PDA

View Full Version : Versnellingsbakverhoudingen T3 TDI


AD racing
18-09-2007, 23:10
hallo,

Onlangs heb ik mij een T3 aangeschaft en nu ben ik aan het kijken om deze om te bouwen naar een 110 pk TDI uit een sharan. De ombouw lijkt mij wel te doen mits enkele aanpassingen maar voor de versnellingsbak geraak ik er maar niet uit.
Welke verhoudingen neem ik het beste?
Wat is de beste originele (langste?) T3 bak?
Waar kan je ergens tandwielen verkrijgen om een eventueel langere 5e versnelling in te bouwen.

Nu is mijn bus een originele TD met 4 versnellingen, dus ik zou mijn hele boeltje ombouwen naar een 5 bak... maar zoals al eerder gezegd geraak ik er niet uit welke bak ik het beste neem!?

ik zou eventueel een 5 bak kunnen bekomen met de complete bediening er bij voor de 5-bak maar deze is van een doka, mijne is nu wel een gesloten bus, zit daar verschil op? ik vermoed van niet?

ik hoop dat jullie me hier wat verder kunnen helpen... :thumbup:

Maarten
19-09-2007, 08:13
Bovenste topic:

http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=137

;)

Ik zit met hetzelfde probleem, ik rijd nu met een TD 4-bak (ABH of ALD code, ff vergeten). 1/2 is erg kort... 3 gaat wel maar dat draait nog erg veel toeren bij 3km/u maar de 4 is pas nutig vanaf 70~80km/u

Een 5-bak is soms wel langer, maar dat scheelt meestal maar enkele procenten. Goed uitzoeken welke bak het beste bij je motor past.

raf_construct
19-09-2007, 11:28
Ik heb me laten vertellen dat de vijfbak van een grote benzine (2liter, 2,1WBX ?) de langste zouden zijn. Ik heb het nog niet kunnen checken. Op zulke bakken moet je natuurlijk wel de kom overbouwen.

Area51
19-09-2007, 12:05
Ik heb me laten vertellen dat de vijfbak van een grote benzine (2liter, 2,1WBX ?) de langste zouden zijn.
Klopt .. bakcode AAP .. wel het vliegwielhuis van de dieselbak overzetten natuurlijk.

AD racing
19-09-2007, 18:55
En kan je het vliegwielhuis van een 4 bak Turbo diesel (die heb ik nu) op die benzine 5 bak schroeven of is dit niet mogelijk?
Ik kan eventueel aan zo'n aap bak geraken met complete bediening...

Maakt het verschil dat de bediening van een doka is en de mijne een gesloten bus? ik vermoed van niet maar heb nog graag even de bevestiging...

mvg
arne

raf_construct
19-09-2007, 20:44
Dat is allemaal lego Arne, zoals je al gewoon bent van de golfjes. ;) Alles past. De kennis die ik al heb van de T3 bakken, die heb ik van mijn minitrekker project. De kommen zijn gewoon uitwisselbaar.

AD racing
19-09-2007, 21:54
aaah dankje.
Heb je soms speciale trekkers nodig om 1 of andere rollager nog te versteken? ik heb ze nog nooit open gehad namelijk deze type's van bakken.

Zou je een langere 5e nodig zjin of hoeveel toeren zou hij ongeveer draaien bij 120 km/uur?

mvg en alvast bedankt!

raf_construct
20-09-2007, 07:33
Nee, het enige wat je daar hebt is een keerring. Het eerste lager op de prise-as zit pas halverwege de bak, voorbij het differentieel :screwy:
Je kan best eens de verhoudingen gaan uittellen, eventueel bestaat er wel iets langers maar dat weet ik niet. Ik geloof dat er voor T3 bakken ook speciale 5e's worden gemaakt. ;)

Zeend
20-09-2007, 07:39
Voor een T3 worden bakken ook wel aangepast toch?
Lang geleden dat ik met een T3 sleutelde, maar ik weet wel dat er een lager om de prise-as heen gaat die (meen ik) in het vliegwiel zit.

Er is best veel over te vinden, bv ook op www.t3-aktuell.de


Jens

AD racing
22-09-2007, 20:45
heeft iemand ervaring met ws-winkler...
zij hebben deze set te koop... lijkt me wel heel intressant voor een TDI.

Link (http://shop.vw-winkler.de/product_info.php/info/p88_Differential-29-7.html/XTCsid/b7f57e5ba0b70d4e935688ef72547321)

AD racing
24-09-2007, 11:21
oei, niemand...

Sander
24-09-2007, 11:45
Stijn is redelijk los op T3 en diesels..

raf_construct
24-09-2007, 16:20
Vind ik eigenlijk verschrikkelijk duur... Ik zou eerst proberen met zo'n lange benzine bak, en effe afwachten hoe het rijdt. Met een T3 ga je sowieso niet liggen cruisen aan 140, eerder 110. ;)

AD racing
24-09-2007, 16:33
die benzinebak mag ik normaal deze week gaan ophalen... ;)
het is idd wel duur maar kan wel ten koste van een opgeblazen motor gaan. :-)