PDA

View Full Version : Ervaringen free-air woofers ?


tiefflieger
06-11-2007, 11:43
Ik wil deze winter met de Jetta iets met de audio gaan doen.
Het baskistje met 1 x 12" woofer wat er nu in zit klinkt in een Golf best aardig maar in de Jetta niet dus....
Aangezien het ding ook al wel een aantal jaartjes oud is mag er wel iets anders komen.

Nu zat ik te denken, 2 x 12 " , 1 x 15 " in kist of mischien iets open-air.
Meestal heb ik MTX of Hifonics en daar wil ik het eigenlijk ook bij houden.
De verhalen die je over open-air hoort zijn alleen niet zo super, kan dit wel iets zijn of speelt een woofer gewoon het beste als er een kist omheen zit ?

Wat zijn jullie ervaringen ?

jettaracing
06-11-2007, 18:56
Ik zou zeker geen open air doen !
2 x 12 inch ,of 1 x 15 inch in een goede kist gaat het het best doen ,ik heb in beide auto's MTX zitten ,ben daar ook zeer tevreden over !.En het is best betaalbaar spul!

Spit m'n topic maar eens door

Arne
07-11-2007, 16:49
Open air is idd niks. In een auto met gesloten koffer kun je het beste gepoort spelen met een dikke 12" imo.

tiefflieger
07-11-2007, 19:09
OK geen open air dus....

Zat zelf ook al te denken aan MTX, en dan waarschijnlijk 1 x 15".
Zal dan ook een andere versterker nodig hebben want mijn huidige levert maar 100 watt.

Arne
25-11-2007, 12:22
Als toch alles nieuw moet, koop dan een dubbelspoels MTX sub. En een versterker die 2 ohm stabiel is uiteraard, mooi monoblockje oid.

mk2 stoo
25-11-2007, 13:28
Als toch alles nieuw moet, koop dan een dubbelspoels MTX sub. En een versterker die 2 ohm stabiel is uiteraard, mooi monoblockje oid.
Let goed op hoeveel ohm elke spoel is van je woofer en hoe je hem aansluit, als ie een dual 2ohm sub is en je sluit hem parallel aan heb je kans dat je je 2ohm stabiel versterker in elkaar smelt (dual 2ohm parallel=1ohm) :thumbup:
Als je een dual 2ohm sub in serie aansluit dan kom je uit op 4ohm.
Kijk ook uit dat je de sub genoeg vermogen geeft, als je een 500w rms sub hebt geef hem dan minimaal 500w rms. Ik zelf geef ze altijd meer, bijv. ik zou een 500w rms sub 600-650w rms. Dit omdat je sub klinkt veel strakker en je hebt minder kans dat je de boel opblaas. Als je een sub te weinig vermogen geeft dan moet je versterker veel harder werken, resultaat is dat de geluids signaal eerder vervormt (distortion) en dit creeert een dc current (sorry weet het woord niet in het nederlands) over je spoelen. Als je spoelen slecht in elkaar gezet zijn dan geeft je sub de pijp aan maarten (en kans dat je je versterker ook naar de kloten helpt)
Hope this helps :thumbup: :thumbup:

jettaracing
25-11-2007, 19:39
@mk2 stoo ,op zich klopt je verhaal helemaal hoor ;)
Ik zou dan voor een dubbelspoels gaan ,een 2x4 Ohm ,dan heb je parallel mooi 2 Ohm ,en kun je een versterker gebruiken die 2 Ohm stabiel is
(Let wel MTX woofers zijn iets minder dan 4 Ohm ,dus is je eind Ohm weestand dan ong 1,7 Ohm ,als je ze parallel aansluit )
Ik heb dus in beide auto's 2 woofers van 4 Ohm parallel aangesloten (zelfde idee als één dubbelspoels parallel )

Maar over het RMS vermogen ben ik het niet helemaal met je eens ,het is natuurlijk het mooiste als je de woofers het juiste vermogen geeft (liefst iets meer) ,maar het kan ook anders !
Ik heb zowel in de jetta ,als in de golf 2 woofers zitten (2 x 4 Ohm parralel)van MTX (oud en nieuw type)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding008.JPG

In de jetta draaien ze op 720 Watt RMS ,en zijn de woofers gezamelijk 450 Watt .
Maar in de golf zijn ze 500 Watt Rms ,en staat er maar 225 Watt Rms op!
Nu heb ik wel een ouder type Rockford versterker ,en die geven natuurlijk een goed stuk vermogen (hoe meer je er op gooit ,hoe meer ze geven ),maar het geluid in de golf is niks minder hard als in de jetta !

Maar dat hangt natuurlijk ook heel erg van je soort woofer af ! MTX is erg mooi om licht aan te sturen ,maar ze kunnen ook erg goed hoog vermogen hebben .
Als voorbeeld ,ik heb er een rockford woofer in gehad (4 Ohm ) ,en ook een PowerBass woofer (dubbelspoels ,2 x 4 Ohm ) en met beide setups werd de versterker niet eens lauw!
Nu met de biede Mtx'en word hij pas lekker warm ,en geeft de versterker zijn maximale vermogen :thumbup:
Kortom ,goede audio kan een eindeloos lang verhaal worden !
Zolang je basis maar wel goed is (bekabeling ,aansluitingen ,want daar worden de meeste fouten gemaakt!, evenals de zekering en doorvoerrubbers )
Maar het blijft een erg leuke ( en best wel dure :rolleyes: )hobby !

mk2 stoo
25-11-2007, 19:53
Daar ben ik met je mee eens, het ligt natuurlijk aan je woofer/versterker. Maar ik durf te wedden dat je oude rockford een hoop meer geeft als 225wrms :D
Ik heb het vaak genoeg gezien dat mensen een duur sub kopen en aankoppelen op een goedkopere versterker die niet genoeg vermogen levert en ze allebei naar de kloten helpen. En het klopt helemaal dat je bedrading/zekeringen en dat hele mik mak net zo belangrijk zijn.
Ook iets om in acht te nemen is dat de meeste fabrikanten de rms waarde van een versterker geven bij 14.4 volt, iets wat je met je auto accu nooit haalt behalve als je een power supply aansluit bijv. een helix xxl competition, wat trouwens ook super uitziet :D
http://www.audiotec-fischer.de/demo/images/produktbilder/m-XXL_Power_Station.jpg