PDA

View Full Version : iemand gezocht die kan/wil vertinnen.


vwmk2driver
04-10-2006, 17:13
hallo.

ik ben op zoek naar iemand die handig is met het vertinnen van plaatwerk.
ik ga over een tijdje de 2 achterschermen van mijn golf 1 vervangen.
en vervolgens wil ik dit laten vertinnen i.p.v plamuren ( om het strak te maken).

wie is er handig met dit en wil dit eventueel voor mij doen??

ik hoor het graag.

gr frank

vwmk2driver
07-10-2006, 08:19
zou ik het zelf kunnen??? :rolleyes: lijkt mij nog wel wat vakmanschap in te zitten.

Racelook
07-10-2006, 18:57
Ik ga het ook proberen over een dikke anderhalve maand.

Boerenverstand, info zoeken en gas erop

Wiebrand

vwmk2driver
07-10-2006, 19:00
het moeilijkste is volgens mij het afschaffen van het overtollige dus het zelf strak maken,in de goede vorm

G-eert-40
07-10-2006, 19:09
je kunt dan het beste van die grote staven kopen, waar ze ook koperen dakgoten mee vertinnen. een goede brander. en veel geduld en oefenen :)
het moeilijkste is om de juiste temperatuur te vinden. want of het is te dun of het is weer te hard. dus juiste temperatuur en goed uitstrijken. succes!

Racelook
07-10-2006, 19:22
het moeilijkste is volgens mij het afschaffen van het overtollige dus het zelf strak maken,in de goede vorm
Carrosserievijl schijnt goed te werken

breadfan83
07-10-2006, 19:24
Daar is bepaald gereedschap voor, maar je kunt ook die ijzers gebruiken die voor het uitdeuken worden gebruikt.
Misschien dat je effe een paar afleveringen van Rides op Discovery moet kijken, die vertinnen alles wat ze in hun klauwen krijgen!

Je kunt volgens mij iig maar weinig fout doen, je kan alles dr weer redelijk makkelijk af halen als het niet bevalt. Enige dat kan gebeuren is dat je het metaal van de auto te warm stookt en dat het bros wordt.

Succes.

vwmk2driver
07-10-2006, 19:28
mijn buurman is loodgieter en vertint ook altijd dakgoten misschien kan hij mij een handje op weg helpen....

goed idee g-eert-40

okkehel
07-10-2006, 19:35
had je deze site gezien?
http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm

vwmk2driver
07-10-2006, 19:38
ja had ik gelezen.

G-eert-40
07-10-2006, 21:46
mijn buurman is loodgieter en vertint ook altijd dakgoten misschien kan hij mij een handje op weg helpen....

goed idee g-eert-40

dat is helemaal mooi meegenomen dan, hij heeft de juiste spullen en de kennis. gewoon samen proberen, dan komt het vast wel goed.

Gijs
07-10-2006, 23:42
Hmm, waarom heb ik hier niet aan gedacht om dit ook bij de jetta toe te passen... :rolleyes: Na de APK maar eens overwegen, weg plamuur. Met een klein gasbrandertje moet dat lukken?

G-eert-40
08-10-2006, 10:08
met een klein brandertje moet het lukken ja. tin heeft als smeltpunt 232C graden. het moeilijke van tin is de juiste temp. te vinden en dan mooi uit te strijken.

M.I.V.W
08-10-2006, 14:40
Ik vertin ook al de lasnaden ,en plamuur dan alsnog na,het vertinnen zorgt er voor dat de lasnaad niet meer aftekent en plamuur is helemaal niet slecht als je het niet te dik gebruikt,nieuwe auto's zit ook plamuur op.
En er kan VEEL fout gaan met vertinnen,als je het te heet maakt en dat maak je het makkelijk dan kan je het complete achterscherm uitdeuken,door de warmte krijg je rek in je plaat werk en ik denk dat een loodgieter daar geen ervaring mee heeft,je hebt ook tin pasta nodig om het tin te laten hechten op je plaatwerk zorg dat je dat goed schoonmaakt na het vertinnen want daar zitten zeuren in die weer roest veroorzaken,ik zou effe verder zoeken voordat je panelen verkloot worden.

golf1 78
08-10-2006, 14:56
hmm waarom nog vertinnen bestaat toch ook tinplamuur of is die niet goe genoeg dan ???

vertinnen da was al lang gedaan hebben ze me toch verteld (avond school) !

greetz

vwmk2driver
08-10-2006, 16:24
hmm waarom nog vertinnen bestaat toch ook tinplamuur of is die niet goe genoeg dan ???

vertinnen da was al lang gedaan hebben ze me toch verteld (avond school) !

greetz

omdat ik niet super te spreken ben over plamuur.
vaak zie je dat dit na verloop van jaren gaat werken, en echte autorestaureurs vertinnnen het ook inplaats plamuur.

dus ja het zegt wel wat,

Rustbuster
08-10-2006, 18:56
Ik vertin ook al de lasnaden ,en plamuur dan alsnog na,het vertinnen zorgt er voor dat de lasnaad niet meer aftekent en plamuur is helemaal niet slecht als je het niet te dik gebruikt,nieuwe auto's zit ook plamuur op.
En er kan VEEL fout gaan met vertinnen,als je het te heet maakt en dat maak je het makkelijk dan kan je het complete achterscherm uitdeuken,door de warmte krijg je rek in je plaat werk en ik denk dat een loodgieter daar geen ervaring mee heeft,je hebt ook tin pasta nodig om het tin te laten hechten op je plaatwerk zorg dat je dat goed schoonmaakt na het vertinnen want daar zitten zeuren in die weer roest veroorzaken,ik zou effe verder zoeken voordat je panelen verkloot worden.

Kijk dat is nou eens wijze praat,vertinne is niet zo mar ff doen,vakkennis is zeker wel nodig.
Je moet ook weten wat je doet.
Tin van de loodgieter,zomaar ff een brander,nou zo werkt het niet.
Je moet eerst eens tin nemen met de goede samenstelling,en een speciaal brandertje,met een kleine"kegel" om zo weinig mogelijk warmte in te brengen op een kleine plaats te krijgen,dus niet dat je een oppervlakte van 10cm2 tegelijk verwarmd.Op een staand deel ligt dan heel het spul zo weer op de grond.En na het verwarmen van de tinpasta,(dit is om hechting te verkrijgen)inderdaad alle resten goed schoonmaken met een natte doek.Ook na het vertinnen de tin goed uitwassen met warm water.

G-eert-40
08-10-2006, 19:00
dat staat er ook niet: zo maar ff opsmeren. er werd al gezegd dat het best precies komt qua materialen en temp. en de afwerking. denk dat een goede loodgieter zijn vak wel verstaat. dingen zelf proberen kan nooit kwaad.

vwmk2driver
08-10-2006, 19:05
het zal zeker vak werk zijn bedoel draadjes solderen is eigenlijkook nog best een werkje laat staan een scherm.

daarom laat ik het ook liever doen door iemand die er ervaring mee heeft...

Jurgen Santana
08-10-2006, 19:34
dat staat er ook niet: zo maar ff opsmeren. er werd al gezegd dat het best precies komt qua materialen en temp. en de afwerking. denk dat een goede loodgieter zijn vak wel verstaat. dingen zelf proberen kan nooit kwaad.

Zoals hierboven al stond, een loodgieter heeft geen ervaring met grote en stalen plaatdelen.

Een goede loodgieter verstaat zijn vak, helaas is auto's strakmaken zijn vak niet :confused:

Rustbuster
08-10-2006, 19:35
dat staat er ook niet: zo maar ff opsmeren. er werd al gezegd dat het best precies komt qua materialen en temp. en de afwerking. denk dat een goede loodgieter zijn vak wel verstaat. dingen zelf proberen kan nooit kwaad.

Zo is da,ik denk alleen da je een dakgoot niet kan vergelijken met een auto?
succes ermee

G-eert-40
08-10-2006, 20:19
de materialen kun je wel gebruiken, heb laatst nog bij iemand staan kijken die met deze spullen bezig was. was mooi gedaan, niks van te zeggen.

sixpack
04-02-2009, 16:45
Om even een oud topic naar boven te halen :

weet iemand of er een kant en klare Tin strijkbaar bestaat ?
Dus zonder (veel) opwarmen,eropstrijken en later als het hart is
met de vijl bewerken

Een collega van me zei dat het pas nieuw op de markt was maar ik google me rot zeg maar...

wie weet meer ?

jarnogti
04-02-2009, 19:39
geen idee heb het bwelm eens gedaan toen ik nog in restauratie zat
het is goed te doen je moet gewoon geduld hebben met zo iets
mmar plaat niet te warm stoken rondjes draaien met brander op warmte brengen dan van dat rode spul er op dat het goed schoon is voor hechting van tin dan tin rustig erop brengen en zorg dat het papperig word dan met houten spatel met bijenwas erop rustig in model brengen en zorg ervoor dat de tin papperig blijft dan afkoelen met vochtige doek en dan met carroserie vijl in model brengen
gr jarno

dutchblade
06-02-2009, 10:03
geen idee heb het bwelm eens gedaan toen ik nog in restauratie zat
het is goed te doen je moet gewoon geduld hebben met zo iets
mmar plaat niet te warm stoken rondjes draaien met brander op warmte brengen dan van dat rode spul er op dat het goed schoon is voor hechting van tin dan tin rustig erop brengen en zorg dat het papperig word dan met houten spatel met bijenwas erop rustig in model brengen en zorg ervoor dat de tin papperig blijft dan afkoelen met vochtige doek en dan met carroserie vijl in model brengen
gr jarno

Afkoelen met een vochtige doek moet je niet doen, je tin kan dan scheuren.