PDA

View Full Version : lasvraagje


airkoelt
18-11-2006, 13:51
Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum en ik zit met een vraagje... Ik ben bezig met een splitbusje te restaureren, er is niet zoveel werk aan , enkel de laadvloer en wat chassistukken moeten vervangen zijn...

Nu zit ik wat met probleem met het lassen. Ik ben nog een leek in lassen , ik kan wel voorbeeld 2 platen van zelfste dikte goed aan elkaar proplassen, maar nu moet ik een Outtrigger (dachtik dat het zo noemt) aan mijn chassibalken lassen. Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik deze moet vastlassen... Is de instelling hiervoor dezelfste als voor 2 dunne plaatjes die ik proplas of is dit anders? Ik had al es geprobeerd om een stukje plaatwerk(van 0,8mm) aan mijn chassisbalk te punten(chassisbalk is veel dikker van plaat) en dat lukt me niet... Ik kan wel mooi het gaatje toebranden, maar het dunne plaatje blijft niet aan het dikkere chassistuk hangen Het brand er niet genoeg in

En als ik dan een seconde langer mijn laspost ertegen zet (zodat alles mooi doorgebrand is door de dikkere plaat) dan komt alles zo warm dat mijn dun plaatje heel wegbrand Is mss maar een domme vraag, maar zou dat toch wel graag weten hoe ik 2 platen van verschillende dikte aan elkaar proplas zodat deze las toch heeeel sterk is!!!

Ook een vraagje: waar ik ook moeite mee heb, is het lassen van 2 stukken die bvb onder hoek van 90° op elkaar staan... Dan probeer ik mooi in die naad te gaan, maar mijn las brand altijd in de ene plaat of de andere plaat, maar nooit recht op de naad... Ik mik nochtans goed met de toorts , maar de las smelt de 2 plate niet mooi samen


Bedankt alvast!

airkoelt
18-11-2006, 14:35
http://img237.imageshack.us/img237/3951/fotorq0.th.png (http://img237.imageshack.us/my.php?image=fotorq0.png)

golf1 78
18-11-2006, 15:59
http://img237.imageshack.us/img237/3951/fotorq0.th.png (http://img237.imageshack.us/my.php?image=fotorq0.png)


maakt er eens ne foto van !!!

normaal moet het toch gaan hoor niet vast is normaal niet hoog genoeg staan maarja je brand erdoor zeg je dus ?

beetje zoeken en het zou toch moeten lukken normaal !

zou zeggen beetje meer stroom en kortere lastijd !

greetz

vwmk2driver
18-11-2006, 18:35
paar kleine tips.
als je een vrij brede naad hebt.
houd dan je toorts schuin en niet recht op het laswerk.
is een beetje moeilijk bepalen wat of het best is voor jouw laswerk omdat je lassen toch zelf moet ondervinden.

ik zou zeggen ga eerst nog is vlink oefenen op plaatjes en dergelijke.

airkoelt
18-11-2006, 19:01
thx alvast voor de tips... Probleem is gewoon, ik brand met gemak de dunne plaat toe, maar omdat alles zo hoog staat qua ampèrage en draadsnelheid, heeft de laspost de tijd niet om goed in de dikkere onderliggende plaat te branden... Gevolg, las ziet er perfect uit, maar als ge er eens aan trekt, valt die zo los.... En dan zie je mooj dat de 2 platen niet in elkaar gebrand zijn, maar gewoon het gat van 6mm dat perfect toe is... Tgaat hem eigenlijk wel duidelijk om de "meoilijkheid" die ik ondervind als de onderliggende plaat te dik is :( De laspost staat op hoogste stand, en de post is zeker zwaar genoeg hiervoor... Kan het iets te maken hebben met gastoevoer? Iets minder of net iets meer??? Aan draadsnelheid kan het nie liggen, anders is er geen voortdurend geknetter als ik hem lager zet

vwmk2driver
18-11-2006, 19:39
probeer is een lagere amperage.

als je een proplas wilt maken op een dikke balk waar een dun plaatje aan moet doe het dan zo.

zet je toorts recht op de balk en het draadje in het midden van het gat.
ga dan lassen en houd de toorste gewoon zo vast laat hem lassen en bekijk de las, de las zal groter en wijder worden laat dan de las zover door vloeien dat hij net in het dunnere plaatwerk vloeid en stop dan.
dan moet het goed zijn.

een simpel voorbeeld.
je zit in de zandbak je pakt een hand met zand en je laat een straaltje zand onder uit je hand vallen als je je hand op de zelfde plek houd zal er een hoop ontstaan die aldoor maar hoger en breder word.

(kleuter tijd) :D


wat jij doet is volgens mij je richt ergens in een hoek en trekt dan de toorts mee in het rondje zodat je het gat zeg maar opvult, maar nu hecht het niet voldoende op debalk. of heb ik dat mis?

airkoelt
18-11-2006, 19:44
ik zal da morgen es proberen met lager ampèrage
, khoop dat het daar aanligt ;)

sorry voor dit domme topic eigenlijk,ben wa beschaamd om het te vragen :rolleyes: Anders heb ik met het lassen geen problemen !


thx voor de tips allemaal!

vwmk2driver
18-11-2006, 20:21
maakt niet uit joh.

plaatwerk lassen is sowieso heel anders dan normaal pijp en buis werk.

inprincipe als je de metode gebruik die ik hierboven beschrijf kan je je ampera wel hoog houden je last nu namelijk op de dikke balk en niet op het dunnen spul.

vwmk2driver
19-11-2006, 01:27
Wie vraagt is dom, wie niet vraagt blijft dom. ;)

domme vragen bestaan niet :D

golf1 78
19-11-2006, 08:39
thx alvast voor de tips... Probleem is gewoon, ik brand met gemak de dunne plaat toe, maar omdat alles zo hoog staat qua ampèrage en draadsnelheid, heeft de laspost de tijd niet om goed in de dikkere onderliggende plaat te branden... Gevolg, las ziet er perfect uit, maar als ge er eens aan trekt, valt die zo los.... En dan zie je mooj dat de 2 platen niet in elkaar gebrand zijn, maar gewoon het gat van 6mm dat perfect toe is... Tgaat hem eigenlijk wel duidelijk om de "meoilijkheid" die ik ondervind als de onderliggende plaat te dik is :( De laspost staat op hoogste stand, en de post is zeker zwaar genoeg hiervoor... Kan het iets te maken hebben met gastoevoer? Iets minder of net iets meer??? Aan draadsnelheid kan het nie liggen, anders is er geen voortdurend geknetter als ik hem lager zet


ba gas zou het zo dadelijk niet weten zet mijne altijd tussen de 8--12 is te zien binnen of buiten bezig ben ! ps hoe zwaar is het toestel ?

grtz

vwmk2driver
19-11-2006, 10:07
er is een vuist regel voor dat gas afstellen die zal ik nog is opzoeken voor je.
wellicht staat er op www.rustbuster.nl ok nog wel handige info voor je omtrent het lassen.

mijn gas staat op rond de 7 met 0.6 draad

airkoelt
25-11-2006, 10:05
ik heb deze week dus nog wat zitten proberen, maar tgaat dus echt niet hé, ik heb echt problemen als de onderliggende plaat iets te dik is... Kheb de laspost wat minder hard gezet zodat ik langer kan branden(en de dunne plaat niet zo snel 'wegbrand') maar dan is het gaatje (van 0,6cm) al veel te snel opgevuld, en heeft de laspost niet genoeg tijd gehad om zwaar in de dikkere onderliggende plaat te branden: gevolgd, las zieter mooi uit,maar is totaal nie sterk... Als ik de laspost dan te hoog zet, brand ik beetje door dikkere plaat, maar is mijn dunne plaat direct weggebrand ! Draadsnelheid heb ik ook es wa geregeld, mar als ik die dan te laag zet, knettert het niet meer, en gaat het ook niet... Ligt dit nu aan mij, of is de afstelling van proplassen tussen 2 dunne plaatjes heel anders, als afstelling van dunne op dikke plaat!

airkoelt
25-11-2006, 10:19
mijne is maar Max 140 Ampère, heeft het daar mss mee te maken, is dit te weinig?

airkoelt
25-11-2006, 10:34
ff vermelden mss: Ik zit met een Welcomatic 141 +, mss iemand ng ervaring met dit toestel? En hoe staat ie ingesteld voor proplassen...

johan8vplus
25-11-2006, 20:23
hallo

waar kom je vandaan is er niet iemand die je dit even kan demonstreren met jou toestel,wil t ook wel doen maar weet niet waar je woont
groet
johan

MHmotorsport
16-12-2006, 21:27
Ik zou een wat groter gat boren in de plaat...
Dan geef je de las meer tijd om zich in het dikke stuk metaal te hechten vooraleer al de warmte naar de dunne plaat begint te vloeien en je dus gaten begint te branden...

Wat je eventueel ook kan proberen als dit niet voldoende is, is even met een boor een putje boren in het dikke stuk metaal (zelfde doel: las meer tijd geven om in het dikke metaal te hechten)

Nog iets wat mss kan helpen: een stuk alumium (of koper schijnt ook goed te werken, maar heb ik zelf nog nooit gedaan) tegen die dikke plaat houden, het aluminum zal namelijk de warmte naar zich trekken (trouwens ook goed trucje om kleine gaatjes in dun plaatwerk op te vullen bv)

johan8vplus
18-12-2006, 20:18
klopt dat moet met een stuk koper want daar hecht de las niet aan is idd ideaal om kleine geten dicht te lassen koperstrip achterklemmen en hopla een mooie doorlas en geen brobbel aan de achterkant.ideaal
(gebruik ik met RVS lassen ook als ik geen backinggas voorhanden heb)

johan

vwmk2driver
18-12-2006, 23:20
ik denk dat je draadsnelheid te snel staat.
je zegt als ik hem langzamer zet knettert hij niet meer maar hij moet ook niet echt spetteren he.

ik heb met het zelfde probleem gezeten als jouw.
bij mij het volgende aan de hand.
- een oud apparaat
-een 220 apparaat
-en een slechte 220 voorziening hiermee bedoeling als ik ging lassen gingen de lichten haast uit.
( dat merk je zelf niet maar iemand anders ziet dat wel)

wat heb ik gedaan
nieuw apparaat aangeschaft op 380v en nu is alles prima.

voorals nog denk ik dat je via internet nooit achter de ware las komt, het handigst is om er even iemand bij te halen die serieus kan lassen, en niet de buurman op de hoek die zelf ook wel is een steuntje gemaakt heeft ofzo, maar echt iemand die verstand van een las heeft.

een stuk koper of aluminium achter een opject leggen voor koeling is een handige tip. maar het lijkt mij als je een dikke draagbalk gaat lassen je dit niet nodig hebt.

mag ik vragen hoe jij je las controleert of beoordeelt dat je hem niet goed vind?
een las op een dik plaatwerk hoeft bijvoorbeeld niet altijd juist door gebrand te zijn hoor, als hij aan de boven zijde maar inbrand is en een kring van je dunne plaat mee pakt.
dit geld natuurlijk voor een dun plaatje aan en balk lassen.

als je 2 dikke balken aan elkaar lassen wilt moet hij uiteraard wel doorgebrand zijn.

airkoelt
23-12-2006, 11:17
hallo,

allereerst al bedankt voor al die reacties, er zijn ier al wat nuttige tips gegeven eigenlijk

Kzal hier ff vermelden met wat ik las: Welcomatic 141+ (lasdraad 0,6) en C0² Arcal21 :)

Ondertussen ben ik niet bij de pakken blijven zitte en heb ik ng wat avonden zitten oefenen op proplassen... Het lukt mij ng altijd niet al te best, kheb wa problemen met het vinden van een goeie afstelling (als die eigenlijk mogelijk is op zo'n post gelijk de mijne!) Ik ken ng iemand met dezelfde laspost die ook problemen heeft om te proplassen, hij vertelde mij dat deze post niet echt geschikt is om te proplassen...

Ik heb ook al es geprobeerd met een latje aluminium ertegen te klemmen zodat de warmte daar inkruipt, het helpt idd een beetje, maar de proplaskes zijn toch niet zo van excellente kwaliteit ng! Ik zit met plaatwerk van 0,8 dik, moet ik dan mijne post echt hard zetten, of zacht en langer lassen... Ik dacht dat een proplas een stevige ampèrestoot moet geven , kort en krachtig dus :)

tommie
30-12-2006, 21:37
Ik herken jouw probleem. Heb precies hetzelfde, met een kleine aanpassing weliswaar. Ik werk zelf met een cebora lasmachine. Ik heb vandaag de stroom nog wat hoger gezet. De doordringing op de tunnelrand wordt iets beter. Maar de proplasjes zijn niet volledig opgevuld (leeg aan 1 kant) en hierdoor worden ze wat slapper. Het lijkt wel alsof het wegspat.

Iemand de gouden tip? En hoe en vooral hoe lang lassen jullie de bodemplaat op de tunnel vast?

Domi
31-12-2006, 20:05
Maar de proplasjes zijn niet volledig opgevuld (leeg aan 1 kant)



Kleine draai beweging maken tijdens het lassen. Soort van rondje. En klaar is keessie :D
Denk erom dat je machine qua ampere,s niet te hoog staat. Anders ben je er zo doorheen.