PDA

View Full Version : pen in scharnier deur


AD G60
19-09-2007, 17:13
Ik heb weleens een site gezien waarop ze de stalen stiften die in het scharnier zitten van de deur nieuw te koop stonden. Nu kan ik alleen deze site niet meer vinden. Iemand die een idee heeft, want ik wil deze graag vervangen, omdat er redelijk wat speling op deur zit.

golf mkII 16v
19-09-2007, 19:17
Is het niet het gat in het scharnier??

Jazzblue
19-09-2007, 19:28
Is nog steeds te bestellen bij de VW-dealer.

PVPMK1
22-09-2007, 00:18
Deze zijn nog gewoon te bestellen bij de VW zoals Jazzblue al neer had getypt. Maar hier haal je niet de speling mee weg. Je moet dus een nieuw scharniertje + de stift bestellen. LET hierbij wel op deze is dus met M10 bevestiging,( Golf 2 ) in plaats van de originele M8 bevestiging's gat. Zelf had ik dit probleem namelijk ook. 15,-euro voor 1 scharniertje 171 831 403 B. Maar wil je het eerst met een pen proberen, scharnierpen 321 831 421.

AD G60
22-09-2007, 11:04
Oke thnx goede info dit :thumbup: !

Hoe heb je het verschil van M10 naar M8 opgevangen, d.m.v. een opvulbus lijkt mij het makkelijkste?

PVPMK1
22-09-2007, 15:23
Oke thnx goede info dit :thumbup: !

Hoe heb je het verschil van M10 naar M8 opgevangen, d.m.v. een opvulbus lijkt mij het makkelijkste?
Hoi AD G60,

Ik heb het over het gedeelte waar het scharnier op de carrosserie word bevestigt, en niet het gat weer de pen doorheen gaat.
Die 2 gaten zijn het zelfde, dus dit zijn de zelfde pennen. ( voor de golf 1 nummer 9 en voor de golf 2 nummer 3 pen 321 831 421 )

Hier een foto voor de duidelijkheid, om misverstanden te voor komen.

Deze is van de golf 1
Nummer 6 zit vast op de carrosserie van de auto, en het gat van nummer 6 waar de bout (nummer 7) door gaat is voor een M8 bout.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/7/0/scharniergolf1.JPG

Deze is voor de golf 2
Nummer 4 zit vast op de carrosserie van de auto, en het gat van nummer 4 waar de bout (nummer 5) door gaat is voor een M10 bout.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/5/7/0/scharniergolf2_523307.JPG

Misschien dat er bij mij een fout is gemaakt door de VW met de nummers.
Want scharnier 8 deze is voor de golf 1 heeft nummer 171 831 403 B
En ik weet 100% zeker dat ik deze heb besteld, maar moet toe geven dat ik het nooit heb nagekeken.

En bij de golf 2, scharnier 2 daar is het nummer precies het zelfde alleen staat hier geen B achter 171 831 403

Ik zelf heb dit weer opgelost door een donor auto, deze had nog een maatje van mij staan en daar was het scharniertje nog wel goed.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :D
Groet Patrick.

AD G60
24-09-2007, 09:17
Ik heb van het weekend nog even snel gekeken en de speling zit vooral op het onderste scharnierpunt. En ik denk dat je idd gelijk hebt dat het vooral in het deel zit wat aan de carrosserie vastzit en niet in de pen,waarover hij draait. Is er buiten het verschil in diameter bout waarmee dat deel van het scharnier op de carrosserie gemonteerd nog een verschil in maatvoering oid?

Anders zou ik als het niet meer te leveren is voor een golf 1 een busje kunnen laten draaien zodat ik het scharnier van een golf 2 toch met een M8-bout op mijn carrosserie kan monteren.

PVPMK1
24-09-2007, 11:25
Ik heb van het weekend nog even snel gekeken en de speling zit vooral op het onderste scharnierpunt. En ik denk dat je idd gelijk hebt dat het vooral in het deel zit wat aan de carrosserie vastzit en niet in de pen,waarover hij draait. Is er buiten het verschil in diameter bout waarmee dat deel van het scharnier op de carrosserie gemonteerd nog een verschil in maatvoering oid?
Hoi,

Ja hier zit verschil in, bij een golf 1 is dit een zeskantbout met kraag, op de tekening nummer 7 ( het VAG nummer is N 901 163 01 de maten zijn M8x22 )
Ik heb deze nog nieuw liggen, zowel de originele bouten, en vergulde bouten :D
Bij mij komen er namelijk vergulde inbus bouten in, er zitten nu nog de oude bouten in, omdat de auto nog gespoten moet worden.

Bij de golf 2 is dit een zeskantbout met kraag, op de tekening nummer 5 ( het VAG nummer is N 903 079 01 de maten hier van zijn M10x15 )

Anders zou ik als het niet meer te leveren is voor een golf 1 een busje kunnen laten draaien zodat ik het scharnier van een golf 2 toch met een M8-bout op mijn carrosserie kan monteren.
Met het busje snap ik even niet, waar wil je dat dan in doen.
In het scharniertje van de golf 1 zit M8 schroefdraad, en bij de golf 2 zit M10 schroefdraad.
Maar nog maals misschien hebben ze bij mij de letter B er vergeten bij te zetten bij de bestelling.
Wat je nog wel zou kunnen doen is het gat van nummer 6 van de golf 1 groter boren en hier een M10 zeskantbout met kraag in zetten in de maat M10x22.

Groetjes,
Patrick