PDA

View Full Version : Waar kan ik de Hall gever vinden in een G40?


manusg40
26-11-2007, 18:09
hoi

ik hoop dat jullie me kunnen helpen
heb namelijk me hele motor gereviseerd overal nieuwe pakkingen in
nieuwe riemen
nieuwe kleppen
alles schoongemaakt
maar nu zit ik met een probleem heb het motortje weer in elkaar gedraaid maar heb geen vonk (ja krijg een vonk als ik me sleutel op contact zet )
nu heb ik op dit forum rond gezocht en hoor ik bepaalde mensen spreken over de Hall gever.
Waar zit de Hall gever??

als iemand andere suggesties heeft waarom me polotje niet meer vonkt hoor ik het graag.

heb een polo "91 met een py g40 motor

groeten Arjan

G-eert-40
26-11-2007, 18:25
de hallgever zit bij je verdelerkap. ik had laatst ook geen vonk, toen was mijn bobine overleden. misschien ergens een kabelbreuk gekregen bij het uit en inbouwen van het blok?

manusg40
26-11-2007, 19:24
okay dank je
maar heb bij me verdelerkap alleen 2 stekkers er onder volgends mij voor de thermostaat en nog iets kan je de verdelerkap er ook verkeerd om opzetten ?
vind het vreemd dat me bougies gaan vonken als ik me sleutel op het contact zet

Sjon
26-11-2007, 20:14
.

Golf_1_gts
26-11-2007, 23:56
Controleer ook ff of je een vonk hebt op de kabel die tussen bobine en verdelerkap inzit...

manusg40
29-11-2007, 14:54
nou heb het allemaal nagekeken de stekker zit er op
heb geen vonk vanaf de bobine :S
kan het zijn dat de bobine gezekerd is ?
vind het vreemd dat ie rijdend uit elkaar is gehaald en nu opeens niet meer vonkt

patrick 86c
30-11-2007, 11:01
Denk dat je bobine het heeft begeven.

Dennis@polo86c.nl
30-11-2007, 14:58
Ja, en zo kun je nog wel even doorgaan met suggesties. ;)

Gewoon van begin tot eind het onstekingssysteem doorwerken, kom je vanzelf op de fout uit.
Een vraagbaak incl. elektrisch schema is daarbij erg handig.

manusg40
01-12-2007, 12:04
okay
ben nu bezig met schema's erbij om het op te zoeken
heb 12 volt op de bobine en meet ook 12 volt op de aansluiting van de bobine draad naar de verdelerkap
dit zou dan toch moeten goed moeten zijn?
als ik me contact omdraai gaat me brandstofpomp 1 tel draaien en slaat weer uit kan dit zijn dat het relais kapot is?
heb ook 1 bruin witte draad wat ik dacht dat een massakabel was maar als ik die los draai en meet staat er ongeveer 9 volt op
dit hoort niet volgends mij?

en me toerenteller doet ook niks heb op dit forum gelezen dat dan echt de hall gever kapot is maar hoe weet ik het zeker?
voor ik zo ding ga kopen

dank je

G-eert-40
11-12-2007, 18:59
inderdaad van voor naar achter werken. draai een bougie eruit en laat die contact maken op het blok, geen vonk dan verder zoeken. dan kun je kijken of je hall-gever stuk is. weet niet precies hoe je dat doet, keer gezien door een kabeltje van accu naar hall-gever aan te sluiten op het middelste pootje (correct me if i'm wrong), als de toeren teller uitslaat is de hall-gever denk ik niet stuk.

als je verder wel 12V op je bobine hebt en geen vonk en de toerenteller slaat wel uit op deze manier, verdenk ik toch je bobine. hierin zit een soort cascade-trap die een hoogspanning opwekt. die kan goed overleden zijn.

probeer anders ff eentje van de sloop, want die krengen zijn redelijk duur nieuw. kosten: 110 euro.

grtz.

manusg40
13-12-2007, 22:35
nou nou nou

ben der weer mooi druk mee geweest
nieuwe bobine erop nog steeds geen vonk en me teller slaat niet ui
weer naar de sloop een andere ontsteking gehaald
nog steeds niks
dan maar ff vragen bij de plaatselijke dealer
hele fijne kerel die me zegt dat ik waarschijnlijk de computer heb opgeblazen omdat er 1 massakabel niet 100% goed zat bij de eerste keer starten
nou okay dan maar op zoek naar een andere computer
ook weer gevonden er op gezet nog steeds geen vonk :( :mad: :screwy:
heel vreemd allemaal maar ja
1 deze dagen komt er een jongen met diagnose apparatuur langs die zou het me wel kunne zeggen dacht ie

word er een beetje gestoord van :confused:

heb de bougies er alle 4 uit en alle 4 ergens op het blok massa laten maken kan ik eventueel zien of er 1 vonkt

maar ja als iemand nog andere suggesties heeft hoor ik het graag
verder bedankt voor de info

groeten Arjan

EricPoloG40
13-12-2007, 23:11
Arno had er laast nog een liggen;)

Dennis@polo86c.nl
14-12-2007, 10:15
De benzinepompen hoor je wel even lopen wanneer je de auto op contact zet?
Zo ja, dan doet de computer in ieder geval "iets".

Controleer dan of je 12V hebt staan op de zwarte draad van de stekker die op de bobine zit. (op contact en tijdens starten)
Zo niet: zekering 10 controleren (en de verbinding daar naartoe), of een ander contactslot-schakelblokje proberen.
Dat laatste heb ik zelf al eens gehad: door een kapot schakelblokje stond er tijdens het starten soms geen spanning op de onsteking.

En of de bruine draad van de bobinestekker met de massa verbonden is.

Dennis@polo86c.nl
14-12-2007, 23:47
Trouwens niet toevallig deze 2 stekkers verwisseld?

http://www.volksforum.com/albums/files/1/3/5/g40bobinestekkers_original.jpg

Edit: plaatje is nu WEL zichtbaar ;)

sjampoo
15-12-2007, 09:35
Jammer Dennis: Foto is 'geup-t' in het admin deel van smf.. en dussuh: is ie alleen voor admin's zichtbaar :*

manusg40
22-12-2007, 15:59
weer bedankt voor jullie reactie
die stekker op de bobine is niet omgedraaid want als je dat doet maak je eigenlijk een lus met de draden
heb nu ook een nieuwe hall sensor erop gezet en nog steeds niksn
denk dat het aan me contact moet liggen maar wel vaag dat dat opeens kapot is maar ja
kijken wel verder

Fuzzy-G40
01-01-2008, 23:44
ik heb net je hele verhaal gelezen en nu valt me op dat je alles hebt geprobeerd. Behalve je klop-sensor uitwisselen. Is een zwarte ronde sensor met een dikke zwarte kabel eraan. Kan dit soort problemen veroorzaken, heb ik ook gehad bij me vorige auto(opel corsa 2.0). Heb ik me ook rot naar gezocht. :confused:

Is het proberen waard. Nieuwe sensor kost gloof k iets van 49euro.
Hoop dat je er wat aan hebt. :cool: