PDA

View Full Version : Turbo op 1.6 D


Niles
13-03-2007, 23:06
Omdat mijn 16v er niet meer is heb ik een andere golfje 2 gekocht. en ik terug gegaan naar een 1.6 diesel (40 kw) dit is natuurlijk veelste traag.

Omdat de compressie verhouding van een GTD het zelfde is als een gewone diesel leek het mij vrij simpel om hem naar turbo om te bouwen. Wie heeft er wat tips voor mij?
Zijn er verschillen in de brandstof pompen?
En waar moet ik allemaal op letten?

Groeten Niels

Gijs
13-03-2007, 23:22
Het handigste is gewoon een compleet goed GTD blok op de kop tikken. Daar wens ik je dan veel succes bij :)

Om je huidige blok om te bouwen naar TD zou ik niet doen. Je kop moet zowiezo veranderd worden. Weet niet hoeveel je motor nu heeft gelopen, maar door de turbo heeft je motor ook meer te voorduren dus de kans dat je iets sloopt wordt volgens mij ook wel groter.

Btw, een GTD is een gewone TD met een Intercooler. Je kunt dus ook een TD zoeken en er een intercooler bij zoeken. :)

jettaracing
14-03-2007, 07:07
Even een beetje info ,(tip gebruik de zoekfunctie ook eens ;) ),maar ik zou in ieder geval geen turbo op een 1,6 d zetten ,want niet alleen de kop is anders ,maar ook het onderblok!
Er zitten bij een turbodiesel oliesproeiers onder de zuigers ,er zitten sterkere lagers voor de krukas,de drijfstangen zijn ook sterker.
Dus zal je 1.6 d daar niet lang mee draaien ,zeker als de kilometerstand al wat hoger is!

En er zijn dus ,globaal bekeken, 3 soorten TD's
en wel de milieu (code 1v) met 60 pk
de 'normale' (code jr) met 70pk
en de intercooler versie (code sb) met 80 pk
En ja ook die zijn onderling weer verschillend!

En ook niet alle gtd's zijn met intercooler hoor ,de meesten hebben gewoon de 70 pk jr motor ,mijn witte jetta was ook een gtd ,maar had geen intercooler ,vaak alleen de type's na '90 hadden in de gtd uitvoering de intercooler motor met 80 pk .

DÁ-BRT
14-03-2007, 08:36
er zitten sterkere lagers voor de krukas,de drijfstangen zijn ook sterker.

Dat is gelukkig niet waar. Het enige wat er niet in de Natural aspired diesels zit zijn de oilsquirters.

De zuigers zijn wel anders (er zit een uitsparing in voor de oliesproeiers en de kop van de zuiger heeft een extra uitsparing)

http://www.zwalve.eu/d/1122-1/1600TD-zuiger-mods_070302.jpg
Het slecht gedraaide rondje zit niet op een D zuiger. Daaraan zijn TD zuigers te herkenen.

De 1V (Eco TD) heeft niet altijd zuigerbodemkoeling (oilsquirters)

Daarnaast zijn de cilinderkoppen van de TD's van een andere legering gemaakt en heeft de uitlaat klep een andere vulling (natrium plus nog iets)
De oliepomp van de 1600d en de Eco td heeft een lagere opbrengst bij de oudere diesel blokken, maar is uit te wisselen voor een andere.

Ik heb voor meerdere mensen ongeblazen diesels omgebouwd naar TD het gaat zonder problemen, maar je moet de motor goed afstellen om lage EGT waarden te houden en je moet niet teveel willen qua vermogen, want dan brand je de koppen uit de zuigers.

Wat je zou moeten doen/regelen is het volgende:

Turbo plus uitlaat spruitstuk van elke 1600/1900 TD/GTD/TDI regelen. Als je een van een TDI regelt moet je er op letten dat als het een VNT turbo is dat hij omgebouwd moet worden van vacuumbediening naar druk bediening (kan ik voor je doen)

Je hebt een carterpan nodig met een olie retour aansluiting voor de turbo. (je kan ook in een diesel pan de aansluiting maken met goodridge koppelingen)

Je hebt het gietstuk waar het oliefilter aan vast zit nodig van een TD daar zit een draadstuk in waar de olie aanvoer leiding op geschroefd zit.

Je hebt de olie aanvoer leiding naar de turbo nodig.

Je hebt de deksel van een TD brandstofpomp nodig met LDA

Je hebt een inlaat spruitstuk van een 1600(G)TD nodig. Die van een 1900TD of TDI past wel met aanpassingen. De uitlaat poorten van deze motoren hebben namelijk een D form aansluiting en die van de 1600 motoren zijn gelijk aan alle bigblok 8v uitlaat poorten. Maar de meeste benzine spruitstukken geven niet genoeg clearance op het uitlaatspruitstuk/turbo.

Mocht je meer willen weten of iemand zoeken die het kan doen moet je maar even PB-en of mailen: Bert AT Zwalve punt eu

Stijn
14-03-2007, 16:10
LOL, ik zie dit topic en denk hier kan ik ook wat over vertellen....maar Bert heeft me weer overbodig gemaakt :thumbup:

jettaracing
14-03-2007, 18:04
Volgens mijn oom, die bij de vw dealer werkt ,dan heeft een td wel een ander axiaal krukaslager ,tenminste dat heeft hij toen uitgezocht vanwege zijn ombouw een aantal jaren geleden .
Maar verder heb ik niets meer toe te voegen ,DÁ-BRT heeft verder alle info al verteld(zelfs dingen die ik nog niet eens wist :thumbup: )

Niles
14-03-2007, 19:27
Bedankt voor jullie snelle reacties! Het is niet de bedoeling dat het een PK beest word maar iets meer vermogen is wel gewenst en ga dus op zoek naar onderdelen en een poging doen.
Wat voor turbo druk is aan te raden om het wel een beetje heel te houden?

Stijn
14-03-2007, 19:41
Gewoon standaard. Eerst maar eens eentje bouwen, gaan we het daarna hebben over kietelen (staan overigens meerdere topics over op dit forum).

DÁ-BRT
14-03-2007, 21:08
@JettaRacing:

Aangezien ik me niet helemaal vertrouwde ben ik in de SAE papieren gaan zoeken van volkswagen.

Nu blijkt dat inderdaad lagering anders is. Basis materiaal van de krukassen is gelijk, maar de TD as is nog na gehard!

Dus sorry Wietze (TOCH?)

@Niles: Ik zou voor een turbo van een 1900TD (Garrett T15) deze is iets kleiner als die van de 1600TD (Garrett T3 of KKK K24) Deze 1900TD turbo spoelt mooi snel op en erg geschikt voor een 1600 motor.

Mocht je nog iets zoeken moet je het maar laten weten.

Niles
20-05-2007, 12:42
Het is al een poos geleden, maar ik ga er nu toch aan beginnen! Ik heb vanmorgen een kkk24 turbo met toebehoren gekocht. Moet nu alleen nog een olie retour maken en dat potje voor LDA moet ik nog hebben dan kan ik beginnen.

Ice_in_Polo_2
09-06-2007, 20:03
Ik zou voor een turbo van een 1900TD (Garrett T15) deze is iets kleiner als die van de 1600TD (Garrett T3 of KKK K24) Deze 1900TD turbo spoelt mooi snel op en erg geschikt voor een 1600 motor.

Mocht je nog iets zoeken moet je het maar laten weten.



heeft een turbo van een 1.9TD meer koppel op laag toerental dan een turbo van een 1.6TD?


ik rij namelijk met een TD en begin binenkort aan want vermogen winst.
kennis van me (de_koen) haalt voorlopg 109pk en 160Nm uit zijn 1.9TD

maar die heefte r een grotere turbo op staan (dus van een 1.6TD neem ik aan)

ik ben eigenlijk opzoek naar meer koppel op lage toeren, dus van een 1200 tot een 3000rpm


welke turbo kan je hier voor aanraden?

Stijn
09-06-2007, 21:41
Ik zou zeggen een K14, maar Bert weet het het beste...

Ice_in_Polo_2
09-06-2007, 21:42
en de k14, op welk emotoren staat die zoal?

DeNB3rt
09-06-2007, 23:41
nice thread!

DÁ-BRT
10-06-2007, 00:42
Het koppel punt wordt volgens mij bepaalt door de motor karakeristiek en de hoeveelheid brandstof/lucht op dat moment.

Diesels hebben standaard bij een vrij laag toerental al hun maximaal koppel.

Daarom zou ik zeggen, zorg dat je een turbo krijgt die al bij een vrij laag toerental aardig wat druk levert.

Een kleine turbo spoelt nu eenmaal sneller op als een grote. Tot het punt waar de grote op gang komt en veel meer volume draait.

Sinds de VGT turbo's kan je ook grote snel opspoelende turbo's pakken. Nadeel veel mensen vinden deze turbo's nog te duur.

Ook kan je met opbouw van het brandstof systeem aardig het koppel bepalen. Denk aan tweaken van de pomp en verstuivers.

Ice_in_Polo_2
10-06-2007, 00:45
wat bedoel je met "tweaken van pomp"


welke verstuivers mak ik in mijn AAZ TD steken zonder gevaar van brokken te maken?

DÁ-BRT
10-06-2007, 00:52
De onderdelen van de pomp aanpassen voor een hogere opbrengst.

Denk aan:

- LDA pin wijzigen (of het mechaniek van de LDA aanpassen)
- Govenor en gashendel as aanpassen
- Nokkenschijf vervangen
- Interne Pompdruk omhoog
- Grotere plunjer
- Persklephouders met een hogere dicht waarde
- Advanced timing mechanisme aanpassen.

Joh er zijn zoveel dingen met pompen te doen.

Verstuivers: Jij hebt in de 1.9TD twee traps verstuivers zitten. Die kunnen er gewoon in blijven zitten. Maar je kan de Nozzles en de openingsdruk aanpassen.

De tweetraps verstuivers die (volgens mij) alleen geleverd zijn op de 1.9TD zijn wel fijn omdat ze bij deel last beter werken als de oudere verstuivers. Nadeel van deze verstuivers is dat de openingsdruk zo verdomd lastig aan te passen is.

Ze uitwisselen voor verstuivers van een 1.6(T)D of 1.9D kan, maar dan moet je de leidingen tussen verstuivers en pomp van een 1.9D pakken aangezien de twee traps verstuivers hoger zijn als de andere verstuivers.

Ice_in_Polo_2
10-06-2007, 01:03
wat is het effect dan van die 1.6(t)d of 1.9d verstuivers?

DÁ-BRT
10-06-2007, 09:21
Het effect is dat er meer brandstof in de motor komt. ;) Dus dan heb je ook iets aan de hoeveelheid lucht die de turbo levert.

Maarten
25-06-2007, 08:23
De originele turbo van een 1.9TD is een Garrett T2 of KKK K14, dat zijn dezelfde turbotjes als op de 1.6 ECO TD alleen verschilt het turbohuis soms ivm de olieretour anders kan zijn.


kennis van me (de_koen) haalt voorlopg 109pk en 160Nm uit zijn 1.9TD

maar die heefte r een grotere turbo op staan (dus van een 1.6TD neem ik aan)


109PK en dan maar 160Nm, daar klopt iets niet want standaard heeft de 1.9TD al 155NM.

Plot van mijn ex-caddy mk1:

http://www.morninglight.nl/dyno.jpg

Ik gebruik ook een KKK K24 van een 1.6TD, 124.8Pk/244Nm ;)

Een 1.7D KY uit een transporter heeft wel oliesproeiers dus als je echt ergens een turbo op wil schroeven dan kan je beter zo'n blok nemen.

Ice_in_Polo_2
25-06-2007, 08:40
en wat is er precies veranderd aan jouw 1.9TD?

ik wil graag koppel op lage toeren
dus vanaf 2000 tot 3500 ongeveer

men zei me dat een k24 groter is dan een k14, waardoor je op hoge toeren pas koppel zal hebben, vanaf 3000
--> maar dan moet je echt wel abders beginnen rijden en doortrekken in hoge toeren.

ik wil men blok niet afbeulen door die hoge toeren...

Maarten
25-06-2007, 09:26
Een K24 is een stuk groter dan een K14 inderdaad... dus die spoelt ook een stuk minder snel op dan een kleinere, dus het maximale vermogen zal je altijd later krijgen. Alleen blaast deze turbo een stuk meer dan het kleintje, dus ook al is de turbo niet helemaal op druk (bij mij pas in de 3e versnelling) vooruit ga je wel ;)

Als je naar mijn dyno kijkt zie je dat bij 2000rpm al iets meer dan 170Nm voorhanden is. Max koppel 244nm 3000-3500rpm.

KKK K24 (wastegate dicht) @1.5bar
Governor in de pomp stugger gemaakt (blijft de pomp langer meer diesel geven)
LDA pin+deksel 1.6GTD
Single stage injectoren (AAZ heeft standaard 2 stage)
63mm binnenmaat downpipe
57mm uitlaat

Als je je max koppel al vanaf 2000rpm wil hebben kan je beter een kleine turbo gebruiken, alleen krijg je dan op hogere toeren last van het kleine turbootje dat die de uitlaatgassen meer tegendruk krijgen en de opbrengst van de turbo te laag word.

DÁ-BRT
25-06-2007, 09:40
Of een VGT turbo erop schroeven zoals ik nu bezig ben met de 1.7TD. Dan heb je bij een laag toerental al veel druk ;)

Ice_in_Polo_2
25-06-2007, 12:57
nu ik even die dyno bekeken heb kan ik mijn wensen daar wel goed in terug vinden
max koppel stopt op 3500 rpm , daar kan ik best mee leven :o

die single stage injectoren, welke zijn dat?



nu, mijn blok heeft er sinds een paar dagen 280.000km opzitten, ishet dan nog aangewezen om er zover mee te gaan?

met behulp van een bleed valve ga ik de turbo druk regelbaar maken.
het kraantje komt mooi ingewerkt in het dash

zo zou ik dagelijks op 0.8 -0.9 bar willen gaan draaien, want 1.5 lijkt me wel erg veel?


Maar heb jij geen intercooler dan?


Die wil ik graag wel plaatsen zodat de temperatuur niet te hoog oploopt.

Ice_in_Polo_2
25-06-2007, 12:58
en hoe zit het met roet uitstoot?



en hoe zit het met je koppeling en versnellingsbak?

DÁ-BRT
25-06-2007, 13:16
Ik zou gezien jouw km-stand niet meer zover gaan.

Bak en dergelijke echt voor een TDI 02A bak gaan. (asd heeft een hele lange overbrengings verhouding)
Een sportkoppeling is een aanrader, maar een geveerde sinterplaat werkt nog fijner. Ik ken meerdere mensen die vaak door de koppeling heen trokken.

Voor de APK zal je zelf de pomp terug moeten bouwen, anders overtoert hij hem en heb je teveel uitstoot)

1.4 is niet echt veel voor een T3 of KKK24

Maarten
25-06-2007, 14:07
nu ik even die dyno bekeken heb kan ik mijn wensen daar wel goed in terug vinden
max koppel stopt op 3500 rpm , daar kan ik best mee leven :o

die single stage injectoren, welke zijn dat?





De 1.9TD heeft 2 veren in de injector zitten, injectoren van een GTD/TD/D maar 1 veer welke de openingsdruk bepaald. (met 2 veren gaat de nozzle dus in 2 trappen open)
Ik had nog wel de 1.9TD nozzles erin zitten. Evt nozzles van een GTD zijn nog iets groter.

Ik was de IC inderdaad vergeten, 57mm buizen naar een Renault Master II intercooler (past precies om de radiateur)

Ik heb diverse 90mm homokineten kapot getrokken en de (210mm?) koppeling hield het ook niet als de boost er goed in kwam bij de 3e versnelling. Denk dat je koppeling (mits in goede staat) het houd tot ~200Nm bij normaal gebruik.

Ben dus snel overgestapt naar een 02A bak met bijbehorend (226mm?) vliegwiel/koppeling.

http://www.caddy.fiberworld.nl/P1010091.JPG

Het blok ligt nu te wachten totdat ik de 1.7D uit mijn Transporter heb gelepeld :cool:

Als je blok al 280.000km erop heeft zitten kan je beter eerst aan revisie denken dan aan opkrikken.

Ice_in_Polo_2
25-06-2007, 23:31
1.4 is niet echt veel voor een T3 of KKK24


voor de turbo misschien niet maar voor het blok wel?


is een garret t3 , het spiegelbeeld van de kkk k24?
(zoals de t2 en de k14 bedoel ik)



ik zou sowiezo een tdi bak plaatsen op mijn vento


ik zal eens horen achter een revisie



kan iemand iets zeggen over wat de maximum groote is van ic die ik kan gebruiken in combinatie met een k14?

ik wil het turbo gat vermijden.

de koen
26-06-2007, 00:23
kennis van me (de_koen) haalt voorlopg 109pk en 160Nm uit zijn 1.9TD

maar die heefte r een grotere turbo op staan (dus van een 1.6TD neem ik aan)



:screwy: kennis? ik ken je niet eens,laat staan dat ik je ooit al gesproken heb ofzo :rolleyes: :rolleyes: ik zou niet eens weten hoe jij eruit ziet :screwy:

ik heb geen 1.9TD maar een 1.6TD met T3 turbo

de koen
26-06-2007, 00:26
De originele turbo van een 1.9TD is een Garrett T2 of KKK K14, dat zijn dezelfde turbotjes als op de 1.6 ECO TD alleen verschilt het turbohuis soms ivm de olieretour anders kan zijn.



109PK en dan maar 160Nm, daar klopt iets niet want standaard heeft de 1.9TD al 155NM.

Plot van mijn ex-caddy mk1:

http://www.morninglight.nl/dyno.jpg

Ik gebruik ook een KKK K24 van een 1.6TD, 124.8Pk/244Nm ;)

Een 1.7D KY uit een transporter heeft wel oliesproeiers dus als je echt ergens een turbo op wil schroeven dan kan je beter zo'n blok nemen.


ik heb de standaard diesel uitlaat en 1,2bar druk. Ik vind mijn waarden allesinds realistisch voor de huidige setup. Met een grotere uitlaat wil ik ook over de 120pk 200Nm komen. Maar het is mijn daily en ik ben druk bezig met andere projecten. Onder andere golf 1 1.9TDI Syncro

DÁ-BRT
26-06-2007, 07:14
Ja, de BorgWarner KKK K24 is ong. bouw gelijk aan de Garrett T3. Alleen is bekend dat de KKK sterker is en daardoor ook langer heel blijft.

Ah Koen wil je wel mijn (vage) kennis zijn? ;)

Stijn
26-06-2007, 07:27
LOL

Gaat weer lekker met de dieseltjes, ik denk dat je het gaat winnnen Bert! De TD sport wordt populair!

Maarten
26-06-2007, 09:09
ik heb geen 1.9TD maar een 1.6TD met T3 turbo

Ik vind mijn waarden allesinds realistisch voor de huidige setup.


voor een 1.6TD is het inderdaad een ander verhaal, dan is er zeker niks mis met 109Pk/160Nm :thumbup:

DÁ-BRT
26-06-2007, 09:36
Ik vind het fijn dat er een steeds groter wordende groep met enthausiaste IDI-ers komt!

Ice_in_Polo_2
26-06-2007, 09:52
:screwy: kennis? ik ken je niet eens,laat staan dat ik je ooit al gesproken heb ofzo :rolleyes: :rolleyes: ik zou niet eens weten hoe jij eruit ziet :screwy:

ik heb geen 1.9TD maar een 1.6TD met T3 turbo



ik ken hem dus via cleaned.
't is maar dat dat ik wil zeggen



sorry dat ik gedurft heb é :woowoo:

de koen
26-06-2007, 11:57
Ja, de BorgWarner KKK K24 is ong. bouw gelijk aan de Garrett T3. Alleen is bekend dat de KKK sterker is en daardoor ook langer heel blijft.

Ah Koen wil je wel mijn (vage) kennis zijn? ;)


ik heb jou gesproken in helmond dus :D

DÁ-BRT
26-06-2007, 12:00
Ah was jij dat... Is wel een beetje vaag....

Stijn
26-06-2007, 12:38
:screwy:

de koen
02-07-2007, 08:18
ik ken hem dus via cleaned.
't is maar dat dat ik wil zeggen



sorry dat ik gedurft heb é :woowoo:


:rolleyes:
Ik vond het gewoon nogal raar staan...
en in mijn topic op cleaned staan alle gegevens dus kan je op zijn minst correcte info posten...