PDA

View Full Version : Hemel bekleden.


breadfan83
14-11-2006, 21:58
Zoeken wordt beloont zegt men. Zo ook in mijn geval, alleen jammer dat ik niet de meest handige verkoper had gevonden. Dus die heeft na mijn lange zoektocht de zwarte dakraamloze zwarte hemel voor het Golfje (5-deurs!!!) gemold bij het uitbouwen...

Nu ben ik dus op zoek naar een andere oplossing, en ik ga de originele dus NIET spuiten!
Eén klein tikje en de witte hemel komt door de zwarte lak, en ik wil het bovendien gewoon niet.

Het liefst zou ik gewoon de hemelbekleding van mooi (nep) suede (laten) maken, maar dat is vast en zeker onbetaalbaar. Als iemand hier ervaring mee heeft en relaas kan bieden hoor ik het graag!

Maar ook stof zou prima zijn. Dus als iemand handige tips heeft voor het maken van een nette stoffen hemel zijn die van harte welkom.

De derde optie: de originele hemel bekleden met glasvezelmatten. Zo krijg ik een mooi hard en stevig geheel dat ik wel kan spuiten zonder bang te hoeven zijn dat het bij het geringste stootje niet meer uitziet. Maar ik heb hier nog niet zo veel ervaring mee, weet niet wat het kost, en waar ik het moet halen.

Met andere woorden: alle hulp en tips zijn welkom!
Evenals foto's van eigen probeersels.

Stinkyou very muff!

Jurgen Santana
14-11-2006, 22:04
Spuiten gaat prima, ik had de mijne eerst in de glasprimer gezet en toen nog een laagje mat zwart erover. Die glasprimer gaat er nooit meer af. Heb het nu ook al sinds zaterdag op mijn handen zitten:D

breadfan83
14-11-2006, 22:30
Spuiten gaat prima, ik had de mijne eerst in de glasprimer gezet en toen nog een laagje mat zwart erover. Die glasprimer gaat er nooit meer af. Heb het nu ook al sinds zaterdag op mijn handen zitten:D

Die lak zal er ook niet af gaan denk ik, maar die hemel is van tempex, en ik ben de voorzichtigste niet met die auto... Dan ben ik constant aan het bijstippen als ik niet met een sterrenhemel wil rondrijden.

Bovendien ben ik een neuroot. Als ik weet dat onder die zwarte hemel een witte zit is het niet goed...

Ik ben d'r voor in behandeling. :screwy:

Ik zou die lak en primer dan weer wel kunnen gebruiken als ik besluit de zooi van glasvezel te maken, dus je advies gaat niet verloren.

Handjes effe op de bandschuurmachine leggen... :iamwithst

RubenD
14-11-2006, 23:09
Peter139 heeft ook een hemeltje verbouwd. Hemeltje eruit, ingespoten met zo'n busspuitlijm en plakken maar. Hij heeft ook van die stof gehaald, zoveel meter. Zal wel velours of suede achtig zijn geweest (als je erover heen strijkt met je vingers gaan de haartjes anders staan waardoor de kleur net iets anders lijkt...). Dus stukje in spuit goed aandrukken (kon ook goed in de naden) en dan weer een strook inspuiten. Zag er goed uit.

breadfan83
14-11-2006, 23:30
Peter139 heeft ook een hemeltje verbouwd. Hemeltje eruit, ingespoten met zo'n busspuitlijm en plakken maar. Hij heeft ook van die stof gehaald, zoveel meter. Zal wel velours of suede achtig zijn geweest (als je erover heen strijkt met je vingers gaan de haartjes anders staan waardoor de kleur net iets anders lijkt...). Dus stukje in spuit goed aandrukken (kon ook goed in de naden) en dan weer een strook inspuiten. Zag er goed uit.

Heb hem even een PB-tje gestuurd, via de search kom ik bij zijn topics uit, maar daar staat niks bij (foto's zijn ook allemaal al verlopen).

Bedankt voor de tip!

breadfan83
16-11-2006, 14:55
@Ruben: thx voor de tip.

@Peter: Bedankt voor de uitleg!
Topic mag gesloten.

Voor de mensen die er interesse in hebben, hier nog even in het kort de uitleg.


Ik heb eerst het hemeltje voorzichtig verwijderd. Alleen de middelste 2 dopjes zijn kl... dingen. Als het een beetje tegenzit willen ze dus niet los. Bij mij ook niet dus ik heb ze voorzichtig met een stanleymes doorgesneden en 2 nieuwe gehaald in het zwart ;)

Vervolgens heb ik het geheel ontvet met een ontvetter zoals amoniac oid.

Toen bij het stoffencenter een stuk stof gehaald. Let vooral op dat het iets flexibel is. Hoeft geen stretch te zijn maar je moet een niet al te dikke stofsoort nemen. Ik heb suede look a like. Als je weet wat echt suede kost begrijp je me wel.

Vervolgens de hele handel grof of maat snijden/knippen.(denk aan 20-30cm overlap aan alle zijden)

Vervolgens in het midden beginnen te plakken en dan naar buiten werken. Ik heb caliber spijtlijm gebruikt. Is een goede lijm als je bijde kanten goed inspuit en even wacht. Wees niet te zuinig met lijm anders gaat het weer los(ervaring) Op z'n mist heb je 2 bussen nodig(inclusief a/b/c styl)

Wanneer de lijm droog is dan snij je de kanten bij tot op 3cm. Deze 3cm sla je over de rand(dus aan de bovenkant, en lijmt het vast met een elektrich lijmpistool van bison iod (kost 9.95 bij de gamma)

Overigens heb ik de zonnekleppen nooit gedaan en ik mis ze zeker niet. Vind het wel mooier zo.

Ik ben er toch nog wel even mee bezig geweest. Meeste tijd zat hem in de hoekjes vooraan waar de zonnekleppen invallen. Reken maar op een uur of 5 dat je bezig bent.

Hier wat foto's van het projectje. Ik heb dit alles in combinatie met een golf 4 binneverlichting gedaan (2 extra leeslampjes)

Kijk maar eens. Je moet overigens wel gereg. staan maar dat weet je waarschijndelijk wel.

http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1475