PDA

View Full Version : Stikstof in je banden? voor- en nadelen?


Vento Vice
29-11-2007, 13:28
Hallo Forumleden,

Ik wil graag jullie ervaringen weten, wat betreft stikstof in je banden.
Wat zijn bijv. in het algemeen de voordelen? (of nadelen...)

Bij de Fiat-dealer/ benzinepomp Faco 'om de hoek' kun je namelijk nog GRATIS (!, tegenwoordig komt dit niet vaak meer voor...) lucht in je banden stoppen, maar er staat ook nog eenzelfde apparaat naast, waar je voor één euro 5 minuten de tijd hebt om ze met STIKSTOF te vullen! Lijkt mij, niet zo duur, toch?!

Je ziet bij het vullen v/d banden met stikstof, dat er groene ventieldopjes worden gebruikt; is dit VERPLICHT?
(ik vind dat namelijk niet zo mooi... :( )

Ik hoor 't wel weer...

Pedaalemmer
29-11-2007, 14:00
Over stikstof word beweert:

- Banden die met stikstof zijn gevuld, blijven driemaal zo lang op spanning.
- De banden worden minder snel warm
- De banden slijten minder snel, omdat de spanning constant blijft
- De velg zal niet gaan roesten, omdat stikstof geen water bevat
- Bovendien is stikstof veiliger bij explosies en brand.

Kan een band die gevuld is met stikstof worden bijgepompt met gewone lucht?

Ja, dit is geen probleem. De verhouding stikstof ‑ gewone lucht (zuurstof) wordt hierdoor natuurlijk wel groter, waardoor het positieve effect van stikstofvulling in de band minder zal zijn. In principe is het beter en verstandig om, mocht dit nodig zijn, de band met stikstof bij te pompen. Het bijpompen van banden met stikstof is bij Profile Tyrecenter gratis voor personenwagens.

Waar wordt stikstof in banden nog meer toegepast?

Reeds vele jaren wordt er van stikstof in de vliegtuigindustrie en de Formule 1 gebruik gemaakt. Een belangrijke reden om voor de vliegtuigbanden en Formule 1 ‑banden stikstof te gebruiken is het feit dat stikstof de (prettige) eigenschap heeft om warmteontwikkeling tegen te gaan. Omdat stikstof in de band een homogeen mengsel is, is de uitzetting een stuk minder; met andere woorden: de temperatuur van gewone lucht (zuurstof) neemt sterk toe, vooral bij langdurig en zwaar gebruik. in de transportsector is langdurig en zwaar gebruik van banden eveneens van toepassing. Door gebruik van stikstof wordt warmteontwikkeling tegengegaan waardoor de lagere temperatuur zorgdraagt voor minder bandenmankementen, zoals loopvlakseparatie en lekke banden.
Hierdoor is er minder kans op oponthoud onderweg, wat kostenbesparend is.

Is stikstof gevaarlijk?

Neen, stikstof is absoluut niet gevaarlijk. Stikstof is kleurloos, reukloos, niet giftig en kan niet branden. Bij een klapband is er geen extra gevaar. Klapbanden komen op zich niet vaak voor, zeker niet wanneer de band is afgevuld met stikstof. Wanneer een band met stikstofvulling klapt, gebeurt er niets anders dan wanneer een band met gewone lucht (zuurstof) klapt. Voordeel van stikstof bij brandgevaar is er wel degelijk. Mocht bijvoorbeeld door een vastlopende rem brand ontstaan en de band klapt, dan zal de brand eerder doven dan aangewakkerd worden. Een brand heeft namelijk zuurstof nodig. Door de dosis stikstof in de band zal de brand doodslaan, dit in tegenstelling tot zuurstof wat een brand juist aanwakkert.

hightower
29-11-2007, 14:40
zo te lezen zitten er eigelijk meer voordelen aan dan nadelen. alleen jammer dat het bijna nergens 'verkrijgbaar' is. heb hier in de omgeving nog nooit een benzinepomp gezien die een stikstofpomp erbij heeft. maar zal in de toekomst vast nog wel komen.

laat je weten hoe het bevalt als je op stikstof gaat rijden?

Jetta MaNiA
29-11-2007, 17:58
zo te lezen zitten er eigelijk meer voordelen aan dan nadelen. alleen jammer dat het bijna nergens 'verkrijgbaar' is. heb hier in de omgeving nog nooit een benzinepomp gezien die een stikstofpomp erbij heeft. maar zal in de toekomst vast nog wel komen.

laat je weten hoe het bevalt als je op stikstof gaat rijden?

Iedere profile tyrecentre kan je eraan helpen. Circa 3,50 per band.

MartinGT
29-11-2007, 20:01
Ik werk bij een Ford dealer, en daar vullen we ook regelmatig bandjes met stikstof af. Dit word vooral gedaan bij oudere mensen die weinig kilometers rijden, en nooit de bandenspanning checken.

Groene dopjes zijn vooral om aan te geven dat er stikstof in de banden zit, zodat je bij het controleren van de banden spanning niet vergeet er weer stikstof bij te doen. Ik gebruik het zelf ook btw, bandjes blijven veel langer op spanning. :)

Dirtbag
03-12-2007, 14:00
Hoewel het allemaal voordelen zou moeten hebben om op stikstof te rijden, zou ik er geen cent voor over hebben.

zoals een ieder die wel eens een band heeft gemonteerd kan zien, je drukt de band erop, en dan zit er dus al lucht in!

Dat lucht is een mengsel van 78% stikstof en 21% zuurstof, de rest vergeten we even.

De druk in de band is op dat moment 1 bar absoluut.
Als ik van mijn eigen bandjes uitga, ik druk er 2,5 overdruk, dus 3,5 bar absoluut in.

Als ik dus zuiver stikstof erin doe dan komt er een mengsel van 93.7% stikstof en alsnog 6% zuurstof.

Zou ik mijn eigen compressor gebruiken, dan veranderd de verhouding natuurlijk niet.

het is waar dat een band waar meer stikstof inzit minder snel leegloopt, dit heeft ermee te maken dat stikstof moleculen groter zijn dan die van zuurstof. In theorie, zou dus het aandeel stikstof in de loop der jaren in een band toenemen, aangezien de stikstof niet wegloopt en de zuurstof wel.

Betreffende het verouderen van de band: het is waar dat de binnenkant van de band minder snel verouderd, door een lager aandeel zuurstof. dat zegt echter niet over de buitenkant. en al helemaal niets over het loopvlak, dat toch veel sneller zal slijten bij een fanatieke rijder :redface:

Kortom, als het gratis is, druk er dan maar stikstof in. Als ze er geld voor willen hebben, dan vindt ik al snel dat lucht gratis hoort te zijn :)

mvg

db

Erik
03-12-2007, 14:25
Jammer dat steeds meer tankstations geld vragen voor het bijvullen van lucht :screwy:

Pedaalemmer
03-12-2007, 14:51
Jammer dat steeds meer tankstations geld vragen voor het bijvullen van lucht :screwy:

Inderdaad, thuis een compressor is ook onmisbaar tegenwoordig :redface:

Vento Vice
03-12-2007, 18:11
Jammer dat steeds meer tankstations geld vragen voor het bijvullen van lucht :screwy:

Helemaal mee eens; dit hoort gewoon bij service!!!

Vento Vice
03-12-2007, 18:15
...
Dat lucht is een mengsel van 78% stikstof en 21% zuurstof, de rest vergeten we even...

...waar meer stikstof inzit minder snel leegloopt, dit heeft ermee te maken dat stikstof moleculen groter zijn dan die van zuurstof.
In theorie, zou dus het aandeel stikstof in de loop der jaren in een band toenemen, aangezien de stikstof niet wegloopt en de zuurstof wel....

mvg

db

Inderdaad; lucht is al zowat 100% stikstof!
(had het moeten weten van m'n natuurkundelessen ;) ...