cm speakers maar kunnen ook op 13cm speakers. klopt dit?

Lexo
12-06-2006, 11:08
ja dat klopt!

16cm'ers kunnen over het algemeen wat meer vermogen verdragen, de filters zullen dus iets zwaarder uitgevoerd zijn, levert geen problemen op!

andersom kan het wel een probleem geven..

jirure
12-06-2006, 19:47
de tweeters zijn aangesloten met scheidingsfilters en natuurlijk speakers voor. filters ingesteld op -6dB het klinkt netjes.