PDA

View Full Version : Hoog stationair


alain
27-02-2008, 17:10
Mijn Golf III met 1800 ABS motor draait meestal zo rond de 1300-1400 toeren stationair. Dit vindt ik erg veel. Soms (zoals vanmiddag) schiet hij door tot zo'n 2000 toeren. Na afgekoeld te zijn draait hij weer "normaal" 1300 toeren.

Hij doet dit op zowel benzine als LPG. Ik las in een andere post over een Lambda sensor die kapot was. Zou kunnen, maar dat zou betekenen dat een Golf op LPG nooit goed zou draaien, aangezien LPG een andere Lambda waarde geeft dan benzine.

Misschien ter info, op benzine is het lastig om 50km/h te rijden, want het gaspedaal werkt dan als een aan/uit schakelaar. Heel irritant eigenlijk.

Is er een manier om het stationair toerental te verstellen, daar hij altijd al standaard (warm of koud) 1300-1400 toeren draait?

Is dit een monotronic probleem? Mijn Golf II (met RP motor) draait (zoals de Golf in de andere post) vaak rond de 200rpm en slaat regelmatig af.

alain
01-04-2008, 19:58
Niemand?

hightower
02-04-2008, 11:10
volgens mij hoort het stationair toerental van een golf 3 standaard rond de 1000 toeren te liggen, wordt electronisch geregeld en is niet af te stellen.

je zou kunnen kijken of er een luchtlekkage in het inlaatsysteem zit en anders is waarschijnlijk je de computer die het regelt aan het eind van zijn leven. vooral van je golf 2 die regelmatig uitvalt

alain
03-04-2008, 13:52
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of er een luchtlekkage is. De complete Golf II is inmiddels aan heteinde van z'n leven gekomen. Ik ben hem momenteel aan het slopen.

martiepartie
03-04-2008, 14:16
mijn golf (1.8 ADZ) draait 900tpm stationair. Het gas werkt soms ook als een aan/uit schakelaar, bij bijv. 80 in zijn 5.
Is volgens mij een kwaaltje van de monopoint injectie.

alain
03-04-2008, 14:28
Ik ben nietb de enige zie ik al :-))

alain
23-01-2009, 22:47
Mijn Golf III met 1800 ABS motor draait meestal zo rond de 1300-1400 toeren stationair. Dit vindt ik erg veel. Soms (zoals vanmiddag) schiet hij door tot zo'n 2000 toeren. Na afgekoeld te zijn draait hij weer "normaal" 1300 toeren.

Hij doet dit op zowel benzine als LPG. Ik las in een andere post over een Lambda sensor die kapot was. Zou kunnen, maar dat zou betekenen dat een Golf op LPG nooit goed zou draaien, aangezien LPG een andere Lambda waarde geeft dan benzine.

Misschien ter info, op benzine is het lastig om 50km/h te rijden, want het gaspedaal werkt dan als een aan/uit schakelaar. Heel irritant eigenlijk.

Is er een manier om het stationair toerental te verstellen, daar hij altijd al standaard (warm of koud) 1300-1400 toeren draait?

Is dit een monotronic probleem? Mijn Golf II (met RP motor) draait (zoals de Golf in de andere post) vaak rond de 200rpm en slaat regelmatig af.

Nou........de post hierboven is inmiddels niet meer actueel, want de '93er met 1800 ABS motor wilt tegenwoordig niet meer stationair draaien. Draait soms maar 200 rpm en slaat kort erna af, zowel op benzine als op gas. Het kan dus niet aan het injectiesysteem liggen omdat dit gescheiden is van elkaar. Gewoon rijden gaat goed. Zou de stationair servo kapot kunnen zijn? Wat zijn de signaalwaarden die ik moet kunnen meten om te controleren of het signaal van de ECU uberhaupt wel goed is?

Ik had altijd een lekker gevoel bij Bosch, maar sinds ik Golf rijd is dat ver weg gezakt. Geef mij maar een carburateur en een punten ontsteking of in iedergeval een injectiesysteem zoals het aftermarket spul waar je met je laptop kunt zien wat er gaande is.

martiepartie
23-01-2009, 23:13
Mijn ABS 1800 heeft na een koprevisie heel slecht gelopen, vooral stationair en bij koude motor. Schokken bij aanraken gaspedaal en heel hoog stationair draaien.

Na wat zoekwerk bleek dat de ontsteking verkeerd stond (halve slag gedraaid tov normaal). De computer is dan helemaal van slag, maar probeert dat bij te stellen. Het gevolg hiervan is een hoog stationair toerental, en een happende motor:)

Na het monteren van de ontsteking op de juiste positie loopt het blokje weer als een zonnetje.

alain
23-01-2009, 23:16
Dat is een antwoord die ik nog nergens gelezen heb en ook niet heb gecontroleerd bij mij. In het weekend maar eens kijken.

Dino_G
18-01-2010, 11:56
Dat is een antwoord die ik nog nergens gelezen heb en ook niet heb gecontroleerd bij mij. In het weekend maar eens kijken.

Hoi Alain!

Ik vroeg me af of de problemen zijn gefixed en of je auto het inmiddels al goed doet.

Ik kamp namelijk met een soortgelijke probleem. Bij mij draait mn motor op t ene moment goed en op t andere moment gaat ie haperen en schokken en valt ie soms helemaal uit.

Ik ben al en paar keer naar verschillende garages gegaan en heb het pech dat eenmaal daaraan gekomen mn auto normaal draait en de monteurs niks kunnen vinden daardoor.

Hij is ook al uitgelezen. Toen bleek de temperatuur sensor defect te zijn. Die is toen vervangen en heel eve leek mn auto daarna weer de oude te zijn. Maar helaas was dat niet het geval!

Ik hoop snel een reactie van jou (of iemand anders) te krijgen. Want ik wordt helemaal gek ervan!:) Alvast bedankt!

gr,

Dino

alain
19-01-2010, 20:19
Ik heb het probleem nooit kunnen vinden bij mij. Ik heb de auto afgelopen juni verkocht en toen deed hij dat steeds. Rijdt de jouwe op LPG of gewoon op benzine? Raar dat niemand hier op het forum er iets over kan zeggen. Ik heb nooit echt een oplossing via dit forum kunnen krijgen en ik denk toch dat het een inherent probleem van de Golf is. Ik heb namelijk eerst een Golf II uit '89 gehad (ook op LPG) met ditzelfde probleem. Mijn vader had exact dezelfde Golf III GT uit '93 ook met een 1800 motor op LPG en had precies hetzelfde probleem. Die van hem deed het al wat beter toen we een keer een andere lambda sensor erin hadden gezet, maar die kwam oorspronkelijk uit m'n Golf II die hetzelfde euvel had, dus ja....ik denk dat het meer met toeval te maken had.

Ik heb tevergeefs gezocht naar een programma om m'n laptop op de ECU aan te kunnen sluiten. Ik heb nl wel enige kennis van injectiesystemen, daar ik een aftermarketsysteem op een oldtimer van mij heb zitten die vrij te programmeren is. Er is op het internet eenmaal weinig informatie beschikbaar over de OEM Bosch systemen. Ik heb uiteindelijk de Golf verkocht, maar zat nog even met het idee te spelen om er een complete aftermarketsysteem (van b.v. Megasquirt) op te zetten.

Ik kan je helaas niet verder helpen op dit moment. Succes.

golf mkII 16v
19-01-2010, 22:23
Hoi Alain!

Ik vroeg me af of de problemen zijn gefixed en of je auto het inmiddels al goed doet.

Ik kamp namelijk met een soortgelijke probleem. Bij mij draait mn motor op t ene moment goed en op t andere moment gaat ie haperen en schokken en valt ie soms helemaal uit.

Ik ben al en paar keer naar verschillende garages gegaan en heb het pech dat eenmaal daaraan gekomen mn auto normaal draait en de monteurs niks kunnen vinden daardoor.

Hij is ook al uitgelezen. Toen bleek de temperatuur sensor defect te zijn. Die is toen vervangen en heel eve leek mn auto daarna weer de oude te zijn. Maar helaas was dat niet het geval!

Ik hoop snel een reactie van jou (of iemand anders) te krijgen. Want ik wordt helemaal gek ervan!:) Alvast bedankt!

gr,

Dino
Heb je de rubber pakking tussen de carburateur en spruitstuk al gecontroleerd
Heb hier ook een 1.8 staan die onder het rijden uitviel [1 tel] en dan weer verder ging
Wilde thuis naar het luchtfilter kijken en had toen heel de carburateur los liggen

Dino_G
21-01-2010, 17:28
@alain:

Mijn auto rijdt op benzine. Jaa ik heb ook t vermoeden dat het een golf kwaal is. Begin er wel moedeloos van te worden. Er moet toch wel een oplossing voor zijn?

Reed jou golf constant schokkerig en haperend? Of was het net als bij mij dat ie een paar dagen normaal rijdt en dan weer een aantal dagen haperend waarbij die dan ook uitvalt?

@ golf mkII 16v

ehmm de carburateur heb ik gecontroleerd. Die zat nog gewoon goed vast.

Het vreemde is dat ik afgelope 2 dagen zonder problemen in de binnestad heb gereden. Maar heb wel t gevoel dat ie weer elk moment raar kan gaan doen.

steven16v
21-01-2010, 18:26
Ik heb het ook gehad. Golf 3 GT 1.8 ABS benzine.

Wat je kunt controleren is:

Pakking tussen de injectie en inlaatspruitstuk. Die willen nog wel eens scheuren waardoor valse lucht aangezogen wordt

Alle vacuum slangen

temperatuursensor

computer

ontsteking die niet goed staat

Bij mij was het uiteindelijk een draadbreuk op 1 van de sensoren die op de injectie zitten. Kabel weer gesoldeerd en het was over.

Dino_G
27-01-2010, 15:50
Beste Mensen,

Mijn probleem is godzijdank verholpen. Mijn monteur had al in t begin het gevoel dat mijn mono point injectie het niet meer goed deed. Hij heeft deze uiteindelijk dan toch vervangen en ik rijd al 3 dagen zonder problemen.

Bedankt voor de tips en reacties!