PDA

View Full Version : Holle ruimtes


Melvin
16-04-2007, 22:25
Ik ga binnenkort ff preventief de holle ruimtes behandelen bij m'n golf 1... Ik weet dat er voor in de wielkas een rubber zit om in de dorpel te kunnen, weet iemand zo waar er nog meer makkelijke plekken zitten om de holle ruimtes vol te kunnen spuiten?

Ik wil trouwens Fertan gebruiken, volgens Fertan zelf kan dat daarmee, iemand toevallig nog ervaring mee?

Henk_Pigo
17-04-2007, 06:51
Deze ben ik tot nu toe tegen gekomen:

- Bij je draagarmen zitten er 2
- In de dorpels zitten er 4
- Onder de achterbank zitten 2 gaten voor de chassisdwarsbalk, deze zijn afgeplakt met tape.
- Vooraan aan de dorpels zitten er 2.
- In je motorruimte zitten er ook nog verscheidene.

Fertan lijkt mij goed spul, maar ik zou er nog wel een waslaag over heen doen. Gewoon om het weer vocht- en luchtdicht te maken. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een combinatie van RX5 en RX7

Berserker
17-04-2007, 07:54
Mijn spuiter zegt ook een dikke waterafstotende waslaag..

Als je chrome lijsten hebt, dan heb je meerdere gaatjes om t vol te spuiten...

René
17-04-2007, 07:58
als jij je binnenbekleding eruit haalt Melly, dan kan je overal mooi bij :)

sjampoo
17-04-2007, 08:26
Fertan is er in verschillende smaken :)

Maar goed: Fertan is vooral bekend om z'n roest-om-vorm-product.

Fertan gebruiken in holle ruimtes voor roest-om-vormen is prima, en daarna goed uitspoelen met kraanwater! (Ja echt)

Fertan heeft ook een holle-ruimte-was-product, maar dat is niet specifiek beter dan anderen: De meeste zijn op basis van oplosmiddelen, en dien ten gevolge moet je een behandeling 1 of meerdere keren herhalen (met bijv. tussenpozen van 1 jaar): door het uitdampen van de oplosmiddelen ontstaan scheurtjes/barstjes in de waslaag.

Mike Sanders vet/was heeft geen oplosmiddelen, maar moet je verwarmen om t vloeibaar te krijgen: Niet ideaal om aan te brengen dus, maar wel 'de rolls royce' onder de holle ruimte waxen.

3M cavity wax doet t echter ook gewoon prima: met een goede luchtspuit kom je een heel eind.

Overigens: waarschijnlijk moet je de gordels even uitbouwen om te voorkomen dat je mooie kleverige riemen krijgt :)

Gaten: D'r zijn boekjes voor waar je moet spuiten, zelfs waar je gaatjes moet boren om er echt goed bij te komen. Echter: Moet gezond verstand kom je een heeeeel eind: Gewoon alle rubber dopjes, openingen en kieren gebruiken die je kunt vinden.

Jurgen Santana
17-04-2007, 08:53
Als je chrome lijsten hebt, dan heb je meerdere gaatjes om t vol te spuiten...

Die snap ik FF niet, mijn zwarte lijsten zitten op evenveel gaatjes bevestigd.

sjampoo
17-04-2007, 10:37
Die snap ik FF niet, mijn zwarte lijsten zitten op evenveel gaatjes bevestigd.

Bij een Peuleu (of zoals Folkert : Auwdie phunphzig) zijn d'r ook versies zonder lijsten.. en dan ontbreken de gaatjes dus ook...

Bij een Golf 1 / Jetta 1 / Caddy / Cabby zitten d'r (schijnbaar) altijd stippies met gaatjes..

maar goed: die gaatjes zijn wel enorm klein, en lijken mij niet afdoende om uberhaupt de luchtspuit door naar binnen te steken: dus waar hebben we het helemaal over?

Berserker
17-04-2007, 15:12
@ Sjampoo ik denk eerder dat t als grap bedoelt was.. :rolleyes:

Pedaalemmer
17-04-2007, 15:51
@ Sjampoo ik denk eerder dat t als grap bedoelt was.. :rolleyes:

:tongue:

jetta mk1 '82
17-04-2007, 16:24
ff een vraagje !?

ik lees nu vanalles over het volspuiten van holle ruimtes (niet verder denken :D ) maar moet dit ook als je alleen met mooi weer rijd ??
ik wil mijn golf 1 alleen met mooi weer gaan gebruiken en hij zal dus erg weinig regen/water zien !
moet ik die bovengenoemde ruimtes dan ook behandelen of is het vooral voor daily's !?
misschien stomme vraag maar weet het liever ff zeker !!

gr. Martijn

Der Typ Siebzehn
17-04-2007, 16:33
vooral voor daily´s, maar ik rij mijn Golf 1 ook alleen maar bij mooi weer, toch zit ik erover te denken om het met "Mike Sanders" vet/was (schijnt het beste te zijn volgens het blad "Oldtimermarkt" samen met "TimeMaxx") te laten doen, kan geen kwaad! Bij mij net over de grens in Duitsland zit een bedrijf die doen zo iets, kosten zijn maar iets van 200,- pleuro´s(!) Wel wordt geadviseerd even van te voren de bekleding uit te bouwen, en de auto moet men iets van twee dagen missen...

Golf_1_gts
17-04-2007, 17:00
We rijden allemaal een een oude rammelbak die al 20 jaar als daily gebruikt wordt en ineens gaan we ons drukmaken om roest, omdat we alleen nog maar op zondag de auto uit de stal halen? :D

Ik spreek trouwens niet voor mezelf :)

Henk_Pigo
17-04-2007, 17:29
Haha, zit wat in!

Als ik kijk naar de hoeveelheid roest die mijn golf in 283.000 km op heeft gelopen, en dat even uitzet tegen wat hij ooit nog zal gaan lopen, dan zal het allemaal wel meevallen :)

sjampoo
17-04-2007, 18:04
Tja..


Af fabriek zijn de auto's meestal (naja: ergens rond 1976 werden ze iets verstandiger bij VW) al enigzins behandeld.

Vergis je niet dat het vroeger veel gebruikelijker was een auto een Waxoyl of Tectyl behandeling te geven, dan nu.
Vergeet ook niet dat een auto in z'n eerste 3 tot 6 jaar veel beter onderhouden wordt dan daarna: of houden jullie je allemaal aan de voorgeschreven onderhoudsbeurten, met een minimum van 1 maal per jaar? Of ben ik de enige hier die zich niet houdt aan het 1 maal per 2 jaar wisselen van de remolie? Wanneer heb jij voor t laatst 'just for no reason' de remklauwen losgehaald schoon gemaakt en weer terug gebouwd? Balanseren van de wielen rondom gecontroleerd?
Precies: meestal gebeurd er bij mij pas iets als er een 'storing' op treedt, of omdat ik een upgrade uitvoer :)


Als een goede wax behandeling slechts 200 euro kost,.. wat houd je dan tegen?

PS: neen, ook mijn auto's zijn slecht tegen roest behandeld.. maar m'n 77ér was er allang niet meer geweest als ie door de eerste eigenaar niet al was getectyleerd: En die 77'er is echt niet in wonder-super-staat!

Mister Cool
17-04-2007, 20:37
Ik sluit me bij de laatste drie aan :D

Melvin
17-04-2007, 23:32
Ik kan me overal in vinden... maargoed, ik heb Fertan staan, en ook nog ML... Dus ik wil er gewoon overal wat inspuiten, geeft me een goed gevoel en dan hoop ik dat ie nog lang goed blijft!!!

Omdat Fertan met water uitgespoeld moet worden en daarna nog een keer behandeld heb ik daar geen zin in... Dus het wordt de bus ML wel leeg!

Bedankt voor het aangeven van de plaatsen...

Mr.Markos
17-04-2007, 23:38
als een goede wax behandeling 200 euro kost en je wilt het echt goed hebben, dan zou ik daar eens over na gaan denken. Het is wel duurder dan zelf doen, maar het resultaat zal waarschijnlijk veel beter zijn

Melvin
17-04-2007, 23:48
@Markos: goed lezen... ik doe het omdat het me een goed gevoel geeft en ik ga geen 200 euro dokken zodat een joker in duitsland een pak was in mijn auto kan smelten, waarvoor ik ook nog mijn hele interieur zou moeten verwijderen... kortom: Ik spuit er ML in overal en klaar...

Mr.Markos
17-04-2007, 23:54
rustig maar, ik heb goed gelezen :)
ik zei alleen als je het echt goed wilt hebben. Dat je dan je intererieur moet verwijderen, achja.. Maar gewoon ML spul erin kan natuurlijk nooit kwaad ;) beter iets dan niets

Melvin
18-04-2007, 08:21
Stel ik spuit het erin vanaf de bovenkant als het ware, is het dan slim om de rubbers onderin te laten zitten? Of die eruit halen zodat het overtollige meteen wegloopt?

Mijn ervaring is dat het overtollig toch wel weg loopt (via kieren en langs rubbers af ofzo?)

Der Typ Siebzehn
18-04-2007, 20:12
Als een goede wax behandeling slechts 200 euro kost,.. wat houd je dan tegen?

nog overige kosten...4 nieuwe banden voor de Golf 1 (de huidige zijn inmiddels 11 jaar :eek: ) en of dat nog niet genoeg is nog 2 nieuwe bandjes voor de Golf 3.

Melvin
18-04-2007, 23:07
@Type 17: wanne offtopic!!

Maarm, rubbers erin/eruit?? (mijn laatste vraag op p1)

Berserker
19-04-2007, 09:13
Ik denk er gewoon in laten zitten en t overtollige zal zijn weg wel vinden naar buiten...

Hoe meer beter zal wel de les zijn...

Kevin20v
19-04-2007, 11:17
nog overige kosten...4 nieuwe banden voor de Golf 1 (de huidige zijn inmiddels 11 jaar :eek: ) en of dat nog niet genoeg is nog 2 nieuwe bandjes voor de Golf 3.

boeiend, als je het niet kan betalen moet je er ook niet mee rijden... en anders niet zeuren.. :woowoo:

jetta mk1 '82
19-04-2007, 11:23
ik heb ook nog andere kosten die voorang hebben op bijvoorbeeld een wax behandeling !
heeft volgens mijn niet echt iets te maken met het wel of niet kunnen betalen !?
meer met het feit dat je je geld maar een keer uit kan geven !

gr. Martijn

Der Typ Siebzehn
19-04-2007, 16:57
boeiend, als je het niet kan betalen moet je er ook niet mee rijden...

kan ik wel zelf bepalen...

en anders niet zeuren..

ik was niet aan het zeuren, ik gaf, zoals het ook hoort, alleen maar op iemands vraag een antwoord... ;)

Kevin20v
19-04-2007, 17:27
kan ik wel zelf bepalen...



ik was niet aan het zeuren, ik gaf, zoals het ook hoort, alleen maar op iemands vraag een antwoord... ;)

:gay: :green: :blahblah: :gives:

Melvin
19-04-2007, 18:21
jongens, ff kappen met die offtopic, dat schiet totaal niet op zo... Ik laat de rubbers er wel inzitten/klooi wel wat aan, komt goed!

Berserker
19-04-2007, 19:26
Ik moet t ook doen Melvin, dus laat maar horen hoe t gegaan is...

Ik vind eerlijk gezegd 200 euro voor zoiets best veel geld, dan doe ik t liever zelf, dat heeft niks met overige kosten te maken, maar meer dat t zelf doen ook wel waarde heeft...

ZOAB
19-04-2007, 20:16
Zelf doen is gewoon leuk, anders kocht je wel een nieuwe auto waaraan alles uit te lezen is bij de dealer à raison € 66 ex BTW per uu. Je zwaait vervolgens met wat flappen zwaait en de dealert kan zijn 'wat een leuke kinderen' weer een nieuw paar schoenen geven.
Ohja, bottomline: zelf doen is waardering opstrijken voor je eigen ego en leuk tijdverdrijf.
*dwaal ik af?*

@Melly: rubbers zou ik ook laten zitten: die rommel loopt er toch wel uit met een beetje zon... (kijk maar naar de 3 dikke stralen vet op de kont van de meeste Golf 2's...)

Melvin
20-04-2007, 18:55
Klaar!

Bus ML gekocht met slang en sproeikop eraan, en 1 bus is net genoeg voor de hele auto dik in de ML te zetten...

Ik heb het rubber in de wielkas bij de dorpel eruit gehaald, en allebei de rubbers onderop de dorpels. Om de wielkas achter en de achterhoek in te spuiten heb ik het achterste zijpaneel (van het interieur) losgemaakt en dan kan je overal al bij!

Verder ook nog even onder de a-stijlen gespoten en in de bumperholtes/kreukelzone... Hij kan er weer ff tegenaan!

Sjoes 85
20-04-2007, 22:41
@Markos: goed lezen... ik doe het omdat het me een goed gevoel geeft en ik ga geen 200 euro dokken zodat een joker in duitsland een pak was in mijn auto kan smelten, waarvoor ik ook nog mijn hele interieur zou moeten verwijderen... kortom: Ik spuit er ML in overal en klaar...

Je kunt t moeilijk zelf doen ook want het vet wordt opgewarmd tot +/- 100 grd C waarna het in de holle ruimtes gespoten wordt. Tijdens het contact met het relatief koude plaatwerk stolt de wax meteen en blijft zitten. Normale tectyl spuit je 5 liter erin en loopt 3 liter er weer onderuit. Mike Sanders blijft zitten.
Als je auto eens een dag lang in de zon staat, kun je her en der af en toe een vetvlekje tegenkomen (niet op je bekleding ;) ).
Het vet blijft altijd bewegen (warm/koud, vochtig/droog), waardoor het beginnende roest altijd weer afschermt. De roest gaat dan niet verder omdat er geen zuurstof meer bij kan. Deze eigenschap is zeer bepalend voor de goede werking van de wax oyl.

Ik ga het ook binnenkort laten doen. Hoef ik alleen maar de binnenpanelen ff los te halen. 15 minuten werk maximaal.
En de behandeling kost inderdaad 200,- maar de wax ook nog eens €60 (hier in NL), of €45 (in Duitsland).

En ja, ik heb me goed laten informeren. Dat je t weet :)

Groeten, Dennis

Melvin
20-04-2007, 23:02
Niet echt, want van de 5 liter normale tectyl die je erin spuit komt er geen 3 liter uitgelopen... wat een poeha over een beetje was in je auto! goed = goed ;)

Golf_1_gts
20-04-2007, 23:17
Ik plant zelf altijd een bijenkolonie in de holleruimtes. Deze gaan een natuurlijke wax (honing) maken die naar het schijnt de beste is (nen/iso/din/en-norm 90534-a).
Blijft ook altijd in beweging en door het idiote gezoem hoor je het tikken van de kleppen ook niet meer.

Ik heb me ook goed laten informeren hier in de lokale botanische tuin, Echt waar , ik zweer het je ;) :rolleyes:

Melvin
20-04-2007, 23:18
ja idd... en nu slaat het allemaal nergens meer op :P

Golf_1_gts
20-04-2007, 23:20
Het vet blijft altijd bewegen (warm/koud, vochtig/droog), waardoor het beginnende roest altijd weer afschermt. De roest gaat dan niet verder omdat er geen zuurstof meer bij kan.
Groeten, Dennis

Ken je de gebroeders Grim btw?

rallye16vt
21-04-2007, 08:12
@ sjoes....wat denk jij wat beter is voor een reeds roestige auto,,,,spul waar de helft erweer van uit loopt, of spul wat direct stolt??

Melvin
21-04-2007, 08:32
@ sjoes....wat denk jij wat beter is voor een reeds roestige auto,,,,spul waar de helft erweer van uit loopt, of spul wat direct stolt??

welke roestige auto :D? er zal natuurlijk wel een beetje roest in de dorpels zitten, maar die heb ik niet gezien!

sjampoo
21-04-2007, 09:50
Naja: Sjoes te kakken zetten is niet echt nodig lijkt mij:

Ja:Tectyl ML werkt ook
Nee: Wat Sjoes (en ik) verklaren over Mike Sanders vet is niet uit de lucht gegrepen

Wat Melly al zegt: Goed is Goed, en Duur is niet Beter.

Uiteindelijk is elke behandeling is beter dan helemaal geen behandeling! Mike Sanders vet staat echter wel aangeschreven als 'de rolls-royce' onder de holle-ruimte behandelingen.. en ML als normale midden-moter volkswagen..

Zelf doen heeft voor mij ook een Pré, en niet alleen omdat ik t zelf doen leuker vindt, maar eerlijk is eerlijk ook qua budget :)

Melvin
21-04-2007, 09:53
Klopt, sjoes heeft wss wel gelijk dat Mike Sanders beter zal zijn...

Alleen sja, nu ben ik 8,25€ kwijt en een half uur werk... doemijdiema

Sjoes 85
21-04-2007, 16:45
Klopt, sjoes heeft wss wel gelijk dat Mike Sanders beter zal zijn...

Alleen sja, nu ben ik 8,25€ kwijt en een half uur werk... doemijdiema

Het is wat je er zelf aan wilt spenderen;)
ik wil de maximale bescherming, omdat ik geen zin heb de komende 10 jaar mn waterkoker te moeten gaan restaureren omdat ergens dingen doorroesten ofzo.
Gelukkig heeft ie toen ie nieuw is gekocht meteen een professionele tectyl behandeling gehad, daarom ziet ie er nu nog steeds super uit.
Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, ga ik toch voor de allerbeste behandeling die men kan nemen. En dat is Mike Sanders wax oyl. Kijk de Duitse old timer bladen er maar op na.

Sjoes 85
21-04-2007, 16:47
Niet echt, want van de 5 liter normale tectyl die je erin spuit komt er geen 3 liter uitgelopen... wat een poeha over een beetje was in je auto! goed = goed ;)

mbt tot die Mike Sanders heb ik mij goed geinformeerd. De rest zal me aan mn reet roesten:)

Berserker
21-04-2007, 17:34
mbt tot die Mike Sanders heb ik mij goed geinformeerd. De rest zal me aan mn reet roesten:)

Als je reet roest moet je misschien Mike Sanders eens bellen of hij jouw holle ruimte wil waxen..... ;)

Sjoes 85
22-04-2007, 10:25
Als je reet roest moet je misschien Mike Sanders eens bellen of hij jouw holle ruimte wil waxen..... ;)

die laat ik in één keer meebehandelen, dan krijg je kwantumkorting! :tongue: