PDA

View Full Version : oldskool radio


VwPolo89
11-09-2006, 13:58
weet er iemand hoe ik een radio van rond '79 werkende moet krijgen in een golf 1?
het is een blaupunkt met de welbekende draaiknoppen en achteraan enkele aansluitingen.

alleen vind ik niet waar ik +, - moet aansluiten en of ze toen al spraken van + achter het contact?

als het nodig is maak ik wel even een fototje van de aansluitingen maar ik denk dat er hier wel mensen zijn die zo weten hoe dit moet aangesloten worden ;)

alvast bedankt

Domi
11-09-2006, 15:35
aan de achterkant zitten waarschijnlijk 3 aansluitingen van de stroom.
De rechter is je massa en die ernaast (links) is je plus.
De andere (wat kleinere) gebrukk je niet. En verder 2 speakers erop en spelen maar.
Doe anders maar ff ene foto voor duidelijkheid.

VwPolo89
11-09-2006, 20:26
het is maar een radio voor 1 luidspreker :)

maar heb hier ook nog is rondgevraagd en wat ik ervan dacht klopte wel, enige dat ik niet heb aangesloten is de antenne en dit zou dan de reden zijn waarom die niet speelde.
er lag hier nog een oude radio, niet zo oud als die blaupunkt maar toch oud genoeg en die kreeg ik ook ni aan de gang, terwijl ik zeker weet dat die nog werkt.
ik ga morgen even proberen met de antenne aan te sluiten en dan weet ik of het werkt, lukt dat niet dan hoor je nog van mij (zal dan ineens een fototje maken ;) )

VwPolo89
13-09-2006, 07:27
het is gelukt om de radio werkende te krijgen, van mij mag deze toe.

thx domi om even mee te denken ;)

sjampoo
13-09-2006, 08:07
Voor de duidelijkheid:

De oude 'pre-iso' stekkers die in Polo, Golf etc zaten, hebben de volgende pinout:

- Bruin = Massa
- Rood = Constant Plus (meestal op 8A afgezekerd)
- grijs-blauw = binnenverlichting
- xxx kleur mij onbekend = sturing voor automatisch antenne


De grijs-blauwe draad komt vanaf de pot-meter waarmee je de verlichting van o.a. je teller verlichting kunt dimmen (als die potmeter tenminste aanwezig is)

de xxx kleur (mij onbekend) kan je gebruiken om een motor antenne mee te laten uitschuiven. Let op: Het gaat hier om een '+' die uit de radio komt. Alleen gebruiken om via een relais een antenne, versterker of weet ik veel wat aan te sturen. In motor-antenne's is het schakel-draadje al zo verwerkt (en krijgt ie dus via een andere weg een constante + om na het uitschakelen van de radio weer in te schuiven), maar oude radio versterkers / equalizers soms niet.