PDA

View Full Version : Werking gaskleppotentiometer en brandstofpomp relais


Reaper Kustoms
21-08-2006, 11:05
Zoals de titel reeds zegt:

welke functie heeft de gaskleppotentiometer en brandstofpomprelais?

regelt het relais ook de druk?

en wat doet de ontstekingsmodule?


kan 1 van de bovengenoemde delen veroorzaken dat een auto niet meer stationair loopt, maar met het gas ingedrukt inhoudt. het is net of hij te rijk loopt; bougies raken ook zwart. het blok verslikt zich als het ware als je gas geeft.

volgende zaken zijn reeds gecheckt: rotor, verdeler, bougiekabels, stappenmotor, temp.sensor, gasklep gereinigd, lambda, vacuumslangen, koudestartverstuiver.

het betreft een 2E motor.

alvast bedankt...

editionn94
21-08-2006, 18:18
ik zie dat je het nog steeds niet gevonden hebt .is wel een ...probleem weet zelf ook als van.
heb je de stationair toeren stabliezator ook nog schoon gemaakt is dat ding boven je kleppen deksel . die kan ook vies zijn
bij mij schomelde de toeren na dat ik hem schoon gemaakt had liep ie beter
valt de auto nog uit bij je

Reaper Kustoms
21-08-2006, 21:34
stappenmotor schoon gemaakt en ook andere geprobeerd.

stationair is niet het ergste probleem. hij sputtert extreem bij gas geven.

en ja hij valt idd uit als je gas loslaat: maar als je de temp.sensor los trekt niet zo snel. dan wil hij nog wel een paar seconden lopen stationair (echter wel te hoog).

er valt iig absoluut niet mee te rijden.


je zou het kunnen vergelijken met een afgebroken kleppenmembraan bij een tweetakt, zoals het blok loopt.

Reaper Kustoms
21-08-2006, 21:36
nog een vraag:

waarvan zijn de stekkers die achter de hoofdzekering zitten, en dus onder het koelvloeistofexpansievat?

vwleusden
22-08-2006, 08:04
Relais regelt je druk niet, hiervoor heb je een brandstofdrukregelaar aan het eind van je injectorrail zitten.

Gaskleppositiesensor, is eigenlijk gewoon een potentiometer. Dus jij geeft gas en de gaskleppositiesensor bepaald hoever de gasklep open staat. Dit moet hij doorgeven aan het motorregelapparaat, de waarde die hij doorgeeft is de weerstand.

Reaper Kustoms
22-08-2006, 12:28
Gaskleppositiesensor, is eigenlijk gewoon een potentiometer. Dus jij geeft gas en de gaskleppositiesensor bepaald hoever de gasklep open staat. Dit moet hij doorgeven aan het motorregelapparaat, de waarde die hij doorgeeft is de weerstand.

en wat zijn de symptomen als zo'n ding kapot is?

ik weet dat als ik de stekker eruit trek, dat hij niet meer reageert op gas.
stel hij geeft foute waarden door, kunnen dan de bovengenoemde kwalen een gevolg zijn?

vwleusden
22-08-2006, 13:28
Bij verkeerde waarden denkt je motorregelapparaat dus dat je gasklep op een andere positie staat dan dat ie daadwerkelijk is met als gevolg dat hij aan de hand van het toerental weer een bepaald aantal cc's in gaat spuiten waar dus eigenlijk geen lucht voor is of andersom (is maar een voorbeeld)

Als hij daadwerkelijk kapot is zal de auto denk ik niet starten omdat je motorregelapparaat werkt met geschakelde massa's. Als hij er één mist zal hij niet vonken en inspuiten.

Reaper Kustoms
22-08-2006, 23:57
heb net gasklephuis met meter, pingelsensor en brandstofdrukregelaar vervangen.

nu loopt hij weer goed. maar niet stationair.
als ik de stekker van de stappenmotor lostrek dan werkt alles zo als het moet, echter lijkt het alsof je wat minder vermogen hebt.

ik vervang de stappenmotor nog eens en kijk dan wat hij doet. De vorige stappenmotor heb ik reeds doorverkocht, omdat ik dacht dat mijn probleem daar niet aan lag. mijn eigen terug geplaats, maar was wel een keer gevallen in zijn demontageperiode; je hoort ook iets rammelen erin... deed hij eerst niet.

denk persoonlijk dat het probleem heeft gezeten in de potentiometer, zeker als ik de woorden van VWLEUSDEN lees.

suggesties nog steeds welkom.

Ron21
23-08-2006, 07:24
Stappenmotor kan een oorzaak zijn maar ik denk zelf meer een ECU die niet goed meer werkt.

Reaper Kustoms
23-08-2006, 11:16
Stappenmotor kan een oorzaak zijn maar ik denk zelf meer een ECU die niet goed meer werkt.

doe me dat niet aan.. :eek: ;)

Ron21
23-08-2006, 11:24
doe me dat niet aan.. :eek: ;)

Is een echte digifant kwaal, sorry :redface:

Gewoon even een andere ecu proberen.

Reaper Kustoms
23-08-2006, 18:05
hoe krijg je die stekker los zonder hem te slopen? zit daar een kapje op of zo? ik durf niet hard te trekken... er zit ook geen stalen klem (veiligheidspal) die je in kunt drukken zoals bij alle ander stekkers.

@ ron: heb je een zelfde probleem al eens gezien/gehad?

Ron21
23-08-2006, 18:42
Er zit toch een borging op het stekkerhuis zelf ? Als je die lost komt hij door een schuivende beweging omhoog en los....toch ??

Zoals jij het beschrijft is een digifant ecu probleem, waar kom je vandaan want ik heb eventueel wel een ecu liggen

Reaper Kustoms
23-08-2006, 23:25
Er zit toch een borging op het stekkerhuis zelf ? Als je die lost komt hij door een schuivende beweging omhoog en los....toch ??

Zoals jij het beschrijft is een digifant ecu probleem, waar kom je vandaan want ik heb eventueel wel een ecu liggen

ik zal morgen eens kijken of ik hem los krijg... kom uit zuid limburg.

alvast bedankt!

Reaper Kustoms
08-09-2006, 15:41
even twee vragen. ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.

welke motorcode hoort origineel bij de df1 digifant computer met de volgende nummers:
039906024A
5WP4144

is df1 niet van golf 2???


verder....
als je de auto op contact zet slaat de benzinepomp aan. op het moment dat je de pomp niet meer hoort hoor je wel nog een soort zuigend/blazend/sissend geluid. wat kan dit zijn? ik doel overigens niet op het gezoem van de stappenmotor.

alvast bedankt alweer!!!

Reaper Kustoms
11-09-2006, 08:34
even twee vragen. ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.

welke motorcode hoort origineel bij de df1 digifant computer met de volgende nummers:
039906024A
5WP4144

is df1 niet van golf 2???


verder....
als je de auto op contact zet slaat de benzinepomp aan. op het moment dat je de pomp niet meer hoort hoor je wel nog een soort zuigend/blazend/sissend geluid. wat kan dit zijn? ik doel overigens niet op het gezoem van de stappenmotor.

alvast bedankt alweer!!!



Niemand?

Berserker
11-09-2006, 09:07
verder....
als je de auto op contact zet slaat de benzinepomp aan. op het moment dat je de pomp niet meer hoort hoor je wel nog een soort zuigend/blazend/sissend geluid. wat kan dit zijn? ik doel overigens niet op het gezoem van de stappenmotor.

alvast bedankt alweer!!!

de aanjager ;) :D

Ron21
11-09-2006, 09:16
even twee vragen. ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.

welke motorcode hoort origineel bij de df1 digifant computer met de volgende nummers:
039906024A
5WP4144

is df1 niet van golf 2???


verder....
als je de auto op contact zet slaat de benzinepomp aan. op het moment dat je de pomp niet meer hoort hoor je wel nog een soort zuigend/blazend/sissend geluid. wat kan dit zijn? ik doel overigens niet op het gezoem van de stappenmotor.

alvast bedankt alweer!!!

ECU is van een audi :confused:
A100 93-94
A80 94-96
A80Q 92-94

Dit onderdeel nummer is niet in een Volkswagen gebruikt.
Dat geluid is dat niet van je bezine leiding/injectie rail/ regelaar ?

Reaper Kustoms
11-09-2006, 14:00
ECU is van een audi :confused:
A100 93-94
A80 94-96
A80Q 92-94

Dit onderdeel nummer is niet in een Volkswagen gebruikt.
Dat geluid is dat niet van je bezine leiding/injectie rail/ regelaar ?

nou das dan wel heel vreemd. hij stuurt anders een 2e motor aan... eerst altijd zonder problemen...
kan ik elke ecu van een andere 2e motor proberen?? of zou dat niet werken?

ja ik denk dat het van de injectierail komt, maar moet dat verder onderzoeken strax. zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van het probleem?

BTW Thanx voor de super info.

Ron21
11-09-2006, 14:39
nou das dan wel heel vreemd. hij stuurt anders een 2e motor aan... eerst altijd zonder problemen...
kan ik elke ecu van een andere 2e motor proberen?? of zou dat niet werken?

ja ik denk dat het van de injectierail komt, maar moet dat verder onderzoeken strax. zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van het probleem?

BTW Thanx voor de super info.


Pak er maar één van een andere VW 2E motor. Deze is volgens "het bekende proggie" alleen voor audi's gebruikt.

Zit je retour en aanvoer van de brandstof niet omgewisseld ?

Reaper Kustoms
11-09-2006, 15:05
Pak er maar één van een andere VW 2E motor. Deze is volgens "het bekende proggie" alleen voor audi's gebruikt.

Zit je retour en aanvoer van de brandstof niet omgewisseld ?


wat bedoel je met proggie?

vraag mbt retour en aanvoer moet ik je ff schuldig blijven.. ben er iid geval niet aangekomen.

vanavond ff sleutelen. strax breng ik wel weer rapport uit.

Berserker
11-09-2006, 15:09
wat bedoel je met proggie?

vraag mbt retour en aanvoer moet ik je ff schuldig blijven.. ben er iid geval niet aangekomen.

vanavond ff sleutelen. strax breng ik wel weer rapport uit.
proggie is programma ook wel eens sletka of ome edgar genoemd...

Hellraiser
11-09-2006, 15:36
of pretka :D

Reaper Kustoms
13-09-2006, 15:38
het geluid nog niet kunnen vinden, omdat ik in mijn eentje niet het contact om kon draaien, en luisteren onder de kap tegelijk.
is misschien ook wel een geluid wat me nooit eerder is opgevallen.
net wel weer een beetje geprobeerd aan de auto. ik kan het bijna niet geloven, maar hij loopt weer goed. ik heb hem warm laten lopen en liep weer als vanouds. ik moet echter alleen de stappenmotor-stekker nog steeds uitgetrokken laten, anders gaat hij keihard ploffen, stotteren en niet meer stationair lopen.

vreemd of vreemd?

Ron21
13-09-2006, 15:58
vacuum lek

Reaper Kustoms
13-09-2006, 18:53
vacuum lek

dan mag jij me komen aanwijzen waar... ik zie echt niks, en ik kan echt wel goed zien.

waar zou dat lek dan kunnen zitten? ik heb al alles nagekeken.

Ron21
13-09-2006, 21:10
dan mag jij me komen aanwijzen waar... ik zie echt niks, en ik kan echt wel goed zien.

waar zou dat lek dan kunnen zitten? ik heb al alles nagekeken.

Was maar een tip :rolleyes:

Reaper Kustoms
15-09-2006, 16:35
aanvulling op de diagnose:

boven op het gasklephuis zit een nippel met een slangetje. echter dit slangetje is nooit aangesloten geweest. deze slang loopt naar de benzinedrukregelaar. als ik een vinger op het nippeltje houdt, of als ik de slang aansluit, slaat de motor af.

Golf_1_gts
15-09-2006, 17:53
Misschien komt daar de aansluiting naar de compressor op? :rolleyes:

editionn94
15-09-2006, 21:09
wat je kan doen is de computer van de auto uitlaten lezen of er een fout melding in staat .
heb ik ook laten doen ree gewoon met choke aan onder het rijden zoop bezine stonk trok niet of te wel hij ree niet lekker de oorzaak was de luchtmassa meter daar zat de storing in heb er nu een nieuwe in zitten rijd nu beter dan dat ik hem kocht
hoop dat je hier wat aan heb

Reaper Kustoms
16-09-2006, 09:40
wat je kan doen is de computer van de auto uitlaten lezen of er een fout melding in staat .
heb ik ook laten doen ree gewoon met choke aan onder het rijden zoop bezine stonk trok niet of te wel hij ree niet lekker de oorzaak was de luchtmassa meter daar zat de storing in heb er nu een nieuwe in zitten rijd nu beter dan dat ik hem kocht
hoop dat je hier wat aan heb

kan best eens wat inzitten wat je daar zegt.