PDA

View Full Version : 4 versnellingsbak vervangen voor 5 versnellingsbak???


T3 silversurfer
01-02-2008, 17:59
Hee halo daar allemaal ik heb een vraagje :D

Ik heb sinds vorige zomer een T3 1.6 TD uit 1989 op de kop getikt en nou heb ik wel wat probleempjes achter de rug afgelopen 2 maanden met mijn
T3 en was mijn bedoeling om hem volgend jaar geheel op te knappen, maar
kreeg afgelopen week van de garage te horen dat de motor toch wel op zijn end is :(

Maar nou kan ik een ruilmotor 1.6 TD van VEGE motoren bestellen nou wilde ik eigenlijk weten of er iemand ervaring mee heeft om mijn bestaande 4-bak te vervangen door een 5-versnellingsbak ????

Als mijn motor eruit is en alles loopt volgens planning gaat ik hem totaal roestvrij maken met een vriend van mij die er dan uiteraard voor betaling
hele nieuwe dorpels inlast en alles wat roestvrij is weer opvult of ook daar
ook weer nieuwe stukken voor inlast :screwy:

En daarna gaat die door naar de spuiter en wilt ik er zelf ook het één en ander op airbrushen voor die zijn blanke laklaag krijgt :eek:

al met al word het weer een nieuwstaat T3 waar ik nog zeker nog een jaar of 10 mee vooruit wil :D hij heeft geen camperkenteken maar als ik klaar ben met de buitenkant en het motorische gedeelte dan gaat ik hem van binnen weer verder leefbaar maken en natuurlijk slaapklaar voor mijn surftrips :thumbup:

Alvast bedankt voor de tips

Grtz Eddy

Ruud
01-02-2008, 18:02
Heeft niet veel zin ten opzichte van het toeren tal.
De 5 de versnelling van een 5 bak heeft de zelfde verhouding als de 4 bij een vier bak.

gr ruud

T3 silversurfer
01-02-2008, 19:04
Hoi Ruud,

dank je voor je snelle reactie, dus wat ik in mijn hoofd had qua zuiniger rijden met een 5 bak heeft niet veel zin, hmmmmmmm dan gaat ik toch op zoek naar een andere 4 bak want die van mij gooit hem uit zijn eerste versnelling en bij wat lagere toeren ook uit zijn derde.

Hahaah dan maar weer verder zoeken thanx

grtz Eddy

Ruud
01-02-2008, 20:02
PS

Er zijn trouwens wel lange en korte bakken, maar dan zou je eerst moeten kijken wat er bij jou onder zit.
als je die code hebt, kun je hem op ebay.de verglijken.
Daar worden ze vaak met complete verhoudings stappen aangeboden.

gr ruud

evilnyntje
01-02-2008, 20:05
Daarbij zijn de vijfbakken, als je ze al kunt vinden nog prijzig ook.

T3 silversurfer
01-02-2008, 20:42
Ok dat zijn goede tips dank julie voor de snelle reacties,

Ik zal eerst een goede planning maken, ook wanneer mijn maat tijd heeft om alles in één keer roestvrij en netjes te maken want dan zorg ik voor die tijd dat het motorische gedeelte eruit is en zal voordat ik ga demonteren die code van mijn bak nakijken en daarmee verder zoeken op ebay. Het liefst probeer ik alle te vervangen onderdelen zoveel mogelijk bij elkaar te sprokkelen zodat als ik eenmaal alles in elkaar kan sleutelen alles er al is :)

ik ga eerst inderdaad het rijtje af van betaalbaar niet betaalbaar en alles wat ik kan verbeteren aan mijn T3, want het ruilblok compleet ben ik rond de 2000 € kwijt en het spuitwerk kost ook een aardige duit. Maar dan heb je ook wat :)
Ik heb al verschillende revisiebedrijven gebeld over de prijs van een ruilblok en ik kwam bij Vegé motoren uit op het goedkoopst want daar krijg ik een compleet blok met brandstofpomp en verstuivers voor dat geld bij anderen kon ik alleen een onderblok greviseerd terugkrijgen en dan kies ik toch liever eieren voor mijn geld :)

Zelf hoop ik hem van de zomer alweer op de weg te hebben hahaha maar de praktijk leert dat mijn planningen niet altijd vlekkeloos verlopen :)

Ik zal zodra ik eraan ga beginnen een leuk verslagje maken met foto's het ken even duren maar het komt eraan. Nogmaals bedankt en ik zal vast op meer dingen stuiten hahaha dan komt ik het gewoon weer even vragen.

Grtz Eddy

evilnyntje
01-02-2008, 20:45
Nice, ben benieuwd naar je topic, t3 is leuk!