PDA

View Full Version : Inbouw 16v in ex-1300.


breadfan83
01-11-2007, 00:22
Sommigen hebben het al gezien, anderen niet, maar ik wil in de witte Golf een KR inbouwen. Omdat ik onder andere van smallblock naar bigblock ga, en van nieuw naar oud blok, zal ik op het een en ander moeten letten.

Ik heb de search al geprobeerd, maar nog niet echt iets zinnigs gevonden hierover, buiten ellenlange topics die in 25 pagina's ergens het antwoord hebben staan op een deel van een van mijn vragen. Dus daarom maak ik hier even een lijstje met vragen zodat alles wat duidelijker bij elkaar staat.

De auto:
- Golf 2
- bj 1992
- 1300cc
- Nieuwe kabelboom
- Geen toerenteller
- Geen mfa
- Blok naar voren gekanteld


De motor:
- KR uit 1986
- Oude kabelboom dus
- Met toerenteller
- Met mfa (oude schakelaars)
- Blok naar achteren gekanteld


Waar moet ik op letten?
-01- Wat is er qua electronica anders tussen een nieuw 1.3 blok en een oud model KR?
-02- Wat is er anders qua motorsteunen? Ik weet van Ruben dat er bijvoorbeeld een gasveer op de KR zit tegen het kantelen van het blok. Meer info hierover is welkom.
-03- Wat moet ik aanpassen om de nieuwe schakelaars passend te maken op het oude model blok? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een nieuw model kabelboom op dit blok aansluiten?
-04- Wat moet ik voor de brandstofvoorziening aanpassen? Is het het eenvoudigst gewoon de tank van een KR onder de auto te zetten met inwendige pomp in plaats van de tank die er nu onder zit?
-05- Is de bodem van de auto bij een 1.3 gelijk aan die van een KR? Dit voor de uitlaat, omdat een 1.3 blok andersom gemonteerd zit dan een KR, namelijk met de uitlaat aan de voorkant van het blok. Dit zou voor een andere loop van de uitlaatlijn kunnen zorgen waardoor een normale KR uitlaat niet past. Kans is klein, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
-06- Wat moet ik van een KR overnemen om de 16v remmen aan te kunnen sluiten? Zijn de fusees anders? De aandrijfassen zijn op het moment namelijk het enige dat ik van de aandrijving heb overgenomen.


Verdere info:
-07- Wat zou ik het beste kunnen vervangen van slijtage onderhevige delen? Distributieriem en dergelijke.
-08 Wat moet ik buiten de remmen aanpassen om de auto met 16v op kenteken te krijgen? En komt ie dan als Golf Function met 139pk of 16v op kenteken of als Golf gti? Dit voornamelijk in verband met de verzekering.
-09- Is het aan te raden de huidige bak er aan te houden of is het verstandiger om een andere bak aan te sluiten? Ik geef niet zo ontzettend veel om top snelheid, meer om acceleratie. Ik heb verschillende dingen over een 8v bak gehoord.
-10- Kan ik een 16v achteras gewoon onder de auto schroeven? Of moet ik daar nog wat aan veranderen?

Als iemand nog aanvullende tips heeft zijn deze meer dan welkom. De vorige keer zat ik me groen en geel te ergeren toen nadat alles goed was gegaan bij de ombouw van 1.6 naar 1.8i de assen niet bleken te passen en de hele zooi weer uit elkaar kon.


Alvast bedankt allemaal. :thumbup:

breadfan83
01-11-2007, 00:23
Post gereserveerd voor samenvatting van de volgende posts.

RubenD
01-11-2007, 00:53
Misschien even wat nummers voor de vragen zetten, dat beantwoord het een en ander makkelijker!

1. Andre 180016VKR heeft een 91er KR (http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45664). Ik weet dat hij nog foto's voor je moet maken. Zal als ik hem morgen spreek eens helpen herinneren. Hij heeft dus een nieuw type zekeringkast (als ik me niet vergis). Als het goed is kan je een nieuw type kabelboom zo aan je oud type blok aansluiten. Maar hiervoor moet ik eigenlijk even bij Andre onder de kap kijken.

6. Bij mijn weten zijn alleen de G60 fusees anders. Maar je zult ook andere lagers moeten monteren als je dikker assen plaatst. Of is er maar 1 type lager voor de Mk2 1.3-1.8 16V?

7. Distri riem zou ik zeker vervangen, je hebt de tijd. Dus doe dat alles gelijk goed!

8. Je auto is geen GTI, bij de ombouw van Edward naar G60 werd ook gezegd Golf met 117kW. Bij de jouwe zullen ze ook wel zeggen dat het Golf met 103kW word. Maar dat ligt net aan de persoon die de RDW keuring uitvoert wat ik zoal gemerkt heb. Hajee eens om hulp vragen!

9. Huidige bak -> 2Y bak? Als je die erachter hebt zitten is het versterken van het diff. door bouten te monteren volgens mij het makkelijkste. Als je een ACD (GTI 8V) bak monteert heb je een langere 5e versnelling maar die bak past niet zomaar. Je vliegwiel, koppeling & drukgroep zullen dan ook vervangen moeten worden.

10. Ja dat past, alleen je zit met de last afhankelijke remdrukverdeler. Die moet ook bevestigd worden.


Verder, je hebt er toch ook het subframe bij gekocht?

breadfan83
01-11-2007, 01:47
Misschien even wat nummers voor de vragen zetten, dat beantwoord het een en ander makkelijker!

Komt in orde. :)

1. Andre 180016VKR heeft een 91er KR (http://www.vwforum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45664). Ik weet dat hij nog foto's voor je moet maken. Zal als ik hem morgen spreek eens helpen herinneren. Hij heeft dus een nieuw type zekeringkast (als ik me niet vergis). Als het goed is kan je een nieuw type kabelboom zo aan je oud type blok aansluiten. Maar hiervoor moet ik eigenlijk even bij Andre onder de kap kijken.

En past die van een KR dan alleen, of kan ik die van een PL ook er op zetten?
Verder weet ik dat Ron van hier op het forum kabelbomen op maat maakt. Heeft iemand hier al ervaring mee met een KR? Zo weet ik namelijk zeker dat ik geen kabels er tussen heb zitten die er niet tussen horen.

6. Bij mijn weten zijn alleen de G60 fusees anders. Maar je zult ook andere lagers moeten monteren als je dikker assen plaatst. Of is er maar 1 type lager voor de Mk2 1.3-1.8 16V?

Volgens mij zijn de assen tot 66kW gelijk, vanaf 66kW zijn ze dikker. Dan zou ik dus alleen andere lagers in de fusees moeten zetten. Scheelt weer wat geld. Als het goed is heb ik nog een paar fusees van een 1.8i en van een 8v GTI liggen.

7. Distri riem zou ik zeker vervangen, je hebt de tijd. Dus doe dat alles gelijk goed!

De riem vervang ik ook. De verkoper kon me niks zeggen over wanneer dit gedaan was, en aangezien ik toch plan het blok uit elkaar te halen zal de riem er naderhand sowieso op moeten worden gezet. Dan dus beter gelijk een nieuwe.

8. Je auto is geen GTI, bij de ombouw van Edward naar G60 werd ook gezegd Golf met 117kW. Bij de jouwe zullen ze ook wel zeggen dat het Golf met 103kW word. Maar dat ligt net aan de persoon die de RDW keuring uitvoert wat ik zoal gemerkt heb. Hajee eens om hulp vragen!

Ok, dan ga ik eens bij de verzekering navragen wat dit voor mijn premie gaat doen. Voor GTI hebben ze in ieder geval overal vaste prijzen, maar een Function met 139pk zal ook voor hun even rekenen worden.

9. Huidige bak -> 2Y bak? Als je die erachter hebt zitten is het versterken van het diff. door bouten te monteren volgens mij het makkelijkste. Als je een ACD (GTI 8V) bak monteert heb je een langere 5e versnelling maar die bak past niet zomaar. Je vliegwiel, koppeling & drukgroep zullen dan ook vervangen moeten worden.

Ik zou zo niet weten wat er voor bak achter zit. Waar zou ik dit kunnen zien? Zit er ergens een nummer of code op de bak net als bij de motor? En waar moet ik dan zoeken? Op het moment kan ik nog helemaal niks van de bak aflezen omdat die bedenkt is in een flinke laag jakkes, prut en zooi.

10. Ja dat past, alleen je zit met de last afhankelijke remdrukverdeler. Die moet ook bevestigd worden.

Zijn daar bevestigingspunten voor? Want dat probleem had ik ook toen ik de 1.8i in de 1.6 zette. Er moest toen een of ander onderdeel voor de injectie (volgens mij) onder de auto worden gezet, en dit zat er bij de 1.6 niet. De bevestigingspunten zaten er in dat geval toen ook niet.

Verder, je hebt er toch ook het subframe bij gekocht?

Subframe heb ik wel. Daar ga ik binnenkort al eens mee aan de slag om het schoon te maken, te s churen en nieuw te spuiten. Zo gauw de financiƫn dit tenminste toelaten...

breadfan83
10-11-2007, 16:15
Nog even een vraagje erbij: waar kan ik het beste terecht voor een revisie van mijn blok? Ik heb tot nu toe alleen nog contact gehad met FCG. Van klantvriendelijkheid of zijn prijzen moet ie het niet hebben, maar hij is wel eerlijk en direct. Verder heb ik nog niks slechts over hem gehoord.

Maar omdat ik er niet direct haast bij heb, en student ben, kijk ik toch liever nog even rond voor ik beslis. Dus als iemand tips heeft over waar ik het beste heen kan gaan zie ik ze graag hier. :)

Chr-ome Weber
11-11-2007, 14:10
gewoon die hele computer sjit eraf gooien en webers erop :D :D

breadfan83
12-11-2007, 19:37
gewoon die hele computer sjit eraf gooien en webers erop :D :D

Voor de RDW wil ik hem zo snel en makkelijk mogelijkgekeurd hebben. Gewoon met zo veel mogelijk origineel dus.

Daarna gaat inderdaad de elektro zooi er uit. Hoe snel dit gebeurt bepaalt de portemonnee.

Er komen geen Wieberts in trouwens. :D

Edward
11-12-2007, 07:20
Alleen technische keuring volstaat niet: hij moet opnieuw gewogen worden voor wegenbelasting en houdt rekening met een geluidstest twv 350eu als je naar de RDW gaat. Ik zat binnen 40% vermogenstoename maar moest er wel aan geloven.

Pedaalemmer
11-12-2007, 08:59
dus al met al kom je uit op een ombouw met minimale kosten van 2000 euro.....en voor dat geld heb je een hele mooie orginele 16v gti ;).

martiepartie
11-12-2007, 09:02
waarschijnlijk wel.

Anders kom je ook in wegmisbruikers...:)

dutchblade
11-12-2007, 09:44
Alleen technische keuring volstaat niet: hij moet opnieuw gewogen worden voor wegenbelasting en houdt rekening met een geluidstest twv 350eu als je naar de RDW gaat. Ik zat binnen 40% vermogenstoename maar moest er wel aan geloven.

Maar er is toch een typegoedkeuring voor een golf 2 16v? dan moet de rest van de auto ( remmen ed.) daaran voldoen en dan ben je klaar...
Dat kan bij de lokale RDW voor 55 euro...

Maar ik denk dat bv Hajee daar het laatste woord ik kan geven...

Erik
11-12-2007, 09:56
Denk Edje ook wel, hij heeft deze weg ook al eens bewandeld. Heeft toch nog wat moeite en knaken gekost om de wagen omgekeurd te krijgen. ;)

dutchblade
11-12-2007, 10:14
oh, ik noemde hajee omdat ik van hem wist dat hij bij de RDW werkt...

Gijs
11-12-2007, 10:18
Chris, heb je een complete donor 16v gekocht of alleen de motor + wat losse onderdelen? Als je een goeie donor hebt kun je zo alles overzetten lijkt me :)

Erik
11-12-2007, 10:23
Alleen complete motor + subframe.
Is nog een pokke werk geweest om die op de plaats te krijgen.

Achteras is zowiezo nog vereist.

Arne
11-12-2007, 20:18
Pff, wat een werk ik zou dus echt wel gewoon een originele 16v kopen. Maar goed, je moet het zelf weten.

RubenD
11-12-2007, 20:58
De bakcode staat onderop de bak, zo dicht mogelijk bij het carter.

Menace
11-12-2007, 21:40
Zoals al meer gezegd, btje onbegonnen en onzinnig werk om te doen, koop dan gewoon een complete auto en zet deze te koop, scheelt echt n boel tijd geld en onnodige stress...

Allart-Ghetta
03-01-2008, 20:00
Altijd dat ge****, lijkt wel een RDW forum hier.
Ik heb binnenkort nog wel een goede ACD bak te koop.