PDA

View Full Version : Megasquirt op mijn Golf 2


vwmk2driver
11-08-2006, 17:10
hallo,

laat ik mijn megasquirt project hier ook maar is plaatsen :D
voor de meeste denk ik wel bekend dat "megasquirt" een motormanagement computer is.

ik heb een ms1 met extra code ( msns-e) dat houd in dat ik zowel benzine als ontsteking kan regelen,
de bedoeling is dat hij op mijn 1.9 8v gaat komen, ik ga voor de ontstekig een edis systeem gebruiken van ford, en de bedoeling is om te beginnen met het edis regelapparaat en zo de motor lopent te krijgen, en vervolgens de edis comp weg te halen en de bobine's direct van uit de ms sturen, hiervoor moet ik wel wat aanpassingen aan de print doen.

verder ga ik een launch control systeem maken.
dit is een schakeling die je via een schakelaar op de versnellingspook of koppelings pendaal bedient, en hier mee kan je bij bediende schakelaar het vermogen weg laten zakken( ontsteking verlaten) en daardoor kan je dus tijdens het schakelen volgas houden, dus je kan super snel schakelen

er komt ook een shift light op met 3 kleuren paneel die mee lopent is met de ingestelde toerentallen, dus hij loop van orange op naar groen en dan rood bij rood moet je schakelen

en de planning is nog om een tracjion control op de bouwen maar dat zit nog in de vere toekomst.

hier wat foto´s
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/HPIM3308.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/HPIM3309.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/HPIM3311.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/HPIM3297.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006048_original.jpg

vwmk2driver
11-08-2006, 17:12
hier me pool wiel en sensor.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006009.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006012.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006010_original.jpg
nog wat onderdelen die gemonteerd moeten worden :D

vwmk2driver
11-08-2006, 17:19
zo anderhalve dag verder en de kabelboom is gedeeltelijk klaar. :D

het was allemaal nog nieuw voor me ik was een klein beetje verkeert begonnen maar met de tijd leert men. dus ja

heb voor de foto freaks even wat foto gemaakt :D

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006013.jpg
hier een gedeelte van mijn bestelde spullen
- bedrading,stekkertjes,krimpkous,ribbel slang,relais en zekeringen houder, een setje injector zittingen en rubbers. en een y stuk voor me uitlaat om me 2 uitlaat pijpen naar 1 maken. :D

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006014.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006015.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006016.jpg
de grote hoop los liggende draad is grotendeels over, ik moest voor een kleurcode draad minimaal 5 meter bestellen maar ik heb maar zon 2 nodig, maarjah geeft niet resie's van 3 meter kan je ookaltjd wel weer gebruiken. :D

jettaracing
11-08-2006, 17:55
interessant topic! .zal dit maar eens in de gaten houden ,ben benieuwd hoe dit gaat lopen .
Ziet er in ieder geval profesioneel uit!
Succes

DeNB3rt
12-08-2006, 14:16
heel nice die lpt aansluiting! mooi werk

indewarre
12-08-2006, 15:23
hey ik volgde je al op het ms forum, wat denk je voor resultaat te gaan bereiken qua vermogen? oja ziet er goed uit wil het straks ook graag op mijn 16v

vwmk2driver
13-08-2006, 23:18
dankje wel...

wat ik wil bereiken, wat voor mij de uitgangs punten zijn is.
-het te kunnen bereiken zelf een motor management te bouwen
-beter stationair lopen
-betere verbranding dus meer vermogen

reden dat ik ging zoeken naar zoiets was omdat mijn bestaande mechanische injectie, het niet lekker bij beent.
motor is vlink aangepast en stationair is daarom ok zwaar klote enzo, verder pluimt hij vlink zwarte rook van te veel brandstof, maar als ik hem armer zet loopt hij in anderen toerengebieden niet lekker.

dus ja reden genoeg

verder wil ik als ik een rijdbare map heb een 310 graden nokkenas er in zetten, dus dat vergt ook wel wat aanpassingen.

indewarre
14-08-2006, 08:39
dat van die nokkenas had ik gelezen ja, ik hoop dat het je gaat lukken hij is wel heel erg scherp. IK blijf je volgen.

maniacmark
14-08-2006, 08:52
tering de tering
goed bezig zeg

Larsv5
14-08-2006, 10:55
tering de tering
goed bezig zeg


mee eens.... :eek:

vwmk2driver
14-08-2006, 17:31
dat van die nokkenas had ik gelezen ja, ik hoop dat het je gaat lukken hij is wel heel erg scherp. IK blijf je volgen.

ik hoop het ook, ben bang datik een hoop druk pulsatie's in mijn inlaatspruitstuk krijg,
en dat is best vervelend als je gaat rekenen met een map sensor, dus denk dan ook dat de map er af gaat en ik ga werken met tps(gas klep postitie sensor), maarjah daar is mijn inlaat spruitstuk eigenlijk net te lang voor.

dus even vogelen. :D

VolkswagenRacing
14-08-2006, 19:15
Waar heb je precies het materiaal van je kabelboom vandaan?
Ik kan alleen rollen van 100m vinden,
Als ik dan 4 kleuren wil heb ik straks 350m draad over :)

vwmk2driver
14-08-2006, 20:46
ik mag geen reclame maken...

maar goed www.rickdonkers.nl

je betaald voor 1mm kwadraat 1,95 euro voor 5 meter. en hij heeft 75 soorten ofzo in 1 mm ( sensor bedrading)

berendd
14-08-2006, 22:40
ziet er goed uit kerel....

snellesjaak
15-08-2006, 22:49
lekker aan de hobby zo te zien. Interessant om te volgen!

vwleusden
16-08-2006, 08:11
Lekker bezig kerel, Allart heeft dit ook op zijn Jetta gemaakt en volgens mij is hij er nog steeds er content mee.

Ben benieuwd hoe je die map gaat schrijven, zitten er standaard mappings bij ofzo zodat je in ieder geval je motor kan starten zonder enige schade aan te richten ?

Wat kost zo'n systeem eigenlijk ? Ik heb nu DTA E48 en dat kost nogal wat.

vwmk2driver
16-08-2006, 08:16
heb hem voor 200 gekocht de ms zelf.

de versie die allart heeft is alleen wat ouder,er zitten geen mappen bij, maar voor stationair draaien is een berekeningetje dus je kan hem zo opstarten :D

vwleusden
16-08-2006, 08:26
toch 7x goedkoper dan DTA ;)

Oke, hoe bereken je zoiets dan? Hoe is het in te stellen?... hoeveel trappen zeg maar.

vwmk2driver
16-08-2006, 11:03
najah berekenen is eigenlijk ook niet waar.

weet voor me eigen meer uit ervaring welke waarde ik moet instellen voor het stationaire toerental.

maar de tijd is natuurlijk afhankelijk van
grote van injectoren, druk die er op staat
hoeveel keer je inspuit per cycle's of je alle injectoren apart aanstuurd of per 2 paren of alle 4 tegelijk.

en dan nog de variable dingen die er bij komen kijken.
dus mocht je zelf je dta gaan programmeren dan word dat waarschijnlijk gewoon proberen.
en met stationair kan je niet snel motor schade aanbrengen.
de rest van de tabel tune ik met een wide band lambda sonde en maak gebruik van datalog's.
datalog zal dta waarschijnlijk ook wel hebben, heb jij ook een wide band lambda?

vwmk2driver
16-08-2006, 11:32
dennis weet niet of je toevallig naar vw forum meeting gaat 17 september,in nieuwegein.

ik hoop daar ook te zijn dan met me golf, als je wilt kan je wel even komen kijken misschien is leuk om het programma is te bekijken :D

en over de prijs ja dta is vele malen duurder daarom heb ik het niet gekocht :rolleyes:

had de ms gekocht voor 200
lambda sonde voor 220
nog een stim ( kastje waar mee je je ms kan testen) was 35 euro
laatst heb ik dan nog wat bedrading aangeschaft was iets van 55 euro
en wat andere kleine matrialen, ook rond de 120.

leuke van ms vind ik ook dat je hem zo uit elkaar haalt en er hier en daar wat aan kan solderen enzo.

ben nu ok bezig met traction control, flat shift systeem,en een shift light

vwleusden
16-08-2006, 12:00
Je kan er dus wel aardig mee knutselen, kan overigens ook wel met DTA maar daar hoef je niet te solderen, daar is eigenlijk alles al ingebakken. Je bent zometeen wel een ervaring rijker natuurlijk en die mis ik dan weer ;)

Ik laat alles afstellen op een motortestbank dus ik hoef weinig te doen zeg maar. ik heb er geen wide band lambda in, echter ik rijd zelfs zonder lambda. Die vent die alles afsteld doet eigenlijk alleen maar crossauto's. Denk niet dat ik er de 17de bij ben.

vwmk2driver
16-08-2006, 12:23
oke.

ja bij mij zit ook alles al wel klaar, het moet alleen geinstalleerd worden, en dat is nog niet gedaan vandaar.

ik ga eerst zelf de mappen maken en daarna als laatst ga ik hem ook op een bank zetten bij een tuner en dan ga ik daar de fijn afstelling doen.

vwleusden
16-08-2006, 12:32
Ik zie ook dat jij EDIS gebruikt van Ford, kan jij niet gewoon gebruik maken van een DIS bobine ? Bij mij zit er 1 op van een Peugeot, ik weet dat het van een stokbrood komt maar de bougiekabels van VW passen erop ;)

vwmk2driver
16-08-2006, 13:25
dat komt later nog..

het is voor mij heel wat allemaal en met edis word het geheel een klein beetje ondersteunt.

later gaat de edis er af en ga ik de bobine rechtstreeks aansturen. maar dat vergt nog wat extra inspanning, en daarom wil ik hem eerst zo gewoon gaan gebruiken. inprincipe maakt het weinig verschil je kunt alleen even meer in de gaten houden als je hem direct stuurt.

vwmk2driver
16-08-2006, 15:32
donderdag 17-08-06

is de grote dag, begin van de inbouw gaat van start eindelijk na zon jaar dat ik de ms al in huis heb en hem door drukte aldoor niet in kon bouwen, komt het er toch van.
ga beginnen met mijnuitlaat aan te passen voor de lambda sonde.
en dan gaat de ms op zijn plek incl alle bedrading.
motor gaat er uit en zal worden voor zien van de aangepast versnellingsbak, en de andere benodigde megasquirt componenten.

vwmk2driver
20-08-2006, 21:50
even een upje.

donderdag zou ik van start gaan, maar wegens omstandigheden liep dat wat anders.
nu ben ik zaterdag begonnen .

heb mijn versnellingsbak gewisseld, voor een gereviseerde.
heb de bobine geplaats,
uitlaat systeem aangepast en een lambda sonde ring aangelast.
krukas positie wheel ( trigger wheel) geplaatst.

vandaag ( zondag)
verder gegaan met de kabelboom, hij is nu klaar om ingebouw te worden, dan moet ik alleen nog de stekkers van alle sensoren enzo aansluiten.
verder heb ik mijn injector zittingen aangepast en geplaatst, en de injectoren met rail geplaatst.
ik had zittingen van een g60 gekocht maar deze blijken niet te passen, ze zijn te klein in diameter.

verder de wide band sonde geplaats,en een mooi doorvoer gat in mijn schakelpook bakje gemaakt.( voor de sonde bedrading)

morgen de kabelboom en megasquirt en zo plaatsen en dan alles langzamer hand aansluiten, moet alleen nog mijn steun voor de trigger wheel sensor afbouwen, en mijn gaskleppositie sensor plaatsen, verder zit alles er al. :D

word vervolgt( met foto) :rolleyes:

vwleusden
21-08-2006, 08:27
Dat rad van fortuin tbv je krukassensor, hoe gaat die gemonteerd worden ?
Bij mij hebben ze de trillingsdemper er vanaf gedraaid en daar het tandwiel geplaatst.

vwmk2driver
21-08-2006, 10:46
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006009.jpg
:D

vwleusden
21-08-2006, 10:58
oke, bij mij zit ie zo:

http://www.volksforum.com/albums/files/9/Afb016.jpg

vwmk2driver
21-08-2006, 11:36
oke.

ja jij hebt stuurbekrachtiging die heb ik weer niet.

anders had ik de mijne ook zo moeten doen. maar jij hebt een ander soort tandwiel iets van 60 tands of 100 tands ik heb 36 tands.
hoe hebben ze dat dan gedaan, als je de trillingsdemper weghaalt of beschadigd gaat hij na verloop van tijd toch stuk? of hebben ze hem vast gelast?

is die sensor van een renault ofzo? of peugeot?

vwmk2driver
21-08-2006, 11:38
hoe kom je aan zon tand schijf( trigger wheel)?
misschien kan ik die bij mij ook wel plaatsen vind dit even wat beter.. even wat minder gevoelig voor beschadigingen enzo.

dan zou ik alleen even uit moeten zoeken of mijn systeem ook met die tandschijf kan werken.

vwleusden
21-08-2006, 12:01
Sensor is van Peugeot, net als de DIS. Hier passen namelijk de bougiekabels van VW op ;)

Waar het tandwiel vandaan komt heb ik geen idee van, diegene die het heeft geregeld doet nogal veel in de autocross en daar hebben ze veel leuke trucjes en goedkope en effectieve oplossingen.

vwmk2driver
21-08-2006, 17:13
tuners hebben altijd wel leuke en intressante oplossingen, of meningen.
ze moeten natuurlijk vaak zelf dingen ontwerpen/maken.
daarom is het ook wel handig als je wat van die mensen achter de hant heb. waar je zo nu en dan is op bezoek kan gaan, of wat dingetjes kan laten maken

vwmk2driver
23-08-2006, 11:44
maandag en dinsdag avond weer vlink bezig geweest.

heb me trigger wheel sensor gemonteerd
de kabelboom verder aangesloten, moet nu alleen nog 3 sensoren aansluiten en dan is hij klaar.

gasklephuis moet ik nog monteren,nog een vaccuum slang regelen deze is tijdens de werkzaamheden kapot gegaan verder nog de brandstof leidingen aansluiten en een steun maken voor de injector rail.

heb de ms gisteren aan de praat gehad. ms draaid op de accu, bobine en edis werkt, brandstof pomp draaid

vanavond dus de laatste sensoren aansluiten en dan kan ik wat testen,kijken of hij vonken wil en eventueel wat benzine inspuiten

vwmk2driver
25-08-2006, 00:19
yeahhhh hij doet het.

vraag nog niet hoe maar het begin is er

vwleusden
25-08-2006, 07:36
Mooi, gefeliciteerd kerel.

Maar hoe ?

vwmk2driver
25-08-2006, 08:52
hij loopt nog als een krant. stationair is wel goed netjes gelijk matige toeren enzo.
ik had van te voren de stationaire instellingen al wat gemaakt dus hier mee loopt hij wel netjes alleen als je gas geeft springt hij na de 1500 toeren gelijk naar 6ms inspuit tijd en stationair is dat rond de 2,1 dus ja je raad het al.

maarjah vanavond eerst alles afstellen ( lambda sonde-ontsteking systeem) en dan kan nik de settings gaan doen.
en dan vervolgens beginnen met tunen.

vwmk2driver
25-08-2006, 11:49
even een samenvatting zoals die op het megasquirt forum staat..

donderdag,

zo de ms draaid, en de motor ook.
alle sensoren zitten aangesloten en zitten keuren verpakt in ribbel slang.
benzine systeem is op orde.
en hij heeft dus de eerste minuten gedraaid ( stationair dan).
zag er allemaal al weer indrukwekkkend uit en kan niet wachten om weer verder te gaan.

wil nog een soort hitte schilt maken op mijn uitlaat spruitstuk, of een aluminium slang kopen en die om mijn tps sensor /bedrading doen, de sensor zit namelijk zon 8cm boven het spruitstuk en daar is het nu best wel warm

ga morgen avond verder met tunen en ga de vr sensor afstellen.
ook de lambda sonde zal ik even testen.

ik ben blij dat hij het doet had op de bewuste avond een aantal kleine foutjes gemaakt ( geen schade gelukkig) maar wel onnodig tijd verspilt

zo had ik perongelijk de rev limiter op 900 toeren gezet en dus had ik geen ontsteking meer, ergste was dat ik dit ophet begin van de avond gedaan had en eind van de avond ging ik starten, dus voor ik wist waar het probleem zat was ik weer wat minuten verder ook had ik door alle drukte de benzine slangen verkeert om gedaan.
waardoor er dus geen brandstof in de rail kwam.

foto's volgen

vwmk2driver
27-08-2006, 23:06
even wat foto's kunnen jullie mijn werk even bekijken :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006003.jpg
mijn vr sensor met wheel. zoals je kunt zien kan het maar net allemaal :D
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006004.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006007.jpg
alles netjes verspreid in ribbel slang.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/5/3juni2006006.jpg
het ruimt wel lekker op zo al die onderdelen weg van mijn oude injectie :D

Allart-Ghetta
31-08-2006, 18:34
Edis loopt 10 graden voorontsteking in limp-home mode. perfect voor turbo dus, hoef je nieteens een map te schrijven. LOL

vwmk2driver
31-08-2006, 21:13
klopt idd,

kwam vandaag achter een puntje,

ik heb een combinatie van onderdelen van een golf 1 moter en golf 2 motor,

het onder blok is van een golf 2, met de distributie kap ook van golf 2. maar er zit een krukas poelie op van een golf 1 deze is iets breder maar ook kleiner,
dus waarschijnlijk zit het merk streepje oor bdp ook anders,

dus ik mooi mijn ontsteking afstellen op 10 graden en controleren stond hij mooi ging ik kijken bij me vliegwiel en daar moet ik mijn punt stellen naar 1 graden,

dus bij instelling van 10 graden op de ms staat de motor volgens mijn krukas poelie op 10 graden en volgens vliegwiel 1 graden,
even uitzoeken welke waarde ik dus moet pakken.

vwmk2driver
31-08-2006, 21:17
Edis loopt 10 graden voorontsteking in limp-home mode. perfect voor turbo dus, hoef je nieteens een map te schrijven. LOL

hoe bedoel je ideaal voor turbo motor? je moet met turbo toch ok ontsteking vervroegen...
of bedoel je als de ms uit valt dat hij als nog 10 graden draaid,

en is het voor jouw turbo motor niet beter om je coil direct te sturen?? dit is al vrij eenvoudig te creeren door het plaatsen van wat coil driver's en uiteraard wat extra instellingen.

wat voor board gebruik jij allart

vwmk2driver
31-08-2006, 22:24
ben er denk ik al achter.

heb een onderblok van golf 2 ( golf 1 en 2 zijn zelfde )
krukas van een golf 1, een krukas poelie van een golf 1.
een drukgroep met vliegwiel van golf 2.

krukas en de poelie horen bij elkaar, nu moet ik alleen nog uitzoeken welke kap ik heb, er zit volgens de artikel nummers namelijk verschil in.

Lieuwe
02-09-2006, 17:03
Respect voor je werk. Vind het allemaal erg interessant en lijkt me ook prachtig om zelf met zoiets bezig te gaan. Weet alleen niet of ik wel genoeg know-how heb om het tot een goed einde te brengen. Ben jij veel bezig met elektrotechniek etc waardoor je dit allemaal zo netjes doet ? Heb je trouwens je spullen gekocht via BS-AutoTune ? Zag dat je daar ook een topic had @ het forum. Die lui verkopen ook Megasquirt, maar dan meer kant en klaar idee zeker :)

Heb je trouwens niet een blok van een Golf1, omdat je inlaat rechts zit. Golf2 heeft toch altijd de inlaat links te zitten (correct me if im wrong).

vwmk2driver
02-09-2006, 17:45
Respect voor je werk. Vind het allemaal erg interessant en lijkt me ook prachtig om zelf met zoiets bezig te gaan. Weet alleen niet of ik wel genoeg know-how heb om het tot een goed einde te brengen. Ben jij veel bezig met elektrotechniek etc waardoor je dit allemaal zo netjes doet ? Heb je trouwens je spullen gekocht via BS-AutoTune ? Zag dat je daar ook een topic had @ het forum. Die lui verkopen ook Megasquirt, maar dan meer kant en klaar idee zeker :)

Heb je trouwens niet een blok van een Golf1, omdat je inlaat rechts zit. Golf2 heeft toch altijd de inlaat links te zitten (correct me if im wrong).

dankje wel..
ben wel veeel bezig met autoelektronica, ook op me werk en via school.
en veel zaken is gewoon puur uit eigen oogpunt, je kunt zelf allemaal wel verzinnen hoe alles het beste moet, maar of je het dan ook het beste maakt is een ander verhaal haha.

ik had mijn computer al voor bs autotune de lucht in ging, mijne komt uit amerika. ik kon de website maker wel al een tijdje ik vond het dan ook leuk dat hij bezig was met het opbouwen van een forum :D

ik heb idd een golf 1 motor. puuromdat ik toen een motor wissel wou doen naar iets snellers en ik een aantal van deze motoren had leggen, achteraf had ik beter een golf 2 inlaat spruitstuk kunnen pakken dat had een hoop werk bespaard, op het gebied van de mechanische injectie.

maar nu komt het eigenlijk wel weer mooi uit zo de inlaat aan de bak kant.. :D

k heb nu alles wel een beetje ondercontrole gelukkig,

MelG60
03-09-2006, 10:40
Allart bedoelt dat 10 graden voorontsteking een mooie veilige waarde is voor een turbomotor (atmo of turbo in deellast loopt natuurlijk veel meer ontsteking)

BTW: ik draai gewoon 24 graden voorontsteking met een SC61(GT35R) op 1,4 bar bij 8500 toeren zonder pingelen of detonatie met normale pompbenzine.

vwmk2driver
03-09-2006, 12:31
oke.

ja de mijne loopt maximaal op 30 graden dat is van fabriek af maximale, dus heb me daar gewoon aan gehouden.

jouwes rijd ook weer melchior?

vwmk2driver
03-09-2006, 16:09
zo vandaag weer bezig geweest.

omdat hij stationair niet mooi liep en met deellast rond lambda 1 ook niet, en in dat gebied mijn openings tijdvan de injectoren ook erg laag was, dacht ik dat het daarin zou zitten.

vanochtend dus inplaats 2 inspuitingen per cylce's naar 1 gezet. en de map weer volledig opnieuw getuned.
en met goed resultaat over het gehele gebied ligt de lambda nu wat lager en ik kan hem stationair nu ok redelijk mooi laten lopen.

vandaag wel achter een klein puntje gekomen, ik vermoet dat mijn gemeten toerental niet klopt. als ik volgas rijd geeft hij 6500 toeren aan en ik denk zelf dat ik dan allang op de 7500 zit. puur omdat ik wel weet hoe hetklinkt als ik in dat gebied zit van de vroegere injectie enzo nog.
dus weer iets wat ik even uitzoeken moet.

vwmk2driver
08-09-2006, 17:31
zo na een week eindelijk een problem opgelost.

ik had een verschil zitten tussen wat waardes wat dus vreemd was, na zoeken en zoeken en zoeken en praten met kenners eindelijk het probleem gevonden.

vandaag ook nog mijn toerental gecontroleerd, deze klopt ook gewoon dus niks aan de hand.
verder mijn brandstof map vlink veranderd, ik denk dat nu alles zon beetje goed ingesteld is.
en ga vanavond weer beginnen met een nieuwe map.

vwleusden
08-09-2006, 23:04
Frank,

kun jij niet ergens alleen je motor op de bank kwijt met iemand die megasquirt heeft ?
Weet niet hoe je het nu doet, lijkt mij dat je het belast moet afstellen of niet ?

vwmk2driver
08-09-2006, 23:53
dennis,

in mijn computer zit een systeem die 12 of meer keer in een seconden een bestandje opslaat van wat er op die punten gebeurd. loggen noemen ze dat

als je nu gewoon gaat rijden samen met iemand en je gaat proberen je motor te tunen in de meest goed richting,en je zet alles een beetje globaal op, en met wat extra brandstof overal zodat hij niet te arm gaat lopen. dat is ongeveer een uurtje werk.

dan pak ik die data log functie die set ik aan en ga ik rijden.
einde van een ritje pak je die log er bij ga je hem analyseren ( ja duur woord ) en ga je dus aan de hand van je log je brandstof tabel aanpassen.

tot dat je uit eindelijk onder alle omstandigheden de perfecte verbranding heb.

tevens zit er bij mijn lambda sonde systeem ook nog een log functie.
dus je hebt eigenlijk 2 log's terbeschikking na elke rit.

uit eindelijk zou je hem nog op de bank kunnen zetten en dan kijken wat hij doet.
maar om nu nu een hoop euro's uit tegeven aan een tuner die hem 40 keer over de bank haalt of dat je zelf alles doet. en het niks kost en je elke keer weer eer van je werk heb.

dit tunen is uiteindelijk het mooiste van alles.

vwmk2driver
18-09-2006, 21:24
zo maar weer is een updatetje.

van het weekend 460 km gereden op 25 liter benzine en ik kan je vertellen dat is gewoon een gods wonder reed normaal 500 km op 45 liter. ( nu heb ik ook wel heel rustig gereden maar bewijst wel dat zuinig rijden mogelijk is ) :D

dat is het 2de positieve alweer van deze verbouwing.

verder heb ik van het weekend een ander inlaat spruitstuk gekocht, waardoor de gasklep niet aan de bestuurders kant komt te zitten maar aan de bijrijders kant.
voordeel hiervan is dat ik nu geen last meer heb van warm lucht wat van de koelradiateur komt.

ben vandaag ook begonnen met het spruitstuk.
was bang dat het wel niet zal gaan passen en dat ik een hele hoop weer aan moest passen.
maar alles past redelijk netjes moet alleen een andere gaskabelsteun maken. en wat slangen omleggen.
kan nu dus wel zeggen... eindelijk eens iets wat redelijk soepel gaat

foto's en volgende update volgen

vwmk2driver
20-09-2006, 20:47
zo nu een paar dagen verder en heb inmiddels door gekregen dat mijn voorgevoel toch weer gelijk gekregen heeft.

het paste uit eindelijk dus totaal niet zoals ik in gedacht had.
het komt er nu zo op neer dat ik mijn gasklep postitie sensor niet kwijt kan, en hem op een andere plaats plaatsen is ook haast niet mogelijk i.v.m ruimte.

nu ben ik nieuws aan het expirimenteren een acceleratie verijking aan de hand van de map waardes.

klinkt stom maar werkt tot nu toe redelijk goed nog lang niet perfect en misschien word het ook nooit perfect waardoor er uit eindelijk toch verder gegaan zou moeten worden met een gaskleppositie sensor maar als dit toch wel werkt scheelt het een hoop werk.

berendd
21-09-2006, 17:25
loopt al vrij aardig nu dus...

goed nieuws kerel!

Allart-Ghetta
23-09-2006, 14:18
Ik heb een V2.2 board met extra software, dus 12x12 brandstofmap, 12x12 ontstekingsmap, toerenbegrenzer, aansturen van electrische fan etc.

vwmk2driver
23-09-2006, 18:52
oke..

ja die heb ik ook,

vwleusden
28-09-2006, 19:02
Op deze Nederlandse site hebben ze ook een forum... misschien ken je hem.

http://www.bs-autotune.nl/component/option,com_frontpage/Itemid,1/

Lieuwe
28-09-2006, 19:07
Als je daar nou gekeken had .. dan had je wel gezien dat ie daar ook een topic heeft :D

Maaruh .. het wordt wel een keer tijd voor wat updates/foto`s/filmpjes dacht ik :rock:

VolkswagenRacing
28-09-2006, 21:09
Heel knap projectje hoor, ik hou dit echt in de gaten ;)

vwmk2driver
28-09-2006, 21:32
moet nog weer even verder maar bene r even momenteel mee gestopt.

hij rijd n rijd best goed maar nog niet perfect.
zit me nu even te richten op gereedschappen die ik ga kopen voor mijn golf 1 restauratie project.
dat zal straks besteld moeten worden en dan ws een wachttijd van een paar weken dus dan kan ik weer lekker verder ms' en haha.
ben er tot nu toe alleen nog maar dik te vreden mee.

rijd stuk beter, start beter, loopt beter stationair en rijd ook nog zuiniger als je rustig rijd.

ideeal dus.
in mijn golf 1 komt trouwens een 2l 16v motor op throttle body's die gestuurd gaat worden ok weer door megasquirt. een leuk vooruitzicht dus

vwmk2driver
28-09-2006, 21:33
Op deze Nederlandse site hebben ze ook een forum... misschien ken je hem.

http://www.bs-autotune.nl/component/option,com_frontpage/Itemid,1/

hij was bekent ja.

sterker nog was de eerste bezoeker :D wist al een paar maanden dat de bouwers er mee bezig waren en op een bewuste avond kreeg ik zomaar mail met het bericht.

het forum is online :D dus gelijk spammen haha

vwmk2driver
28-09-2006, 21:35
Als je daar nou gekeken had .. dan had je wel gezien dat ie daar ook een topic heeft :D

Maaruh .. het wordt wel een keer tijd voor wat updates/foto`s/filmpjes dacht ik :rock:

ik zal als alles klaar is een definitieve foto shoot maken. en een filmpje is idd ook leuk.

een rollenbank uitdraai is eventueel ook leuk :D
ik zou zeggen houd hem in de gaten komt goed ;)

vwleusden
28-09-2006, 21:44
Als je daar nou gekeken had .. dan had je wel gezien dat ie daar ook een topic heeft :D

Maaruh .. het wordt wel een keer tijd voor wat updates/foto`s/filmpjes dacht ik :rock:

Heb vooral de info van de site zitten lezen, niet echt aan het spitten geweest in het forum. Maar zo te zien is hij bezoeker no. 1

Lieuwe
12-11-2006, 12:49
Al wat nieuwe dingen bereikt met de auto ?

vwmk2driver
12-11-2006, 16:05
ja ja de auto loopt al een paar maanden super...
ben er erg blij mee.
auto start beter zowel koud als warm.
loopt veel mooiuhr stationair.
en is veel veller op het gas.
en hij trekt veel beter.
ga nog een keer op de bank rapport komt hier nog wel te staan.

MHmotorsport
05-12-2006, 18:23
En hoe is het afregelen gegaan ? bevindingen ?
Loopt hij nu op MAP of n-alpha ?
Zou het zelf afregelen ook te doen zijn zonder de wideband lambda ?

Respect voor je werk :thumbup:

Allart-Ghetta
21-12-2006, 19:41
Tuurlijk, alles kan, het is maar net watvoor eisen je stelt. Gewoon knap rijdbaar maken kan zonder lambda sensor. Perfectioneren niet.

En hoe is het afregelen gegaan ? bevindingen ?
Loopt hij nu op MAP of n-alpha ?
Zou het zelf afregelen ook te doen zijn zonder de wideband lambda ?

Respect voor je werk :thumbup:

vwmk2driver
21-12-2006, 23:57
En hoe is het afregelen gegaan ? bevindingen ?
Loopt hij nu op MAP of n-alpha ?
Zou het zelf afregelen ook te doen zijn zonder de wideband lambda ?

Respect voor je werk :thumbup:

afregelen is goed gegaan, geen geplofte motor, geen rare verbrandingen in de motor ofzo.

hoop van geleert en erg leuk.
alles werkt ook nog steeds, laatst had ik 1 storing maar dat was met 2 minuten opgezocht en verholpen( inlaat lucht temp sensor was stuk gegaan ) deze gaf min 45 aan ofzo, dus even een nieuwe halen, monteren en weer rijden :D

inmiddels ben ik alweer bezig voor iemand anders welke ook de megasquirt in gebruik gaat nemen.
in mijn golf 1 met throttle body's straks komt ook weer een megasquirt.

hij loopt nu op map. voor weggebruik is dat de beste optie.
alpha-n houd namelijk geen rekening met belasting( denk aan bijv een aanhangwagen met zand) als je met map rijd werkt hij wel met belastingen.

en of je afstellen kan zonder wideband lambdasonde??? op die vraag zou ik zeggen nee. natuurlijk is alles mogelijk als je zelf maar te vreden bent, sowieso zal je nooit onder alle belastingen een perfect mengsel kunnen creeren, dus een wb sonde zeker aan te raden :D