PDA

View Full Version : Advies voor Vento GT


Gijs
06-10-2006, 12:31
Zoals je misschien al gelezen zult hebben, ben ik op zoek naar een andere auto. M'n oog is gevallen op een Vento GT uit 1996 deze (http://zoek.autotrader.nl/www/cars_advert?country=NL&currency=EUR&transmission_GT=&transmission_LT=&make_id_EQI=Volkswagen&model_EQS=Vento&keywords_LKSPLIT=&specified_price_GT=&specified_price_LT=&transmission_sel=0&fueltype_EQS=0&colour_EQS=Wit&bodytype_EQS=0&year_GT=0&year_LT=0&mileage_GT=0&mileage_LT=0&geolocate=0&postcode=&orderby=neg_price&dealertypeid_EQI=o&dealertypeid_EQI=g&dealertypeid_EQI=f&dealertypeid_EQI=p&dealertypeid_EQI=b&locale=atnl.CARS.1&id=200635248167289)

Ben vandaag wezen kijken bij deze auto. Hij staat jammergenoeg bij een handelaar.
Auto ziet er redelijk netjes uit; bestuurdersstoel wat instapslijtage, gaten in de hoedenplank.
Toen ik vroeg of de auto gestart kon worden, kon dat niet want hij had de verdeler kap op een Toledo gezet omdat deze verkocht was.. Maar als ik geintereseerd was, ging ie ervoor zorgen dat ie lopend was.
Klep open gehad, motor zag er droog uit.
Interieur moest schoon gemaakt worden, evenals de buitenkant van de auto.

De auto stond er voor de export naar Polen.
Quote van de man; met een witte blijf je zitten..

Nu heb ik bij Autoweek gekeken wat een Vento GT uit 1996 waard is, en daar schrijven ze 3500 euro. Op het a4tje dat in de auto lag, stond een prijs van 1850 euro.

Waar moet ik vooral op letten bij de aankoop van een GT? Zijn er dingen op de vragen zoals NAP voor deze auto? Onderhoudsboekjes zaten erbij tot 125.000km. Is misschien zo'n ANWB check aan te raden?

Wat vinden jullie van dit verhaal...? :rolleyes:

arnus71
06-10-2006, 12:42
Dude, als ik jou was zou ik je Jetta in orde maken voor dat geld en lekker goedkoop in dat ding rondtuffen!

Gijs
06-10-2006, 12:51
Haha, ja klopt ;) Maar ik wil de Jetta "prive" gebruiken, en een Vento voor m'n werk. Die km'ers zijn namelijk goed betaald...

VWJYI
06-10-2006, 17:21
als je hem voor 1850 kunt meenemen of nog minder is toch goed beetje opknappen en dan volgend jaar verkopen voor de prijs waar je hem nu voor gekocht hebt....

vw dennis
06-10-2006, 17:39
Z'n ANWB aankoops test kan natuurlijk nooit kwaad. Maar je kan zelf ook al een heleboel zien/horen/ruiken/voelen :D

Gijs
07-10-2006, 23:21
Idd, moet hem gewoon een keer lopende horen. Misschien dat ik binnenkort nog eens ga kijken met een 2e persoon. Kan je ook kijken bij het starten wat er uit de uitlaat komt ;)
D'r was op zich best iets leuks van de maken! Vind het erg jammer dat zo'n auto bij een sjappie handelaar terecht komt die die auto als "schroot" bestempeld.. :(

Gijs
27-12-2006, 19:30
Kleine kick maar weer :rolleyes:
Ga eind deze week kijken naar een GT met erg weinig km'ers.
Wanneer is het gebruikelijk om de distributie riem te vervangen bij een Vento GT? Auto had rond de 110xxx km gereden. Ligt dat bij de 90xxx of bij de 120xxx (lijkt me veel, maar ik hoor zo wel eens iets ;) ...)

Der Typ Siebzehn
27-12-2006, 20:16
Ik dacht bij zo´n 100.000 km, is ook een beetje afhankelijk van welke motor er in ligt, bij TDI´s b.v. moet de distributieriem om de 60.000km vervangen worden.

Gijs
27-12-2006, 20:37
Bij de GT ligt er een 2.0 8v in. Dus in het gunstigste geval zou die vervangen zijn, anders zou ik dat zelf nog eens moeten doen...

Is dat makelijk te doen bij een GT? Want bij mijn passat is het een eitje; motor ligt er in de lengte in. Bij de vento niet..

Der Typ Siebzehn
27-12-2006, 20:53
Is dat makelijk te doen bij een GT? Want bij mijn passat is het een eitje; motor ligt er in de lengte in. Bij de vento niet..

Poeh, ik heb dat zelf nooit gedaan, de distributieriem laat ik door mijn broer altijd bij mijn auto´s vervangen, maar of de motor nu langs of dwarsgeplaatst is, maakt niet veel uit, lijkt mij, want de blokken zijn per slot van rekening hetzelfde
(EA 827).

Gijs
27-12-2006, 22:19
Klopt, de opbouw is hetzelfde. Alleen bij mijn Passat kun je er veel makkelijker bij; 15cm ruimte tussen de motor en de radiator en ook nog eens gewoon voorin :) Bij m'n Jetta is het redelijk pielen omdat je met je carroserie zit.
Bij een vento zal er ook weinig ruimte zijn (denk ik) maar het zal wel te doen zijn (zonder dat de motor eruit hoeft) denk ik zelf...

Der Typ Siebzehn
27-12-2006, 22:27
Bij een vento zal er ook weinig ruimte zijn (denk ik) maar het zal wel te doen zijn (zonder dat de motor eruit hoeft) denk ik zelf...

De motor hoeft niet voor een wissel van de distributieriem bij een Vento eruit, dat weet ik 100% zeker. De werkzaamheid duurt bij iemand wat zo iets niet dagelijks doet ongeveer `n uurtje. (je moet je toch even de tijd nemen)

Der Typ Siebzehn
28-12-2006, 13:55
Nog even dit, verwissel ook meteen de spanrol bij het verwisselen van de distributieriem.

Vento Vice
28-12-2006, 23:37
TER INFO: volgens het sickertje in mijn Vento GT; distributie vervangen om de 90.000 km.

Gijs
29-12-2006, 13:21
Vandaag ben ik wezen kijken naar de betreffende Vento.
Jammergenoeg had deze auto hier en daar roest;'
- Rechtsachter, vlak boven de bumper aan de rand van de wielkast.
- Boven de achterruit, eigenlijk over de hele lengte van de achterruit.
- Aan de rechterkant van de achterruit zat ook een plekje bloemkool.
- Verder zijn nagenoeg alle banden aan vervanging toe.
- Linker achterraam kwam niet meer terug omhoog nadat we deze tijdens de proefrit omlaag hadden gedaan.

Nu vroeg ik me af of Vento's vaker op die plekken roesten. Vond het wel vreemd voor een auto van 10 à 11 jaar oud...

Distributieriem is trouwens rond de 90xxx vervangen.

Vento Vice
29-12-2006, 21:07
Vandaag ben ik wezen kijken naar de betreffende Vento.
Jammergenoeg had deze auto hier en daar roest;'
- Rechtsachter, vlak boven de bumper aan de rand van de wielkast.
- Boven de achterruit, eigenlijk over de hele lengte van de achterruit.
- Aan de rechterkant van de achterruit zat ook een plekje bloemkool.
- Verder zijn nagenoeg alle banden aan vervanging toe.
- Linker achterraam kwam niet meer terug omhoog nadat we deze tijdens de proefrit omlaag hadden gedaan.

Nu vroeg ik me af of Vento's vaker op die plekken roesten. Vond het wel vreemd voor een auto van 10 à 11 jaar oud...

Distributieriem is trouwens rond de 90xxx vervangen.

Beste GOOS,

Daar bij de achterbumper/ wielkastrand, heb ik wel eens eerder gezien; vraag ook maar eens aan "Hobby-Bob" hier op het forum...
Ikzelf heb alleen maar roest aan de binnenkant van de kofferklep, daar waar de scharnieren gemonteerd zijn. Kijk daar ook 's ff; ik zag het nl. zèlf pas, toen ik hem al gekocht had... :(

Rond de achterruit vind ik zelf erg vreemd; bij mij is het daar kei- en keihard. (en die komt uit 1993...) Mss dat die ooit (ondeskundig) vervangen is, waarbij de carrosserie is beschadigd. Ik zie trouwens wel vrij vaak Golfjes III met roest onderlangs de achterruit; afwateringsprobleem, dacht ik.
Deze hebben natuurlijk wel hetzelfde lakprocedé...

Distributie vervangen bij 90XXX, maar wat is de km-stand nu?

Bandjes op? Goede reden om vette velgen te scoren ;)

I.d.d. wel jammer van die ruit, die niet meer dicht ging, maar dat moet die handelaar maar fixen, vind ik!

Heb je foto's? Leuk om mee te kijken, namelijk :thumbup:

Al met al valt 't toch mee? 'T is dat je roest zo duidelijk ziet bij wit, maar ikzelf
vind het wel een goeie kleur; mijn 2e en 3e auto waren beide wit.
(Daarentegen was mijn vorige dark burgundy en m'n huidige brilliant schwarz metallic...)
Maar wat ik vaak op MP zie, is dat de Vento's GT vanaf '96 géén kunststof wielkastverbreders/ dorpelbeschermers meer hebben (vind ik juist zo typisch en mooi voor de GT), maar wel weer geheel meegespoten bumpers; is dat bij deze ook? :confused:

Ik zeg: gáán voor die Vento!!!

Greetz Vento Vice :D

Der Typ Siebzehn
29-12-2006, 23:29
Nu vroeg ik me af of Vento's vaker op die plekken roesten. Vond het wel vreemd voor een auto van 10 à 11 jaar oud...

Even vooraf, ik wil dat niet tegenspreken wat Vento Vice schrijft, je kan gerust voor een Vento gaan, maar de Golf III/Vento zijn helaas qualitatief gezien na de Golf /Jetta I de slechtste generatie wat betreft afwerking en roestpreventie, een teruggang t.o.v. de Golf/Jetta II, men merkt bij die auto´s helaas het z.g. Lopez effect.

Ik ben verleden jaar naar een`94er Golf III GTI gaan kijken, zag er op zich netjes uit, maar bij die auto was het plaatwerk om de tankvulopening al helemaal doorgeroest :eek: , iets wat ik voorheen alleen van de 1e generatie Golf/Jetta kende.....

Verder heb ik bij mijn Golf III die ik nu heb al wat roest moeten verwijderen aan de bodemplaat, maar gelukkig was nog niets doorgeroest.

Ik zou als ik jou was, en `t budget het ook toelaat, gaan kijken voor een Bora.

Gijs
30-12-2006, 00:14
Even voor de duidelijkheid, van die witte vento ben ik afgestapt (2mnd geleden ;))
Ben nu met deze (http://zoek.autotrader.nl/dslnl/cars_advert?did=1000067&sort=18&respp=10&searchform=0&stock_count=50&locale=dslnl.cars.1&id=200649263558431&stylecss=http://www.ctdamen.nl/css/1000067.css) bezig.
http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=31278081
Deze dus.Tis een metalic groene auto. Km stand is nu 104xxxkm
Heb al geinformeerd naar andere banden en dat gaat ongeveer 250 euro kosten inclusief montage.

De kunststof strip aan de dorpel bij de pasagierszijde zat trouwens wat los..

M'n budget laat het niet toe om een Bora te kopen. Wil er ongeveer max 3000 euro aan uitgeven, tot misschien 3500 euro (ligt aan de auto). Heb al naar bora's gekeken, maar dan zit je al over de 6000 euro. Momenteel vind ik dat zelf erg veel geld; wil namelijk nog meer dingen doen ;)

Trouwens, zo'n 2.0 GT rijdt trouwens best goed door (als je een 1600 gewend bent :tongue: )

Der Typ Siebzehn
30-12-2006, 00:30
Even voor de duidelijkheid, van die witte vento ben ik afgestapt (2mnd geleden ;))
Ben nu met deze (http://zoek.autotrader.nl/dslnl/cars_advert?did=1000067&sort=18&respp=10&searchform=0&stock_count=50&locale=dslnl.cars.1&id=200649263558431&stylecss=http://www.ctdamen.nl/css/1000067.css) bezig.
http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=31278081
Deze dus.
:rolleyes: ziet zo op de foto´s niet slecht uit.

Gijs
01-01-2007, 18:42
Hihi, vind hem zelf ook wel leuk ;)
Wegligging is ook wel relaxt, lekker stug en subtiel verlaagd.

skitzo
01-01-2007, 19:12
ziet er zo op de foto's niet verkeerd uit :cool:

maarre
Heb al geinformeerd naar andere banden en dat gaat ongeveer 250 euro kosten inclusief montage

dat is per 4 mag ik hopen???
anders doe maar is een PB met je bandenmaat ;)

De kunststof strip aan de dorpel bij de pasagierszijde zat trouwens wat los..

kosten €35 per stuk dingen gaan allemaal roesten ;)

Gijs
01-01-2007, 21:19
Jep, dat is per 4 ;)
Van die strip klopt het wat je zegt; die strip bestaat uit 2 delen en daartussen zat "roest"... klopt het dat ik dat goed gezien heb? :)

Der Typ Siebzehn
01-01-2007, 22:50
kosten €35 per stuk dingen gaan allemaal roesten ;)

ik heb verleden jaar nog geen 25,- Euro betaald voor 2 stuks, maar ik heb ze gekocht bij een VW-dealer in Duitsland.