PDA

View Full Version : Demontage Pendelassen, HELP!!!!!


user-x
09-06-2004, 07:52
Ben maandag begonnen met het "slopen" van de pendelassen...
De buizen op me type3 dienen vevangen te worden, helaas verrot!

Heeft iemand enig idee hoe die buis aan de bak vastzit????
De aandrijfas zit 'vast' in de bak, maar zit de buis hier los omheen en wordt ie op z'n plaats gehouden door het lager?

Ersatzteile katalog geeft geen uitkomst/overzicht (zie illustratie).
ANWB is er zelfs bij geweest, maar zag t ook niet 1-2-3.
Op internet gezocht maar tevergeefs...

Kan natuurlijk altijd nog de bak openslijpen/zagen of breken, maar ik weet niet of VA daar zo blij van wordt :wink:

DUS HELP!!!

http://212.61.90.37/xposure/pendel.jpg

volksaddiction
10-06-2004, 05:35
Vaag !!
Als je deksel (5) los heb, moet de as er zo uit kunnen :eek:
In ieder geval NIET slijpen aan/in de bak ;)
Zal s informeren hier en daar hoe het zit..........

krukab
10-06-2004, 05:55
In ieder geval NIET slijpen aan/in de bak ;)


hehehehehe
VA ziet z'n lange vierbak al bij het âuwuh éijsâh ilggen .... :D

volksaddiction
10-06-2004, 06:28
ach..............als t echt nodig is dan is t niet anders !!
Zoek ik wel weer verder naar een bak :(

krukab
10-06-2004, 06:58
komt goed VA ...
het probleem waar Ries (en ik dus ook ...) mee zit,is dat het lager (nr 21 op tek.)
niet van de as (nr 19) af wil,want de "tube" op zichzelf zit al wel los aan de bakzijde ....
het is meer het lager wat het hele zwikkie op z'n plek vasthoudt .... :mad:

user-x
10-06-2004, 07:16
...als ik zeker weet dat t lager alles bijmekaar houdt, dan weet ik wat me zaterdag te doen staat!!!
http://212.61.90.37/avatars/avatars10.gif

krukab
10-06-2004, 07:26
helemaal 100% zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet Ries,maar de "tube",of buis
waar as nr19 doorheen loopt,kan al wél vrij bewegen ...
Maar doordat het lager zo vast op as nr19 zit,houdt die dus buis nr1 (met lagerbehuizing nr 10)
op z'n plek ... :(

volksaddiction
12-06-2004, 06:04
De as zal wel aan het lager zitten ja !
Je kan evt. de moer op de as draaien en met beleid op de moer tikken.
Hiermee sla je dus de as iets naar binnen, maar dan kan op zich geen kwaad.
WEL MET BELEID, niet dat de as aan de andere kant er uit komt hehehe
enige wat heel moet blijven is de bak, de rest maakt mij niet uit :D
Dit is wat wij er tegenaan schroeven:
http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/10185.jpg

Truc met op de as slaan doen wij wel eens als een trommel niet los wil en je hebt geen trommeltrekker ;)

krukab
12-06-2004, 16:05
WEL MET BELEID, niet dat de as aan de andere kant er uit komt hehehe
enige wat heel moet blijven is de bak, de rest maakt mij niet uit :D
Goed,Mr.VA ... Ries heeft het met beleid gedaan,alleen is er "wat" schroefdraad
van de pendelas beschadigd .... :eek:



Truc met op de as slaan doen wij wel eens als een trommel niet los wil en je hebt geen trommeltrekker ;)

Die had ik dus wel liggen,en Ries was daardoor met een uurtje alweer klaar !!!
(daarmee is niet gezegd dat hij toen ook gelijk daarna vertrok ... :wink: )
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=4821&mode=normal
Dus bij deze ... het is opgelost !!!!
(en dat zonder schelden,vloeken,tieren en met gereedschap gooien ... :p )

volksaddiction
12-06-2004, 18:28
Oke dan ! Beter !!
Dus mijn tip is t gelukt :D :D
Wat zit ie nou precies te doen met die trommeltrekker dan ??
De hele buis 1 & 10 compleet van as 19 af te schuiven ?
Zit t nu ook al onder de notch dan, of dat nog niet ?

krukab
13-06-2004, 06:27
nee,nu moeten er nog stabilisator steunen aan buis nr1 gelast worden,
want dit is (was) een pre 1966 bak,dus zonder stab. steunen ...
Ries heeft zaterdag wel nieuwe wiellagers bij VR gehaald.
(en gelijk Miss L. dur tapijtsetje meegenomen !!! :D )

user-x
13-06-2004, 21:50
Oke dan ! Beter !!
Wat zit ie nou precies te doen met die trommeltrekker dan ??
De hele buis 1 & 10 compleet van as 19 af te schuiven ?


Goed gezien... en zoals je ziet (glim)lachend en op 'halve' kracht :cool:
schroefdraad van de aandrijfas is i.d.d. wel gesneuveld... moest de wielmoeren er van af slijpen - compleet vast :frown:

...heb altijd al meer moeite gehad met 'los' dan 'vast' draaien!!!

krukab
14-06-2004, 06:00
Goed gezien... en zoals je ziet (glim)lachend en op 'halve' kracht :cool:


Begrijp ik dat nou goed ??
(Al die tijd als er dus iets echt vast zat riep je mij !! :wink: )

"Kruk,het zit va-hast !!,ken jij niet effe .............." (?)

user-x
14-06-2004, 07:32
Begrijp ik dat nou goed ??
(Al die tijd als er dus iets echt vast zat riep je mij !! :wink: )

"Kruk,het zit va-hast !!,ken jij niet effe .............." (?)


zzzzzzzzzzzzzz... gaap!

krukab
14-06-2004, 07:59
zzzzzzzzzzzzzz... gaap!

Wat ist Usertje ??
Niks te doen op het werk,of is de koffieautomaat "naar god" ?? :wink:

krukab
25-06-2004, 06:45
Zo,sleutelkleertjes al klaarliggen Usertje ??

Vorige week zijn de "nieuwe" pendelassen in Delft gestraald,en gisteren kwam
Mc Gyver de laatste ontbrekende steuntjes brengen.
De pendelassen die nu onderde type3 zitten gaan eronder vandaan (weggerotte
stabistangbeugels en slechte wiellagers) en de motor gaat eruit (koppeling is
dood).
Op de "nieuwe" pendelassen zitten echter geen stabistangsteunen (assen van
voor 1966 hadden dat niet)en dus moest daar wat op verzonnen worden,
omdat de bestaande assen "beyond repair" zijn ....
Ook worden nu gelijk de wiellagers gedaan en wordt de bakolie weer eens ververst.

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=5083&mode=normal

met dus op de voorgrond de door Mc Gyver gemaakte aanlas stabilisatorsteuntjes !!
Plaats wordt bepaald aan de hand van de "oude" assen die eronder vandaan komen.

user-x
25-06-2004, 07:14
Zooooooo dan!!!!
MC Guyvér heb ze best weer gedaan :eek:

Die steuntjes zien er waanzinnig uit!
Nu alleen nog hopen dat tijdens t lassen de gaten niet weer in de buizen vallen...

krukab
25-06-2004, 10:22
MC Guyvér heb ze best weer gedaan :eek:


Ben benieuwd hoe je dat oooooit goed kunt maken ... ;)

user-x
25-06-2004, 11:48
Ben benieuwd hoe je dat oooooit goed kunt maken ... ;)

ja, hoe doe jij dat steeds??? :wink:

krukab
25-06-2004, 17:49
... en Usertje is druk bezig de pendelassen los te maken ...
(en jawel,voor het eerst ........ Usertje met een vuil T-shirt !!! :biggrin: )

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=5086&mode=normal

Motor stond er met een klein uurtje (jaja,bakkie tussendoor !!) naast,nu ook
maar gelijk een nieuw koppelingssetje erop,en dan de gestraalde en de door
Mc Gyver gemaakte aanlassteuntjes monteren,met de nieuwe wiellagers !!

Druk dagje morgen .... :eek:

Beetspeed
27-06-2004, 21:23
Niet overwogen om die pendelaszooi eruit te gooien en meteen naar IRS om te bouwen?
Originaliteit zal hier toch niet een issue zijn ? :wink:

Groeten,
Walter

user-x
27-06-2004, 22:09
Niet overwogen om die pendelaszooi eruit te gooien en meteen naar IRS om te bouwen?
Originaliteit zal hier toch niet een issue zijn ? :wink:

Groeten,
Walter

dat hoor ik wel vaker...

...maar heb drie jaar geleden een Kercher remmen set (klauwen, schijven enz. én alleen geschikt voor "pendelaszooi") voor 'grof' geld aangeschaft en vind t zonde om weer van voor af aan te beginnen...

Bovendien ben ik zeeeeeer aan me 'negatieve' wieltjes gehecht :rolleyes:

user-x
27-06-2004, 22:10
Niet overwogen om die pendelaszooi eruit te gooien en meteen naar IRS om te bouwen?
Originaliteit zal hier toch niet een issue zijn ? :wink:

Groeten,
Walter

...en originaliteit zal me i.d.d. een worst weze :wink:

Beetspeed
28-06-2004, 11:32
...maar heb drie jaar geleden een Kercher remmen set (klauwen, schijven enz. én alleen geschikt voor "pendelaszooi") voor 'grof' geld aangeschaft en vind t zonde om weer van voor af aan te beginnen...


Ah, ja dan kan ik me daar iets bij voorstellen.
Een voordeel met het sleutelen was iig dat je bak blijft hangen tussen de versnellingsbakvorken. Dat 'geluk' heb ik niet :frown: en na 3 keer de bak ertussenuit gehaald te moeten hebben (don't ask), begint het wat te irriteren dat je bak elke keer half aan zijn neuslager 'bungelt' gedurende de motoruitbouw. Je schijnt alles er ineen keer uit te moeten halen, maar ja, in je eentje lukt dat niet echt handig...
Heb je achter dan ook niet die Porsche/Brembo klauwen ?:confused:
Vooraan zit er bij jou volgens mij niet veel Kercher bij :biggrin:

BTW Je Notch is absoluut 'top notch'. Ik ben niet zo'n ponton-fan, maar voor die van jou maak ik absoluut een uitzondering :)

Groeten,
Walter

user-x
28-06-2004, 13:49
Vooraan zit er bij jou volgens mij niet veel Kercher bij :biggrin:

Niet bepaald...
996 turbo (achter)remklauwen op (door mcGyver) gedraaide naven met 993 Carrera 4 schijven, porsche 944 S2 hoofdremcilinder met Aeroquip RVS remleidingen.

Moet genoeg zijn met 54 pk :p

...maar je kan er dan nog eens wat anders in hangen!

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=5113&mode=normal

Beetspeed
28-06-2004, 14:32
Niet bepaald...
996 turbo (achter)remklauwen op (door mcGyver) gedraaide naven met 993 Carrera 4 schijven, porsche 944 S2 hoofdremcilinder met Aeroquip RVS remleidingen.

Moet genoeg zijn met 54 pk :p

...maar je kan er dan nog eens wat anders in hangen!


Ja, precies, zoiets meende ik idd gezien te hebben (VA had dat plaatje al een keer ergens gepost iirc) :-) Jammer dat die geperforeerde schijven nieuw 2x zo duur zijn :mad:
Als ik mij niet vergis, is die 944 (ook de S2) hoofdremcylinder een 'two-step' uitvoering (21/19mm oid). Heb je wat bij 944 vooraan is, ook weer vooraan aangesloten?
Wat voor klauwen heb je achter zitten?
Hoe is je rembalans?

Thanks,
Walter

user-x
29-06-2004, 07:49
Ja, precies, zoiets meende ik idd gezien te hebben (VA had dat plaatje al een keer ergens gepost iirc) :-) Jammer dat die geperforeerde schijven nieuw 2x zo duur zijn :mad:
Als ik mij niet vergis, is die 944 (ook de S2) hoofdremcylinder een 'two-step' uitvoering (21/19mm oid). Heb je wat bij 944 vooraan is, ook weer vooraan aangesloten?
Wat voor klauwen heb je achter zitten?
Hoe is je rembalans?

Thanks,
Walter

Voor die geperforeerde schijven moet je gewoon adresjes hebben, kr@kup heeft ze meestal wel op voorraad :wink:

Die 944 remcylinder is i.d.d. two-step.. dus ideaal voor deze remopzet...
en zelfde formaat en montage als de originele!!!
En inderdaad, voor en achter zit gelijk. Hier ook groot voor en klein achter, t remt super i.i.g. hooguit wat zwaarder zonder rembekrachtiging. De rembalans schijnt ook goed te zijn, kreeg twee jaar geleden een uitgebreide steekproef op me remmen... maar alles bleek goed.
Klauwtjes achter zijn volgens mij gewoon golf 16v, zaten bij die Kercherset!

Beetspeed
29-06-2004, 19:56
Ok, cool! Klinkt haast simpel haha!
Gevoelsmatig kan een luchtgekoelde met de motor achterin veeel meer remdruk achter hebben, waardoor je bij hard remmen als het ware niet alleen vooraan 'duikt', maar dat de auto als geheel naar beneden getrokken wordt zoals je bij sommige porsches wel eens zag.

Ik vroeg dit specifiek omdat ik ook de grote Brembo 4-zuiger remmen achter heb (op de 03 weliswaar), de gewone kever hoofdremcylinder heb (dus een evengrote cup voor als achter (19mm) en toch vooraan overberemt ben...
Het verbaast me dus wat dat jij daar geen last van hebt...maar des te beter voor jou natuurlijk :biggrin:

Hmm, heeft Alain nog nieuwe 944 type 1 schijven liggen soms? (niet geperforeerd is prima hoor!) Hoewel je ze via e-bay duitsland niet te duur kan bestellen, heb ik wat angst voor de vrachtkosten van 2 inwendig geventileerde schijven (zwaarrrrr)
De Variant gaat namelijk ook een remkuur krijgen (en ik moet die 6J Fuchsen toch ergens op kwijt... :D ). Alhoewel die nu erg goed remt, rem ik nog net niet tegen mijn ABS uitgeruste voorgangers op in het dagelijks verkeer :frown:

Groeten en bedankt voor je uitleg. Het is altijd leuk en nuttig om dergelijke informatie uit te kunnen wisselen :)
Walter

krukab
29-06-2004, 20:17
@Walter;had jij niet ooit twee (gestraalde) 7x15 Fuchsen van mij gekocht voor op de variant ??

Wat die remschijven betreft,daar heb ik zo mijn kontacten voor bij de importeur ... ik zou
zeggen,geef het type en bouwjaar maar op,informeer ik (bij jouw om de hoek !!) wel wat ze kosten :biggrin:

Alain

Beetspeed
29-06-2004, 21:29
Yeah, je mag nooit meer raden :) Zijn nog niet 'gevelgendokterd' zoals ik hier ergens las haha.
Maar er past geen 7J Fuchs op een laat model type 3 achteras :frown: Zeker niet als er nog een verbredende 944 toestand achter op komt. Als ik mij niet vergis verbreedt de 944 type1 ('83-'85) achterschijfrem ongeveer 1 cm...
Mijn huidige 5,5 J kruisvelgen met 195/60 hebben een ET van 34 en lopen na diep inveren, (nog net) vrij. De 6J Fuchs hebben 36, dus ik ga ongeveer 8mm breder.
Het wordt dus al krap...
Achter komt dan 6Jx16, voor 6Jx15. Waarschijnlijk na de vakantie.

Oh, 944 achterschijven, gewone uitvoering (model '83-'85 dus).
PM me anders maar ff.

TIA,
Walter

PS Laat model Variants are definately not for girls. Convertibles are for girls! Kijk maar eens hoeveel girls er in (meestal 1303) cabrios rijden...