PDA

View Full Version : straal grit


classic line
05-10-2006, 17:03
weet er toevallig iemand hier hoeveel
zakken straal grit je ongeveer nodig hebt om
een auto te stralen ???
dan weet ik effe wat ik moet bestellen

fre-golf1-16v
05-10-2006, 17:05
grit of zand ?
Ik dacht dat ze daar altijd zand voor gebruikte.

classic line
05-10-2006, 17:13
volgens mijn met grit

ik dacht dat zand niet meer mocht je zou er stoflongen van krijgen
als ik het goed hebt

maar jij weet het dus ook niet

gr mike

vwmk2driver
05-10-2006, 18:28
weet waar je aan begint.

een auto stralen is iets wat je nietzomaar kan hoor.
plaatwerk is zo dun dat het door de warmte van het stralen zo krom trekt.
dus ga geen auto stralen als je hier niet veel ervaring mee heb.

verder zou ik dan zand nemen is fijner als grit

Rallyegolf20vt
05-10-2006, 18:36
weet waar je aan begint.

een auto stralen is iets wat je nietzomaar kan hoor.
plaatwerk is zo dun dat het door de warmte van het stralen zo krom trekt.
dus ga geen auto stralen als je hier niet veel ervaring mee heb.

verder zou ik dan zand nemen is fijner als grit


Heb dit eens met eigen ogen mogen aanschouwen ; een kompleet gestraalde auto .
Hier zat niet een stukje strak plaatwerk meer op .
Deze was gestraald met glasparel.
Dak , zijpanelen , motorkap , spatborden , deuren alles was krom getrokken .
Eigenlijk rijp voor de sloop .

vwmk2driver
05-10-2006, 19:16
Heb dit eens met eigen ogen mogen aanschouwen ; een kompleet gestraalde auto .
Hier zat niet een stukje strak plaatwerk meer op .
Deze was gestraald met glasparel.
Dak , zijpanelen , motorkap , spatborden , deuren alles was krom getrokken .
Eigenlijk rijp voor de sloop .


dat bedoel ik.. ;)
en dan nog glasparel :cool:

dus ik zou zeggen begin er nooit aan.

een bodem of iets kan je nog wel doen, maar dan nog is stralen iets waar je wel even de basis regels van moet kennen anders ga je snel fouten maken.

rallye16vt
05-10-2006, 20:21
Ze stralen ook vaak alleen de naden/randen, en spuiten wel alles in de epoxy.
Tenminste iemand die verstand van zaken heeft, dus niet iemand laten doen die de hele dag buldozers straalt, dan krijg je een probleem :chair:

classic line
05-10-2006, 21:21
bedankt luuk daar heb ik wat aan

ik heb gelukkig al 20 zakken van 25kg thuis
dus kan ik effe vooruit

het is voor mijn voornamelijk de bedoeling de bodem
en naden te doen en wat krom trekken betreft
als je het met beleid doet moet het volgens mijn gewoon
lukken

gr mike

fre-golf1-16v
05-10-2006, 21:38
Bij mij in het dorp zit een straal bedrijf en die zal zeker je auto niet stralen met grit en helemaal niet je deuren en zijschermen.
Als ik jou was zou ik eerst op de bodem proberen en dan kijken hoe het wordt al voor je de naden enzo gaat doen.

Racelook
05-10-2006, 23:17
Ik heb denk ik een zak of 10 tot 15 gebruikt.

En natuurlijk kan je zelf stralen. Zolang mensen nog een beetje verstand gebruiken kan je vrijwel heel je auto stralen. Alleen de grote vlakke gedeelten kunnen niet.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/18072005005851.jpg

DeNB3rt
06-10-2006, 00:03
Op welke kosten magje rekenen (ongeveer) om zelf te stralen, eveneens de huur van een straalapparaat, watn die hebk niet :)

Zou ook beginnen met de bodem van men golf te stralen (deze zomer, die 77er)

jppiggen
06-10-2006, 10:38
de vraag blijft natuurlijk welk type grit je gebruikt

ik heb zelf een straalcabine en daar zit glasparel in en dat straalt o zo fijn.
Maar als het vuil is en je moet t vervangen dan kost dat flink wat pleuro per kilo

je kunt ook met het goedkope cranenbroek middel en spuitje werken maar dat kan ff duren. Ik heb daar zelf nog geen ervaring maa maar t staat wel op de planning om te proberen voor de grote delen

waar halen jullie je straalmiddel en wat kost t?

groeten j-p

rallye16vt
06-10-2006, 12:09
Waarom alles stralen?????, wat goed is mooi laten zitten.

sjampoo
06-10-2006, 14:38
Stralen met droogijs nog niemand gelezen/gezien?

Staan regelmatig artikeltjes over in de OldtimerMarkt/Praxis/Sonderheft. Geen straalgrid, maar droogijs (vastvorm van CO2, +/- 80 graden celcius onder nul ).

Warmte ontwikkeling door het stralen wordt teniet gedaan door het straalmiddel. Door op verschillende sterktes te stralen kan er gekozen worden voor:
- weg stralen van vuil
- weg stralen van lak
- weg stralen van grond/epoxy/strijkkit/plamuur etc.

sjampoo
06-10-2006, 14:38
Waarom alles stralen?????, wat goed is mooi laten zitten.

Omdat er onder schijnbaar goede lak, nog wel eens het een en ander verborgen zit..

rallye16vt
06-10-2006, 16:07
Nou je kunt aan de lak wel zien of er iets verborgen zit ofniet, of je moet een amateur zijn :chair:

Rallyegolf20vt
06-10-2006, 21:14
Alles wat ik zie wat hier gestraald is , zijn kevers of aanverwanten .
Deze auto`s hebben allemaal ronde vormen .
Dit zal minder snel krom trekken dan plaatwerk wat recht is zoals bv
een type 1 .
Daar komt bij dat het plaatwerk van deze auto`s veel dikker is als bij
modernere auto`s .
1 mm of dikker tegen +/_ 0.6 mm wat later werd gebruikt .

Rallyegolf20vt
07-10-2006, 09:14
kever = type1 :chair:


Goed type 17 dan ! :)
Was ook al laat he!

Racelook
07-10-2006, 18:52
waar halen jullie je straalmiddel en wat kost t?
Cranenbroek 6,95 per 25 kilo

Racelook
07-10-2006, 18:53
Stralen met droogijs nog niemand gelezen/gezien?

Staan regelmatig artikeltjes over in de OldtimerMarkt/Praxis/Sonderheft. Geen straalgrid, maar droogijs (vastvorm van CO2, +/- 80 graden celcius onder nul ).

Warmte ontwikkeling door het stralen wordt teniet gedaan door het straalmiddel. Door op verschillende sterktes te stralen kan er gekozen worden voor:
- weg stralen van vuil
- weg stralen van lak
- weg stralen van grond/epoxy/strijkkit/plamuur etc.
Jep kennen we, alleen dat gaat zo lastig zelf he.

Racelook
07-10-2006, 18:54
Nou je kunt aan de lak wel zien of er iets verborgen zit ofniet, of je moet een amateur zijn :chair:
Nee helaas gaat dat niet altijd. Lak zat bij mijn resto er strak op. Eronder zaten gewoon roestplekken.

rallye16vt
08-10-2006, 09:06
Nee helaas gaat dat niet altijd. Lak zat bij mijn resto er strak op. Eronder zaten gewoon roestplekken.

Vaak komt dit voor bij slecht plaatwerk, roest onder de lak.
Of er zijn in het verleden meerdere mee aan het kloten geweest, slechte hechting/plamuur etc.

sjampoo
08-10-2006, 10:31
Vaak komt dit voor bij slecht plaatwerk, roest onder de lak.
Of er zijn in het verleden meerdere mee aan het kloten geweest, slechte hechting/plamuur etc.

Maar hoe herken je dat dan 'met het blote oog' uiteindelijk aan de lak?

In de oldtimermarkt stond onlangs een artikel over detectieapparatuur waarmee je de lakdikte kunt bepalen: Zeker niet goedkoop!! (met een magneetje en meerdere velletjes papier kom je d'r uiteindelijk ook)..

rallye16vt
08-10-2006, 12:37
Als je een plaatwerker erbij haalt, die haalt de plekken er gewoonweg uit.
Die ruikt het :rock:

airy
08-10-2006, 15:38
stralen met koudijs is heel duur + je moet zelf een installatie daarvoor hebben (lees compressor vrieskist ed verdere aanverwante apparatuur) op bedrijven doen we het wel gaat heel goed. Stralen met water kan ook heb wel eens wat gedaan met 2800 bar niet te dicht erop natuurlijk. Zit zelf in de industrial cleaning vandaar! ;)

classic line
14-10-2006, 19:59
nou de bus ius gestraalt en ik moet zeggen het viel me 100 % mee
ik had het rotter verwacht en wat meer problemen met de tectyl
maar die was al flik hard en vloog er af dus nu kan ik de bus
in de 2 k lak zetten en de onderkant met rx5 en rx 10
nog genog werk voor de boeg

airy
15-10-2006, 07:35
nou de bus ius gestraalt en ik moet zeggen het viel me 100 % mee
ik had het rotter verwacht en wat meer problemen met de tectyl
maar die was al flik hard en vloog er af dus nu kan ik de bus
in de 2 k lak zetten en de onderkant met rx5 en rx 10
nog genog werk voor de boeg

Dus als ik het goed begrijp weinig problemen gehad stralen? Nog foto's van het resultaat?

classic line
15-10-2006, 10:04
http://www.mijnalbum.nl/Album=QHSP3V6U

foto heb ik ook niet zelf gemaakt mijn camera is kapot
een tip voor iemand die wilt gaan stralen
neem voldoende glasjes voor de straalhelm mee

gr mike

vwmk2driver
15-10-2006, 21:23
haha ziet er mooi uit joh, ok zo in zon party tent of wat is het een leuk alternatief...

DeNB3rt
15-10-2006, 22:15
ziet er super uit!

classic line
16-10-2006, 20:29
ja je moet wat he en die party tent was toch aan vervanging toe
dus dit was zijn laatste lot ik was wel blij dat hij van stof was
wat een plastic tent was denk ik zo weg gestraalt
de ramen bij deze tent vielen er al bijna uit hahaha

gr mike

vwmk2driver
16-10-2006, 22:43
dat stof is echt een zootje rommel..

alles word klam en stroef en ruw. dat masker wat je op hebt is ook wel en uitvinding voor zoiets je krijgt anders spontaan stoflongen.

editionn94
22-10-2006, 20:54
Stralen met droogijs nog niemand gelezen/gezien?

Staan regelmatig artikeltjes over in de OldtimerMarkt/Praxis/Sonderheft. Geen straalgrid, maar droogijs (vastvorm van CO2, +/- 80 graden celcius onder nul ).

Warmte ontwikkeling door het stralen wordt teniet gedaan door het straalmiddel. Door op verschillende sterktes te stralen kan er gekozen worden voor:
- weg stralen van vuil
- weg stralen van lak
- weg stralen van grond/epoxy/strijkkit/plamuur etc.


zal het van de week eens proberen als we weer droog ijs hebben op een oud spartbord
het enige nadeel is dat je het opvlak bevriest dus dat het koud word moet je wel als je klaar ben een vochtverwijder raar er op spuiten

mohulker_simon
08-01-2009, 23:17
ik ben een straaler waar ik werk hebben we twee kabines 1glas kabine 1korunt kabine van alebij 7meter in de lengte en 5 of 6 in de breete als je een dak of een deur gaat straalen dan moet je naar vooren straalen niet naar achteren het beste waar je mee kan straalen is korunt je hebt ook walnoten maar dat duurt te lang ik weet niet wat voor kompressor je hebt maar wij heben een kompressor die zo groot is als een auto normale straal druk staat bij ons op 11bar zonder bevieliging op de slang

aandegrens
26-11-2010, 21:09
Hoi Mike,

hoe lang ben je er mee bezig geweest?
Welke apparatuur had je allemaal gehuurd?

Frank