PDA

View Full Version : resterende schroefdraad verwijderen


koerspiloot
04-01-2007, 14:56
Hier ff een vraagske


Dit is wss een veelvoorkomende vraag bij oldtimer restaurateurs :-D


Bij de aankoop van mijn busje stelde ik vast dat niet alle bouten (waarmee de scharnieren van klapdeuren aan B-stijl vastzitten) ng intact waren... Er waren er namelijk 2 van de 4 reeds uitgeboord, met als gevolg dat er nu ng schroefdraad in het plaatje(waar klapdeuren in B-stijl zitten) zitten... Is er nu enige manier om die resterende schroefdraad eruit te krijgen? Liefst zonder dat ik een stukje B-stijl moet openslijpen... Zowiezo moeten wil ik weer 2 bouten per scharnier vastdraaien é

Een andere bout vastlassen op de resterende schroefdraad zit er niet in, want ik kan er niet aan met laspost
Een slagschroevendraaier helpt dus ook niet meer, aangezien de kop van de bout is afgeboord...

Bestaat er mss iets zoals: een fijn gaatje boren in de resterende schroefdraad en dan met 'omgekeerde draad' of weet ik veel wat, het uiteinde van de bout los te krijgen 8-)

Laat jullie maar es gaan, en merci op voorhand voor de tips!

Kheb een tekeningske gemaakt ter illustratie (en ter verveling :D)

http://img157.imageshack.us/img157/5413/deurenmd8.th.gif (http://img157.imageshack.us/my.php?image=deurenmd8.gif)

vwleusden
04-01-2007, 15:00
Je geeft het antwoord zelf al. Gaatje boren en dan een linkse tap erin draaien ;) of andersom ;)

Let er wel op dat je eerst het oude draadeind inspuit met WD40 of kruipolie en lekker laat inwerken.

Ter info: je hebt het over schroefdraad dat vast zit maar je heb een stuk draadeind vast zitten ;)

Richard
04-01-2007, 15:01
je wilt tappen denk ik..

koerspiloot
04-01-2007, 15:21
ahzo,ik wist niet dat omgekeerde(linkse) draad bestond ;)

kga es moeten zoeken waar ik dit kan kopen...

@Richard, de bestaande schroefdraad is er al, het uiteinde van de bout zit erin vast

vwleusden
04-01-2007, 15:46
Bij de betere ijzerwarenwinkels en autospeciaalzaken.

Richard
04-01-2007, 17:13
uitboren en opnieuw tappen..

Bussie komt zo
05-01-2007, 09:23
En eigenlijk even rood gloeiend stoken met een klein brandertje..
Dan krijg je hem er met een linkse tap cker uit.
Maar een paar dagen goed kruipolie wil ook cker helpen.

koerspiloot
05-01-2007, 10:09
bedankt voor de tips allemaal

kzal het vant weekend es proberen! klaat het wel weten
grtz

RubenD
05-01-2007, 13:16
Ik had een tijd terug een linkse tap geleend bij een bedrijf in de buurt. Die deden onderhoud aan trekkers e.d. Misschien eens in de buurt rondkijken. Ik moest natuurlijk wel wat voor borg achterlaten. Maar het koste mij toen niks!

hanshoog
10-01-2007, 22:44
bij mijn spijl heb ik ze uitgeboord tot bijna bij het schroefdraad en daarna een platte schroevendraaier zachtjes er in geslagen en kon er ze zo uitdraaien.