PDA

View Full Version : How to, Bumpers zwart maken !


jettaracing
28-02-2008, 22:51
Speciaal op veler verzoek ,dit topic over het weer herstellen van zwarte bumpers ,en het zwart houden ervan !

Na een groot aantal Pb's te hebben beantwoord leek het mij een goed idee om hier eens een topic aan te wijden :thumbup:

Ik heb in de jaren dat ik VW rijd mij regelmatig gestoord aan de zeer vaal wordende bumpers ,en dit was één van de redenen om bij mijn witte jetta alles in de autokleur te gaan spuiten !



Nu is dat ook een erg arbeidsintensief karwei ,want dan moet je er eerst alle 'ribbels' uit schuren ,wat al een uitdaging op zich is .
Dan alles goed gronden ,spuitplamuur(filler) erover ,weer schuren ,en dan lakken .Maar dan heb je ook wat !

Ik heb veel dingen geprobeerd zoals siliconenspray ,lijnolie,motorolie ,ja zelfs alle bumperlakken ,om bumpers zwart te houden ,maar niks bleef mooi op de lange termijn!


Maar voor diegegen die een goede oplossing willen ,en graag blijvend zwarte bumpers willen is de oplossing erg simpel.

Nu blijf in dit topic allen bij het echte "zwart" maken ,maar er zijn dus ook Lichtere tinten mogelijk (zoals antraciet ,donkergrijs)
Ik zelf maak ze altijd echt zwart ,ook omdat dat vaak veel mooier afsteekt bij een kleur van de auto ,en dit makkelijker te onderhouden is.

Punt 1 ,

Als een bumper of wielkuiplijst is beschadigd is dit ook wel op te lossen .
Je kunt zelfs zover gaan om een deel te gaan kunstoflassen ,en zelfs dit is weer onzichtbaar te maken .

Je begint altijd eerst met goed ontvetten van de kunstof !
Dit is heel erg belangrijk !!!!!
Wees er zeker van dat er geen oude lakresten opzitten ,zoals bumperblack ,ed

Dit wil het best met thinner ,en een stukje schotch-brite (een soort schuursponsachtig schuurmiddel ,verkrijgbaar bij elke gamma /karwei)

,goed laten uitdampen ,en dan is het deel klaar voor verdere bewerking .

Wees er zeker van dat een deel goed past ,vooral bij wielranden .
Je kunt ze voor montage goed passend krijgen ,bijv dmv warm föhnen .

Punt 2 ,

Eventuele beschadigingen kunnen worden uitgeschuurd ,en licht worden opgevuld met plamuur (gebruik normale (auto) polyester plamuur )
Dit wel even voorgronden met plastic primer
Plasticprimer is te verkrijgen in een spuitbus ,en is een kleurloze lak
Er hoeft ook maar een flinterdun laagje op ,want het is puur voor de hechting ,laat dit 10 min uitdampen !

Punt 3 ,

De ribbels kun je er weer in krijgen ,door er van een afstand ,zeer licht over te nevelen met steenslagbeschermer .
Ook zijn hier wel speciale spuitbussen voor te krijgen (innotec, structure coat) ,maar overspuitbare steenslagbeschermer werkt erg goed .
Let er wel op dat je er maar een zeer dun nevelaagje op zet ,en dit steeds droogföhnt .

Dit kun je doen todat de structuur nagenoeg overeenkomt met de originele structuur ,maar zet er geen te dikke laag op !!!

Punt 4,

Dan komt het áflakken !
Dit doe ik altijd met zijdeglans zwart ,uit een spuitbus .
Onbeschadigde bumpers bewerkt ik gewoon voor ,dmv ontvetten met thinner ,en licht opschuren met scotch-brite,en daarna weer ontvetten .

Dan een dun laagje plasticprimer opbrengen ,10 laten uitdampen .
En dan beginnen met de zijdeglans(rally)zwart!.
Dit moet in nevelende laagjes worden opgebracht ,dus zeker niet proberen te baggeren ,maar van een afstand 30-40 cm licht overnevelen .

Op deze manier krijg je een erg mooie egale matzwarte laag ,die door de goede voorbewerking goed bijft zitten !
Bij gebruik van matzwart word de kleur iets 'grijzer".

Stap 5,

Onderhoud ,
Eigenlijk is er dan geen onderhoud meer aan !
Ik zelf spuit er in de winter wel eens een dun laagje tyre-shine op ,vanwege eventuele zoutvlekken ,en zomers voor de muggen ,want die laten zich dan weer makkelijker verwijderen .
Maar de kleur blijft mooi egaal zwart !

Verder was ik mijn auto's één keer per week ,en het zwarte doe ik dan niks aan .
Je kunt dan zelfs met Meguiars autopoets de zwarte delen meepoetsen !

Hier nog even een paar foto's van de resultaten !


http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding098.JPG


http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding032.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Picture219.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Picture075.JPG

Van al deze auto's zijn de bumpers en wiellijsten opnieuw zwart gespoten !

Ik moet er wel bij vermelden dat het hier vaak ging om erg vaal geworden delen !
Als je een zeer nette bumperset hebt ,die nog de originele grijs/zwarte kleur heeft kun je beter een onderhoudsmiddel gebruiken !

Maar bij de meer vervaalde set's is dit de beste oplossing! :thumbup:

Lexo
29-02-2008, 08:40
Erg netjes! Wat bij mijn 205 toendertijd ook erg goed werkte was schoenpoets! Helemaal handig als je kennissen bij defensie hebt, die kunnen aan stapels van die potjes zwarte schoenpoets komen. Maar ook schoenpoets moet je om de zoveel maanden bijhouden..

Ze netjes zwart spuiten staat erg mooi!

VWJYI
22-04-2008, 23:09
Ik gebruik zelf een verfföhn. Hiermee de plastic verwarmen en natuurlijk niet te dichtbij. Als je de plastic even verwarmd komt zo de zwarte kleur weer terug. Het duurt alleen even om alle delen rondom te doen maar dan heb je wel wat.

jettaracing
23-04-2008, 09:29
Dat werkt inderdaad wel goed ,alleen met de bumpers met chroom ,en/of rode bies moet je er erg goed op passen dat die niet te warm worden dan !
Met dikke bumpers werkt het inderdaad wel goed .

knarfmk1
23-04-2008, 11:36
Kijk dat is een mooi duidelijke uitleg!

en hoeven wij niet meer te expirimenteren met spullen maar gewoon deze aanpak gebruiken. super!

Richard
23-04-2008, 12:05
sticky van gemaakt

RubenD
15-09-2008, 21:51
Ik heb ook zo mijn complete lijstenset, inclusief achterklep spoiler en dus de beide bumpers gespoten. Is echt perfect!

Ik heb er wel foto's van, zal ik nog eens posten.

Erik
16-09-2008, 08:12
Erg goede thread! :thumbup:

Krijg je door veelvuldig wassen/aanwezig zijn van zand niet krasjes in de lak? Maw. hoe gevoelig is de lak die je aanbrengt?

MrMiljon
18-09-2008, 14:26
Ga ik ook zeker doen met mijn bumpers en steenslagkappen op de type1. Ziet er mooi egaal zijdeglans zwart uit.

VwPolo89
18-09-2008, 15:50
heb mijn bumpers ook gedaan volgens deze methode, op sommige plaatsen wel een glanzende stukje van een beetje teveel spuiten maar vind ik niet zo erg, het resultaat is veel beter dan het was en daarvoor gaan we natuurlijk altijd


bedankt voor de informatie!!

LuNaTiK
18-09-2008, 17:27
Ik heb dit een jaar of 2 geleden ook gedaan en het resultaat is echt verbluffend. En als je het goed voorbewerkt blijft het heel lang mooi.

marijnslot
08-11-2008, 20:37
Sorry voor de vast voordehandliggende vraag, maar: ik neem aan dat dit proces alleen werkt als de bumpers van de wagen afgehaald worden, toch?

Ik heb namelijk van die wielkastskirts en vroeg me af of deze dan lastig te (de)monteren zijn?

jettaracing
09-11-2008, 21:31
Je kunt ze natuurlijk ook afplakken op de auto ,dan is de verdere werkwijze hetzelfde

volksfahrer
03-04-2009, 21:54
supertip!

De Pul
04-04-2009, 07:22
Ik gebruik zelf een verfföhn. Hiermee de plastic verwarmen en natuurlijk niet te dichtbij. Als je de plastic even verwarmd komt zo de zwarte kleur weer terug. Het duurt alleen even om alle delen rondom te doen maar dan heb je wel wat.
ik gebruik altijd de gasbrander,zelfde idee als de fohn alleen kun je het wat beter onder controle houden(omdat het langzamer gaat)
mijn jetta ook eeens met zo'n verffohn gedaan toen had ik er allemaal ronde vlekken in....

OldSkool-II
04-04-2009, 10:20
Toevallig afgelopen week m'n achterbumper gedaan, werkt super.
Ik heb alleen MoTip matzwart gebruikt...

ries
09-04-2009, 08:46
ik gebruik altijd de gasbrander,zelfde idee als de fohn alleen kun je het wat beter onder controle houden(omdat het langzamer gaat)
mijn jetta ook eeens met zo'n verffohn gedaan toen had ik er allemaal ronde vlekken in....


Werkt dat met de fohn ook als er al allerlei spul op de bumper is gesmeerd in de loop der jaren of moet je hem eerst helemaal ontvetten?
Heb nog een oude bumper liggen om even mee te experimenteren dus wil binnenkort even een poging gaan wagen.

jettaracing
09-04-2009, 20:53
Werkt dat met de fohn ook als er al allerlei spul op de bumper is gesmeerd in de loop der jaren of moet je hem eerst helemaal ontvetten?
Heb nog een oude bumper liggen om even mee te experimenteren dus wil binnenkort even een poging gaan wagen.


De bumper moet helemaal ontdaan zijn van alle eventuele siliconen of andere poetsmiddelen ,dus goed ontvetten en laten uitdampen ,dan eens een poging wagen met de fohn .

ErikvanBilsen
19-04-2009, 18:06
Moet je alle ribbels wegschuren voor je ze gaat spuiten of hoeft dit niet?

Want wil van de week mijn bumpers zwart gaan maken.

Arne
19-04-2009, 18:16
Nee dat moet je juist niet doen. Gewoon deze how to volgen en het komt goed :)

ErikvanBilsen
19-04-2009, 18:18
Danke

ja er stond net boven punt 1 zoiets

Joy_Goessens
23-02-2010, 16:47
Mooi gedaan, k had mn 205 GTI er mee gedaan. K had alleen Bumperspray gebruikt maar dat komt op hetzelfde neer.

RichardMK2
11-04-2010, 19:54
Hoe zit dit eigenlijks met smalle bumpers voor MK2 met rode rand?
Moet ik de rand afplakken of iets dergelijks?

En hoe kan ik die rand ook weer mooi krijgen dan?
Zelfde wijze als de bumper alleen dan met rode kleur en bumper afplakken of kan het rode randje weer netjes opgepoetst worden?

jettaracing
11-04-2010, 20:08
Ik heb hetzelfde toen ook gedaan met mijn GTD met bumpers met rode bies .
Ik heb toen de rode rand afgeplakt met tape , en toen de bumpers gespoten .
Daarna heb ik de rode bies gepoetst met meguiars , die kleurde toen behoorlijk bij .

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding017_150133.JPG

RichardMK2
11-04-2010, 20:12
Okay dus die rode rand kan gewoon opgepoetst worden.
Goed dat ik het weet.

Ik heb trouwens een achterbumper met trekhaak, hoe kan ik het beste de trekhaak eraf krijge? Gewoon bouten los draaien of door slijpe?

Tjaap
11-04-2010, 20:38
ligt aan de trekhaak.. sommigen zitten met bouten en sommigen gelast.

KJ-Golf
22-05-2010, 12:59
Moet het speciaal met het agressieve Thinner ontvet worden, of kan het ook met andere ontvettingsmiddelen? Ik heb hier thuis wel iets staan dat "AS Kunstof-reiniger (speciaal voor reiniging van kunstofoppervlakken)" heet en heb ook al een "Plastic Primer" en "Mat Zwart" (semi gloss black) lak van Motip liggen.

Ook heb ik nog een Dasty ontvetter liggen (http://www.ncc.nl/tipvdmaand/ontvetter/dasty320.jpg).

Is dit voldoende om aan de slag te kunnen met mijn bumpers en lijstenset of moet ik echt thinner hebben?

jettaracing
22-05-2010, 17:13
Met Kunstof reiniger werkt het ook wel , zolang het maar wel op ontvetter of thinner basis is ,ivm het goed verkrijgen van een schoon hechtbaar oppervlak .
Dan zorgt de plastic primer wel voor de hechting .
Het gaat er om dat de kunstof goed vrij is van alle vettigheid en siliconen .

KJ-Golf
22-05-2010, 17:32
Oké, ik snap het. Thnx! Mijn bumpers en lijsten waren best vettig nog van bumper-clean producten. Zo vettig dat een stukje tape er al niet aan wilde plakken. :tongue:

Ben bezig geweest met ontvetten en heb een gedeelte al gespoten. Achterbumper, deurlijsten en dorpellijsten zijn al gespoten. Morgen ga ik de voorbumper en de spatbordverbreders doen.

Ik heb zelf voor mat zwart gekozen op aanraden van de verkoper in de winkel, toen hij hoorde dat het voor bumpers bedoeld was. Het wordt heel mooi zo vind ik. :cool:

JeeWee
31-05-2010, 22:17
ik heb het laatst ook gedaan, maar dan met gewoon mat zwart... klote wat een werk, had ik maar zijdemat gedaan!

The_Maxx
07-04-2011, 21:43
Schup!

Ik ga binnenkort aan de zwarte bumpers (heb nu meegespoten bumpers) en wil deze graag zwart houden. Nu ben ik er al achter gekomen als je de bumper gedeeltelijk spuit en vervolgens met een spons eroverheen gaat, je de verf verdeeld, zodat het niet al te dik erop zit, maar wel de bumper zwart is en blijft.
Dus ik ga die methode proberen.

Wat me wel opvalt is dat de bumpers die op de fotos getoont zijn, geen van allen nog duidelijke structuur hebben (heb t even over de startpost dan he)

Ik las in de howto dat je hiervoor iets van overspuitbare tectyl overheen moet zetten zodat er nog enigszins structuur in zit? Heeft dit ongeveer hetzelfde effect als het originele structuurtje? Want ik heb dus een bumper waar een kleine schaafplek op zit, waar dus de structuur deels weg is. En dit wil ik graag verhelpen.

jettaracing
07-04-2011, 21:57
=Wat me wel opvalt is dat de bumpers die op de fotos getoont zijn, geen van allen nog duidelijke structuur hebben (heb t even over de startpost dan he)

Ik las in de howto dat je hiervoor iets van overspuitbare tectyl overheen moet zetten zodat er nog enigszins structuur in zit? Heeft dit ongeveer hetzelfde effect als het originele structuurtje? Want ik heb dus een bumper waar een kleine schaafplek op zit, waar dus de structuur deels weg is. En dit wil ik graag verhelpen.

Alle bumpers hebben nog structuur hoor , die op de foto's staan !
Ik gebruik daar zelf ook wel steenslagbescherming voor , ,tegenwoordig heb ik daar een speciale structuurcoat voor ,speciaal voor bumpers .

The_Maxx
07-04-2011, 22:10
heb je misschien een foto van dichterbij? Vooral de foto die wel dichtbij is (je ex rode jetta) lijkt alsof het helemaal geen structuur meer heeft. Vind dat ook de minst nette om die reden.

Welke steenslagbeschermer komt het meest in de buurt van de originele structuur? Gaat bij mij echt maar om kleine stukken.

jettaracing
07-04-2011, 22:21
die rode jetta had juist nog de gehele originele structuur , zat ook maar een heel dun laagje zwart overheen ,puur voor de kleur .
Foto dichterbij heb ik niet , de auto is ook al weg ;)

principe kun je allemerken wel gebruiken maar het is erg oefenen de juiste structuur tge krijgen met een spuitbus .
Ik heb nu de structure coat van carsystem ,die werkt super

staande golf
08-04-2011, 10:12
Kunststof bumpers van een golf mk1, zijn die orgineel zwart? of antraciet?

staande golf
14-04-2011, 18:49
niemand? ;)

Sven-GTI
09-11-2011, 17:53
Heb deze How-To zelf uitgevoerd bij m'n MK3, en ik moet zeggen; dit is echt super!
Het resultaat is echt heel erg mooi geworden, het lijken gewoon nieuwe strips, je ziet niet eens dat ze gespoten zijn.

Dokter D
13-06-2012, 19:12
Is er nog een voorkeur voor een bepaald merk spuitbus, motip oid of kun je beter een spuitbus laten vullen bij een goede verfhandel?

levis
22-06-2012, 22:11
Is er nog een voorkeur voor een bepaald merk spuitbus, motip oid of kun je beter een spuitbus laten vullen bij een goede verfhandel?

Ben ik ook wel benieuwd naar, primer en lak?

polopower
23-06-2012, 06:53
Het staat er niet met zoveel woorden maar het genoemde 'rally' is een term die Motip op zijn spuitbussen zijdeglans zwart zet. Dus: Motip

Duplicolor komt uit dezelfde fabriek rollen, mocht je alleen die in de schappen zien staan.

levis
23-06-2012, 21:57
en dan gewone zijdeglans zwart van motip, niks geen speciale verf voor bumpers?

levis
04-07-2012, 23:17
vandaag de bumpers gespoten, zijn echt super mooi geworden!!

feffe
18-12-2012, 17:13
En voorzichtig met de thinner :D
Heb mijne verprutst