PDA

View Full Version : Geen trekkracht met caravan in bergen


indewarre
10-08-2006, 17:45
:confused: Kennissen van ons zijn op vakantie in italie, en hebben het probleem dat de auto niet goed trekt als het bergopwaarts gaat met de caravan erachter. het is een passat uit 1998 tdi 90pk, zonder caravan is er niets aan de hand, weet iemand wat dit kan zijn?

René
10-08-2006, 17:57
misschien ligt het er wel aan doordat je er nu een caravan achter hebt???

Gijs
10-08-2006, 18:13
Ghihi :giggle: Caravans zijn alleen goed voor caravan races..

Ontopic;
Maakt het niet uit in welke versnelling :confused:

RubenD
10-08-2006, 18:24
Nou en verhaal waar ik bekend mee ben:

Installatie van de trekhaak. Zonder verbinding met de stekker van de trekhaak niks aan de hand,

Zodra een caravan/aanhangwagen of weet ik veel wat aangesloten wordt schiet het MMS systeem in de noodloop.

Waarom? Omdat het MMS niet door heeft dat de auto een trekhaak heeft. Dat moet dus aangepast worden in het MMS.

Dat zou het kunnen zijn, verder 90pk is goedzat als je kijkt wat voor autotjes er soms voor een sleurhut gemonteerd zijn.

Wat wel goed kan is een gare luchtmassameter. Dit merk je niet direct, maar in de bergen (dunnere lucht -> vermogens verlies. Kan zomaar 10-15% vermogen en dus ook koppel schelen) merk je dat al wel. Rij je dan ook nog eens met een caravan dan blijft er helemaal niks meer over!

In italië zitten wel goeie dealers maar of die ook een beetje buiten de deur spreken is maar de vraag. Misschien contact opnemen met de ANWB en ze dit voorleggen?

indewarre
10-08-2006, 19:06
kan dit dan zo erg zijn dat ze terugmoeten naar de 2e of 1e versnelling? hij rookt ook niet meer dan normaal.

steven16v
10-08-2006, 19:18
Kan ook zijn dat de rem van de caravan zelf blijft steken op de 1 of andere manier.

BBS-roy
10-08-2006, 19:32
ik zeg CHIP naar 110 pk :D

millie
10-08-2006, 19:35
Diesel is niks waard voor sleurhutten.
Gewoon een goeie 2 l benzine moter doet het lachend.;)

bugdaddy
10-08-2006, 19:35
ik zeg CHIP naar 110 pk :D

ik ook en gelijk kat eronderuit en weg met die tussendemper :)

indewarre
10-08-2006, 19:54
vinden wij maar hij denkt daar iets anders over? daar heeft hij nu ook wat aan!

RubenD
10-08-2006, 20:12
Nou jij wilt weten of het je LMM is.

Enkele jaren terug reed mijn vader een Audi A6 Avant met dit blok: 2.5 TDI 150pk met tiptronic, soort van vario is dat zoals die oude dafjes en wat scooters hebben. Dus altijd optimale overbrenging.

We zaten er toen met het hele gezin in: Pa, Ma, mijn broertje en ik + de hele kofferbak nokkie vol met bagage.Mooi beladen dus, terug van vakantie. Italië of weet ik veel wat. Iig door de bergen via Duitsland terug.

Hij werd steeds trager, de helling op, op de snelweg, wel een heftige snelweg. Maargoed dan moet die wagen nog heel erg kunnen versnellen. Helaas harder als 90k/u ging het niet. Werden door alles en iedereen aan alle kanten ingehaald.

Naja toen maar VW Duitsland gebeld en naar de eerste de beste dealer gereden. Daar hadden ze de LMM vervangen en toen vloog die daarna gewoon over de weg. Niet normaal.

Helaas is deze ook weer vrij vlot stuk gegaan, LMM kwam waarschijnlijk voor nood uit en 2e hands auto die ze hadden staan. Auto heeft dus nooit vol vermogen gehad maar ging weer als een kanon.

Kortom kan goed de LMM zijn. Helaas zijn die nogal duur. Mooiste is eentje aanschaffen van Pierburg. Gaan lang niet zo snel stuk als die van Bosch en zijn goedkoper.

Lees dit eens door voor je buurman: http://home.zonnet.nl/leeoscar/lmm_1.htm

En dit helemaal, dan heeft tie geen LMM nodig (tijdelijk voor de vakantie), niet echt fijn om altijd zo te rijden, noodloop.
http://home.zonnet.nl/leeoscar/tdi_zonder_luchtmassameter.htm

indewarre
10-08-2006, 20:20
thanks ga kijken of ze hier iets mee kunnen.

Kevin20v
10-08-2006, 20:45
Diesel is niks waard voor sleurhutten.
Gewoon een goeie 2 l benzine moter doet het lachend.;)

Jij bent niet goed wijs...

een tdi met een berg koppel is niks waar maar zo'n lame oliezuipend 2.0l 8v blok in een passat kan het veel beter hebben??

Een redenering van niks! :D

levis
10-08-2006, 20:55
dumb ass! ;) diesel power.

arnus71
10-08-2006, 21:39
Ooh, vandaar dat alle vrachtwagens diesel zijn... :crackpipe

BugDubs
10-08-2006, 22:47
Rijd nu een 1.8 passat, niks waard in de bergen als je op 2600 meter hoogte rijd, je mag blij zijn als je de top haalt in zn 1 of 2e versnelling, wat niet wegneemt dat een VW top blijft rijden, alleen vergeet niet dat je 90 pk benzine zo'n 1300 kg + inzittenden en audio meesleurt!!! dan kom je gewoon te kort, of ik uit mn nek lul.. Nee, ik heb een zelf een Ibiza 1.9 TDI blok van 130 pk getuned naar 175 pk met een trekkracht van 410 nm > de auto is nog afgeregeld op de testbank van K&N en de auto had een berg van een vermogen. Qua vermogen en trekkracht TDI rules! Get a TDI Dub or die trying! Maar jongens dat was de vraag toch niet van deze topic? De LMM kan heel goed defect zijn bekend probleem. Greetz

Fred
13-08-2006, 18:39
Tja....een bekend verhaal....mensen gaan de bergen in, en dan opeens lijkt het of de auto amper trek kracht meer heeft. Komen ze daarna weer op normaal niveau dan lijkt het weer over...

90 pk (en zeker met een diesel, die júist geschikt om een sleurhut te trekken vanwege het hoge koppel) is ruim voldoende ....mits de caravan niet te zwaar is voor de trekkende auto, en men beseft dat rijden in de bergen nou eenmaal anders is...

Ja ik heb zelf jarenlang een sleurhut mee gesleept, zelfs met een 75 pk torretje, ging prima...niet hard, maar wel gestaag omhoog..

Ik ben afgelopen vakantie met de camper op ruim 2600 meter hoogte geweest (2,5 ltr turbo diesel, 95 pk, gewicht > 3500 kg), dat ging goed, wederom niet supersnel, maar wel met een behoorlijke snelheid die goed opging met het overige verkeer

Larsv5
13-08-2006, 19:18
Ik heb nergens last van gehad, 150pk en 205NM.....

golf mkII 16v
13-08-2006, 21:26
scheurtje in de slang na de turbo?

Tommy
13-08-2006, 22:22
http://www.volksforum.com/albums/files/2/4/3/1/vakantie_142503.JPG

JettaPowerrr
18-08-2006, 10:39
Tommy, mooi plaatjes! Wat voor blok?
De mijne red het ook prima met 136pk en 180 Nm, hehehe

http://img54.imageshack.us/img54/2323/dcp04498lt.jpg

Sorry voor de off-topic.
De redenatie over de LMM klinkt logisch, maar dan zou de wagen dit probleem toch ook moeten hebben zonder de sleurhut erachter? Of in ieder geval vermogens-verlies.
De eerder genoemde optie (caravan-stekker aansluiten=storing in de computer) lijkt me ook logisch. Ztel je buurman eens voor om met de caravan te rijden zonder de stekker erin te steken. Daar kun je dat probleem prima mee uitsluiten, natuurlijk.

Succes ermee!