PDA

View Full Version : dropped spindles


ploon
30-06-2004, 15:14
ik lees net dat de dropped spindles van slammedpanel.com een verlaging geven van 3.5 inch (9cm). ik neem aan dat je dan met laag profiel moet gaan rijden ??

welk standje zou een 3.5 inch drop in busselecta zijn ??

als de voorkant omlaag gaat, dan moet de achterkant natuurlijk ook een eindje mee omlaag. dat is toch een kwestie van de springplates een paar tandjes verzetten ?

volksfahrer.nl
30-06-2004, 15:21
Ga je de sc eindelijk verlagen?
Bus selecta klopt niet! De verhoudingen zijn net effe verkeerd.

De spindels geven i.d.d. dik 9 cm verlaging en met laag profielbanden kun je nog verder zakken. (originele banden lopen gelijk aan!)
De volksaddiction bus is voor met spindels verlaagd en achter d.m.v. torsie verdraaiing.
Dit is echter nooit zo laag als de voorzijde of je moet je reductiekasten willen verampeneren!
Mooiste is voor spindels en achter straight axle.
Geeft beide ongeveer de zelfde verlaging.

ploon
30-06-2004, 15:55
je moet dus vooraan met laag profiel gaan rijden, want anders loopt het (bij inveren) aan (???)

hoe zit dat met je stuurhuis, klapt dat met alleen gedropte spindels ook al bij elk kiezeltje tegen de straat, of is dat alleen als je nog verder omlaag gaat ??

straight axle, is toch ook een ander bakkie dan ??
(anders heb ie toch 4 versnellingen achteruit?)

volksfahrer.nl
30-06-2004, 17:01
je moet dus vooraan met laag profiel gaan rijden, want anders loopt het (bij inveren) aan (???)

hoe zit dat met je stuurhuis, klapt dat met alleen gedropte spindels ook al bij elk kiezeltje tegen de straat, of is dat alleen als je nog verder omlaag gaat ??

straight axle, is toch ook een ander bakkie dan ??
(anders heb ie toch 4 versnellingen achteruit?)

Klopt! Keverbak en dan het liefst een met een lange 4! (Of rijd jij met de standaard 1200 motor? Dan is het mischien net effe te lang)

En wat stuurhuis betreft; als je hem mooi recht zet, voor en achter, valt dat enorm mee.
Wouter ligt zo'n 23 cm lager! Dan word het wel erg laag en lastig!
Als de reductiekasten weg zijn rijd je spijl ook een stuk rustiger en wat harder!

Bussie komt zo
30-06-2004, 18:37
Als de reductiekasten weg zijn rijd je spijl ook een stuk rustiger en wat harder!

Wat bedoel je met rustiger

Split52
30-06-2004, 18:41
Die Reductiekasten moet je zien als een versnellingsbak verkorter. dus als je die skipt wordt je bak langer indirect. Was voor de hogere lasten die een bus moest voortslepen beter dat ze wat meer trekkracht hadden daardoor.

volksfahrer.nl
30-06-2004, 18:48
Wat bedoel je met rustiger

De motor draait minder toeren en dus rustiger en hij reageert niet zo enorm zenuwachtig op het gas....
Zie het als of je 50 rijd in z'n eerste versnelling of in z'n twee....zo'n soort verschil.
Plus dat de reductiekasten zelf ook vaak herrie maken.

ploon
30-06-2004, 19:21
dropped spindels kosten dacht ik 200 euro (aan parts)
heeft er iemand enig idee wat je aan parts nodig hebt voor de achterkant (alleen een bak en bijpassen assen?) en wat dat ongeveer kost ?

er zit nu inderdaad een stock 1200tje in (6V), krijgt die dan niet te veel op zijn flikker ?

Bussie komt zo
30-06-2004, 20:33
In het de bus hoek staan een paar topic's van Krukab. die is er mee bezig.
IRS part 1 enz.

krukab
30-06-2004, 20:53
Wat zien ik nou,Ploontje die z'n pick gaat verlagen ?? :eek:
hehehehe .....

Rij jij wel eens met twee of drie man voorin ??
Zo ja,dan zijn dropped spindles niks voor jouw !!!
De bus behoudt zijn standaard veercomfort (lees,lange veerweg) waardoor
je banden (hoe plat en laag ook) met twee man en een hobbelig wegdek,
vroeg of laat vol op je kniestukken slaan !!
Ik rij op mijn pano met een verstelbare vooras,echter alleen de bovenste is
verdraaid,zodat de onderste torsie onder spanning komt waardoor de bus dus
stugger wordt !!
Met mijn 6x16 Fuchsen (hoogte 600mm -standaard is +/- 630mm) 110mm verlaging
en twee man/vrouw voorin,heb ik NOOIT mijn banden in/op de wielkasten
horen slaan !!
Rij anders 6-07-04 zelf maar eens in mijn pano !!
(heb helaas de spijl dan nog niet klaar ... :frown: )

volksaddiction
30-06-2004, 22:05
De bus behoudt zijn standaard veercomfort (lees,lange veerweg)
Niet met witte KYBS krukje !!
(@ pim, moet je er wel weer los bijkopen, das 130 euro de set)
Check voor het verlagen van een spijl http://www.volksaddiction.nl
Klik op "our rides" -> spijlbus, en dan onder aan "voorkant verlagen" en "achterkant verlagen"
Hier zie je goed hoe t gaat, wat je nodig hebt, wat je allemaal tegenkomt, enz enz
Dropped spindels monteren is 3-4 uur werk, achterkant 1 tandje 1 1/2-2 uur werk
Andere bak komt wel meer bij kijken, straight axle kit van CSP, lange keverbak, kubel achtertrommels (5x205) enz enz

ploon
01-07-2004, 10:16
Wat zien ik nou,Ploontje die z'n pick gaat verlagen ??
ik loop er over te denken (krijg je er van als je met verkeerde vrienden om gaat :-)

Rij jij wel eens met twee of drie man voorin ??
bijna nooit, maar ik zie net dat dat het met andere dempers op te lossen is.
is dan wel weer een investering, maar eentje die de moeite wel waard zou zijn.

primer-look
01-07-2004, 21:35
Pim,

Na een verbouwing (van m,n huis) ga ik eindelijk weer volop verder aan m.n bus. Heb net (maart) de straightaxle en spindels klaar nu zit ik te wachten op 15"bus wielen. Kom anders gewoon ff langs hier man ik woon op 5min afstand van je .
Ik wil je ook dolgraag helpen bouwen hoor .............alles wat naar beneden gaat help ik aan mee hehhe

dennis

ploon
01-07-2004, 21:41
zal binnenkort eens een keertje langs komen, waar zit je ook al weer ?

gaan er trouwens nog meer zeeuwen naar de cruisenight ??

ploon
05-07-2004, 09:16
kwam gisteravond bij bob thuis den kobus tegen, dan gaat het natuurlijk al snel over luchtgekoelden en in dit geval verlagen. zijn hearse is van voor ook verlaagd met spindles. achter heeft hij nog steeds reductiekasten, het geheel is 1 of 2 (wist hij niet meer) tandjes verlaagd. en dan smart bandjes op de voorkant. stuurt volgens hem erg lekker.
zijn er hier ook personen die verlaagd en nog met reductiekasten rond rijden ?
hoe schuin komen je wielen te staan en geeft dat nog problemen met het inveren (de standaard bandjes passen nu al maar krap in de wielkasten achter)

primer-look
05-07-2004, 10:48
de spijl van Volksaddiction heeft nog reductie kasten pim. Het probleem bij een tandje of twee is dat de olie in de reductie kasten terug de bak in loopt. Bij geen of weinig olie in de reductie kasten gaan de lagers en tandwielen dat echt niet tof vinden. Een tandje achter is nog wel te doen wat olie en banden betreft (persoonlijk zou ik toch echt voor straight of IRS gaan).

mzzl

dennis

ploon
05-07-2004, 11:13
aha, morgenavond leon zijn bus nog eens een beetje nader bestuderen.
hoeveel cm scheelt 1 tandje ??

volksaddiction
05-07-2004, 12:08
aha, morgenavond leon zijn bus nog eens een beetje nader bestuderen.
hoeveel cm scheelt 1 tandje ??Pim, onze bus is voor met spindles verlaagd en achter 1 tandje op de binnenste vertanding !!
Gaat prima :)
Kijk ff op mijn site, bij lowering front en rear kun je precies zien hoeveel de bus zakt, omdat ik er een maatlat langs heb gelgd VOOR en NA het verlagen
2 tanden hebben we geprobeerd achter, maar dat gaat gewoonweg niet, je wiel past niet meer tussen de trommel en de bus door, en als tie weer op zijn wielen staat dan lift ie gewoon met de uitlaat op de grond (zie foto's op de site)
http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/frontvoor.jpg

http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/frontna.jpg

http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/070204.jpg

http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/16-02-06.jpg

2 tandjes :

http://www.volksaddiction.nl/spijl/busverlagen/16-02-03.jpg

ploon
05-07-2004, 12:18
1 tandje geeft dus 11cm (?)
mijn bus heeft een wielkastrand die naar binnen steekt (de van jouw gaat naar buiten), er is dus nog minder plek in de kast.
er zit vanachter gewoon standaard rubber op ?
hoe zit het met de olie naar je reductiekasten? (zie post van primerlook)

krukab
05-07-2004, 12:42
hoe zit het met de olie naar je reductiekasten? (zie post van primerlook)


vroeg of laat gieren die dan waarschijnlijk in elkaar,en aangezien jij toch redelijk wat
meetings in het buitenland bezoekt Ploontje,zou ik voor de optie staight axle,of IRS gaan.
Voor nu ken het wel ff,maar op langere termijn draait het zooitje volgens mij toch in elkaar !!

primer-look
05-07-2004, 13:17
pcies kruk.................

volksaddiction
05-07-2004, 15:36
@ Pim,
hij is bij ons van 57 naar 48 cm gezakt, dus 9cm
De wielen zijn iets schuin komen te staan, maar we rijden nog steeds 130km p/u op de linkse baan en ong. 10.000 km per jaar met die bus !
We hebben zelfs een 1/2 jaar zonder olie gereden, en het gaat nog steeds goed met onze bak.
We gaan m nu wel ombouwen naar streed eksel, maar dat is meer om de reden dat er nu een 1600 inkomt met dubbele carbjes en omdat de bus (bijna) niet meer in z'n achteruit wil..............

krukab
05-07-2004, 15:43
aha,morgenavond leon zijn bus nog eens een beetje nader bestuderen.

Leuk projectje voor de winter zo te horen ... :D
Ploontjes pick up plat op z'n buik ... wie had dat ooit "durven" dromen ...

ploon
05-07-2004, 15:55
kobus maakt toch ook best kilometers met zijn hearse, het schijnt dan toch te kunnen met die reductiekasten. ik wil eigenlijk niet te veel verbouwen, dan is het geheel ook weer makkelijk terug te bouwen (mocht het niet bevallen). komt nog bij dat het ombouwen dan ook minder tijd kost en evt nog voor bitburg in orde gemaakt kan worden (er effe van uitgaand dat ze bij bob tijd voor me hebben)

ploon
05-07-2004, 15:57
Ploontjes pick up plat op z'n buik ... wie had dat ooit "durven" dromen ...
het is weer eens wat anders :-)
rikki kon het ook al niet geloven

volksaddiction
05-07-2004, 16:06
Dat is wel een voordeel pim, als je t zat bent, originele spindels eronder achter 1 tand omhoog en hij is weer als vanouds !
Met een streed eksel of irs kit gaat dat niet zo makkelijk :)

krukab
05-07-2004, 16:10
Nee,om over een IRS ombouw nog maar te zwijgen ....
Ik kan "nooit" meer terug,maar dat was ik ook niet meer van plan !!
Bus gaat toch nooit meer weg,want daar zitten (nu al) de nodige herrinneringen aan/op en in ;)

ploon
05-07-2004, 17:50
denk dat ik mijn bus ook niet meer weg doe (zeg nooit nooit), maar ik wil voorlopig alle opties effe open houden. denk dat ik binnenkort maar voor dropped spindles en een tandje lager ga. kan ik deze winter eens kijken of het bevalt en of ik voor een straight axle en een 1500tje ga (met zo'n fram koeler er op, staat wel stoer)

volksaddiction
05-07-2004, 19:33
want daar zitten (nu al) de nodige herrinneringen aan/op en in ;)
hmmmmmm, willen we dat echt weten ?? (bangbus)
;)

Volkswouter
05-07-2004, 19:39
Trouwens 3 man voorin kan wel met dropped spindles,maar het schakeld voor geen meter tenzij er een vrouw in het midden zit..:D

volksaddiction
05-07-2004, 19:48
Ervaring wout ??
:D

Bussie komt zo
05-07-2004, 20:32
Is er geen mogelijkheid om in de achteras een keering te maken zodat wel naar beneden kan en de olie niet terug de bak in kan.

krukab
05-07-2004, 20:46
hmmmmmm, willen we dat echt weten ?? (bangbus)
;)

Weten wel waarschijnlijk ... ;)



Is er geen mogelijkheid om in de achteras een keering te maken zodat wel naar beneden kan en de olie niet terug de bak in kan.

Bij één tandje verlaging zal het niet zo'n vaart lopen hoor .... de olie dan hé ...
Ze hebben toch wel een soort buffertje waar altijd wel wat olie in achterblijft.

ploon
07-07-2004, 12:46
ergens in week 30 gaat hij omlaag!
kan ik er zelfs nog mee naar de meeting in middelburg
en als het goed is met een lage bus naar bitburg

volksaddiction
07-07-2004, 16:27
Dan zien we het in middelburg wel, daar zijn we ook te vinden !

ploon
07-07-2004, 19:09
ik middelburg is hij nog stock, het zag er eerst naar uit dat ze hem al eerder wilden hebben (het is een tussendoor klussie), maar ik hoef hem nu pas in de week er na te brengen.

krukab
07-07-2004, 20:54
Dan zien we het in middelburg wel, daar zijn we ook te vinden !

Ik waarschijnlijk ook en dan hopelijk weer eens met de westfalia !! :eek:

Bussie komt zo
08-07-2004, 07:20
Ook ik zal er heen gaan aangezien er redelijk wat bekende gaan komen en het maar 20 min rijden is.

ploon
08-07-2004, 07:38
het wordt dus nog drukker dan vorige jaar en toen was het al zo druk dat ze de zijstraatjes van de markt in moesten met de luchtgekoelden!!

krukab
08-07-2004, 07:58
hopen dat het weer dan een beetje meewerkt !!

primer-look
08-07-2004, 10:05
To pim:

Ik ga dinsdag avond naar chris en marco (slammed.p) om m,n KYB's als je zin hebt kan je mee hoor ik hoor het wel.

dennis

ploon
08-07-2004, 10:11
als het goed is zit ik het hele weekend met chris op een engelse camping
dus dan heb ik tijd zat om het geheel met de heren te bespreken

zit nu aan deze look te denken
http://www.keverzomerfestijn.com/lowrod.gif

krukab
08-07-2004, 10:21
zit nu aan deze look te denken
http://www.keverzomerfestijn.com/lowrod.gif


Ploontje,je laat me schrikken !! :eek:

nee hoor,geintje !!
(eens ben je uitgekeken op standaard,en wil je laag .... of andersom)

ploon
08-07-2004, 10:29
:-) niks mis met standaard, maar na 4 jaar wil ik weer eens wat anders.
ben altijd al een fan van cal-look geweest en die hot-rod invloeden die je tegenwoordig ziet zijn ook erg cool. we gaan dus gewoon met de mode mee :-)

krukab
08-07-2004, 11:22
:-) niks mis met standaard, maar na 4 jaar wil ik weer eens wat anders.
ik heb nooit iets anders dan een lage bus gewild :D


we gaan dus gewoon met de mode mee :-)
Heel wijs,en over 4 jaar wil iedereen weer hoog,en dan bouw jij hem terug,maar dan heb ik een probleem.
Alhoewel ... de Weedeater kan ik ook op orginele hoogte zetten !!
Alleen terug naar trommeltjes vóór zal ik nooit meer gaan :wink:

chris
08-07-2004, 11:27
hee dennis.............................zijn mijn spindels ook klaar dan?? Of nog nix van gehoord?

ploon
08-07-2004, 11:52
volgens mij is over 4 jaar DE trend de baja bus!!
moet ik toch ook flink gaan verbouwen om met die trend mee te kunnen :-)

volksaddiction
08-07-2004, 11:55
@ pim:
Maak je ook je wielen rood ??
Supervet !!!

primer-look
08-07-2004, 12:21
to chris:

Die spindels is een drama, heb er uiteraard naar gevraagd maar christian vertelde dat het allemaal nog wel ff ging duren. ga jij nog mee dinsdag? Dan kan je hem ff LIVE spreken!

ik hoor het wel

dennis

ploon
08-07-2004, 12:47
@ pim:
Maak je ook je wielen rood ?? Supervet !!!
denk het wel. ziet er wel cool uit toch ?
wordt dan wel dat felle duff-beer/radio-flyer rood (heb ik nog wat van staan) :D

Havingfun
05-05-2005, 23:07
Ploon ben benieuwd naar je ervaring nu, rijd je nog zonder straight excell :)
en met de tandjes lager, wil dat ook gaan doen. Maar weet niet wat wijseid is :eek:

ploon
06-05-2005, 11:55
ik heb hem pas vorige week uit de winterstalling gehaald, maar ik kan nu al zeggen dat die witte kyb dempers echt veel verschil maken. heb net een setje nos dempers voor de achterkant gekocht, als ik zie wat voor ellende er onder de voorkant vandaan kwam, dan lijkt me het geen overbodige luxe om de rest ook te vervangen.
voorlopig rij ik nog gewoon met de standaard bak en reductiekasten, dat hij schuin naar voren hangt vindt ik wel cool staan. (achter hangt hij nu 2 tandjes lager)

Havingfun
06-05-2005, 13:11
Dan ga ik eht nog wel horen of zien op een meeting, kan ik meteen ff dat afdekzeil zien en op meten van jou.

Greetzzz