PDA

View Full Version : G-lader + diesel: al gedaan?


sjampoo
28-01-2007, 23:08
Ik zoek voor m'n Eko-diesel projectje meer informatie over Diesels met compressors..

Hoe de Turbo diesel van VW werkt, inclusief druk geregelde pomp, dat weet ik wel (zo'n beetje),.

Maar ik wil dus een G- lader op een 1.4 diesel knopen.. Ben ik de eerste die het probeert, of gingen velen mij voor (en faalden zij allen?)

Info, links whatever: G-lader op een dieselmotor dus..
En dan denk ik vooral aan :
- Aanpassingen pomp (huidige is atmosferisch, dus geen drukregeling).

- Gasklep/afblaasklep in verband met stationair loop ( bij een compressor is er reeds overdruk bij stationair toerental, in tegen stelling tot een turbo diesel, waar de turbo pas op spoelt bij 2000+ toeren.. )

- Ophanging: Kan de G-lader de trillingen van een ruw-lopende Diesel aan

Over compressie en compressieverhoudingen maak ik mij niet druk, net als natrium gevulde kleppen, zuigerbodem koeling, APK keuringen, of allerhande andere bijzaken :)

Stijn
28-01-2007, 23:14
In mijn hoofd is het al meerdere malen gedaan....
Ja echt, heb er al vaker aan gedacht.

Over een afblaasklep hoef je je niet druk te maken, heb je die al eens gevonden op een TD? Nee serieus: een diesel heeft geen gasklep (acceleratie van de motor wordt puur gecontroleerd door de hoeveelheid brandstofinspuiting, het luchtinlaattraject staat altijd 'wijd' open). Geen gasklep betekent ook geen overdruk in je inlaattraject, geen afblaasklep nodig.

Trillingen: een diesel loopt mits goed afgesteld net zo mooi als een benzine :) :tounge:

Groter probleem: plaatsing/aandrijving van de compressor! Je hebt al een redelijk full-house aan randapparatuur (waterpomp, dynamo EN inspuitpomp).

Gilex
29-01-2007, 00:01
Ik heb ooit eens gedacht om een G60 op mijn SDI te knopen maar nooit verder gekomen als die gedachte....
Maar als het je lukt dan heb je iig een leuk ding dat de originele okopolo doet verbleken :D
(die 2 pitter min of meer TDI met G40)

sjampoo
29-01-2007, 00:13
Tja. de Eko polo is t voorbeeld,. maar daar zat een compleet team aan ingenieurs achter..

Dat een standaard diesel of een turbo diesel het zonder gasklep doen,. dat wist ik al wel.

maar: standaard diesels of turbo diesels hebben ook geen druk bij stationaire loop.. Vind een diesel dat wel lekker? pokkelen met 900 rpm,. bij 0,4 / 0,5 bar...

Ik dacht zelf eventueel aan een elektrisch geregelde afblaasklep voor de stationaire loop, aangesloten op de nul-last schakelaar van de pomp..

de öko-polo had een kleppen systeem in het inlaat traject: G-lader on-demand: druk dan wel geen druk, naar wens (en geregeld door 1 van de 2 computers onder het dash :)

Wat ruimte betreft: de steun voor een G-lader kan er met een adapterplaat op, de slotplaat wordt op 'originele wijze' aangepast (tussenblikje van de Polo 2 GT G40 vandaag in ontvangst genomen).. Grootste probleem: slangen!

De diesel pomp zit erorm in de weg.. (daarom duik ik onder de pomp door :) )

Maar goed: ik wil vooral weten: is het al gedaan, en hoe lostte men destijds de problemen op.. (als die al voorkwamen)

Dennis@polo86c.nl
29-01-2007, 00:41
Heb je niet wat aan info over de Comprex Diesel? bijvoorbeeld (http://forum.mazda6tech.com/about3527.html)

Melvin
29-01-2007, 08:23
interessant! heb er zelf nog niet over nagedacht maar het idee is leuk!

Ik denk dat je het de motor wel iets moeilijker maakt als je er bij stationair toerental onder druk lucht in duwt, maar levert de G-lader dan al veel druk bij stationair toerental? Ik denk dat het een praktijk questie wordt hoe dat de motor erop zal reageren.

Voor het dieselpomp probleem, zou je niet een pomp kunnen nemen van een modernere M-TDI (mechanische TDI) ?

sjampoo
29-01-2007, 09:27
Heb je niet wat aan info over de Comprex Diesel? bijvoorbeeld (http://forum.mazda6tech.com/about3527.html)


Comprex diesel heb ik een stukkie van thuis liggen (in een oude Gute Fahrt).

Maar die heeft eigenlijk ook pas werking bij uitlaat druk (maar draait wel met de kruk-as op toeren mee, dat dan weer wel)..

DÁ-BRT
29-01-2007, 10:06
Ik heb er wel eens wat over gelezen op www.vwdiesel.net of www.tdiclub.com.

Daar zijn er eindeloze discussies over geweest en er zijn ook een aantal geweest die het een en ander geprobeerd hebben.

Voor mijn M-TDI motor die in de Jetta 1 moet komen na het omkeuren naar diesel heb ik een combinatie ontwikkeld.

Ik heb bij een oud klasgenoot (die werkt bij Lysholm) een compressor laten maken (0.5 L/omw)
Daarnaast heb ik een gereviceerde KKK K24. (met andere internals)

Voor de bediening van de compressor heb ik in 3D een variabele aandrijflijn ontwikkeld (basis principe van scooter aandrijving) die ik doormiddel van de turbodruk wil terug regelen in toerental van de Lysholm.

De Lysholm wordt gemonteerd op de positie van de brandstofpomp en de brandstofpomp gaat naar achteren. Onder het uitlaat spruitstuk. Met geforceerde koeling.

Ik ben er echt lang mee aan het rekenen geweest om tot een continue druk van 1.6bar te komen. Voordeel van de variabele overbrenging is dat ik een heel laag toerental bij stationair heb.

@Melliville: een pomp voor een M-TDI is niets anders dan een pomp van een TD die getweaked is.

Ik bouw regelmatig TD,M-TDI pompen voor anderen op.

@Sjampoo, wat voor merk brandstofpomp heb jij. Dit in verband met het uitwisselen van componenten. Mocht er geen bosch op zitten zou ik toch een Bosch pomp pas maken.
Het ombouwen naar een met brandstof verrijking bij boost is geen probleem.

Stijn
29-01-2007, 10:10
Ik zie geen reden waarom als er zelfs bij stationairloop een kleine overdruk in het inlaattraject aanwezig zou zijn een diesel daar moeite mee zou moeten hebben.

Volkswouter
29-01-2007, 11:35
Ff ter info , bij de huidige generatie diesels ( Commonrail of Pompverstuiver ) word wel degelijk een gasklep gebuikt. Tijdens deel belasting sluiten ze deze om vacuum op te wekken voor de rembekrachtiger en deze gasklep heeft ook als doel nadieselen tegen te gaan als het contact uit gezet wordt. Auto fabrikanten hebben ontdekt dat door deze gasklep de distributieriem langer leeft.

VW is trouwens lekker aan het experimenteren met diesel ,want ze krijgen het nu al voor elkaar een diesel homogeen te laten lopen. Ze hebben hiervoor een systeem ontwikkeld genaamd CCS en met dit systeem laten ze 40graden voor BDP de cilinder ruimte vollopen met een aantal milligrammen diesel en dode uitlaatgassen van het EGR systeem. Als de ontsteking plaats moet vinden word er zuurstof toegevoegd en zo word het roeten drastisch verminderd.

Nadeel is wel dat het systeem nu uitschakelt als er meer dan 120Nm gevraagd word.

Rallye-VR6t
29-01-2007, 11:47
Denk dat je grote probleem is, de lader die lucht gaat comprimeren.
Je moet zorgen dat die lucht wegkomt, of retour, of in de motor.
Anders pompt de lader gewoon door, tot bij een 1.5bar overdruk de keerringen eruit barsten.
Zou je dat probleem oplossen, barst de lader op wel een dichtlijst oid.

MAW niet zo makelijk als je denkt, misschien is een Eaton van mercedes handiger, met magneetkoppeling?
Idee?

DÁ-BRT
29-01-2007, 11:48
@Stijn: Dit is ook zeker niet een probleem. Een van mijn klanten heeft een Golf 1 M-TDI met een VNT-15 turbo. Deze draaid bij stationair al 0.4 bar en dat is voor het af regelen van het stationair geen probleem.

Het is evenentueel wel mogelijk om een soort bypass te maken zoals op de G60 inlaat zit. Mocht je al teveel druk hebben of het zonder druk stationair willen doen.

Stijn
29-01-2007, 11:56
Kun je de eventueel ontstane overdruk (waar GTI1-G60 bang voor is), ook niet regelen met een in te stellen overdrukventiel? Op een standaard TD (non-eco variant) zit al zo'n klep (niet dat die erg goed is, maarja).

DÁ-BRT
29-01-2007, 12:07
Je bedoelt de BOV op het inlaat spruitstuk?

Die gooit standaard de druk boven de 0.8bar eruit. Je zou deze op een gasklephuis van een G60 kunnen zetten op het bypass klepje.
Nadeel van het G60 gasklephuis is dat hij blijft lekken op de bypass tot bijna volgas stand. Dat zou je dus aan moeten passen. Zodra het gas aangeraakt wordt dat hij het kanaal dicht doet.

Maar dan moet je wel zorgen dat de druk waarbij hij afblaast lager wordt als de standaard 0.8bar. Gewoon het boutje dat erin zit verder eruit draaien.

Ik weet alleen niet of een spruitstuk van een big-block ook pas is op een small-block.

Wel dat je benzine spruitstukken op diesels kunt schroeven. Tenminste tot de 1.9 motoren, want daarna heb je het D-profiel in de cilinderkop zitten.

Stijn
29-01-2007, 12:10
@Bert: Klopt, alleen past een G60 spruitstuk (of wel benzine inlaatspruitstuk dan ook) niet boven de turbo, dan moet je het turbo uitlaatspruitstuk weer op z'n kop monteren (ooit gedaan, werkt goed). Maar dan hebben we het inderdaad zowiezo over big-blocks.....
Ik begrijp dat die standaard BOV op de TD's bagger is, maar het ging me meer om het idee (is vast aan te passen naar iets wat wel goed werkt?).

DÁ-BRT
29-01-2007, 12:33
@Stijn:

Ik heb inderdaad bij een Garrett T3 of KKK K24 ook het spruitstuk omgedraaid. (flenzen aanpassen) Turbo roteren zodat inlaat en uitlaat v/d olie weer goed zitten. Nadeel je zit dan vlak bij de rechter binnenste aandrijfas homokineet (hoes) Die was bij mij vrij snel na deze modificatie gesmolten. Hitteschild er tussen en het was opgelost.

Ik heb nu een 1.8 8v gti inlaat spruitstuk liggen en die wil ik onder een hoek gaan monteren. Flenzen los slijpen, spruitstuk roteren en weer vast lassen. Dan misschien als ik problemen krijg met hood clearance nog bovenin nogmaals draaien. Dan gaat het net.
Turbo kan niet verder naar achteren gedraaid worden aangezien die dan tegen het schutbord aankomt.

Bov is redelijk gemakkelijk goed te krijgen. Heb zelfs geprobeerd om hem te bedienen met een membraam. Dat hij gesloten wordt bij druk. Die werkte goed, maar ombouw was zeer arbeids intensief. De standaard BOV is namelijk helemaal van kunststof.

Dennis@polo86c.nl
29-01-2007, 12:43
Ik zou gewoon het bovenste gedeelte van een G40 gasklephuis gebruiken.
Hierin zit een klepje dat vanaf een bepaalde gasklepstand gaat sluiten.
Dit moet je dan mechanisch (en verstelbaar) zien te koppelen aan het gaskabel-mechaniek van de dieselpomp.
Zo wordt bij stationair en deellast de lucht uit de g-lader gewoon naar de g-lader geretourneerd.
Bijkomend voordeel is dat de g-lader belasting geleidelijk opgebouwd wordt.

Als dan de originele Polo dieselpomp om te bouwen is voor drukvulling, dan ben je denk ik al een heel eind.

DÁ-BRT
29-01-2007, 12:45
@Dennis@polo86c.nl:

Dit is (ongeveer) dezelfde klep als waar ik en Stijn het over hebben van de G60.

Dennis@polo86c.nl
29-01-2007, 12:51
Bovenste deel G40 gasklephuis:

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-28-71426-g40boost.jpg

sjampoo
29-01-2007, 13:31
Probleem met die klep is het volgende:

Ruimte :)

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-06440-voor_.jpg

De G-lader komt, zoals bij een standaard benzine G40 links voor.

De pomp hangt bij de 'small-blocks' dus standard al aan de achterkant, en hangt daar vast aan het inlaatspruitstuk (ophanging pomp = inlaatspruitstuk)

De G-gasklep heeft inderdaad een 2e -rond-pomp- klep. Deze ombouwen (echte gasklep eruit, en openingsduur van bypass-klep verkorten) is 'de' optie, maar het moet dan wel allemaal onder het inlaatspruitstuk,. en daar is niet zo veel ruimte. andere optie is om m gewoon 'ergens' in het druk circuit te laten afblazen.

De carterventilatie wil ik eigenlijk (deels?) aansluiten op de 2e ingang van de G-lader (die slang die normaal door het klepdeksel voert), ter smering en de vermaak.

Ik begrijp dat een G-lader het niet leuk vind als de bypass klep ineens dicht klapt?

DÁ-BRT
29-01-2007, 13:32
In deze link van TDIClub.com staat aardig wat info over waarom wel of niet.

Helaas zijn de meeste pessimistisch:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=99195

sjampoo
29-01-2007, 13:33
Tekening zegt meer dan 1000 woorden:

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-07031-SickMind.JPG

De huidige INlaat positie op het inlaatspruitstuk zou natuurlijk gebruikt kunnen worden als UITlaat voor de afblaasklep... De huidige inlaat zit daar met een kort bochtje net onder / langs de pomp en druk-injector-leidingen: Niet echt veel plek dus.

DÁ-BRT
29-01-2007, 14:11
Kijk een beetje resource gedaan ;)

Zitten jouw in en uitlaat wel beide aan de achterzijde? Of zoals bij andere small-blocks voor en achter?

Dus je moet een andere aansluiting maken voor de inlaat op het inlaat spruitstuk? Ik zou zelf eerst namelijk gaan proberen om het te doen zonder een blow-of op de inlaat.
Ik verwacht dat de druk bij stationair geen probleem gaat zijn.

Hoe wil je de turbo vast gaan schroeven? Is een uitlaat spruitstuk van een 1.4TDI pas? (Audi A2?) Of is dat een 3-cilinder?

Brandstofpomp welk merk is dat? Als het een bosch is wil ik hem wel voor je ombouwen.

Vind dit project namelijk ook erg interessant en ik kan er alleen maar meer van leren voor mijn eigen project.

Dennis@polo86c.nl
29-01-2007, 15:09
Hoe wil je de turbo vast gaan schroeven? Is een uitlaat spruitstuk van een 1.4TDI pas? (Audi A2?) Of is dat een 3-cilinder?

Brandstofpomp welk merk is dat? Als het een bosch is wil ik hem wel voor je ombouwen.


Turbo :confused: :)

@Jaap: Je hoeft niet het hele G40 gasklephuis te monteren.
Alleen het bovenste deksel, dat moet wel een plekje kunnen krijgen aan de onderkant van het inlaatspruitstuk.
G-lader vindt het idd niet leuk om plotsklaps belast te worden.

Gilex
29-01-2007, 15:51
Bert, 1,2l en 1.4l zijn 3 pitter Pompverstuivertjes :)

DÁ-BRT
29-01-2007, 16:06
Turbo.... .ach ja......Ik was ff in de warrels.. ;)

Aha ok, dan heb je niet veel aan die spruitstukken.

sjampoo
29-01-2007, 16:22
Kijk een beetje resource gedaan ;)

Zitten jouw in en uitlaat wel beide aan de achterzijde? Of zoals bij andere small-blocks voor en achter?



Alle Polo blokken zijn crossflow: inlaat aan de achterzijde, uitlaat aan de voorzijde.

De voorzijde wordt gewoon gelijk aan de Polo G40: motorsteun, G-lader, uitlaatspruitstuk, downpipe: past er allemaal 1-2-3-4 op (als je alles compleet hebt, en een adapterplaat voor de motorsteun plaatst)

Ik verwacht dat de druk bij stationair geen probleem gaat zijn.

Tja: omdat jij waarschijnlijk uitgaat van een Turbo, die nog op moet spoelen,. geeft dat geen problemen.

Bij een door de krukas aangedreven G-lader is er stationair reeds sprake van drukopbouw.. Maar ook bij gas-los, terugschakelen, afremmen op de motor, etc etc etc..

BOV-off bij meer dan een bepaalde (liefst instelbare) druk ter bescherming van de G-lader lijkt me 1 van de minimum vereisten,.

sjampoo
29-01-2007, 16:35
BTW: die TDIclub linkjes: Leesvoer voldoende! :) Thanks for all the input!

DÁ-BRT
29-01-2007, 17:30
Tja: omdat jij waarschijnlijk uitgaat van een Turbo, die nog op moet spoelen,. geeft dat geen problemen.

Als jij even goed gelezen had had je gezien waar ik zelf mee bezig ben en dat ik me even tijdelijk afvroeg wat voor uitlaat spruitstuk je zou gaan gebruiken voor een turbo.

Dus al mijn tips en dergelijke zijn voor een compressor aangedreven diesel.

Mijn tips en truuks baseer ik op jaren lang sleutelen en modificeren van VAG diesel.

DÁ-BRT
29-01-2007, 17:35
Kleine toevoeging. Het is inderdaad verstandig om een boost beveiliging te maken.

zou voor een wastegate gaan maar die kan je niet combineren met het gedeelte voor het stationair zonder boost.

Ik zou op de inlaat van de inlaatspruitstuk een klep maken zoals hierboven besproken van een G40 of G60. hier een BOV of wastegate op maken zodat hij bij stationair de druk weg laat lopen. (al denk ik niet dat het nodig is gezien mijn ervaringen met de druk van VNT turbo's bij stationair +/-0.4bar)

En dan op het inlaat spruitstuk zelf een Wastegate maken zodra de druk boven 0.8 bar komt dat hij hem af gaat blazen.

Nog iets wat me net te binnen schiet. De 1.4 heeft geen zuigerbodem koeling. (had ook wel eens gekeken naar een turbo op een 1.4 te monteren) Dat heeft als nadelige gevolgen dat je niet te ver kunt gaan en dat je moet zorgen dat de EGT waarden laag blijven.

Voor je project is dan ook een EGT meter geen overbodige luxe.

Melvin
29-01-2007, 20:23
als ik het allemaal goed begrijp.. wil je dus 1 blow-off voor druk weg te laten bij stationair (en die op een of andere manier koppelen aan je gaspedaalstand?) en een blow-off voor de drukken bij hogere toeren, zodat die maximaal bijv. die 0,8 of 1 bar zijn?

interessant topic dit... @Da-BRT: wat is die EGT precies? uitlaatgastemp?

RubenD
29-01-2007, 20:39
Als jullie dat met die gaspedaalstand constructie voor elkaar krijgen dan zou ik dat wel graag willen weten. Heb nog een idee in mijn hoofd over een dubbel circuit in mijn uitlaat. 1 met dempert en de ander zonder. Bij optrekking veel kabaal en op cruise snelheid alles goed gedempt :D

Melvin
29-01-2007, 20:48
@Rubend: behoorlijk offtopic... maar dat kan je mss wel maken met een vlinderklep in je uitlaat.. en die direct verbinden met je gaspedaal... bij gaspedaal half ingedrukt dus nog via dempend systeem en bij compleet gas ingedrukt via ongedempt... (ik moet zeggen, vind het een beetje klets... als je geen herrie wil moet je gewoon je originele uitlaat behouden..)

DÁ-BRT
30-01-2007, 08:34
@Mellyville: EGT is Exhaust Gas Temperature. Dat is om de afstelling van de motor in de gaten te houden. Bij verkeerde afstelling kan je hele blok kapot draaien door te hoge temperaturen. Als je dan geen olie koeling op de zuigers hebt is de kans op het doorbranden van de zuigerkop groot. Daarom geen overbodige luxe.

Het mechaniekje van de gasklep van de G60 aanpassen is niet zo'n probleem. Heb er gisteravond even naar gekeken en dat is te doen met kabel bediening. (met een aandrijving van de gashendel op de brandstofpomp)

sjampoo
30-01-2007, 12:00
Jups: afblaas/retour-klep in gasklephuis van een G40 is aan te passen zodat ie (via de gashendel) geleidelijk sluit bij de minste gaspedaal beweging. Bij een diesel (zoals de mijne) zit er tevens een nul-last schakelaar op de pomp: eventueel elektrisch aansturen is dus ook een optie: met een langzaam sluitende klep.

@Da-Brt: Ik dacht als : de tips komen over alsof je d'r wel enigzins verstand van hebt :)

Maar goed: het gaat dus om de 1.4 1W motor, 4 cilinder. Voor zover ik weet heeft deze WEL zuigerbodemkoeling (sproeiers) te opzichte van de 1.3 (MN) 4 cilinder... Hoe dat bij de 1.2 en 1.4 3 pitters zit weet ik niet.

Voor de small block polo motoren zijn geen turbo-uitlaatspruitstukken te koop die plug en play passen in een Polo 2. Rothe motorsport heeft ze, en zelf bakken is een optie, maar G-lader vindt ik gewoon leuker/uitdagender. Mocht het allemaal in de soep lopen, kan ik er altijd nog een turbo op knopen..


Volkswagen heeft in de jaren 80 ge-freubelt met een 2 pitter Direct injectie diesel... met G-lader (on-demand..) öko-polo...

Michiel86c
30-01-2007, 12:25
Volkswagen heeft in de jaren 80 ge-freubelt met een 2 pitter Direct injectie diesel... met G-lader (on-demand..) öko-polo...

Heb jij die link nog van die amerikaan met zijn öko-polo?

Koen is sleeping
30-01-2007, 12:42
Heb jij die link nog van die amerikaan met zijn öko-polo?

Die had er het blok toch niet meer bij? :confused:

Dennis@polo86c.nl
30-01-2007, 13:07
Ross VW (http://www.rossvw.com/poloproject/index.html)

http://www.rossvw.com/polo/ecopolo1.jpg (http://www.rossvw.com/vw/pics/okopolo1.jpg)http://www.rossvw.com/polo/ecopolo2.jpg (http://www.rossvw.com/vw/pics/okopolo2.jpg)
http://www.rossvw.com/polo/ecopolo3.jpg (http://www.rossvw.com/vw/pics/okopolo3.jpg)http://www.rossvw.com/polo/ecopolo4.jpg (http://www.rossvw.com/vw/pics/okopolo4.jpg)
http://www.rossvw.com/polo/ecopolo5.jpg (http://www.rossvw.com/vw/pics/okopolo5.jpg)

Dennis@polo86c.nl
30-01-2007, 13:10
Maar goed: het gaat dus om de 1.4 1W motor, 4 cilinder. Voor zover ik weet heeft deze WEL zuigerbodemkoeling (sproeiers) te opzichte van de 1.3 (MN) 4 cilinder... Hoe dat bij de 1.2 en 1.4 3 pitters zit weet ik niet.


1.4 Diesel (1W) heeft volgens mij zuigerbodemsproeiers idd.

Dennis@polo86c.nl
30-01-2007, 13:18
hier (http://forum.polomagazin.de/thread.php?threadid=2607&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&sid=05f61e8cba934b404e557e6e15f59e48&page=1) staat trouwens nog het volgende:


für die ladedruckanreicherung würde es ein pumpenkopfkopf mit LDD vom T3 td tun... die baut seitlich weg, das könnte gehn.

gruß markus

passen tut das, da innereien und gehäuse gleich sind. im fmso ham die schon ganz andere pumpenmixe zusammengeschwuchtelt

DÁ-BRT
31-01-2007, 09:54
Dan is het heel mooi meegenomen als er zuigerbodem koeling in het blok zit. Er zijn er namelijk niet heel veel die het hebben, vandaar mijn aanname.

(misschien toch wel heel handig om er een EGT meter op te zetten)

@Sjampoo: Je bent wel een keertje bij me geweest in Beuningen toen je de restanten van een NZ motor op hebt gehaald. En ja ik kan wel zeggen dat ik veel verstand heb van diesel motoren en de aanpassingen ervan.

sjampoo
31-01-2007, 19:13
Zie je wel: het belletje rammelde al wel.

Ik zie al wel (goddomme, tijd te kort om alles te lezen) dat het niet echt een aanrader is qua opbrengst.. maar daar is het mij uiteindelijk dus niet 100% om te doen.

Als de 48 pk'tjes er nou een stuk of 60/65 zouden kunnen worden...het koppel verdubbelt :nana: en het verbruik halveert.. ben ik tevreden

DÁ-BRT
31-01-2007, 20:02
Dat gaat zeker lukken. Al ben ik bang met een G-lader dat je wel eens veel te veel druk zou kunnen krijgen... Heeeeeeele grote poelie erop ;)

ruben
31-01-2007, 23:13
He mannen,

interessante discussie. Ik heb hier ook weleens overgedacht, 1.4td althans. Maar heb me ook weleens afgevraagd of een 1.7sdi uit lupo en arosa past. Dit is een 4cyl kweet echter niet of deze als basis de 1.9 heeft, lees big block. Hier zou je namelijk een fijne mec-tdi kunnen maken; 4cyl blijft t (RDW-technisch interessant) i-inspuiting. Enfin; ist een big-block of een klein block en ist een alternatief voor jullie idee?

Groeten!

Ruben

sjampoo
09-05-2008, 12:22
*kuch*

http://www.polo86c.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=3788.0;attach=12945;image

Ja hij doet 't, en 't werkt (al zo'n 500 km)..

Pedaalemmer
09-05-2008, 12:43
pardon?

Richard
09-05-2008, 12:44
He mannen,

interessante discussie. Ik heb hier ook weleens overgedacht, 1.4td althans. Maar heb me ook weleens afgevraagd of een 1.7sdi uit lupo en arosa past. Dit is een 4cyl kweet echter niet of deze als basis de 1.9 heeft, lees big block. Hier zou je namelijk een fijne mec-tdi kunnen maken; 4cyl blijft t (RDW-technisch interessant) i-inspuiting. Enfin; ist een big-block of een klein block en ist een alternatief voor jullie idee?

Groeten!

Ruben

1.7 is een big block..gewoon een kleine 1.9 sdi zeg maar

serge pot
11-05-2008, 06:14
]
ratel diesel (http://nl.youtube.com/watch?v=ssjaX87fyus)



http://www.youtube.com/v/wvEujuiEKP0

De Limburger
11-05-2008, 12:10
hahaa leuke fimpjes best snel zo`n g-diesel..

MauSeR35
22-05-2008, 20:51
leuke knikkerbak :D