PDA

View Full Version : Probleem temperatuurlampje


Mr. Lee
11-02-2008, 19:05
Ik heb al eens eerder dit probleem gepost, maar het is nog niet opgelost helaas :eek:

In m'n MK1 GTI blijft op het dashboard het rode lampje van de temperatuurmeter knipperen; als ik een 20 minuten heb gereden gaat hij toch wel uit :confused:

Het volgende heb ik al bekeken:

-koelvloeistof zit er voldoende in
-sensor bovenin het koelvloeistofvaatje vervangen
-andere teller geprobeerd, dacht aan printfoliebreuk, maar helaas, net zo

Ik kom er even niet uit. Iemand die dit probleem herkend en/of me nog tips kan geven waar ik moet zoeken? Thanks :thumbup:

Mr. Lee
14-02-2008, 20:24
Niemand die een idee heeft :confused: ?

Kan het zijn dat het knipperende lampje meer functies heeft dan het koelvloeistofnivo alleen :screwy:

Wie komt met de oplossing; alvast bedankt :thumbup:

Jurgen Santana
14-02-2008, 20:27
Is gewoon een probleem van de oude VW instumentenpanelen.

Mr. Lee
14-02-2008, 20:34
Is gewoon een probleem van de oude VW instumentenpanelen.


Hmmm, heb nog twee andere tellers geprobeerd, maar ze doen het allemaal, zou toch teveel toeval zijn lijkt me.....

( Ben trouwens begonnen om "de plekjes" aan te pakken. Wielkastranden achter zitten nieuwe stukken in, en het paneel onder de achterbumper heb ik aan beide kanten ook nieuwe hoeken in. Nu nog even de deuk uit de rechterdeur en het rechter spatbord halen, naar de spuiterij en je ex-auto is weer TOP :thumbup: )

Jurgen Santana
14-02-2008, 21:48
Mischien dat het probleem in de temperatuurvoeler of koelvloeistofverklikker zit dan.

Bij mijn Santana heeft het probleem zich vanzelf opgelost.

Mr. Lee
14-02-2008, 22:30
Mischien dat het probleem in de temperatuurvoeler of koelvloeistofverklikker zit dan.

Bij mijn Santana heeft het probleem zich vanzelf opgelost.

Koelvloeistofverklikker zit bovenin het koelvloeistofvaatje gedraaid toch? Die heb ik vervangen voor een nieuwe.

Temperatuurvoeler is dacht ik alleen voor de witte wijzer toch? Iniedergeval heb ik de draad van de voeler gepakt en aan massa gelegd om te testen of de wijzer uit zou slaan; dat gebeurd dan i.d.d. ook maar het lampje blijft knipperen.... Of heb ik het zo niet goed getest en staat het lampje toch in verbinding met het uitslaan van de wijzer, ook als de motor koud is :confused:

FGizmoS
14-02-2008, 23:06
Heb je al eens gekeken naar de sensor in de radiator? Als ik deze eraf trek begint mijn lampje ook te knipperen.

FGizmoS
14-02-2008, 23:07
Heb je al eens gekeken naar de sensor in de radiator? Als ik deze eraf trek begint mijn lampje ook te knipperen.
Of ergens een vals contact in het stekkertje op je expansievat? Probeer die eens door te verbinden.

Mr. Lee
14-02-2008, 23:19
Heb je al eens gekeken naar de sensor in de radiator? Als ik deze eraf trek begint mijn lampje ook te knipperen.

Of ergens een vals contact in het stekkertje op je expansievat? Probeer die eens door te verbinden.


Thanks voor de tips; ga het dinsdag direct proberen :thumbup:

Jurgen Santana
15-02-2008, 09:57
Hmmm, heb nog twee andere tellers geprobeerd, maar ze doen het allemaal, zou toch teveel toeval zijn lijkt me.....

Dit heb ik gevonden over de oud model Passat/Santana tellers. Deze zijn nagenoeg gelijk aan de Golf/Jetta tellers.

'Die Kühlmittelkontrollampe verwirrt durch grundloses Blinken, der Schreck sitzt anfangs dennoch tief. Nebenbei bemerkt: Dies ist ein Passat-Leiden seit 1973 bis heute zum aktuellen Passat.'

(Bron: www.passat-kartei.de)

Die aktuellen Passat is vandaag de dag niet echt aktueel meer ;)

bolku
15-02-2008, 10:30
Bovenop de zekeringkast zit een los relais bijgeplaats...nr 43 uit m'n hoofd...vervang die maar eens.

Jurgen Santana
16-02-2008, 19:41
nog een knipperend lampje http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=39678

Mr. Lee
17-02-2008, 13:15
Bovenop de zekeringkast zit een los relais bijgeplaats...nr 43 uit m'n hoofd...vervang die maar eens.


Heb dit inderdaad ook al ergens gelezen; wat is de functie eigenlijk van dit relais Jeroen? Zal iniedergeval dit dinsdag ook even proberen :thumbup:

nog een knipperend lampje http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=39678


Dus het is volgens mij een vaker voorkomend probleem Jurgen, of niet? Weten ze bij julie op het werk toevallig niet de oorzaak?

Jurgen Santana
17-02-2008, 13:31
Dat van dat relais klinkt logisch, zou een Kühlmittelmangel relais zijn.

Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Hij bleef de eerste 10 minuten knipperen. De koelvloeistof is altijd op peil geweest en als ik de auto net heb gestart en de temperatuur meter geeft nog niks aan mag ik er wel vanuit gaan dat de motor niet te heet is;)

Ik zal eens vragen op het werk, alhoewel we nog maar weinig monteurs hebben die uit het Golf 1 tijdperk stammen.

Mr. Lee
17-02-2008, 19:35
Dat van dat relais klinkt logisch, zou een Kühlmittelmangel relais zijn.

Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Hij bleef de eerste 10 minuten knipperen. De koelvloeistof is altijd op peil geweest en als ik de auto net heb gestart en de temperatuur meter geeft nog niks aan mag ik er wel vanuit gaan dat de motor niet te heet is;)

Ik zal eens vragen op het werk, alhoewel we nog maar weinig monteurs hebben die uit het Golf 1 tijdperk stammen.


Ik heb toch een tijdje gereden zonder dat het lampje ooit is gaan knipperen :confused: Dat is iets van de laatste tijd, maar als hij het bij jou wel heeft gedaan hoe kan het dan weer dat hij in tussenliggende tijd niet knipperde :confused: Lijkt me dan ergens misschien een kabelbreuk :screwy:

bolku
17-02-2008, 21:23
Wat het relais exact doet heb ik eigenlijk nooit onderzocht, maar heb al vaak deze storingen verholpen door dit relais te vervangen....

Jurgen Santana
17-02-2008, 23:13
Een relais kan af en toe haperen. Dan blijft er een contact kleven of het is vuil of er zit een haarscheurtje in de printplaat etc etc.

peter88
18-02-2008, 05:31
had dit ook , relais vervangen ,en de sensor .

maar het kan ook in je dash in de printplaat . zitten geloof ik , en dan wordt het vervelender ?

furb
18-02-2008, 10:09
Ik had hetzelfde probleem. Het lichtje bleef knipperen en het koelwater werd op de meter in het dashboard niet warm, de kachel ook niet.

De oplossing was het vervangen van de thermostaat en direct nieuwe koelvloeistof. De thermostaat was kapot, bij bleef open staan.

Een nieuwe thermostaat kost iets van 25 euro en 5 liter koelvloeistof 12 euro ofzo. Als je zelf handig bent (of een bekende) is het met een uurtje opgelost.

Mijn auto doet het nu perfect, het is een Golf 1 1.5 automaat

Jurgen Santana
18-02-2008, 18:22
Ik had hetzelfde probleem. Het lichtje bleef knipperen en het koelwater werd op de meter in het dashboard niet warm, de kachel ook niet.

De oplossing was het vervangen van de thermostaat en direct nieuwe koelvloeistof. De thermostaat was kapot, bij bleef open staan.

Een nieuwe thermostaat kost iets van 25 euro en 5 liter koelvloeistof 12 euro ofzo. Als je zelf handig bent (of een bekende) is het met een uurtje opgelost.

Mijn auto doet het nu perfect, het is een Golf 1 1.5 automaat

Bij koude motor en voldoende koelvloeistof hoort het lampje niet te knipperen. Ook al is de thermostaat stuk.

De thermostaat en koelvloeistof van die Golf zijn ook al eens vervangen, niet vanwege het lampje maar vanwege het niet op temperatuur komen.

G-eert-40
18-02-2008, 18:47
ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar bij mijn polo ging mijn temperatuur lampje van de 1 op de andere dag knipperen. toen bleek mijn waterpomp stuk te zijn.

terwijl er genoeg KVS in zat en de motor koud was.

Mr. Lee
19-02-2008, 19:12
Bovenop de zekeringkast zit een los relais bijgeplaats...nr 43 uit m'n hoofd...vervang die maar eens.

Vandaag naar de dealer geweest voor een relais; niet op voorraad :eek:

Ik weet nu nog niet of dat het is, maar als ik het oude relais verwijder knipperd het lampje ook niet meer :rolleyes:

Ik heb dus goede hoop dat het met het relais te maken heeft; zal zaterdag weer eens verder kijken :)

H dejong
05-03-2008, 12:20
@Mr.Lee:

Nog een update of nog niet opgelost?

Gr

Hans

Mr. Lee
05-03-2008, 12:25
Ben nog niet meer met de GTI bezig geweest; kreeg als zo velen vorig weekend de buikgriep kado........... :eek:

Misschien volgende week weer ff verder als ik een vrije dag kan opnemen ;)

Mr. Lee
12-03-2008, 19:56
Heb inmiddels een nieuw relais gemonteerd, maar dit lost het probleem helaas niet op. Als ik het relais heb verwijderd knipperde het lampje niet :confused:
Wat is de functie nu eigenlijk van dit relais?

Verder heb ik toch even gekeken naar de waterpomp, en daar hangt af en toe een drupje kvs onder; dus is ie aan het lekken. Waterpomp zal ik t.z.t. na het spuiten gaan vervangen maar kan een licht lekkende waterpomp echt het probleem zijn :confused:

Hoor graag weer wat julie ervan vinden :thumbup:

servowire
12-03-2008, 21:02
Dat lampje kan bij koude motor alleen gaan knipperen als die 2 pootjes niet meer in het water komen,

Of er is een defect in de electronica. Maar meer dan een vloeistofniveauverklikker is hetniet. Golf 1 is geen Golf 5 met 100'en sensoren. Kapotte waterpomp kan hij niet meten. Of die pomp moet lekken zodat je te weinig vloeistof hebt.

Stekkertje kortsluiten. Gaat hij uit? Blijft hij uit? Dan sensor stuk.

BLijft hij knipperen, dan relais vervangen. Daarna checken of metertje goeie massa heeft.

Alle3 mijn Vw's hebben dit gehad, echt een kwaaltje

Gr,
Jeroen

H dejong
12-03-2008, 21:18
BLijft hij knipperen, dan relais vervangen. Daarna checken of metertje goeie massa heeft.


Jeroen,

Waar dient haalt de meter z'n massa vandaan?
Is dit bij het massapunt boven de zekeringbak?

gr

Hans

Mr. Lee
13-03-2008, 14:30
Dat lampje kan bij koude motor alleen gaan knipperen als die 2 pootjes niet meer in het water komen,

Of er is een defect in de electronica. Maar meer dan een vloeistofniveauverklikker is hetniet. Golf 1 is geen Golf 5 met 100'en sensoren. Kapotte waterpomp kan hij niet meten. Of die pomp moet lekken zodat je te weinig vloeistof hebt.

Stekkertje kortsluiten. Gaat hij uit? Blijft hij uit? Dan sensor stuk.

BLijft hij knipperen, dan relais vervangen. Daarna checken of metertje goeie massa heeft.

Alle3 mijn Vw's hebben dit gehad, echt een kwaaltje

Gr,
Jeroen


Jeroen,

-Heb koelwater genoeg, en de sensor is vervangen voor een nieuwe; lampje knipperd nog steeds.

-Relais heb ik vervangen voor een nieuwe; lampje knippert nog steeds. Heb nog even geprobeerd zonder relais maar dan knipperd hij ook gewoon.

-Massa haalt de tellerunit gewoon via de kabelboom neem ik aan die achter van de zakeringskast komt neem ik aan; welke draad is dan de massa die ik moet checken?



Alvast bedankt :thumbup:

Hight
21-08-2008, 16:23
om even ouwe koeien uit de sloot te halen; De PiGo heeft er weer last van...?

iemand een concrete tip wat ik er nu mee aan moet...?

ook gaat t tempratuurmetertje nu alle kanten op, dan weer heet dan weer normale temp. soms lampje uit dan weer aan. rara politie pet.

klv zit er genoeg in, verder lekt ie nergens. :screwy:

mvg Mike

NoBody
06-11-2008, 02:15
om even ouwe koeien uit de sloot te halen; De PiGo heeft er weer last van...?

iemand een concrete tip wat ik er nu mee aan moet...?

ook gaat t tempratuurmetertje nu alle kanten op, dan weer heet dan weer normale temp. soms lampje uit dan weer aan. rara politie pet.

klv zit er genoeg in, verder lekt ie nergens. :screwy:

mvg Mike
Bovenstaande post heeft mijn interesse gewekt, aangezien mijn Golf MK1 cabrio al een poos met hetzelfde probleem kampt :P

Heb je het al opgelost Hight?

golf mkII 16v
08-11-2008, 07:53
Spanningsstabilisator achter op de tellerbak?

Arne
16-03-2009, 12:19
Even deze omhoog...

Ik heb exact hetzelfde probleem met de Passat. Temperatuurmeter danst van boven naar beneden, kvs niveau verklikker gaat ook aan en uit. Is zomaar ineens gekomen. Ook zie ik af en toe het grootlicht lampje lichtjes opflikkeren.....

Kvs niveau is gewoon in orde, ook kan ik dmv mn olietemperatuurmeter de motor in de gaten houden en er is niets mee aan de hand.

Zou dit ook de spanningsstabilisator zijn? Lijkt me wel heel sterk namelijk dat de niveauzender en de temperatuurzender alle twee stuk zijn.

Arne
18-03-2009, 12:08
Dat was een makkelijke, geel/rode draad van de temperatuurzender af :D