PDA

View Full Version : Diameter intercoolerbuizen


MipMip
04-07-2006, 21:45
Ik vroeg mij (zomaar) af of er nog bepaalde verhoudingen bestaan voor de diameter van intercoolerbuizen.
Het lijkt mij dat als je een te grote diameter neemt en dus het volume dat de turbo vol moet pompen te veel toeneemt je een slechtere gasrespons krijgt/de motor minder direct reageert.
Als je ze te klein neemt lijkt het me dat de turbo te veel tegendruk krijgt en niet lekker 'vrij' kan draaien.

En dan heb je natuurlijk nog de buizen voor de intercooler en na de intercooler. Omdat de lucht in de intercooler afgekoeld wordt en dus compacter wordt (zeg ik dat goed?) moet er dan verschil zijn tussen de dikte van de buizen voor en na? Dat ze bijvoorbeeld na de intercooler dunner zijn om de druk erop te houden?

Of moet je de buizen gewoon allemaal even dik hebben en moet ik nodig eens naar een natuurkunde-voor-dummies masterclass? :D

RubenD
04-07-2006, 22:26
Je denkt helemaal goed. Te grote diameter, heeft de turbo geen effect meer. Door teveel ruimte. Kan die geen druk op bouwen. Dus neem niet een te grote diameter. Verlies je de druk. Moet weer denken aan een jongen hier op het forum die een te grote diameter had gepakt. Reed zwaar gaar zei die, tijdje later vervangen ging een keer zo goed zei hij.

Diameter voor en na intercooler, daar doen ze eigenlijk nooit echt iets mee. Je zit toch met je gasklep diameter. Ïk zou voor en na gelijk nemen. Of ik zou mijn boeken erbij pakken en opzoeken hoe en wat.

Je zou eigenlijk eens bij een fabrieksaf diesel of benzine met turbo eens ff de diameter moeten opmeten. Weet je gelijk waar je aan toe bent!

Edward
05-07-2006, 06:01
ik had 3" intercooler buizen op mijn G60......de druk was idd te laag. Nu standaard maat met juiste druk waardes.

Isard
05-07-2006, 19:52
Dat is dus onmogelijk. Dan had je wel ergens een lek of zo. Alsof je G-lader nooit dat reservoir op druk krijgt... :cool:

Nog ff en dan raak je je ook druk kwijt als je ic buizen een paar cm langer zijn. (Dit is overigens wel een onmerkbaar klein beetje zo, maar zo diep wil ik er even niet op ingaan.)

Bij een turbo geldt hetzelfde. Je hebt alleen wel iets turbolag, maar je moet niet vergeten welke hoeveelheden lucht een turbo verpompt. De inhoud van je buizen zijn daarbij vergeleken zo klein, dat dit nauwelijks uitmaakt. Stelregel: Lekker groot, 63.5mm is wel een mooi maatje voor de meeste toepassingen. Beter een tiende sec. lag dan weerstand in de buizen.

Edward
09-07-2006, 11:15
ik ging van 3" naar 60mm en ik had ipv 0.3bar, 0.6 bar lader druk....

Isard
09-07-2006, 12:43
Wat wil je nou hebben? Zoveel mogelijk lucht je motor in. En een hoeveelheid lucht heeft met volume en druk te maken. Als je je lader afdopt heb je helemaal veel druk, alleen dan komt er helemaal niets in je inlaatspruitstuk...

VolkswagenRacing
09-07-2006, 21:09
Na het flowen van de kop, grotere kleppen enz. word de druk ook lager.
Dit komt omdat de lucht er makkelijker in kan, is dat dan slechter?

Reaper Kustoms
09-07-2006, 22:30
Na het flowen van de kop, grotere kleppen enz. word de druk ook lager.
Dit komt omdat de lucht er makkelijker in kan, is dat dan slechter?

lijkt me niet dat dat ergens schade aan toe brengt. je mist gewoon veel vermogen dat je kunt opvangen met een grotere turbo/compressor.

Isard
10-07-2006, 18:11
Klok wel gehoord, maar waar die klepel nou is... :screwy:

Lexo
11-07-2006, 16:18
Klok wel gehoord, maar waar die klepel nou is... :screwy:


mee eens... druk is niet alles jongens! volume, dat is belangrijk!

Fahrvergnugen
12-07-2006, 09:49
mee eens... druk is niet alles jongens! volume, dat is belangrijk!

even niet helemaal on-topic, kan iemand mij vertellen waar je die pijpen koopt?

ik heb nl. wat bochten en pijp van 60mm nodig,

Bedankt,
Gr,
Paul.

Reaper Kustoms
12-07-2006, 11:10
even niet helemaal on-topic, kan iemand mij vertellen waar je die pijpen koopt?

ik heb nl. wat bochten en pijp van 60mm nodig,

Bedankt,
Gr,
Paul.


zoek een pijpen groothandel, das stukken goedkoper.
ik haal mijn rvs piping ook altijd bij groothandel alle soorten en maten voor zeer nette prijzen. sinds kort heeft hij ook platen van rvs.

maar ja je zult wel alu willen voor het gewicht. gewoon zoeken via goudengids e.d.

Fahrvergnugen
12-07-2006, 13:18
zoek een pijpen groothandel, das stukken goedkoper.
ik haal mijn rvs piping ook altijd bij groothandel alle soorten en maten voor zeer nette prijzen. sinds kort heeft hij ook platen van rvs.

maar ja je zult wel alu willen voor het gewicht. gewoon zoeken via goudengids e.d.

Goed plan :thumbup: had ik zelf kunnen bedenken, Bedankt.

Gr,
Paul.

Reaper Kustoms
13-07-2006, 10:36
Goed plan :thumbup: had ik zelf kunnen bedenken, Bedankt.

Gr,
Paul.


ook al staat vaak vermeld dat ze niet aan particulieren verkopen, gewoon naar binnen lopen; je krijgt het toch bijna altijd mee.

als je dergelijke pijpen moet bestellen bij bijv. autostyle ben je veel geld kwijt.
de pijpenboer waar ik altijd gaa heeft zelfs ook diverse graden bochten liggen en kent een goed pijpenbuiger. verder zaagt hij de pijpen haaks op de gewenste lengte , gratis.

gewoon ff zoeken en bellen er is vast ook wel ene bij jou in de buurt.

Edward
13-07-2006, 20:32
apparaten fabriek Aalsmeer heeft genoeg RVS liggen....