PDA

View Full Version : CAN-bus in een Passat van 2000


Rote-Maru
15-06-2006, 11:59
Goedenmiddag, dames en heren.

Na het nodige aanpaswerk ben ik er te langen leste in geslaagd een Volkswagen Delta 6 autoradio (dubbeldin, u weet wel...) in te bouwen in een Passat van bouwjaar 2000.
Het apparaat speelt prima, maar ik zit nog met één probleem. De verlichting van de radio wordt normaliter aangestuurd door de CAN-bus van de auto. Maaaaar... een Passat van 2000 heeft nog helemaal geen CAN-bus.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de verlichting van mijn Delta 6 toch kan aansturen?
Ik ben u bij voorbaat zeer erkentelijk!

Met vriendelijke groet,

Rote Maru

RubenD
15-06-2006, 20:49
Je hebt alles aan kunnen sluiten maar de verlichting werkt niet? Heb je dan nog stekkers over op de achterkant van de radio? Of heb je bij de stekker die eraan zit nog polen over?

Als je dat weet misschien even de kleuren van de draden opgeven? Aan de andere knoppen en schakelaars kun je wel zien welke kleur er gebruikt word voor de interieurverlichting. Misschien eens spanning op dezelfde kleur draad zetten?

Maar waarom geen MFD versie gekocht die wel geschikt was voor Golf Mk4, Passat e.d.?

M.I.V.W
15-06-2006, 22:28
Als het echt CAN BUS is kan je het wel schudden,als je een oplossing hebt hoor ik het graag.Ik heb dezelfde problemen met de nieuwe type tellerbakken.

bobby-digital
16-06-2006, 13:49
hmm, werk zelf bij Siemens VDO (van de metertjes). denk dat je niet voor elkaar krijgt om je canbus signaal uit elkaar te pluizen. Zal het maandag eens op de zaak vragen wat de mogelijkheden zijn. Je hebt bij de meeste canbus systemen namelijk een master slave combinatie waar de informatie over wordt gestuurd. Als je dus geen master instrument hebt wordt dat lastig....

je moet ook een motormanagement systeem hebben wat dezelfde canbus 'taal' praat als je instrumenten. je kan dus geen gebruik maken van de conventionele gevers (oliedruk, watertemp enz enz) in combinatie met Canbus

maar kom hier nog ff op terug

Richard
16-06-2006, 14:03
mijn schoonvader heeft 21 jaar bij sieens gewerkt en is nu hoofd van international sales bij actenium..hij zegt dat het geen probleem is canbus..
elke progammeur kan dit wegchrijven

bobby-digital
16-06-2006, 14:11
alleen nog een iemand kennen die het kan programmeren dus

Richard
16-06-2006, 14:17
hij kan het iig.. maar gezien zijn jaarinkomen huur je hem niet ff een een uurtje..:D

bobby-digital
16-06-2006, 14:37
fijn voor je zeg...... :gives:

zouden ze dit bij vw-dealer niet kunnen programmeren??

Richard
16-06-2006, 15:00
:giggle: :sly: vw dealer..jeah right..

GJH
16-06-2006, 16:41
Nee de VW-dealer kan dit niet. Om de dood eenvoudige reden dat ze geen hardware tot stand kunnen brengen. In theorie stelt het niks voor... In de praktijk valt dit tegen. Het is niet zomaar een kwestie van "programmeren". Je hebt eerst de hardware nodig, een simpel PIC-controllertje met CAN-bus mogelijkheid is voldoende (8 I/O kost je anderhalve euro) Je kunt hier rechstreeks je puls (van je verlichtingsschakelaar) op zeten. Je Pic kan dit dan omzetten in de code die de verlichting aanstuurt maar daar moet je dus de codes voor hebben.