PDA

View Full Version : Startmotor probleempje???


T2b-Duif
05-05-2004, 10:59
Mijn probleempje is als volgt. Soms start mijn bus prima, soms niet. Na aanslepen doet ie het weer als een zonnetje en start hij de paar keer daarna weer zonder problemen. Afgelopen zondag was het bij het tankstation weer raak. Nadat we vijf minuten daarvoor zonder problemen gestart waren was het na het tanken in ene helemaal weer afgelopen.

Startkabels hebben we ook al geprobeerd, maar dat gaf geen oplossing, dus ik denk zelf dat de accu het probleem niet is. Het acculampje geeft ook geen problemen aan.

Nou heb ik wel eens gehoord dat een klap op de startmotor wel wil helpen. Nou ben ik wat betreft autotechniek echt bijzonder onhandig (wil wel graag leren) dus wat aanwijzigingen zouden mij wel kunnen helpen. Ik dacht toen ik mijn motorkapje opendeed dat ik twee 'tandwielen' zag, een grote (ca 25-30 cm) en een kleine (ca 10-15 cm) met een 'ketting' ertussen. Klopt het dat ik een klap moeten geven op dat grote wiel?

Hoe moeilijk is het (voor een handig persoon) om een startmotor te vervangen en hoeveel kost een goede tweedehands-startmotor?

ploon
05-05-2004, 11:07
die 'tandwielen' waar je het over hebt zijn denk ik die pullies en de V-snaar.
de startmotor zit naast de bak. kruip onder je bus en zoek tussen het rechterachterwiel en de bak

T2b-Duif
05-05-2004, 11:10
die 'tandwielen' waar je het over hebt zijn denk ik die pullies en de V-snaar.
de startmotor zit naast de bak. kruip onder je bus en zoek tussen het rechterachterwiel en de bak

Aha, had ik dus al helemaal fout gezeten. Moet ik nog naar iets specifieks op zoek gaan? Is er misschien een plaatje beschikbaar door iemand, zodat ik weet waar ik op moet rammen?

sjampoo
05-05-2004, 11:51
2 opties:
1) relais is stuk: doordat de startmotor verschikkelijk veel stroom strekt, is het niet handig de bedrading via je contactslot te leiden. Als je de sleutel in je contact draait laat je het relais op de startmotor 'in-schakelen'
2) je startmotor is stuk: koolborstels willen niet, starter pignon komt niet uit/terug etc etc..

Optie 1 kan je check door te luisteren of je iets hoort klikken. Klikt er niets, dan is het relais (of de bedrading) stuk. Klikt er wel iets, maar gebeurt er verder nix: of spanning te laag of optie 2)

Vooral optie 1) komt veel voor bij warme motor... dus..

T2b-Duif
05-05-2004, 11:59
Hij maakt contact, dus optie 1 lijkt me niet echt het geval. Voor optie 2 ben ik het meest bang, aangezien ik met mijn technische vernuft daar niet veel mee zal kunnen doen.

http://www.duiventil.com/bus/Images/hierop.jpg

Even een plaatje van de motor erbij gezocht. Het grote wiel in mijn openingspost heb ik met een pijltje aangegeven. Bij het starten maakt deze zo ongeveer een half rondje. Er komt bij het omdraaien van de sleutel een palletje naar voren "vallen", maar dat zie ik niet echt op deze afbeelding.

Kan iemand mij uitleggen wat er dan gebeurd, of zou moeten gebeuren?

ploon
05-05-2004, 12:34
dat ding bij die pijl van je is gewoon het vliegwiel
als hij bij een startpoging rond draait, dan doet de startmotor het ook en dan zit je probleem denk ik in de ontsteking

zo ziet een startmotor er uit (die as aan de linkerkant zie e niet wat die gaat het blok in)
http://www.paruzzi.com/images/1549.gif

T2b-Duif
05-05-2004, 13:35
dat ding bij die pijl van je is gewoon het vliegwiel
als hij bij een startpoging rond draait, dan doet de startmotor het ook en dan zit je probleem denk ik in de ontsteking

zo ziet een startmotor er uit (die as aan de linkerkant zie e niet wat die gaat het blok in)

OK Thanx Ploon, ik heb vandaag alweer iets geleerd!

Ontsteking dus:
1. wat is het/doet het?
2. waar zit het?
3. wat kan ik er aan doen om het te fixen/testen?

sjampoo
05-05-2004, 15:50
Ho, wacht nou ff:

Draait het blok nou wel of niet 'gewoon' rond bij starten?

Als het maar een halve slag maakt, is dat niet voldoende he.. ('t is geen diesel :)

sjampoo
05-05-2004, 15:52
dat ding bij die pijl van je is gewoon het vliegwiel



Is DAT het vliegwiel van een keverblok??? Weegt zeker niet veel dan?

Denk dat het vliegwiel dat wiel is waar ook de starterkrans op zit?
Ben niet zo bekend met kever boxers, maar bij een normale motor zit het vliegwiel toch echt aan de nadere kant van het blok..

(en ziet er zo uit:)
http://www.bughaus.com/flywheel.jpg

dat wieltje bij de pijl op de foto is toch gewoon de dynamo/v-snaar poelie?

ploon
05-05-2004, 19:47
yep, is inderdaad die poelie (spel je dat zo ??)

maar nou zijn we er dus nog niet achter wat duif zijn probleem is
gaat de startmotor/het bloknou wel of niet rond ??

T2b-Duif
06-05-2004, 11:51
Gisteravond nog even een en ander geprobeerd. Ik heb een paar flinke klappen gegeven op het grote deel van de startmotor:

http://www.paruzzi.com/images/1549.gif

Maar dat heeft niets geholpen. Gisteren was het zo dat wanneer ik het sleuteltje omdraaide ik alleen het klikje hoorde van het contact maken en dat er verder helemaal niets gebeurde. De verlichting en dergelijke doet het wel, dus de accu is niet leeg.

Ik denk dat ik 'm zaterdag nog maar een keertje aansleep en dan naar een "mannetje" breng. :confused:

Overigens: ik pijlde even m'n olie en die stond boven het bovenste pijlstreepje, dat lijkt me niet echt goed, kan ik daar nog wat aan doen, en zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

sjampoo
06-05-2004, 12:27
'Dan zit er misschien koelwater bij de olie in: das een teken van een kapotte koppakking'

zou ja als 'waterhoofd' toch bijna zeggen.

Weet niet in hoeverre dat een probleem is bij kever blokken, maar bij waterkoelers is het olie pijl 'kritisch'.. te veel is niet goed, want dan slaan de krukas-gewichten te veel door de olie, gaat ie olie stoken, komt t met de carterontluchting niet goed etc etc..

maar goed: hoeveel staat ie erboven? Bij een maar mm is er nog niet wat aan de hand (toch?)

Weet je wat: Laat een luchthoofd t maar uitleggen :-)

T2b-Duif
06-05-2004, 13:59
Tsja, hoeveel, het viel me gisteren alleen op dat ie erboven stond, weet niet merr precies hoeveel. Zal vanavond even precieser kijken. :confused:

Humby
06-05-2004, 23:08
Hallo,

Koelwater in een luchtgekoelde motor???? :confused: Yeah right.
Het is waarschijnlijk je benzinepomp die lekt in je carter, of er is gewoon teveel olie ingegoten.
Het feit dat je startmotor niet ronddraait zal waarschijnlijk wel te maken hebben met je accu.
Laat deze eens testen, want ik denk op het eerste "zicht", dat er een cel is kortgesloten. Dan mag je nog zoveel maal proberen te starten met startkabels, die gaat niet aan de gang.
Check in ieder geval dat van je oliepeil!

Aircooled greetz,

Humby :cool:

sjampoo
07-05-2004, 06:48
Koelwater in een luchtgekoelde motor???? :confused: Yeah right.


Je hebt m'n humoristische ondertoon duidelijk gemist:

'Dan zit er misschien koelwater bij de olie in: das een teken van een kapotte koppakking'

zou ja als 'waterhoofd' toch bijna zeggen.


stond als tussen ' haakjes ' zelfs

Grappig dat bij een luchtgekoelde de benzine pomp precies de nadere kant op lekt: Bij waterkokers lekt de olie juist meestal naar buiten :)

T2b-Duif
07-05-2004, 11:50
Het feit dat je startmotor niet ronddraait zal waarschijnlijk wel te maken hebben met je accu. Laat deze eens testen, want ik denk op het eerste "zicht", dat er een cel is kortgesloten.

Dus als ik een andere accu er in zet zou hij het dan wel moeten doen? Zou het kunnen dat de verlichting het wel doet als de accu stuk is? Ik ga in ieder geval van het weekend ermee aan de slag.

Nog een vraagje: hoe kun je een teveel aan olie afvoeren? :confused:

Iedereen die meedenkt: alvast hartelijk bedankt! :)

Zestienkleppen
07-05-2004, 14:24
teveel olie afvoeren door carterplug op carterpan ietsje los te draaien? (die metalen bak die onderaan het motorblok zit) Wel even bakje eronder anders krijg je weer van de vervelende vlekken.

T2b-Duif
10-05-2004, 09:59
Afgelopen zaterdag met goede moed weer begonnen en na een paar uur liep de motor weer. Eerst de overtollige olie weg laten lopen, daarna toch maar een nieuwe accu er in gezet en de boel werkt weer. Zonder enig probleem start de bus weer! Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, ik ben een stuk wijzer geworden van dit topic!

Nog een vraagje: als mijn motor nog koud is (het eerste kwartiertje zo'n beetje) trekt de motor totaal niet op. In de tweede versnelling komt ie nauwelijks voorbij de 35 km/uur. Als ie er eenmaal voorbij is gekomen trekt ie weer prima op. In de derde versnelling komt ie nauwelijks voorbij de 60 km/uur. Daarna gaat het weer prima. De vierde versnelling blijft heel lang hangen bij ongeveer 70 km/uur. Wanneer de motor warm is gaat het een heel stuk beter, maar niet vlekkeloos. Als de snelheid blijft hangen stottert de motor ook enorm en maakt het niet uit wat je doet, een klein beetje gas of plankgas, het optrekken gaat gewoon extreem traag.

Heeft iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

sjampoo
10-05-2004, 10:52
2 dingen: onsteking en carburatie..

Als de motor warm is, is ie een stuk ongevoeliger qua 'tolleranties', dus het zwikkie staat waarschijnlijk niet goed (meer) afgesteld, maar als ie warm is, doet ie t toch nog redelijk.

Werkt de choke goed? (blijft niet hangen?)
Wat voor kleur zijn de uitlaatdampen? Gewoon 'zoals iedere auto' of neigt het naar zwart? (veelste rijk mengels)
Staat de ontsteking nog op tijd? (recentelijk nog aan gedraaid?)
Zijn alle vacuumslangen (zitten die op een t2b?) nog op hun plaats, en is de 'paddo' op de onsteking niet lek?

Allemaal vragen vragen en vragen :)

T2b-Duif
10-05-2004, 11:44
Werkt de choke goed? (blijft niet hangen?)
Er zit geen choke in...

Wat voor kleur zijn de uitlaatdampen? Gewoon 'zoals iedere auto' of neigt het naar zwart? (veelste rijk mengels)
Hij ploft zwarte wolken uit. Hij maakt ook een behoorlijk kabaal bij koude motor. Bij normaal rondrijden geen enkel probleem

Staat de ontsteking nog op tijd? (recentelijk nog aan gedraaid?)
:confused: :confused: Geen flauw idee!

Zijn alle vacuumslangen (zitten die op een t2b?) nog op hun plaats, en is de 'paddo' op de onsteking niet lek?
:confused: :confused: Idem...

Humby
10-05-2004, 18:30
Hallo t2b duif,

Hehe, zie je met een nieuwe accu werkt het wel :rolleyes:

Nu je andere probleempje:
Het zijn waarschijnlijk je contactpunten die ingebrand zijn. Vervang deze of laat dit doen (samen met een nieuwe condensator), stel je ontsteking terug goed af en je zal zien dat je weer rustig kan cruisen...

Veel succes!

Aircooled greetz,

Humby :cool:

T2b-Duif
11-05-2004, 08:28
OK dan, dat zijn goede tips!

Ik ga me er in verdiepen! Nog dingen waar ik aan moet denken als ik dit ga doen?

sjampoo
11-05-2004, 08:40
Dat je de contactpuntjes stelt met de 'lager-kap' erop..

Geen idee hoe dat bij een boxer werkt hoor, maar bij een polo ontsteking kan je het plaatje waar het lagertje inzit voor het asje (ben ik te volgen?) verwijderen om fatsoenlijk de contactpuntjes te vervangen. Ga je echter de contactpunt afstand afstellen ZONDER lagerkap, dan lukt t nooit :-) (te veel speling op de as)

En inderdaad: condensator + contactpuntjes: de ideale combinatie :-)

Humby
11-05-2004, 10:22
Bij een luchtgekoelde boxer haal gewoon best je stroomverdeler eruit en steek je zo nieuwe contactpunten en condensator er is hier geen lager of lagerkapje...
Zet eerst de motor wel eerst op z'n merkteken (dus 1e cilinder in BDP), dat bespaart je nadien veel afstelwerk...

Aircooled greetz,

Humby :cool:

T2b-Duif
11-05-2004, 13:23
Wow Humby, 1 versnelling langzamer graag! Ik heb je post net een keer of vijf gelezen, maar zonder plaatjes wordt ik er niet wijs uit.

Dit is de stroomverdeler:
http://www.duiventil.com/bus/Images/stroomverdeler.jpg

Hiervan haal ik het kapje er af en dat kijk ik er in en dan zie ik als het goed is contactpunten (hoeveel, vier??) en een condensator. Deze vervang ik dan voor nieuwe. Dit is vast heel eenvoudig en kan haast niet misgaan.

Klopt het dat dit een contactpunt is:
http://www.duiventil.com/bus/Images/contactpunten.gif

en dat dit een condensator is:
http://www.duiventil.com/bus/Images/condensator.gif

Die contactpunten/condensator, waar kan ik die het best kopen, bij elk willekeurig garagebedrijf, of bij paruzzi? Of zijn er betere plekken?

sjampoo
11-05-2004, 13:56
Ho, hold your dove's, duif!

Ja, dat zijn plaatjes van ontsteking, contactpuntjes en condensator,..
maar ff terug naar het begin..

ontsteking: De kap, dat is de verdelerkap..

daaraan zitten de bougie kabels (4 stuks) en 1 (in het midden) bobine kabel. Opletten: deze niet verwisselen! (en liefst gewoon laten zitten, kap kan je zo ook los gooien, en past er maar op 1 manier goed op).

Aan de binnenkant van die kap zie je 4 elektrodes (verbonden aan de buitenkant met de bougiekabels) en in het midden nog 1 (op een veertje: kan je beetje induwen). De rotor 'puntjes' zijn echter niet de 'contact puntjes'. Ze moeten echter wel 'goed' zijn, niet teveel geoxideerd (groen) en niet verbrand. Het middelste puntje moet wel aanwezig zijn: heb t zelf een keer mee gemaakt dat ie weg was, en dan moet je erg lang zoeken naar de oorzaak van t probleem :-)

Maar goed: Kap kan je ook vervangen: puntjes worden namelijk met de jaren slechter (veel gebruik: branden in, weinig gebruik: oxideren).

Dan komen we aan bij het volgende onderdeel: De rotor. Die zit op het uiteinde van het asje, (zelfde kleur als de verdelerkap: meestal oranje). Dit 'ding' maakt in het midden contact met het verende pinnetje in de verdelerkap, en met 1 v/d uiteinden daait ie precies langs de 4 elektrodes in de verdelerkap. Het uiteinde wat langs de elektrodes komt wil ook nog wel eens verbrand zijn: vervang onderdeel dus.

Ok.. hebben we de kap en rotor gehad..

Kijken we nu IN de verdeler/ontsteking..

Daar zie je de contactpuntjes zitten...

Het zwarte vierkantje op het plaatje van hierboven, rust op de as waar ook de rotor op zit. De as is daar echter niet rond, maar 'vierkant'. Als de as draait, zal dat zwart blokje dus op en neer gaan over 't 'vierkant'. Hierdoor openen de contactpuntjes, en sluiten ze weer. De eigenlijke puntjes namelijk, zijn de 2 contactvlakjes helemaal links op het plaatje... Door het openen en sluiten van deze contacten worden er hoogspanningen aan en uit geschakeld (die dan via de bougieskabels/bougies voor vonken zorgen)..

De 'mate' van opening (hoever de puntjes open gaan) is niet echt van belang voor een goede vonk, maar de TIJD dat de puntjes open/dicht zijn wel. Omdat het speciale apparatuur vereist om de contacthoek (andere benaming van contact-tijd) te meten, kan/word volstaan met het meten van de maximale openings afstand... Doordat een bepaalde maximale opening in verband staat met een bepaalde contact-tijd, stel je de puntjes dus alsnog af op 'contacthoek'

(misschien draaf ik door maar goed, dat hoor ik dan wel)..

Komt erop neer dat je de oude puntjes veruit haalt, en nieuwe erin zet. Met een voelermaatje meet je vervolgens de opening, en stel je de zaak af.

Als laatste de condensator (hang er maar een beetje bij)..
De condensator zit met een draadje aan de contactpuntjes vast, en is verbonden met de bobine. Deze wil ook nog wel eens kapot gaan, of 'minder' worden, en daarom word deze meestal met de puntjes tegelijk vervangen. Is priegelwerkje om de draadjes vast te maken, maar ach.. als je toch bezig bent :-)

Succes

T2b-Duif
12-05-2004, 09:07
Wow! Sjampoo! Dat is nog eens uitleggen!

Zo te horen is dat een klusje waar ik wel even de tijd voor moet gaan nemen, denk dat ik daar nog maar eventjes mee wacht. Wellicht dat ik daar voor de zomer nog wel een keer voor naar een mannetje ga, dan ga ik van de winter daar zelf wel een keertje mee aan de slag, als de bus toch een paar maanden niet voor of achteruit hoeft...

In ieder geval hartelijk dank, ik ga dit klusje nu in ieder geval niet onderschatten.

Je moet alles een keertje leren toch? :D

sjampoo
12-05-2004, 09:14
Daarom..

Gewoon een keer 'bij een mannetje' laten doen, en fijn mee kijken hoe ie t doet.. Of, als je het niet je dagelijkse vervoer is, gewoon proberen :-)

Overschat t klusje ook niet he :-)

T2b-Duif
12-05-2004, 10:34
Het is geen dagelijks vervoer, maar met de zomer op komst moet ie natuurlijk niet te lang stil blijven staan voorlopig. ;)

T2b-Duif
28-06-2004, 08:33
Woei! Gisteren heb ik me er dan aan gewaagd. Zonder enige kennis van autotechniek, maar met de adviezen uit dit topic en een boek ben ik aan de slag gegaan. Eerst geprobeerd het oude contactpuntje beter af te stellen met een voelermaatje, maar dat resulteerde alleen in het feit dat de motor helemaal niet meer startte. Toen maar een nieuw contactpuntje erin geschroefd en de motor loopt inmiddels als een zonnetje in Faro! Ik kan over twee weekjes lekker gaan touren!

Ik heb overigens ook een bougie vervangen, eigenlijk alleen om te kijken hoe ingewikkeld dat is. Nou is het niet zo heel erg moeilijk, maar hoe kom je eigenlijk nog bij de achterste bougies. Ik had met de bougie rechtsvoor al moeite om er een beetje behoorlijk bij te komen. Gelukkig zag die bougie er nog behoorlijk goed uit, dus had ik geen reden om aan te nemen dat ik de andere drie ook moest vervangen.

Wat doe je aan een scheur in je koelslang? Kan ik dat gewoon met gaffa plakken?