PDA

View Full Version : Aankooptips Golf III GTI


Fred
21-05-2004, 18:49
Een kennis van mij wil een Golf3 kopen, een Gti, bouwjaar 1993

Waar moet opgelet worden?? Zwakke punten?? Roestgevoelige plaatsen, Motorische zwakke punten enz enz

Alle tips zijn welkom !!

sjampoo
21-05-2004, 20:10
-rotte uitlaat: kost een godsvermogen (origineel)
-remmen: schijven op? kassa!
-achterklep: altijd roest onderaan het raam!

't 2E 2.0 blok is best een fijne,.. eigenlijk gewoon een standaard VW blok, nog met 'ouderwetsche' luchthoeveelheidsmeter... kan je alleen weinig aan afstellen, maar dat hoeft ook niet.

check dorpels op 'foutief' opkrikken. check 'rammelende schotjes en hitteschildjes' : niet erg, maar reuze irritant.

verder: een golf3 is de laatste 'echte' golf, dus alles wat op de golf 2 van toepassing is (qua techniek).. is (bijna) ook allemaal op de 3 van toepassing.

Fred
21-05-2004, 20:16
Verder nog andere roestgevoelige plekken??

Bibzz GTI
03-09-2005, 05:59
Probeer te kijken naar een niet te hoge kilometerstand.
Merendeel van alle GTI te krijgen zijn afgeragde GTI's.
Kijk er gewoon mee uit, een serie uit bv. '92 zoals die van mij.
Heeft alle kinderziektes die er maar zijn!!!!!!
Zoek iets jonger voor wat betere auto, vind ik!!!!!!!

John
03-09-2005, 09:45
Die roestvorming op de achterklep is er alleen bij de eerste modellen.
Ik heb 1 van de laatste modellen en heb nergens last van.
Wat je bij een 2E wel af kunt stellen is het staionairtoerental.
Ik heb een AGG en daar kun je werkelijk helemaal niks aan afstellen.
Niet dat dat nodig is want ding loopt gewoon perfect en is tot op heden niet kapot te krijgen.
Het zijn hele fijne en sterke motorblokken.
Als je de auto op schade wil controleren neem dan een magneetje mee (een beetje zwakke magneet) en doe er een doekje omheen en loop daarmee rond de auto.
Plamuur is niet magnetisch namelijk.

Rallye-VR6t
03-09-2005, 09:51
Let ook op de voorspatborden, deze kunnen spontaan gaan doorrotten onderaan.

Verder het GTI interieur, na 160.000km zijn de wangen versleten en moet er een nieuw vlak in.
Kun je het zelf is het niet duur, laat je het doen....kost het veeel geld.
En als je het metaal erdoor voelt, stel het niet uit, want het gaat heel snel kapot.

HerB
05-09-2005, 11:21
draai er eens een bougie uit, deze kunnen je veel vertellen over de conditie van de motor.

Rallye-VR6t
05-09-2005, 11:45
draai er eens een bougie uit, deze kunnen je veel vertellen over de conditie van de motor.

Ja en geef ook een schopje tegen de banden..... :tongue:

Fred
05-09-2005, 12:06
Leuk al die reacties nog, maar inmiddels is de Gti al aangeschaft, en weer verkocht... :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

De persoon in kwestie had al weer wat anders op het oog...vandaar

zilver-edition
11-10-2005, 17:10
Die roestvorming op de achterklep is er alleen bij de eerste modellen.
Ik heb 1 van de laatste modellen en heb nergens last van.
Wat je bij een 2E wel af kunt stellen is het staionairtoerental.
Ik heb een AGG en daar kun je werkelijk helemaal niks aan afstellen.
Niet dat dat nodig is want ding loopt gewoon perfect en is tot op heden niet kapot te krijgen.
Het zijn hele fijne en sterke motorblokken.
Als je de auto op schade wil controleren neem dan een magneetje mee (een beetje zwakke magneet) en doe er een doekje omheen en loop daarmee rond de auto.
Plamuur is niet magnetisch namelijk.

waar stel jij bij een 2e het stationair toerental af dan?????

Lolobal
28-03-2007, 11:23
Gegroet,

ik ben van plan een 3tje gti'tje te halen en nu vraag ik me af waar ik precies op moet letten.

Ook twijfel ik nog tussen een gewone 2.0 of een 2.0 16V.
Wat is het verschil qua verbruik, heeft iemand ervaring hiermee?


Alvast bedankt!

Tomvw
28-03-2007, 17:22
je kan even kijken op www.autoweek.nl en dan het tabblad autogids.
Ik zou voor de 16V gaan.

Lolobal
28-03-2007, 17:31
maar met de 16v heb je meer kans op een afgetrapte of niet?

en daarbij komen bijna al die 16v's uit duitsland of elders...

Baasje!
28-03-2007, 18:15
16v's is heel moeilijk om een echt goede te vinden. Ik heb er toen ook voor rond gekeken, maar bij een dealer oid vind je ze al niet, en particulier weet je vaak al wat voor aanbieder je treft. Verbruik zal niet veel verschillen, het vermogen natuurlijk wel, al is een 8v met een aantal aanpassingen ook sneller te krijgen als de 16v. Kortom, ga voor een goede 8v, en laat je niet aantrekken door lage prijzen, je betaald voor wat je krijgt!

Mk³_Gti_16v
28-03-2007, 18:39
16v's is heel moeilijk om een echt goede te vinden. Ik heb er toen ook voor rond gekeken, maar bij een dealer oid vind je ze al niet, en particulier weet je vaak al wat voor aanbieder je treft. Verbruik zal niet veel verschillen, het vermogen natuurlijk wel, al is een 8v met een aantal aanpassingen ook sneller te krijgen als de 16v. Kortom, ga voor een goede 8v, en laat je niet aantrekken door lage prijzen, je betaald voor wat je krijgt!

Waar haal je dat vandaan dat 16v's in vergelijking met 8v's eigenaren slechter zijn?
Dat ze moeilijker te vinden zijn oké, maar je loopt net zoveel kans een slechte olie zuipende 8v te kopen als een 16v.
Trouwens naar mijn mening lopen 16v's een stuk lekkerder en voor het geld wat je moet spenderen om een 8v net zo snel te krijgen is niet rendabel tenzij je per se een 8v wilt.
Ik ben zelf de tweede eigenaar van een 16v deze is ook origineel Nederlands en met NAP.
Je zult misschien wat beter moet zoeken, omdat er gewoon minder zijn,..maar ze zijn er wel!
Voor je een beslissing maakt gewoon in allebij de modelen even test rijden ;)

Edit:
Of er echt dingen in het bijzonder zijn waar je de aandacht aan moet geven weet ik niet. Waar ik voor de aanschaf naar gekeken heb zijn
- motorsteunen
- speling op de wiellagers
- versnellingsbak / syncromesringen / geluid
- koudestart
- koppeling voor zover dit mogelijk is ( vanuit z’n 2 / 3 wegrijden )
- Speling op het stuurhuis

Ps je mag altijd een bod uitbrengen op mijn 16v ;)

Lolobal
28-03-2007, 20:40
Dat is nou precies het probleem, om een 16v met NAP te vinden.
Voor een 8v hoef je niet zo lang te zoeken, heb al verscheidene modelletjes gezien met NAP.

Maar geen tips waar je op kan letten tijdens een testrit ofzo???

Tomvw
29-03-2007, 18:32
Ik ben het met mk3 GTI 16V eens.
Je moet er gewoon opletten dat de auto een normaal geluid maakt en geen rare spellingen of kraakjes heeft.
Hij moet soepel schakelen en geef eens een ruk aan het motorblok om te kijken of deze goed stevig in zijn rubbers zit.
draai de oliedop er even af en kijk of er geen gele/witte drap zit.
controleer alles op roest en spelling (vooral onder het rijden en in de bochten).

Ron mk1
03-04-2007, 22:20
Achteras rubbers
Achteras ophangine op rotte balken
Dorpels rot?
stuurhuis
versn. bak
brandstof pomp die herrie maakt

Elecktr ramen die weigeren
Kachel motor alle 4 de standen
doorgesloten kachel slangen ( lek)
Hendel daschboard kastje stuk?
Voorfront stuk? ( plastic gaat meteen stuk bij schade en word niet vaak vervangen)
roest op de achterklep net onder het raam
Remklauwen waarvan de handrem niet juist werkt

Middendemper die stuk is , of een schotje in los zit .
Dit zijn zowel de meeste kwalen van een golf 3

Lolobal
05-04-2007, 21:31
kijk dat zijn handige tips !

SDBNL
06-04-2007, 09:04
Heb twee 8V's gehad en heb nu een 16V edition, zie ook aangeboden auto's
MKIII 16V Edition te koop. (PM me bij e.v.t. interesse)

Maar ik vindt persoonlijk een 16V beter. Loopt gewoon beter, netter, mooier enz. En zeeeker sneller. Een goeie 16V is te vergelijken met een VR6. hij zal het op top miss ietsiepietsie schelen maar nooit veel.

Maar je moet het zelf ervaren, maar ik zou voor een 16V gaan.
En er zijn er genoeg die gewoon goed zijn, met NAP enz. al die rommel.
Auto's die NAP hebben hoeven ook niet te kloppen, daar kan net zo goed mee gekloot zijn. Terugdraaien voor de APK enz. enz. Het zegt allemaal niks. Gewoon zelf gaan ervaren, klaar.