PDA

View Full Version : Koppeling op?


J_Fix
20-10-2006, 23:31
even een vraagje voor ik de bak er onderuit ga halen (nog nooit hoeven doen en lijkt nogal wat werk te zijn als ik de verschillende threads er over lees).

M'n koppeling zit enorm diep. Moet hem echt strak tegen de mat trappen en als de motor koud is hoor je ook zo'n tandenpoets geluid bij het naar de twee schakelen (niet bij de andere versnellingen). Weet niet of het er mee te maken heeft maar de 5 is wat vaag te vinden en soms moeilijk in te schakelen.

Is dit een signaal dat de platen op zijn of is de kabel stelbaar ofzo?

Ik weet helaas niet wat voor een baktype het is. Waar kun je dat zien? Het is een '91-er 1.6 carb. met 5-bak (4 plus E volgens mij). Blok zelf is een PN blok.

Alvast bedankt.

golf mkII 16v
20-10-2006, 23:36
Schakelstangen vernieuwen en de kabel bij stellen,en eventueel nieuwe bakolie

Bertus_01
21-10-2006, 00:05
Om de koppeling te testen.

Zet hem in een hoge versnelling(5e) bij lage snelheid.
Geef gas en kijk of de toeren omhoog schieten zonder dat het voertuig vooruit gaat.
Is dit het geval zijn je platen versleten.

J_Fix
22-10-2006, 21:26
Schakelstangen vernieuwen en de kabel bij stellen,en eventueel nieuwe bakolie

De huidige kabel bijstellen kan blijkbaar niet :( Er zit zo'n zelfstellende kabel op. Zo'n vaste (bij het pedaal) met bij de hevel op de bak zo'n groot zwart kunstof blok om de binnenkabel. Zou dus best de hoofdoorzaak kunnen zijn.

Om de koppeling te testen.

Zet hem in een hoge versnelling(5e) bij lage snelheid.
Geef gas en kijk of de toeren omhoog schieten zonder dat het voertuig vooruit gaat.
Is dit het geval zijn je platen versleten.

Thnx voor de tip. Ik heb het geprobeerd en dan blijft hij in laag toetental langzamerhand omhoog gaan in snelheid zonder slippende platen. Denk inderdaad dat de platen dus nog wel goed zijn maar dat die "fijne" zelfsteller kabel de hoofdoorzaak is.

Ga ik komende week vervangen voor een gewone stelbare en dan nog eens kijken, hopen dat het dan weer beter gaat.

edit: de edit was door te vlot op enter drukken :D

steven16v
23-10-2006, 09:15
en als de motor koud is hoor je ook zo'n tandenpoets geluid bij het naar de twee schakelen

Wat voor een auto heb je? Waarschijnlijk een golf 2 gti 16v met een 2y bak?

Maar dat krakend geluid zijn je synchromesh ringen. Is vaak standaard bij die bakken. Maar wat "golf mk2 16v" zegt. Dat wil ook wel eens helpen.

J_Fix
23-10-2006, 11:15
Wat voor een auto heb je? Waarschijnlijk een golf 2 gti 16v met een 2y bak?

Maar dat krakend geluid zijn je synchromesh ringen. Is vaak standaard bij die bakken. Maar wat "golf mk2 16v" zegt. Dat wil ook wel eens helpen.

Het is een '91-er 1.6 carb. 8v met 5-bak (4 plus E, een 020 bak volgens mij). Blok zelf is een PN blok.

Dat tandenpoetsen is alleen in z'n twee zolang hij kou is. Net alsof je de koppeling niet ver genoeg in trapt. Klopt ook wel in feite want ik zit dan al met het pedaal tegen de bodem te trappen.
Ik ga v/d week eerst een stelbare kabel halen en dan eens kijken of dat helpt.

steven16v
23-10-2006, 11:30
Het is een '91-er 1.6 carb. 8v met 5-bak (4 plus E, een 020 bak volgens mij). Blok zelf is een PN blok.

Dat tandenpoetsen is alleen in z'n twee zolang hij kou is. Net alsof je de koppeling niet ver genoeg in trapt. Klopt ook wel in feite want ik zit dan al met het pedaal tegen de bodem te trappen.
Ik ga v/d week eerst een stelbare kabel halen en dan eens kijken of dat helpt.

Toch zijn het denk ik je synchromesh ringen. Want als je de koppeling niet ver genoeg in kunt trappen dan moet de bak ook kraken als je bijvoorbeeld overschakeld van de 3 naar 4.

Maar laten we hopen dat het aan de kabel ligt.


ps. Je kunt trouwens ook nog tijden doorrijden met versleten synchromesh ringen.

J_Fix
28-10-2006, 00:51
Toch zijn het denk ik je synchromesh ringen. Want als je de koppeling niet ver genoeg in kunt trappen dan moet de bak ook kraken als je bijvoorbeeld overschakeld van de 3 naar 4.

Maar laten we hopen dat het aan de kabel ligt.


ps. Je kunt trouwens ook nog tijden doorrijden met versleten synchromesh ringen.

Denk dat je toch gelijk hebt. Vandaag de kabel vervangen (zelfsteller voor handmatig stelbare) en het helpt wel iets maar bij wat vlotter schakelen met koude motor alsnog het tandenpoetsen bij schakelen van z'n 1 naar de 2.
Verder net als eerst, geen last bij andere versnellingen e.d.

Wel wat gedoe om die kabel er goed op te krijgen. De doorgang in het schutbord is eigenlijk net te krap om de stelbare kabel te plaatsen met de rubber doorvoer ring van de zelfsteller kabel.

Automaterialenzaak (Brezan) en dealer hadden geen losse rubber ringen van de stelbare kabel. Waren er volgens hun niet :confused: Zat er niets anders op als de nylon mantel buis iets dunner te slijpen op de nieuwe kabel zodat ik het rubber van de oude zelfsteller kabel kon gebruiken maar nu past het perfekt :)

Maar 100% opgelost is het nu dus alsnog niet. Is het een grote klus om de synchromesh ringen te vervangen?

Pedaalemmer
28-10-2006, 15:51
Ik had precies hetzelfde en bij mij bleek de koppeling versleten te zijn. Van de 1e versnelling naar zijn 2e versnelling ging altijd alsof de koppeling niet ingetrapt was en in zijn achteruit was het ook altijd herrie. Verder was er niks op aan te merken. 2 weken geleden versnellingsbak en toebehoren vervangen omdat diff kapot was en nu zijn alle problemen weg. De oude koppelingsplaten waren echt op bij nadere inspectie.

J_Fix
28-10-2006, 19:14
Ik had precies hetzelfde en bij mij bleek de koppeling versleten te zijn. Van de 1e versnelling naar zijn 2e versnelling ging altijd alsof de koppeling niet ingetrapt was en in zijn achteruit was het ook altijd herrie. Verder was er niks op aan te merken. 2 weken geleden versnellingsbak en toebehoren vervangen omdat diff kapot was en nu zijn alle problemen weg. De oude koppelingsplaten waren echt op bij nadere inspectie.

Vreemde is dat hij het niet altijd doet maar alleen bij koude motor/bak. Zal waarschijnlijk wel met die synchromesh ringen te maken hebben. Zat eigenlijk te denken om ze vervangen maar ik denk dat een andere bak plaatsen vlotter en goedkoper is.

Las met een "search" op "synchromesh ringen" ook al dat het vrij vaak voor komt , zal wel eens rondneuzen voor een andere bak. Kan ik die alvast reserve leggen en meteen andere platen en drukgroep klaar leggen en voorlopig nog even doorrijden tot ik meer tijd heb want het is m'n daily.