PDA

View Full Version : Motorfietscarbs op KR motor


Lieuwe
05-12-2006, 16:01
Zijn er meer mensen dan Bauke/Cabrio16v die hier ervaring mee hebben ? En deze ervaringen willen delen ? Bauke verteld er niet zoveel over en reageert ook niet op pm`s (hij heeft de pm wel gelezen) .. denk dat hij het lekker voor zichzelf wil houden :rolleyes: Kan dus van iemand hier op het forum een set 38mm carburateurs kopen. Wat zijn de problemen waar ik tegen aan kan lopen ? Als ik iets heb aan ervaringen van 1300cc rijders .. dan zijn die ook welkom :D

berendd
05-12-2006, 19:01
veel info op www.polo86c.nl, aardig wat projectjes mee geweest als je de search daar ff gebruikt vind je genoeg denk ik.

cabrio16v
05-12-2006, 22:17
niet zo ongeduldig lieuwe .. lees je pm :wink:

tis niet zomaar wat... maar heb 130pk en een vlak koppel van 1500 rpm tot 6250rpm van 150nm...

dat zonder spagettie en sproeier aanpassingen..

succes :D

Lieuwe
06-12-2006, 18:46
Heb je nog hoge verwachtingen na afstellen etc ?

De resultaten die je nu hebt zijn nogal matig :rolleyes:

cabrio16v
06-12-2006, 19:13
te bedenken dat ik niks heb aangepast... wat denk je zelf :wink:

Lieuwe
06-12-2006, 19:44
Je bent al een aardige tijd bezig .. wordt wel eens tijd dan :D

Kom binnenkort wel eens langs te kijken.

cabrio16v
07-12-2006, 13:10
ben er eigenlijk nooit mee bezig :D...

das het probleem een beetje ... maar start en lopen dus dat is vooreerst het belangrijkste vor mij !

ik hoor het wel..

Gert
07-12-2006, 13:14
De resultaten die je nu hebt zijn nogal matig :rolleyes:

Die vlakke koppelkromme vindt jij matig ?
Of ben je van de optelsom : 129 pk standaard + die carbs = 150 pk ? ;)

cabrio16v
07-12-2006, 13:28
standaard koppel van een KR zit op 163nm... maar dan heel erg piekend..

ik verwacht met juiste sproeiers en naalden en veren, in combinatie met Supersprint- spagettie spruitstuk (ligt met smart tewachten) ...

toch zeker wel meer koppel en meer pk's... :)

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/motor16carb.jpg


hier meer foto's .. (http://www.volksforum.com/albums/browseimages.php?do=member&catid=member&imageuser=540&page=1)

Lieuwe
07-12-2006, 15:14
Die vlakke koppelkromme vindt jij matig ?
Of ben je van de optelsom : 129 pk standaard + die carbs = 150 pk ? ;)

Je hebt gelijk .. moet me niet blind staren op de peekaa`s.

Koppelkromme is idd wel erg netjes ;)

Lieuwe
09-12-2006, 17:51
http://members.home.nl/sjoukje.devries/Golf/Eigen%20Golf/Keihins.JPG

Die zijn binnen (38mm Keihins). Nu kan het beginnen :)

getto geta
12-12-2006, 17:52
Denk da ik juist de zelfde heb :thumbup:
Maar waar kan ik de inlaat spruitstuk vinden of werken jullie met een aangepaste origineele?
en welke aanpassingen aan de brandstofpomp?
Ik zit wel al met een ashley 4in1 63.5mm en op maat gemaakte uitlaatlijn groep N.
hoop eigenlijk rond de 160 pktjes te komen
@ cabrio 16v foto's zien er vet uit man :eek: :tongue:
thanx

vwleusden
12-12-2006, 18:21
Je hebt gelijk .. moet me niet blind staren op de peekaa`s.

Koppelkromme is idd wel erg netjes ;)

Wou net zeggen, mijn motor is zeker niet standaard (16V, 45mm itb) en heb 175pk.... maar wel een strak koppel van bijna 250nm bij 7200 toeren :thumbup:

cabrio16v
13-12-2006, 15:28
dit zijn andere carbs dan die ik heb ... :rolleyes:

geeft verder niks... maar meld het even :)

heb je al een pomp????

Lieuwe
24-12-2006, 18:22
Project gaat hoogst waarschijnlijk niet door, omdat ik de voordelen te minimaal vind t.o.v de resultaten die je kan behalen. Als ik de mensen moet geloven die er verstand van hebben dan is er geen of nauwelijks vermogen en koppelwinst te behalen. Het enige voordeel zou moeten zijn dat het max koppel over een groter toerengebied beschikbaar is (voornamelijk onderin de toeren meer dan normaal). Gezien de hoeveelheid werk en moeite om de set op te bouwen en goed af te stellen (testbank etc kost ook veel) vind ik dit niet de moeite waard. Misschien is het nog een idee om grotere carburateurs te kopen waar wel winst mee is te behalen.

Dit is het beeld wat ik momenteel heb van dit hele gebeuren. Als er mensen zijn die het hier niet mee eens zijn dan hoor ik dat graag. Zit hier natuurlijk ook nog om het een en ander te leren :)

Als dit 100% zeker niet door gaat dan zit ik nog te twijfelen tussen 2 opties. Of ik hou gewoon de kjetronic injectie en ga daar wat verder mee. Iets bouwen in de trend van throttle bodies van een motorfiets icm megasquirt vind ik ook interessant, maar betwijfel of ik daar genoeg kennis voor heb. Het is natuurlijk wel een mooie uitdaging, maar ik wil er ook geen jaren project van maken. Wil eigenlijk komende zomer etc wel weer met de auto op de weg.

Zo nu ben ik mijn verhaal/gedachten wel kwijt :D Wie gaat mij vertellen dat de throttle bodies + megasquirt goed te doen zijn en dat ik daar direct mee moet beginnen ;)

vwleusden
24-12-2006, 20:12
Lieuwe, kijk even bij mijn project... 16V 45mm ITB met DTA E48. In eerste instantie op Digifant 1 maar dat was echt geen succes voor op de weg.

Ik heb veel spullen bij Postma vandaan in Balk. Zij kunnen je ook veel informatie verschaffen en wellicht hebben ze nog 2de hands systemen liggen voor je.

serge pot
25-12-2006, 11:01
tja ik zeg niks

http://i3.photobucket.com/albums/y64/spottuning/kopabu7.jpg

maar hier doe ik met een 1.6 in een polo impreza's bij het stoplicht op droog wegdek het nakijken geven

serge pot
25-12-2006, 11:03
dus mensen die weten hoe tunen werkt .het is net als nassy ,de ingredienten samen zorgen voor een goede maaltijd ,een ingredient apart doet niet veel

Lieuwe
25-12-2006, 12:04
Kun je dan ook wat dingen vertellen waar ik wat aan heb ? Of is dat allemaal geheim :)

Anders kun je beter die posts deleten, want daar schiet ik ook niets mee op.

serge pot
25-12-2006, 12:17
bla bla bla

dan ben je idd nog niet thuis op het tuning gebied ,maakt niks is iedereen mee begonnen .
als je dus enkelt de carbs plaatst 38mm (wat eigenlijk te klein is 40mm is beter )
is het beter om de kop te bewerken en scherpere nokkenassen te plaatsen ,zet hierop een spaghettyspruitstuk en je hebt een lekker motortje

serge pot
25-12-2006, 12:18
geld ook voor itb"s

Lieuwe
25-12-2006, 12:28
Ben idd nog niet zolang bezig met deze zaken dus kan nog genoeg leren :D

Maar zoals de nokkenassen/spaghetti/kop bewerking etc die zorgen voor een betere gaswisseling toch ? Ik heb al een set 276 graden nokkenassen en Supersprint spaghetti dus dat zit wel redelijk goed. Heb ook een 2e cilinderkop gekocht waar ik zelf wat mee wil expirimenteren of ergens laten bewerken. Ik zou dan icm met een set 40mm carbs wel goeie resultaten moeten halen dan ?

vwleusden
25-12-2006, 12:29
Klopt, je wilt je cilinders vullen dus ga je op itb's/carbs etc rijden. Echter als je verder niets doet aan je inlaattraject heeft het geen zin want dan stikt de motor in de lucht want hij kan het niet bolwerken wat resulteert in vermogensverlies.

serge pot
25-12-2006, 12:46
Ben idd nog niet zolang bezig met deze zaken dus kan nog genoeg leren :D

Maar zoals de nokkenassen/spaghetti/kop bewerking etc die zorgen voor een betere gaswisseling toch ? Ik heb al een set 276 graden nokkenassen en Supersprint spaghetti dus dat zit wel redelijk goed. Heb ook een 2e cilinderkop gekocht waar ik zelf wat mee wil expirimenteren of ergens laten bewerken. Ik zou dan icm met een set 40mm carbs wel goeie resultaten moeten halen dan ?


hetgeen wat je hier op noemt is goede nassy

Lieuwe
25-12-2006, 12:51
Nassy is lekker dus dan is het goed ? :rolleyes:

Of is het verkeerd :)

serge pot
25-12-2006, 12:54
nee je hebt in hier bovengenoemd de juiste componenten

mk1owner
25-12-2006, 15:32
geef jij ookal kookles serge? :thumbup:

Lieuwe
25-12-2006, 16:22
Ik ga binnenkort even kijken bij een motorsloop hier in de buurt. Maar eens kijken of ze een mooie set 40mm carbs hebben. Misschien denken sommige mensen van wat maakt die 2mm uit, maar daardoor wordt de doorgang wel 10% groter :) Zijn er nog bepaalde types carbs die ik het beste kan hebben en waar makkelijk onderdelen voor te krijgen zijn ?

Ik geef het project toch maar een 2e kans ;)

serge pot
25-12-2006, 20:16
zzr 1100 keihin 40mm

serge pot
25-12-2006, 20:18
geef jij ookal kookles serge? :thumbup:

ook in de keuken kan ik wat klaar maken :D

bolku
26-12-2006, 00:18
Ik zou idd de 276 graden nokkenassen monteren met een verstelbaar kettingwiel en een verstelbaar nokkenastandwiel, de spagetti erop zetten en het geheel gewoon goed laten afstellen op een rollenbank....je zult versteld staan hoeveel koppel bij lage toeren je uit een 16V kan halen door jouw setup en goed afstellen...
150 Nm is echt te weinig....al mijn 1800 cc 8v's zitten al op meer dan 200 Nm vanaf zo'n 1800 rpm..

bobby-digital
02-01-2007, 11:57
wat kun je trouwens het beste als gaskabel gebruiken? heb ergens iets gehoord van een scootergaskabel??

Baldrimmer
02-01-2007, 12:18
Heb nog wel een set 40 mm Keihins liggen voor de liefhebber ;)

vwleusden
02-01-2007, 13:20
wat kun je trouwens het beste als gaskabel gebruiken? heb ergens iets gehoord van een scootergaskabel??

Ik heb een achterremkabel van een Malagutti Phantom :thumbup:

bobby-digital
02-01-2007, 13:32
thnx Dennis, te verkrijgen bij de betere brommerzaak;)?

vwleusden
02-01-2007, 13:41
Nee, alleen bij de slechtere ;)

je moet ook even zo'n "las" halen. Ik heb hem bij mij door het oog gehaald van het gaspendaal en daarna met de las vast gemaakt.

serge pot
02-01-2007, 16:43
oreiginele gaskabel van zzr 1100 nemen en deze verbouwen ,werkt het beste

cabrio16v
02-01-2007, 16:45
ik gebruikt gewoon de orginele VW .. :) niks mis mee !

@serge... heb jij dynokitjes op vooraad , dus met veren en sproeiers etc!?

bobby-digital
02-01-2007, 16:50
sluit dat goed aan op je kabel van je carbs dan?

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/motor16carb.jpg

die kabel die er bovenuitsteekt dan he...

cabrio16v
02-01-2007, 16:52
jahoor ... het stukje lood aan het einde van de kabel valt pcies op z'n plek ! Ook opent ie geheel de gasklep :)

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/cabriomotor_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/cabriomotor.jpg

bobby-digital
02-01-2007, 16:56
met de vw kabel bedoel je? gebruik je dan een standaard gaskabel voor een 16V?

cabrio16v
02-01-2007, 17:19
ja gewoon de 16v kabel gebruikt.. of zelfs van de 8V :)

hier een foto van aangepast koelwater pijpje aan de voorzijde !

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/koelpijpje_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/0/koelpijpje.jpg

bobby-digital
02-01-2007, 17:57
nais, bedankt voor de meel:)

pijpje had ik al aangepast, reed hiervoor met dellorto's, dusdat past gelukkig goed

vwleusden
02-01-2007, 18:06
Bij mij was de originele kabel net te kort voor mijn gasmechaniek, maar ja ik rijd ook gewoon met andere rotzooi rond :D

orange polo
03-01-2007, 17:25
ik heb er een reparatie setje van de fietsen winkel voor gebruikt
univerzeel reperatie setje voor je remmen/versnelingen staal kabel met aangegoten lood blokje en een buitenmatel en losse eind hulsjes voor de buitemantel
waar je op moet letten is dat het lood blokje presiesa in het gaatje past bij de cab dus waar hij dwars in gaat
ik heb verders ook niks aangepast is dus een soort van snelgas zeg maar gerust SNELGAS haha tussen geen gas en vol gas 4a5 cm ipv 10

serge pot
03-01-2007, 21:28
ik gebruikt gewoon de orginele VW .. :) niks mis mee !

@serge... heb jij dynokitjes op vooraad , dus met veren en sproeiers etc!?
ik niet

serge pot
03-01-2007, 21:29
die koelwaterpijpjes worden ook door sorg geleverd

vwleusden
03-01-2007, 22:11
Komt ie nu mee ;) heb hem laten verlassen bij een loodgieter.

serge pot
03-01-2007, 22:24
sorry ,kwestie van rondneuzen :D

serge pot
03-01-2007, 22:27
maareuh is dit (http://www.newtronic.co.uk/roller.pdf#search=%22roller%20barrel%20throttle%20%22) niet wat voor je?

vwleusden
03-01-2007, 23:02
Jazeker, heb ik ook naar gekeken maar er valt niet normaal mee te rijden. ITB's zijn direct maar dit !!!! woooooooohooooo !

serge pot
04-01-2007, 15:45
ze rijden er ook mee op de koenigs egg

vwleusden
04-01-2007, 15:50
En in de autocross, hier heb je dus gewoon totaal geen weerstand meer van een gasklep en inspuiting is ook perfect. Erg mooi spul die gasrollen maar het is nog even een tikkeltje duurder dan de gasklephuizen.

bobby-digital
05-01-2007, 11:36
zo, vanmiddag ff gaskabel bij van Mossel bestellen, zo ff naar Biesheuvel om wat filters te scoren

Thijs99
09-01-2007, 18:00
Hoe zit dat met dat koelwater pijpje ? moet dit voor alle carbs. veranders worden?
Ik heb setje "40er webers, had ik nog niet eerder van gehoord?!

Thijs

orange polo
09-01-2007, 20:12
ik heb met wat gedult zelf een filter gemaakt
http://www.mijnalbum.nl/Foto=U6K3J6FR.gif
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MX4ILVUD.gif
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8RETJ33E.gif
http://www.mijnalbum.nl/Foto=B63TXKBY.gif

alu achter plaat dan jaja race gaas dan fijn filter doek dan daar weer grof fillter doek over.
filter doek gehaald bij motorcross toko in het drop :thumbup:

vwleusden
09-01-2007, 20:47
Zeer creatief maar ook rekening gehouden met de lengte van je kelken ?

orange polo
09-01-2007, 23:36
en op wat voor manier bedoel je dat in hoe ver ik daar rekenig mee heb gehouden?!

bobby-digital
10-01-2007, 08:36
zitten geen kelken op dennis, heb nu ook een alu achterplaat en pipercross filter... zonder kelken

vwleusden
10-01-2007, 09:36
Oke, maar dat houd in dat je daar nu niet mee kunt spelen.

bobby-digital
22-01-2007, 13:13
hoe werkt het met de vacuum? voor de keihin's heb je geen vacuum nodig, pak je dan de vacuum voor de rembekrachtiger van het inlaatspuitstuk? of kun je bijvoorbeeld ook een vacuumpomp van een diesel gebruiken?

orange polo
22-01-2007, 22:52
je hebt geen vacum nodig regelen zelf op een van in inlaaten een pijpje voor je rembekrachtiger en gaan !!

serge pot
28-01-2007, 18:49
idd ,denk simpel

bobby-digital
16-05-2007, 11:42
kan ik trouwens m'n 'weber' brandstofpomp gebruiken? of moet er een van kawa op?

alvast bedankt

swijnsm
24-05-2007, 05:45
als je op motorfiets carbs gaat rijden heb je dan ook een ontsteking met vacuum vervroeger nodig of welke moet je anders nemen? grtz

berendd
24-05-2007, 19:45
ligt eraan welk blok, als je een small block hebt is het makkelijkst een MH ontsteking

swijnsm
24-05-2007, 21:06
een 16v kr blok grtz

serge pot
26-05-2007, 17:02
saab900 8v ontsteking

swijnsm
17-06-2007, 09:59
en als je dan een gewoon gti blok neemt moet je dan ook een saab ontsteking nemen? en hoe zit het dan met die kabelboom??

@ serge heb je een pm gestuurd

groetjes