PDA

View Full Version : “Evolution Project”


alextromp55
23-04-2008, 12:36
Ben alweer een jaartje bezig, maar wou mijn project toch hier ook even plaatsen.

Het begon allemaal toen ik bijna 18 was(1999). M’n rijbewijs zat er aan te komen dus waarom niet alvast een kever mooi maken? Zo gezegd en zo gedaan, maar omdat ik nog op school zat moest het allemaal low buget.

Ik wist toen nog niet veel over de kever waardoor er regelmatig wijzigingen waren. Andere bumpers, liggende koplampen, andere motorklep. Je herkent het vast wel.

Uiteindelijk heb ik er 4 jaar mee gereden. Toen is ze door een aanrijding (daarna wel opgelapt) en een andere dagelijkse auto in de stalling beland.

Ondertussen ben ik het bezit van een eigen huis en een garagebox vlakbij. En nu ga ik het rustig overdoen. Niet meer low buget, maar gewoon goed!

Ik wil er iets uniek van maken, wat ik toch wel een uitdaging vind in de wereld van de kevers.

Dus met trots wil ik jullie op de hoogte houden van mijn: “Evolution Project”

Ik heb haar 3 februari opgehaald:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54845.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54846.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54847.jpg

Blok hoeft niets aan gedaan te worden, want heeft net 1500km gelopen. Misschien alleen andere kleur.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54849.jpg

Ik heb voor een flip front gekozen, omdat ook al voor mijn aankoop er een aanrijding links-voor heeft plaats gevonden.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54850.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54852.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54853.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54854.jpg

Omdat ik de liggende koplampen mooier vind. Heb ik de staande uit het polyester gezaagd. Ik gebruik liggende van staal als mal die ik aan de achterzijde ga opvullen met hars en matjes.

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/57100.jpg

Om het flipfront dus wat degelijker te maken heb ik het standaard scharnieren gewijzigd en de ophanging flink verzwaard (dit was echt slap). Oude delen liggen er onder. Deze nieuwe scharnieren hebben voor de bevestiging van de bumper ook een lager punt gekregen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/58808.jpg

Ook verder gegaan met het wijzigen van de staande koplampen in liggende.

Hier nog en de stalen mal.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/58807.jpg

En hier het resultaat (na plamuren)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/58809.jpg

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/58810.jpg

body-off gegaan. Met dank aan:
mijn pa, Dick, Jeffrey en Maurice. (ik hoop dat ze er ook weer bij zijn als ie er weer op moet) :D

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59109.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59110.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59883.jpg
Het onderste deel is in de garage achtergebleven en het bovenste deel staat nu tijdelijk even bij mijn ouders, zodat mijn pa zich erop uit kan leven.

Voor de aansluiting van het Flipfront heb ik toch gekozen voor (en zo noem ik het maar even) 1/3 spatbort systeem.
Ik bedoel hiermee dat ik 1/3 van het spatbord vast laat en 2/3 flip. Vervolgens vanaf de bovenkant 1/3 spatbord schuin naar boven.
Ik vind dit mooier. Ik kan een betere aansluiting/afsluiting maken en ik vond dat het onderste deel in de weg hing als het flipfront open stond.
Het nadeel was alleen dat ik hiervoor iets te veel weg gezaagd had.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/54852.jpg
maar dat heeft mijn pa zo opgelost
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59884.jpg
nu kan je ook mooi zien waar het flipfront zal eindigen

De linker voorkant was met een halve cm aan plamuur (vorige eigenaar) slecht te lassen en het plaatwerk onder het tectiel was alles behalve strak.
Dus voor deze zijde gekozen voor een nieuw binnen spatbord (het zilvere is zink spray)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59885.jpg
na veel passen en meten
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59886.jpg

De oortjes wou ik ook dicht hebben. Aan de linker zijde was de onderzijde van het oor slecht dus daar is het nieuwe stuk wat groter uitgevallen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59887.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/59888.jpg
uiteraard had ik even de ramen afgedekt tijdens het slijpen en lassen.
het was zoals vele roest plekken een klein plekje, maar na wat prikken en veel plamuur en polyesterhars?? weg te halen was rechts achter 250mm koker weg

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/60276.jpg

oud en nieuw
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/60277.jpg
uiteindelijk:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/60278.jpg
Ik heb alle onderdelen die nog aan de bodem vast zaten verwijdert en ben bezig geweest met het verwijderen van alle Tektiel en lijmresten van de bekleding…wat een werk was dat.

Hier het resultaat:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/62425.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/62427.jpg

Door “De” aanrijding was deze hoek erg slecht en moest vervangen worden.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/62424.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/62423.jpg

Hier nog even de omdraai foto’s
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/62422.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/62421.jpg

ivm het staal dikte verschil probeer ik zoveel mogelijk te behouden

Ik heb me bezig gehouden met het verlagen van de achterzijde.
Voor de airride moet dit zo laag mogelijk.
Omdat het eind van de schokdemper niet gehaald werd heb ik beetje bij beetje de arm aan de boven zijde smaller gemaakt.
Duurde lang maar ik wou er niet te veel van af halen. Andere zijde was natuurlijk gewoon overtrekken.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63948.jpg

Kon het niet laten om even de hoogte te bekijken
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63949.jpg
voor de stangkoppen met kokers die voor de ondersteuning van de luchtbalg zorgen moet de binnenhoek achter vrijgemaakt worden.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63950.jpg

hier zijn de stangkoppen links te zien en al het gelaserde staalwerk om de luchtbal boven vast te houden. Heel veel meet werk (en een beetje gokwerk) voordat het naar de laser kon

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63951.jpg

hier de balg houder nog los tegen elkaar

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63952.jpg
hier de balghouder vanaf de andere kant.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63985.jpg
Alles is 5mm dik.
de houder zal langs de blauwe lijn tegen het chassis worden gelast lijkt mij sterk genoeg
maar eerst alles schoon en blank maken om goed te kunnen lassen

zo is het geworden (incl. hoekplaat voor de stangkoppen) na heel veel passen en meten> het hart van de balg moet boven het hart van de koker en minimale maat tussen de houder en de koker wou ik 3inch hebben
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63990.jpg

nu de ondersteunings koker met aan het uiteinde een dik blok met draad erin getapt
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63991.jpg
dit blok is er voor 80% ingeschoven (krap) en voor 20% aan de koker gelast (lekker sterk)

even alles monteren
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63992.jpg

nu snel luchtkoppelingen kopen zodat ik de boel kan testen.

ook hoog op de lijst staat het klaar maken voor de straler

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/63993.jpg

Samurai
23-04-2008, 12:44
Goedemorgen, je bent lekker aan het sleutelen zie ik zo!

Ziet er allemaal zeer veelbelovend uit.
Ik blijf je topic in de gaten houden!

de Rooij
23-04-2008, 13:02
Dit ziet er echt veelbelovend uit zeg!
super project en succes :)

grtz Tho

Emiel
23-04-2008, 13:40
zeer netjes! ik ga je volgen!

vwmark
24-04-2008, 19:40
inderdaad ben ook erg beniuwd wat je er van gaat maken!
het ziet er in iedergevaal veelbelovend uit

Tjaap
24-04-2008, 20:08
nice, lekker extreem project.

De Limburger
24-04-2008, 21:05
zeer mooi...more pictures please...!!! ga zo door.. gr ronnie

alextromp55
26-04-2008, 07:19
Dank voor de positieve reacties! Leuk om te lezen. Binnenkort meer.

Lieuwe
26-04-2008, 09:29
Deze blijf ik wel even volgen.

Echt een stoer project :thumbup:

Zoiets zou ik ook wel willen doen, maar dan met een kubel :D

Gijs
26-04-2008, 10:47
Gaaf plan met een flip-front en air-ride :D

Misschien is het niet onverstandig om rechtsachter op de carrosserie even de staalborstel te zetten (onder bij de kokerbalk). Wellicht dat er nog meer gaten in vallen, en dat kun je beter nu tegen komen dan wanneer de auto gespoten is :)

LRR
26-04-2008, 12:42
Stoerrrrrr !!!

Succes ermee hoor

alextromp55
27-04-2008, 08:46
Danku!
@Lieuwe, Voor kubel met airride: http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=66
@Gijs, ik wil het carrosserie nog laten stralen.

hajee
27-04-2008, 09:17
mooi project, ben benieuwd wat je er van gaat maken,
ga het zeker volgen succes!

Siem
03-06-2008, 08:45
Leuk project,
ga dit in de gaten houden;)

succes

RubenD
03-06-2008, 09:27
Deze had ik nog niet gezien, lijkt me een mooi project!

alextromp55
03-06-2008, 21:18
zo, bodem bij de straler opgehaald, hier en daar nog wat kleine gaatjes moeten dicht lassen en toen begonnen met de Caprotech behandeling. De keuze van behandeling voor de bodem was erg lastig. Epoxy, poedercoaten, scoperen, caprotech of combinaties hiervan waren voor mij de keuzes met elk zijn voordelen, nadelen en discussies.

Mijn uiteindelijke keuze: Caprotech. Dit kwam doordat Caprotech werk als een soort impregneer middel. De eerste lagen Caprotech RX5 hebben een klein beetje roest nodig om hechting te krijgen. Geen probleem: na 24uur binnen te liggen zie je het staal verkleuren. De RX5 is ook erg dun dus kruipt lekker overal tussen. Het heeft wel een vreemde kleur maar dat maakt niet uit omdat er nog 2 lagen RX10 eindlak overheen komen in kleur.
Voor meer info over Caprotech: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Caprotech_produkten.htm

Hier de bodem voor het stralen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68597.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68598.jpg
hier de bovenzijde met 2 lagen RX5
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68599.jpg
Hier de onderzijde met 1 laag RX5 (morgen 2de laag)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68600.jpg

alextromp55
12-06-2008, 17:00
zo de RX 10 is aangebracht!!
Ben er zelf erg te vreden over, maar het ging natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Voor de RX10 had ik voor Ral 9007 gekozen (smoke zilver) een metalic kleur.
Als je in het blik keek zag je zilver en een klein beetje zwart dat niet met elkaar wou mixen (ook niet na 10minuten roeren)
Hierdoor kreeg ik een streep effect in de eindlaag. Dit effect zat in de kleuren en niet in de vloeing van het geheel, want in de TL gezien was het spiegel glad....
Als oplossing heb ik toch maar de compressor er bij gehaald. Door spuiten kreeg ik een constante structuur in de kleuren. Het is nu een klein beetje als hammerslag, maar wel met een spiegelglad oppervlak (zeer weinig sinasappeleffect).
Met een gewone kleur had ik wel kunnen kwasten, maar ik wou gewoon graag deze kleur.

En dan hier de foto's:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68861.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68862.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68863.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/68864.jpg

Samurai
12-06-2008, 18:44
Dat ziet er zeer netjes uit! Mooie kleur ...
Leuk dat je je topic up to date houdt!

mooney
15-06-2008, 16:13
Mooi spul is dat inderdaad die RX producten, ook mijn bodem gaan we compleet behandelen maar deze wordt gewoon zwart.

Succes met opbouwen!

maniacmark
15-06-2008, 17:29
ziet er goed uit!!
Ga zo door aan de kever en met posten

Skeez
15-06-2008, 20:20
Goed bezig; je hebt de gang er aardig in zitten :thumbup:

alextromp55
19-06-2008, 20:48
dank u!
Maar nu eerst weer even tijdje klussen aan het huis...
Wordt vervolgd!

alextromp55
16-05-2009, 17:39
zooooooo....dat is een tijdje terug dat ik mijn laatste foto geplaatst heb. Na de laatste foto ben ik verhuisd naar een huis met een garage erbij. Toch wel praktischer. Na de nieuwe keuken, inrichting en een hoop schilderwerk was er weer eens tijd voor de kever.
Ik kon mooi schoon beginnen en deed dat aan de achterzijde

Hier mijn nieuwe versnellingsbak (8:31)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79944.jpg


Hier de gemonteerde veerplaatarmen. Horizontaal gemonteerd (dus zonder spanning) met als uitgangspunt dat het gewicht van de auto hem op 0 druk.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79945.jpg


Hier ook lekker aan het monteren geweest te noemen: bak, dempers, custum stabilisatorstang, stangen voor de airride en de ashoezen met de naad op 45º.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79946.jpg


2 tone ankerplaat: aan de buitenzijden donker zilver en aan de binnen zijde mat zwart.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79947.jpg


De nieuwe ATE remcilinders aan de zichtzijde ook even mee gepoten (anders worden ze zo snel bruin).
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79948.jpg

Over roest geproken. Voor de trommels en schijven heb ik lang zitten dubben hoe ik deze zal gaan behandelen. Gaan we ze verchromen, hittebestendig lakken, of toch iets anders….. Verchromen vond ik toch echt te duur dus ik heb ze electrolitisch laten verzinken en vervolgens laten passiveren. Mooi toch! Deze behandeleling wordt veel bij oa bouten en moeren toegepast.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79950.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79949.jpg


Voor de montage van de achterasdeksels moes eerst nog de oude keer ring eruit gehaald worden. Ik vond het een laastig klusje.
Links de schone. Rechts met de oude rubbere ring.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79951.jpg


En dan nu de mooie legpuzzel die ”Remtrommel achter” heet.. mooi he.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79952.jpg


Vervolgens werken we dit af met een remtrommel. Die nieuwe kroonmoeren waren ook niet helemaal correct bij het copiecenter vandaan gekomen…De sleuven die erin zaten waren niet even diep als de originele. Met als gevolg dat de borgpen er niet in wou. Maar na een kort bezoekje aan de haakse slijper was dit probleem verholpen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79953.jpg


En toen konden de achterwielen er op:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79954.jpg


Voor het strak schakelen monteerde ik een nieuw schakelstanggeleiding. Dit rubbe zit net achter je versnellingspook. Montage tips: eerst het rubber met ring in het oog hangen (vlakke kant naar boven), dan schakelstang er doorheen duwen. Zorg ervoor dat de stang glad en roest vrij is. Ook een beetje vet op de stang helpt de montage.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79955.jpg


Toen kwam ik bij de verbinding tussen stang en bak.
De kwaliteit van dit originel VW verbindingsstuk vond een beetje tegen vallen. Op de rubbere rechthoeken zat al speling en de pen die er doorheen ging kon ik niet eens vast zetten zonder deze dol te draaien. Maargoed de oplossing: stalenpen hergebruiken van de oude en de stalen houder wat correctie tikken gegeven zodat de speling van het rubber verdween.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79956.jpg


Hier de kaal gehaalde pendalen met achterin de gasrol ipv een pendaal.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79957.jpg


Wie mist er iets?
Ook hier te zien de nieuwe ATE hoofdremcilinder en remleiding.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79962.jpg


Toen werd het tijd voor de voor zijde.

De nieuwe CSP versmalde vooras heb ik aan de onderzijde ingekort.
Ook hier heb ik gekozen voor urethaan lagers. En het gat door de draagarm is voor mijn M14 draad wat daar doorheen gaat ipv het staandaard veren pakket. Dit alles ivm de airride
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79958.jpg


Achteraan is het lange M14 draad te zien. Daarvoor de gelakte verlaagde spindels en de gepassiveerde schijfrem.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79959.jpg


Hier te zien: verlaagde spindel met schijf.
Ook nieuw zijn de verlaagde fusee’s, vergrote camber regellaar en natuurlijk het wiellager.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79960.jpg


En dan na 2 jaar weer op 4 wielen:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/79961.jpg

Gio695
16-05-2009, 18:03
super project..ben echt benieuwd naar meer!

OldSkool-II
16-05-2009, 19:09
Erg mooi project, je gaat egt grondig te werk. Ben benieuwd naar het eindresultaat, zal dit topic dan ook blijven volgen.

VeeDubber
16-05-2009, 19:21
Het ziet er allemaal erg netjes uit, keep it up! :thumbup:

alextromp55
17-05-2009, 21:36
Dank voor de complimenten. Altijd leuk om te lezen.

Rob g60
20-05-2009, 20:25
ziet er goed uit.
waar heb je de airride vandaan als ik vragen mag?

Mitta
20-05-2009, 21:02
ziet er super uit! Ik blijf je topic volgen...

VincentB
21-05-2009, 10:08
Vett project blijf het volgen!!

dingeling
21-05-2009, 12:34
Leuk project, check het toch altijd weer als ie boven in de topiclijst staat.

Maar wat ik me nu afvraag, hoe wil je dat m14 draad gaan toepassen in de vooras? Want dit lijkt me niet bepaald sterk genoeg... Ik denk dat met name brosheid van het materiaal een probleem kan worden.

Marcski
21-05-2009, 12:47
hij draagt niet op het draadeind, maar op de lagers van de vooras en de airride op de onderste draagarm

dingeling
22-05-2009, 18:21
hij draagt niet op het draadeind, maar op de lagers van de vooras en de airride op de onderste draagarm

Mee eens, echter, wat houdt straks de draagarmen in de asbuizen?

Volgens mij toch echt het M14 draad. Als dit bouwmarkt kwaliteit is, mag dat ding ver weg hiervandaan blijven :eek: Het idee allen al lijkt me levensgevaarlijk.

Maar aan de andere kant, de originele VW bevestiging (van de draagarmen) ziet er ook niet bepaald 'solide' uit nu ik erover nadenk, dat ene boutje per arm... :confused:

Iemand die wat zinnigs weet te melden hierover?

De Pul
23-05-2009, 07:01
ik vind het ook een beetje tricky,het standaard verenpakket word vervangen door een stuk draadeind... denk dat het ori. verenpakket zonder de midden borging steviger is,in elk geval vertrouwder.....just my 2 cents;)
blijf deze wel volgen vind het erg gaaf wat je aan het doen bent:thumbup:

Marcski
23-05-2009, 10:51
als het bouwmarkt kwaliteit is ben ik het met je eens, maar gezien de grondigheid van de resto ging ik daar eigenlijk niet vanuit

alextromp55
24-05-2009, 20:33
@ Rob g60: ik heb bijna alle airride onderdelen zelf gemaakt. Niet zelf bedacht. Deze eer is aan www.airkewld.com

@ M14 overleg: De M14 (8.8) is idd zeker niet van bouwmarkt kwaliteit maar komt uit de schappen van een staalboer.
Dit draadeind hoeft alleen maar te voorkomen dat de draagarmen niet uit de vooras schuiven. Origineel gebeurt dit door een grote inbus die iets van 5mm in het verenpakket gedraaid wordt. Niet veel dus.

Ik heb een keer uitgerekend dat een M12 8.8 iets van ca 1850kg aan dwarskrachten kan hebben voordat ie breek.

Is zo’n indraai sleepoog wat je bij sommige auto’s zie ook niet een M14?

En de originele onderste bout die door de achterschokdempers van mijn scirocco 16v gaat is een M10…..

Zelf heb ik er dus alle vertrouwen in

De Pul
24-05-2009, 20:43
aan de ene kant heb je gelijk maar het ori. verenpakket tordeert als er dwarskrachten opkomen denk dat dat bij dat draadeind funest gaat worden omdat er mijns inziens flink kracht opkomt omdat de draagarmen dan als een soort van hefboom gaan werken,denk zowiezo dat de vergelijking met een achter schokdemper-bout niet helemaal op z'n plaats is omdat die alleen een op en neergaande beweging hoeft op te vangen....
heb voor de rest niet zoveel verstand van materiaal-sterktes ofzo dus als jij hebt berekend dat het zo kan wil ik dat niet in twijfel brengen....

arno2000
25-05-2009, 09:55
Mooi hoor zeer netjes

alextromp55
12-06-2009, 17:19
@ De Pul > ik duik er nog even in....

Op wat verzoekjes hier even wat foto’s van de custum stabilisator stang van de achterzijde.

Hellaas heb ik geen foto’s van hoe ik ben begonnen dus schrijf ik dat:

In de buitenste twee armen heb ik een gat opgezocht en deze grote gemaakt voor een M10 imbus.

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/80713.jpg

vervolgens heb ik een end pijp van een dusdanig raar uiteind voorzien zodat zij de contouren van de arm volgde (monikke werk). Zie helemaal rechts op de foto.
In de pijp heb ik een hoge moer gelast waar ik de inbus in vast draaide.

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/80712.jpg

Op het end pijp heb ik ook onder een hoek nog twee pijpjes gelast die ook met een boud/moer verbinding bevestigd konden worden (links onder op de foto hierboven) op de vork naast de versnellingsbak. Hiervoor moest ik nog wel twee vleugels op de vork lassen.

Hier het resultaat

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/80714.jpg

Ik moet straks wel nog voor de stang een hapje uit het carrosserie halen, omdat deze daarvoor te hoog is. Maarja lager had weer problemen gegeven voor de bak.

Foto vanaf de zijkant van de gehele bodem moet nog even wachten, omdat ik de vooras weer gedemonteerd heb voor de airride. Hierover binnenkort meer……

Campion
12-06-2009, 18:54
lekker bezig alex!

heel mooi!

frank77
12-06-2009, 20:29
Mooi projectje, zeker op de te volgen lijst.

Wat is de stijl die je wilt gaan bouwen, ik zag BMW wielen???

alextromp55
14-06-2009, 13:05
thanks martijn en frank

de velgen lijken idd bmw velgen, maar zijn het niet.
De steek maat is 5x112 (bmw = vaak 5x120)

Echt een naam voor mijn style is er (nog) niet. Ik wil haar er oud uit laten zien, maar met moderne snufjes. Evolution style?

alextromp55
23-06-2009, 06:55
Ik ben lekker bezig geweest met de vooras.
Voor het optimale gebruik van de dempers moesten de voorastorens worden verhoogd. Anders zou de auto met lege dempers niet laag genoeg kunnen.
Hier kwam nog bij dat de dempers die ik heb eigenlijk voor een vooras >65 bedoeld zijn.

Ik heb me er rot over gepijnsd.

Mijn eerste idee was om twee stukjes toren van een oude type vooras bovenop het nieuwe type te lassen.

Tweede idee was om de vooras reparatie schildjes die in de handel zijn te gebruiken. Ik had het idee om de toren doorhalen en deze met de delen verlengen.
Toen ik de wielen en dempers gemonteerd had zag ik dat ik maar 50mm moest verhogen. Ik had meer verwacht, maar dit is de laagste stand van de nieuwe verlaagde fussees.

Als derde had ik nog een groot gat bovenin de toren gemaakt waar ik de demper doorheen zou laten steken, maar dit paste lang niet.

Het werd uiteindelijke een vierde optie:
Beetje bij beetje uit de vooras zagen om niet te veel weg te halen. Vervolgens op een kartonnetje de “verhogingsoortjes” geschetst. En deze laten maken door mijn vader uit lekker dik staal. Hier de foto’s:

Zo was de vooras:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/81029.jpg

En zo was ie na het zagen:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/81030.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/81031.jpg

De nodige materialen:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/81032.jpg

En dan hier de test fase (even vast gepit):
http://www.youtube.com/watch?v=i9xaD_c_HSc

Hoe maak je eigenlijk zo'n mooie tekst knop om door te linken?

Ik heb nu alles gedemonteerd en afgelast. Foto’s volgens!

Pedaalemmer
23-06-2009, 07:39
Gaaf project, manier van verlagen ziet er eigenlijk best goed uit.

alextromp55
24-06-2009, 21:19
Dank u.

@ De Pul > Nog even over de M14 draad. Speciaal voor jou:

Oppervlak staaf; ik ga even uit van 14 mm -2xinsnijding 1mm=12mm diameter.

Oppervlak draad 1/4pid2
1/4X3,14x12x12=113mm2

Staalkwaliteit 8.8 is Fe360 met een maximale spanning van 240 N/mm2

Formule : trekkracht F = oppervlak A x spanning (sigma)

Trekkracht F(maximaal) = 113x240
F=27120 Newton
Of te wel in gewone mensentaal 2,7 ton of 2700kg.

Er zitten twee M14 draadenden in de vooras.
Hier kan dus een maximale spanning 5400kg aan trekken voordat ze breken.

Wat vind je er nu van?

Ik wil nog wel toegeven dat ik er nog aan zit te denken om voor die paar tientjes twee M16's erin te doen. Voor de ckerheid.

Jan-Jelle
24-06-2009, 21:25
best sommetje..

gaaf project hoor!

alextromp55
30-08-2009, 18:17
Tijd voor weer een update.

Doordat ik de versmalde voors aan de onderkant had ingekort, moest over de gaten even een plaatje gelast worden:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83527.jpg
Ik heb ook gelijk maar even de naad tussen de twee helften van de toren mee gelast, want wat was dat lelijk afgewerkt:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83528.jpg
Aircooled.nl heeft me aan de koppelingen voor de voorste airdempers geholpen. Dit omdat het een speciaal draad is en dus bijna nergens te krijgen:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83529.jpg
Ik heb wel van zowel de koppeling als de demper de gangen uitgeboort naar 6mm voor een betere/snellere stroming van de lucht. De gangen waren 3 en 4mm. Ik ga straks 10mm leidingen gebruiken, maar groter als 6mm kon ik in de koppeling niet boren.

Ivm met de versmalde vooras moesten ook de stuurstangen worden ingekort. Tijd rovend klusje. Van elk uiteinde moes 12mm af
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83533.jpg

Na veel spuiten: vooras, schokdempers, stuurhuis, stuurstange, stuurdemper, startmotor, enz kon ik eindelijk lekker door monter en het chassis even naar buiten rollen voor wat foto’s
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83530.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83531.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83532.jpg

De Pul
30-08-2009, 18:22
Dank u.

@ De Pul > Nog even over de M14 draad. Speciaal voor jou:

Oppervlak staaf; ik ga even uit van 14 mm -2xinsnijding 1mm=12mm diameter.

Oppervlak draad 1/4pid2
1/4X3,14x12x12=113mm2

Staalkwaliteit 8.8 is Fe360 met een maximale spanning van 240 N/mm2

Formule : trekkracht F = oppervlak A x spanning (sigma)

Trekkracht F(maximaal) = 113x240
F=27120 Newton
Of te wel in gewone mensentaal 2,7 ton of 2700kg.

Er zitten twee M14 draadenden in de vooras.
Hier kan dus een maximale spanning 5400kg aan trekken voordat ze breken.

Wat vind je er nu van?

Ik wil nog wel toegeven dat ik er nog aan zit te denken om voor die paar tientjes twee M16's erin te doen. Voor de ckerheid.
:screwy: ik volg het niet maar ben er van overtuigd dat je gelijk hebt....
ziet er weer supernetjes uit zo :thumbup: succes verder

Samurai
30-08-2009, 22:30
Nice looking chassis!!

Jij bent echt druk bezig geweest, leuk project.

Rob g60
31-08-2009, 09:14
ziet er goed uit zo.
zou wel je airshocks vanvoor anders om zetten met je koppelingen naar achter.

breadfan83
31-08-2009, 10:56
Op de een of andere manier ziet het verlaagde chassis zonder kap er toch altijd vreselijk snel uit. :D

Gaaf, ook die kleurencombi staat goed.

RubenD
31-08-2009, 12:09
He bovenste montage punt van de voorste schokdempers is netjes gelukt. Maar in mijn ogen wel wat iel. Is het niet mogelijk om er toch weer dakjes op te maken en de andere zijde van de bout ook gewoon door een oog te steken?

klenne
31-08-2009, 17:45
schoon projectje

blijf zo door doen

alextromp55
31-08-2009, 19:58
thanks voor de positieve reactie! Altijd leuk om te lezen!

@Rob G60: Koppeling naar voren is volgens de handleiding.

@RubenD: Bij dit soort constructies is vaak het klik moment de zwakste schakel, maar omdat het oortje zo laag is krijgt het klik moment geen kans. Ik heb veel andere opties overwogen, maar straks komt door het Flipfront de vooras ook nog in het zicht, dus moest het er ook nog mooi uit zien. Zelf sta ik achter de constructie. Ook naar aanleiding van andere voorbeelden:
http://www.airkewld.com/how_to/albums/userpics/P1011010-copy.jpg

Rob g60
31-08-2009, 22:24
als je hem helemaal omhoog zet haal je het dan met je koppelingen en je draagarmen?
bij mij ging het net niet helemaal goed met rijden dan.

RubenD
31-08-2009, 22:27
Zelf had ik toch nog wel een driehoekje (schoor) er bij in gezet. Naast de boutkop zeg maar tussen de torens in, aan de voorzijde.

Maar inderdaad, het buigmoment zal niet veel zijn bij zo'n korte arm.

alextromp55
03-09-2009, 21:57
@rob: op mijn foto is alle lucht eruit. met lucht erin wordt de afstand dus groter.

Wim.
08-09-2009, 17:35
Dank u.

@ De Pul > Nog even over de M14 draad. Speciaal voor jou:

Oppervlak staaf; ik ga even uit van 14 mm -2xinsnijding 1mm=12mm diameter.

Oppervlak draad 1/4pid2
1/4X3,14x12x12=113mm2

Staalkwaliteit 8.8 is Fe360 met een maximale spanning van 240 N/mm2

Formule : trekkracht F = oppervlak A x spanning (sigma)

Trekkracht F(maximaal) = 113x240
F=27120 Newton
Of te wel in gewone mensentaal 2,7 ton of 2700kg.

Er zitten twee M14 draadenden in de vooras.
Hier kan dus een maximale spanning 5400kg aan trekken voordat ze breken.

Wat vind je er nu van?

Ik wil nog wel toegeven dat ik er nog aan zit te denken om voor die paar tientjes twee M16's erin te doen. Voor de ckerheid.

Dan moet je het natuurlijk wel goed uitrekenen! ;)

De spanningsdoorsnede ( As) van een M14 bout is 115,44 mm2
met een bout van 8.8 is de nominale treksterkte is 800N/mm2, en de nominale rek/vloiegrens is 640N/mm2

en zoals jij al vermeld, F = A∙σ
A = 115,44mm2
σ = 640 N/mm2
115,44∙640=73881,6 N

Dus 1 M14 bout kan qua treksterkte 7,3 ton hebben.. :)

En qua afschuiving heb je de volgende berekening: F=A∙τd
A= 115,44mm2
τd= 320 N/mm2
115,44∙320= 36940,8 N

Dus qua afschuiving kan 1 bout 3,69 ton hebben :)

Verder vind ik het wel erg netjes! ;) en ben erg benieuwd naar het eind resultaat..

alextromp55
10-09-2009, 18:18
het was voor mij weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste berekening gemaakt had.

Bedankt voor de aanpassing, maar hoef ik geen rekening te houden met de insnijding van de m14?

roog909
10-09-2009, 20:41
Chassis ziet er erg goed uit, zal je topic zeker blijven volgen!

Wim.
10-09-2009, 22:34
Bij een 8.8 bout staat de eerste 8 voor 800 N/mm2 en de 2de 8 achter de punt staat voor 80% van de nominale treksterkte, de vloeigrens.
dus 640 N/mm2, na die kracht heeft de bout een blijvende verlenging.. :D

Maar qua afschuiving kan het geen last nee, maar de bout zit door een rubber. En die bout kan daardor met bevestiging wel krom buigen..

Ik zou er persoonlijk, wat ook al door RubenD gezegt werd een strip aan bijde kanten van de veer maken..
Of zoals die andere met dat rode chassis is ook al sterker met een bus eraan gelast en evt schroefdraad in die bus..

alextromp55
13-09-2009, 11:02
maar moet er voor de oppervlakte van de m14 geen rekening worden gehouden met de insnijding van het draad?

En die bus zit er al. Ik zal een een fotootje van maken

alextromp55
13-09-2009, 12:12
even een fotootje van het airride systeem wat straks achter de dempers wordt gemonteerd.
Zelf vind ik het een top opzet:

Air Ride Technologies Ride Pro e²
4- way Big Red airvalve
Air tank- 5 gallon
RidePro e2 Control System met 4x digitale weergave
Remote control (uiteraard)
2- TMax compressor met Air Flow: 72 litres per min per stuk
3/8" DOT airline (10mm)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/83993.jpg

Ron mk1
13-09-2009, 14:23
Mijn god wat een projekt, wou dat ik een eigen garage had voor dit soort dingen.

Wim.
14-09-2009, 17:08
maar moet er voor de oppervlakte van de m14 geen rekening worden gehouden met de insnijding van het draad?

En die bus zit er al. Ik zal een een fotootje van maken

Het oppervlak van de doorsnede van een M14 bout is niet 14 min 2x een insnijding.
Want de doorsnede van een bout is niet perfect rond, en zit ook niet in het midden. Het oppervlak van de doorsnede noemen ze de spanningsdoorsnede ( As) en die gegevens kan je gewoon opzoeken.
En dat is in dit geval 115,44mm

Hier een site waar een hoop info over bouten staat. maar met een bus erop is beter ja.. verder ben je erg goed bezig, en ben benieuwd naar het eindresultaat!

alextromp55
15-09-2009, 22:48
welke site?

Richard
15-09-2009, 22:53
mooie kleurencombi's

martiepartie
16-09-2009, 07:33
het was voor mij weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste berekening gemaakt had.

Bedankt voor de aanpassing, maar hoef ik geen rekening te houden met de insnijding van de m14?

Nee man, dit is beresterk. :) Volgens mij waren een aantal mensen van mening dat je de draadeinden op torsie ging belasten (als een stabilisatorstang), maar dat is hier niet van toepassing, omdat de draagarmen kunnen roteren om de lagers en geveerd worden door de balgen van de airride.

En klikmoment = knikmoment denk ik :confused:


De bevestiging van het rode chassis is volgens mij zwakker. Het bevestigingspunt van de schokbreker zit nu een x aantal mm's verder van de plaat af (de lengte van die rode bus), waardoor deze plaat ook op buiging wordt belast.

Wim.
17-09-2009, 21:49
Sorry, link er vergeten bij te zetten:
http://www.tribologie.nl/calculators/e3_6e.htm

Maar de bout is ook sterk genoeg! :) ben benieuwd naar de body!

vr6tobber
20-09-2009, 11:05
jemig wat is dit gaaf om te zien zeg! heb je nog foto"s?,succes met je project

SpiderClass
20-09-2009, 19:59
oeh jij bent lekker bezig!! Deze houdt ik in de gaten, ga vooral zo door!! :D

alextromp55
30-09-2009, 21:30
Thanks!

Op wat verzoekjes heb ik wat meer foto's van de ophanging aan de voorzijde.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/84530.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/84531.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/84532.jpg
Hier ook even de nieuwe omvlochten remslangen (uit Florida usa) en de remklauwen die in bijpassende kleur gezet zijn met een 2-componentenset van Motip.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/84533.jpg
Ik had het nog niet eerder gebruikt: Plakte goed. Duurde een paar dagen voordat het van mijn vingers was.
http://www.motip.nl/includes/phpThumb/phpThumb.php?src=/motip_upload/lijnimages/WEBL304.jpg&w=150&h=150&q=85&user

Ben nog steed met de motor bezig.
Wat nieuw plaatwerk aan het passen (voordat het naar de straler gaat)...en zoals de meeste van jullie ook wel weten, wat past die imitatie af en vaak slecht. Maargoed met een plaatwerkhamer en een haakse slijper helpen we ze in de goede richting:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/84534.jpg

De Pul
30-09-2009, 21:34
gaaf,erg netjes allemaal:thumbup:

alextromp55
11-11-2009, 21:59
Even een project update:

Ben druk aan het puzzelen geweest met de ruimte achter het koelhuis:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/84535.jpg

Maar het is gelukt! wel met minimale speling
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85674.jpg

De gascommando.
Straks via een lukje in de kattenbak bereikbaar.
Wiste jullie dat de hendels op de carburateur van de gascommando van gehard staal zijn... Bijna niet in te boren.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85675.jpg

Voor de afvoerleiding bij het olie vul gedeelte heb ik een nieuwe route gekozen:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85673.jpg

En toen het blok gaan strippen.
Ik vond het er redelijk uitzien, maar niet goed genoeg....
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85676.jpg

Even mij nieuwe externe CB olie filter proberen :? Die past beroerd.. Later maar even de uitlaat aanpassen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85677.jpg

En vervolgens verder strippen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85678.jpg

Ik ga het blok laten stralen en vervolgens mat zwart spuiten. Ik weet dat verf de hitte enig zins in de motor isoleert, maar het wordt een show motor en niet 1 met een hoog vermogen.

Hier het blok flink gereinigd met remmenreiniger.
Ben hier ook bezig met houten proppen en een 4" buis (101,6mm) om straalzand te voorkomen in het blok. De ruimte tussen de draadeinden is 102mm dus dat kwam toevallig erg mooi uit.
Voor de zekerheid nog even duketape aan de binnenzijde geplakt voor het geval er wel zand langs wil.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85679.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85680.jpg

En toen was Sinterklaas vroeg dit jaar...
Ik heb ALLE motor beplating weggebracht om te stralen en poedercoaten in een zwart-zilver hamerslag.
Ik vind het zelf erg geslaagd:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85681.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85682.jpg

De Pul
11-11-2009, 22:02
ziet er erg netjes uit:thumbup:blok blijft gewoon ori. dus?

alextromp55
11-11-2009, 22:10
Ik heb ook nog even met het forum een handig motorpakking schema gemaakt
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85460.jpg

1 Kleppendeksels, 2 stuks
2 Benzinepomp, op de bakkeliet steun
2a Benzinepomp, onder de bakkeliet steun
3 Carburateur voetpakking
4 Tussen oliepomp en carter, vanaf 1967
5 Tussen oliepomp en carter, tot 1967
6 O-ring tussen krukas en vliegwiel
7 Vliegwielpakking (deze pakking is alleen van toepassing als het vliegwiel niet is voorzien van een afdichting O-ring)
8 Carterdeksel pakkingset, 2 stuks
9 Cilinder-carter pakking, 4 stuks
10 Oliepomp pakking, tussen pomp en deksel, vanaf 1967
11 Oliepomp pakking, tussen pomp en deksel, tot 1967
12 Stoterstangpijp pakking, 16 stuks
13 Carterdeksel pakkingset (achter de moertjes en de aftapbout), 6 kleine en 1 grote
14
15 Inlaat pakking dubbelpoorts koppen, 2 stuks
16 Inlaat pakking enkelpoorts koppen, 2 stuks
17 Afdichtring verdeler
18 Oliekoeler pakkingen, 2 stuks. Bij een doghouse oliekoeler 4 stuks
19 Tussen olievulhuis en dynamosteun
20 Om de draadeindes tussen de carter helften, 6 stuks
21 Om tapeinden tussen kop en tuimelaaras, 4 stuks
22 Oliekoeler pakkingen tot 7/1969 (Deze bevinden zich tussen de oliekoeler en het carter)
23 Uitlaatpakking, 4 stuks
24 Uitlaatpakking tbv spruitstuk verwarming, 2 stuks
25 Pakking plunjers (aan de onderzijde van het motorblok, grote gleufbouten), 2 stuks

alextromp55
11-11-2009, 22:14
Het blok wordt een klein beetje van standaard af:
1641 cc
2x dellorto 36mm
nieuwe koppen
volledige spec. volgen

Rob g60
11-11-2009, 22:47
heel erg netjes

VwGolfMK2VW
12-11-2009, 22:48
geweldig :eek: alleen die bodemplaat al, superstoer, zal er geweldig uitzien als de carosserie er weer op zit :thumbup: ga zo door

alextromp55
07-12-2009, 22:06
Thanks allen voor de positieve reactie! Altijd leuk

Zo, ik ben lekker druk bezig geweest met m’n project!
Nu even een snelle update:
Blok opgehaad bij de stralen die um gelijk mat zwart gepoten heeft (hitte bestendig).
Ben er zelf erg te spreken over.
Zijkant:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86820.jpg
Onderkant:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86823.jpg
Bovenkant:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86824.jpg
De zuigers moeten natuurlijk ook mooi worden:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86821.jpg

Hier even de cilinders proberen en ook te zien: de gepolijste draadstangen!
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86826.jpg

En hier gemonteerd aan één kant:
- cilinder
- zuigers
- kop
- thermisch verzinkte stoterstang pijpjes (ook even gepolijst)
- stoterstangen
- tuimerlaars
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86822.jpg

En dan hier na heel veel zoeken en denken…..DE nieuwe velgen:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86825.jpg

Zelf vind ik ze echt super en heel goed bij de style passen die ik wil creeeren.
Zelf noem ik het: Evolution style (mix van oud en nieuw)

Bas
07-12-2009, 22:17
Zelf vind ik ze echt super en heel goed bij de style passen die ik wil creeeren.

En daar gaat het om :thumbup: Erg gaaf project dit :cool:

Heeft het lakwerk trouwens nog invloed op de koeling?

De Pul
07-12-2009, 22:17
toppie,leuke wieltjes ook:thumbup:

alextromp55
07-12-2009, 22:27
Thanks!

Lak heeft zeker gevolgen voor de temperatuur in de motor, maar het wordt geen hoog vermogen blok. Dus ik ben er niet bang voor dat ie TE warm wordt.

Hier nog even een plaatje van wat ik zelf ongeveer wil bereiken:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86834.jpg

EelcoB
07-12-2009, 23:05
Gaaf! Je plannen klinken echt supér! :thumbup:

De Pul
07-12-2009, 23:08
Thanks!


http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86834.jpg
tjongejonge wat een spiegel.....
voor de rest wel een gaaf ding :cool:

classic line
09-12-2009, 20:08
zit je dynamo steun niet verkeert om gemonteerdt of komt het door de foto ???

alextromp55
12-12-2009, 14:59
Hier misschien een beter voorbeeld. Zonder de spiegels.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/86934.jpg

@ classic line
Goed gezien. Steun staat er los op. Ik had hem even zo neergezet, zodat ik voor de montage van de cilinders er geen last van had.

@algemeen

Hier nog even de motor setup, zoals ie is zins 2002

-1641 CC Mahle zuigers en cilinders
-Bosch 009 ontsteking
-Elektronische ontsteking
-Standaard 1600 carter
-Standaard 1600 krukas
-Loodvrije koppen
-Oliedruk verhoging set (niet instelbaar)
-Melling Oliepomp hoogvermogen
-Aluminium polie
-Aluminium klepdeksels met otluchting

Dingen die ik nu toevoeg/aanpas
-hier en daar wat andere motorbeplating
-2 dubbele dellorto DLRA 36
-oliefilter op oliepomp

Verder zo clean mogelijk.

alextromp55
11-02-2010, 21:51
Zo nu weer verder met het project:
Polie gepolijst
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89431.jpg
De bosche 009 gepolijs:
Let ook even op de dynamo die komt later nog ook gepolijst terug
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89432.jpg
Extren olie filtersteun aangepast zodat ie nu icm met dikke olie pomp gemonteerd kon worden. Ook ven zwart gespoten.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89433.jpg
Alle overige onderdelen schoon gemaakt, zwart gespoten (niets gaat onbehandeld de auto weer op)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89434.jpg
Nu is alles schoon, gepolijst, gespoten en klaar voor afmontage
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89435.jpg
to be continued

EelcoB
11-02-2010, 22:37
Gaaaf! Ziet er super uit! :thumbup:

Heb je de gepolijste delen niet blank gespoten?

alextromp55
13-02-2010, 09:02
Thanks, maar de gepolijste delen ga ik niet spuiten, omdat je dan eerst heel goed moet ontvetten om alle polijst pasta weg te krijgen en daarna krijgt het minder glans door een sinaasappelhuidje van lak.

Het wordt wel eens gedaan hoor en de glans die je dan heb blijft wel costanter, maar ik heb er niet voor gekozen.

VeeDubber
13-02-2010, 11:57
Ziet er heel goed uit Alex! 1 van de betere projecten hier op VF als je het mij vraagt. Hou ons op de hoogte :thumbup:

alextromp55
14-02-2010, 17:41
Dank je wel, leuk om te lezen!

alextromp55
26-02-2010, 21:07
Verder met het project:
Toch eerst nog even de uitlaat aangepast, deze kwam tegen mijn externe oliefilter
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85677.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89928.jpg
kaal gehaald en zwart gespoten:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89929.jpg
Uitlaat klaar? Nee nog niet: Voor de uitlaat heb ik, omdat het hele project er goed uit moet zien, gekozen voor de isolatie tape.
Dus pure voor de locks:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89930.jpg
Kleppendeksels zwart gespoten en de ribben gepolijst, erg geslaagd vind ik zelf.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89931.jpg
Achterzijde van de dynamo moet natuurlijk ook netjes:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89932.jpg
Koelvin heeft als enigste een kleurtje gekregen, vond ik wel leuk.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/89933.jpg

Binnenkort meer...

De Pul
26-02-2010, 21:29
netjes man:thumbup:

alextromp55
05-03-2010, 21:02
thanks!


En hier weer een foto update:

Moet nog steeds een nieuwe machine kopen om de inlaten te polijst, maar toch al even gemonteerd:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90203.jpg
Clean is wel gelukt volgens mij:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90204.jpg
Hier even met daglicht:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90205.jpg

Ook even de verdeelkap onder handen genoemen (was niet echt netjes afgewerk)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90206.jpg

De Pul
05-03-2010, 21:04
gaaf man:thumbup:

Tiki Madness
05-03-2010, 21:08
Ziet er goed uit :thumbup:





Maar toch een puntje;die verdelerkap kan nog wel eens voor storingen zorgen(lees k@tkwaliteit)

Verder top!!

Michael

knarfmk1
05-03-2010, 21:22
lekker bezig!

martijnvanderh
05-03-2010, 21:45
Verkoop je ook schone onderbroeken toevallig?

jappie86
05-03-2010, 23:32
echt super vet project dit!!

jetta mk1 '82
05-03-2010, 23:46
goed bezig, dit is geen half werk!

gr. martijn

p.s. die uitlaat (toeter) is echt gaaf!!

thefugitive
06-03-2010, 17:51
mooi detail werk :wow:

ga je de gasstangen ook achter de koeltunnel plaatsen?

alextromp55
07-03-2010, 13:25
Dank voor de leuke reacties allemaal! Vind ik erg leuk om te lezen!

@ Michael
Daar was ik ook al een beetje bang voor. Dus heb de originele nog achter de hand.

@thefugitive
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/85675.jpg

alextromp55
16-03-2010, 18:53
Het is mooi weer dus even wat foto's buiten gemaakt:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90621.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90623.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90624.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90625.jpg

En verder gegaan met polijsten:
De polijstborstel zit nu op de haakseslijper! Dit gaat als de brandweer, maar de levenduur van de borstel wordt wel wat korter. Ik gebruik wel een lamellenschijf die gestikt is.
Inlaatspruitstuk (voor de helft klaar), olievuldop, koppelingpendaal en rempendaal. Deze laatste 3 zijn van rvs en dat zie je goed na het polijsten. (komt veel meer/is veel meer in de buurt van chrome)

http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90626.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/90627.jpg

lowghia
16-03-2010, 19:54
En verder gegaan met polijsten:
De polijstborstel zit nu op de haakseslijper! Dit gaat als de brandweer, maar de levenduur van de borstel wordt wel wat korter. Ik gebruik wel een lamellenschijf die gestikt is.
Inlaatspruitstuk (voor de helft klaar), olievuldop, koppelingpendaal en rempendaal. Deze laatste 3 zijn van rvs en dat zie je goed na het polijsten. (komt veel meer/is veel meer in de buurt van chrome)

Ziet er erg goed uit! :thumbup:

Ik gebruik ook een lamellenschijf voor het polijsten alleen ik heb hem op een motor van een oude kolomboormachine die ik in de bankschroef kan vast zetten
Dat gaat ook super en de schijven gaan redelijk lang mee.

RubenD
16-03-2010, 22:08
Ik mis nog een pedaal. Je gas pedaal of niet? Staat deze of hangt deze? Als deze staat.

De huidige Passat en Mk5 Golf en nieuwe hebben ook allemaal een staant pedaal. Kun je daar niet beter een alu set covers van regelen, dan past die van je gaspedaal ook!?

Maar ziet er erg gaaf uit zo in het zonlicht.

De Pul
16-03-2010, 22:41
netjes....

Richard
16-03-2010, 22:44
Ik mis nog een pedaal. Je gas pedaal of niet? Staat deze of hangt deze? Als deze staat.

De huidige Passat en Mk5 Golf en nieuwe hebben ook allemaal een staant pedaal. Kun je daar niet beter een alu set covers van regelen, dan past die van je gaspedaal ook!?

Maar ziet er erg gaaf uit zo in het zonlicht.

halfautomaat? ;)
http://home.tiscali.nl/t053978/img/vwkever/vw_autom.jpg

lowghia
17-03-2010, 05:46
Er zitten wel drie, het gaspedaal is dat rolletje

alextromp55
17-03-2010, 12:42
Bijna niets meer aan toe te voegen alleen dat de pedaaltjes met zorg uitgekozen zijn. Dit zijn namelijk R32 pedaaltjes, die ik niet ga vervangen voor alu covers.
Leuk detail toch?

RubenD
17-03-2010, 23:22
Ah, dat rondje is het gaspedaal, dat wist ik niet.

Dat het R pedalen zijn zie ik ook wel in. Het zijn nog steeds covers ;)

Maar de Mk5 heeft dus in de R32 ook een op de bodem scharnierend gaspedaal. Vandaar mijn tip. Misschien dat je het niet wist ;)

Zelf heb ik zo een set Audi TT pedalen in mijn Golf gemonteerd en in de Cupra zitten de originele Cupra covers.

vdWal.
18-03-2010, 07:07
ziet er erg netjes uit zo dat chassis benieuwd wat de looks zijn met de koets erop

Typ 81
18-03-2010, 10:10
Top project :thumbup:

alextromp55
29-03-2010, 20:57
dank u, dank u, altijd leuk om te lezen

@ Tiki Madness nog even:
dat over die verdeelkap heb ik vaker gehoord, wat voor problemen kan ik verwachte? Want ik wil erg graag die 90graden aansluiting behouden.
Ps; volg jij project ook en die is ook echt super :thumbup:


Hier nog even van laatst buiten:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91232.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91233.jpg
Hier de carburateurs na de revisie
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91234.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91235.jpg
Hier de pendalen gemonteerd:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91236.jpg
Wat vinden jullie van het leiding verloop:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91237.jpg
later foto's van de gereviseerde carburateurs.....

meinderturk91
29-03-2010, 21:05
Dat word blazen met dat ding!!! leuke auto!!

De Pul
29-03-2010, 21:23
petje af voor je geduld en precisie hoor,daar kan ik nog wat van leren:thumbup:

Audilimburg
29-03-2010, 22:04
Super project dit. De bodemplaat ziet er super uit en ziet er zelfs stilstaand snel uit. Hier worden in ieder geval geen details overgeslagen en daar verdien je alle lof voor.

Ik heb dit topic net even van A tot Z gelezen. Mooi om die vorderingen zo te zien.
Ben je ook nog iets met de carrosserie aan het doen of maak je eerst de bodemplaat helemaal klaar?

Subever
30-03-2010, 14:17
Even een vraagje,

Blok is heel mooi clean, alleen ben je niet bang dat je bougiekabels zo op het (eventueel) hete blok veelste warm worden cq. smelten?

alextromp55
30-03-2010, 17:02
Dank u heren voor dit soort reacties hou ik me bezig een topic bij te houden.
Heel erg leuk om zulke reacties te lezen.

@Audilimburg
de bodem gaat eerst af en wat betreft de carrosserie dat wordt nog een verrassing...

@Subever
Jij ook hier (neem ik aan)?
Ik heb de zelfde kabel daarop eerst getest.
In mijn scirocco II 16V had ik de kabels tussen het kleppendeksel en de inlaat liggen en deze scirocco gebruikte ik dagelijks. Na een jaar rijden was er niets met de kabels aan de had. Dus ik durf de gok met deze niet dagelijkse auto wel aan. Ik heb hier nog een oude foto van mijn oude scirocco:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/4/0/2007_0507057.jpg

En hier de foto's van de cabs (en zwarte verdeelkap)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91242.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91243.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91244.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91245.jpg

lassie
30-03-2010, 20:32
geweldig!!!! mijn motto het kan nooit gek genoeg worden ps denk je dat jouw flipfront nog open gaat in de laagste stand http://deplaatwerker.skynetblogs.be/dank u, dank u, altijd leuk om te lezen

@ Tiki Madness nog even:
dat over die verdeelkap heb ik vaker gehoord, wat voor problemen kan ik verwachte? Want ik wil erg graag die 90graden aansluiting behouden.
Ps; volg jij project ook en die is ook echt super :thumbup:


Hier nog even van laatst buiten:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91232.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91233.jpg
Hier de carburateurs na de revisie
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91234.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91235.jpg
Hier de pendalen gemonteerd:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91236.jpg
Wat vinden jullie van het leiding verloop:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91237.jpg
later foto's van de gereviseerde carburateurs.....

VwGolfMK2VW
31-03-2010, 17:18
Man wat een super project :thumbup: :screwy:

Das wel het leukste skateboard dat ik ooit gezien heb! ;)

Keep up the good work :thumbup:

Subever
01-04-2010, 11:53
Hej Kerel,

Ja ik ook hier, bevalt me ook errug goed...
Hier staan ze iets meer open voor mijn soort klussen..
Mijn topic staat int watergekoelde gedeelte(leek me wel zo sociaal)

meinderturk91
03-04-2010, 22:30
Ik blijf hem zeker volgen :thumbup:

vdWal.
04-04-2010, 10:30
heel net project word veel tijd in gestoken voor een super afwerking

Clean_golf_3
05-04-2010, 12:49
dik project vooral het verhaal erachter vind ik supper

alextromp55
30-05-2010, 14:08
Daar was ik weer.

Aller eerst dank voor de positieve reacties, altijd leuk.

Ik heb het erg druk gehad met andere dingen.
Tussen door niet veel aan de kever gedaan, behalve tektiel bikken, hemel verwijderen, wat lasnaden uitvlakken en verhuizen...


Hier de foto's:

Hier het tektiel verwijderd (niet heel spannend)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/92860.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/92862.jpg

Hier nog wat lasnaden verwijderd en gelijk wat grondverf overheen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/92861.jpg

Hemel verwijderd, vond het zelf mooi roest vrij
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/92863.jpg

En het onderstel met het bovenstel van plek verwisseld
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/92864.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/92865.jpg

De Pul
12-06-2010, 20:25
updates?

alextromp55
23-06-2010, 21:54
Yes:

tektiel verwijderd, paar uur! mee bezig geweest
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94971.jpg

Na 6 jaar op de voorraad plank te hebben gelegen eindelijk begonnen met de voorbereidingen voor het inlassen van de ovaal...
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94970.jpg
Ik heb het zo gedaan:
Veel en rustig kijken/puzzelen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94969.jpg
Van het bestaande deel heb ik de "constructie balk" gehandhaafd (onder de blauwe lijn) deze zit namelijk bij het ovaal raam op de zelfde plaats. http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94968.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94972.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94980.jpg
Door bij het ovaalraam de binnen beplating tot de "constructie balk" te laten zitten had ik een mooi vast punt.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94979.jpg
Ik had een ovaalraam waar de regengoot nog aan zat dus heb ik ervoor gekozen om de lasnaad onder de regengoot te doen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94978.jpg
Aan de onderzijde heb ik de bestaande firewall in zijn geheel latten zitten net als de afwateringsgoot die erachter zit. Deze goot was er nog niet bij het model 1954.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94973.jpg
Bij het ovaal heb ik als overgangspunt de onderkant van de scharnier bevestiging genomen. Onderaan was ook ff puzzelen met dubbele beplating en delen terug lopend in een u vorm. Dit "moeilijke" gedeelte heb ik bestaand gehouden.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94977.jpg

Eerst veel passen en toen eerst met 1 pit onder vast gezet. Door de zelfde plaats van de fire walle en de "constructie balken" kon er niet heel veel verschoven worden, wat nu positief uitpakte.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94975.jpg
Het binnendeel van het ovaal valt nu over de "constructie balken"
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94976.jpg
vervolgens vastpitten door eerst midden-links-rechts-links van midden-etc om de hitte zoveel mogelijk te verspreiden.
Ook gelijk ff de nieuwe achterklep gepast...Totaal een vol weekend bezig geweest en het ovaal is nog niet helemaal klaar
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/94974.jpg

De Pul
23-06-2010, 22:08
netjes gedaan:thumbup:
is het dak ook nog een beetje strak gebleven?

g-loudertje
23-06-2010, 22:43
heel vet dat ovaal raampie!

keep up the good work :thumbup:

urdum
24-06-2010, 19:12
Wat een project gek!

Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat.

alextromp55
25-06-2010, 07:31
dank jullie wel.

@ De Pul
Met vast pitten is het dak goed strak gebleven.
Nu na het aflassen moet er nog wel ff geklopt worden....

to be continued....

Typ 81
25-06-2010, 08:06
Geen half werk dit, respect!

pieterveenstra
25-06-2010, 16:37
Wel tof dat je straks van 2 km afstand kunt zien dat het een nep ovaal is :)

alextromp55
26-06-2010, 08:29
En daar hebben we de forum pessimist weer...

De Pul
26-06-2010, 09:09
is opzich niet zo erg,ware het niet dat ik nou toch wel daverend benieuwd ben waar je dat zometeen aan kan zien....van 2km afstand!

cloontje
26-06-2010, 17:38
Wel tof dat je straks van 2 km afstand kunt zien dat het een nep ovaal is :)


Wat is dat voor een domme opmerking?

Ik vind het een super dik project en het vereist enorm veel geduld en tijd. En als de body net zo netjes word als het onderstel dan heb je echt een dikke kever.

Succes!

Gr

alextromp55
28-08-2010, 12:35
Dank heren.

Ik doe ff een snelle update, want ben veel te druk met de keef.

Bumpersteunen achter waren slecht, dus vevangen incl. achterpaneel (met aanpassing):
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97461.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97462.jpg
En dan nu.....Ben er altijd al gek geweest, dus de kever krijgt ze ook.......suicide doors....

eerst controleren of ie waterpas staat.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97463.jpg
vervolgens heb ik een deel van het scharnier aan de waterpas getaped. Het scharnier moet zo hoog mogelijk
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97464.jpg
Gaten maken
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97465.jpg
Scharnier inbrengen via de binnenzijde. Er moet wel veel weggehaald worden, maar de scharnieren zijn onderling gekoppeld door een stevige koker die ik weer ga vast lassen om zo weer stevigheid terug te winnen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97466.jpg
Vast pitten en andere deel van het scharnier monteren.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97467.jpg
De U profielen die in de deur komen gemonteerd op het scharnier
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97468.jpg
Deur aftekenen. Deze blijft de hele tijd nog op de oude plek hangen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97469.jpg
Na het vast zetten van de u profielen en het doorslijpen van de oude scharnieren ging de deur niet open, omdat dit dingentje nog weg moes.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97470.jpg
De deur draait...
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97471.jpg
...maar is een beetje slap geworden, dus nog twee strippen van 5*50mm om de boel te verstevigen, erop gelast. Hier is ook de leverancier van e scharnieren te zien.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97472.jpg
Hier alvast een foto van de toekomstige deur hendel (komen van een ford uit '31) en slot
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/97473.jpg
Nu U profielen aflassen en overtolig materiaal verwijderen....

De Pul
28-08-2010, 13:12
superstijl van ombouwen,beetje hotwheels-achtig....
heel erg cool allemaal :spankit:

Samurai
10-09-2010, 12:05
Heel erg leuk project inderdaad!

Ben erg benieuwd naar het totaalplaatje, ondanks dat ik ook wel een originaliteitsfreak ben!

volksfahrer.nl
10-09-2010, 12:40
De sloten die je wil gebruiken zijn niet handig.
Met dit soort sloten heb je vrijwel geen stelmogelijken
om je deur netjes af te hangen.
Normaal kun je het middels je slotvanger allemaal nog een beetje
richten en netjes sluitend maken.
Gebruik ze lekker voor je keukendeur maar voor een auto gaat het echt niks worden.

Met de ombouw naar suicide doors heb je sowieso al een
grote kans dat je flink moet gaan stellen al werk je nog zo precies.

(klinken vind ik persoonlijk trouwens net ff te oldskool voor een kever
met 2 van die schroeven en ze steken ook zo ver uit maar nogmaals, dat is persoonlijk. :redface: )

fabbi
10-09-2010, 17:07
een auto moet een slot in 2 standen hebben...
eerste slot als ie nog op een kier staat zeg maar en niet open kan en dan definitief sluiten.

Denk dat deze sloten wel eens afkeur zou zijn..

wordt ff sloperij afstruinen denk ik voor iets wat toe te passen is...

alextromp55
12-09-2010, 09:54
@volksfahrer.nl

Met deze scharnieren kan ik een hoop stellen. Hier heeft de fabrikant voor gezorgd.
Wat betreft de sloten, ben er nog niet helemaal uit hoe deze erin gaan.
Zomaar een ander autoslot erin zetten zetten wordt ook lastig, omdat de kever deur over het algemeen al smal is en bij de originele scharnier bevestiging nog smaller als bij zijn originele slot plek.

De nieuwe klinken steken straks net zo ver uit als de originele scharnieren deden. En die originele scharnieren vind ik niet zo mooi...
Hierdoor kwam ik op het idee van de klinken:
http://img509.imageshack.us/img509/8903/sins2007286429bo1gb9.jpg

@fabbi
het idee van de sloten heb ik afgekeken van diverse kitcars, hoe zijn deze dan door de keuring gegaan?

fabbi
12-09-2010, 18:54
stel de vraag over de sloten eens in een apk topic hier op het forum misschien dat een keurmeester je op weg kan helpen.
Ik weet niet beter dat het afkeur is als er geen "tweede" slot op zit, maar misschien voor kitcars uitzonderingen....

Verder ga zo door ziet er allemaal top uit....

Subever
13-09-2010, 10:29
@ fabbi & alex,

De vlieger van het kitcar verhaal gaat voor jou niet op Alex, aangezien jouw auto geen "kitcar" is, dus je zult gewoon aan de "normale" APK eisen moeten voldoen

kb2
13-09-2010, 20:40
Heb even je topic door gelezen en zeker ook genoten van alle foto's. Wat een prachtig project. En laat die foto's maar komen.

alextromp55
14-09-2010, 07:15
Ik denk niet dat je op verschillende type auto's verschillende eisen mag toepassen. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Er worden alleen verschillen gemaakt tussen de bouwjaren.

Wat ik ga doen is langs het apk station gaan die haar straks gaat keuren..

@kb2, thanks, altijd leuk om te lezen

volksfahrer.nl
15-09-2010, 10:07
Denk dat de sloten apk-technisch wel mogen.
Op mijn 66-er spijl zit ook geen tussenstand op het slot.
Open of dicht, that's it.

joostvw
15-09-2010, 13:09
vet project is dit!
blijf hem zeker volgen.
misschien dat ik er overheen heb gelezen maar welke kleur word de kever zelf?
zilver net als de bodem?

alextromp55
15-09-2010, 20:47
@volksfahrer
thanks voor de extra info

@joostvw
thanks
En leuk dat je over de kleur begin. Zit me namelijk suf te piekeren, want nu heb ik twee opties op een foto, maar hoe kom je vervolgens aan een kleur nr? Heb de spuiter nog niet geprobeert omdat ik nog niet waar dit gaat gebeuren.
De opties:
(rechts boven)
http://img516.imageshack.us/img516/2272/enginegreenom0.jpg
of
http://www.kustomcoachwerks.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=17966&g2_serialNumber=1

joostvw
15-09-2010, 21:04
volgens mij is er laatst iemand een topic begonnen met alle vw kleurcodes en bijbehorende naam en zoveel mogelijk foto's. misschien dat je dat topic via de search kan vinden.


edit: deze dus,
VW kleurcodes (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40368&highlight=kleurcode)

volksfahrer.nl
16-09-2010, 07:08
@volksfahrer

http://www.kustomcoachwerks.com/gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=17966&g2_serialNumber=1

Deze komt bij KCW vandaan (wist je zelf waarschijnlijk ook al)

Topic over de bouw is hier te vinden:
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=651

FF zitten zoeken en de kleur is Stratos Zilver.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/208608.jpg

Samurai
19-09-2010, 08:52
Die stratos silber kleur is wel erg mooi!

Alleen zou ik er meer zwarte accente bij doen, dus weg al het chroom en mat zwart in de plaats (b.v harley krimplak)

Succes met kiezen in ieder geval.

alextromp55
19-09-2010, 10:45
Dat was even een interessant topic over die kleuren, maar denk dat ik het gewoon in het echt moet tegen komen om te beoordelen..

weer even een update.

Ben even gestopt met de deuren en heb mijn aandacht gevestigd op het dashboard.
Ik had een idee in mijn hoofd van een symetrisch dashboard met twee grote tellers in het midden....
hier de foto's:...
Eerst dash leeg halen ivm delen die ik wil hergerbuiken:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/98297.jpg
Vervolgens twee ringen van een dikke stalen buis ovaal geslagen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/98298.jpg
wat stukjes verwijderd
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/98299.jpg
dashboard kastje overgetrokken op 4mm(!) dik staal. Waarom zo dik? Dit is de diepte van de sponning die rondom de sparing loopt die ik op wil vullen.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/98300.jpg
Deel in gelast incl het originele dashboardkastdeurtje en vervolgen lassen uitgevlakt.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/98301.jpg
Vervolgens de ringen vast gelast en overtollig staal weggehaald.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/98302.jpg
meer foto's volgen als ik er weer verder mee ga...

Campion
19-09-2010, 13:07
alex maak je maar geen zorgen over de sloten, zolang de deuren goed sluiten en van binnen en buiten open te maken zijn mag het!

verders wordt hij zeer dik! ben heel benieuwd, hoe hij verder word!

p.s. zou graag ook nog eens je andere auto bewonderen!

BIEZELWERKS
19-09-2010, 17:48
Strak project man, ben zeer benieuwd naar het eind resultaat :eek:

Tjeerd
19-09-2010, 19:01
Gaaf hoor!

alextromp55
23-09-2010, 13:27
thanks heren, voor de positieve reacties.
En thanks martijn ak campion ak APK man voor de info.
Ene wanneer is er weer eens eens een scirocco forum meeting?

Campion
25-09-2010, 14:26
geen idee staat nog niks geplanned voor zo ver ik weet :s

jettajesse
22-10-2010, 19:57
ziet er allemaal vet uit hoor.....toen je me een paar jaar geleden de foto's liet zien op een van de bbq's op vlietwaard zag het er allemaal nog heel anders uit haha....(weet niet of je me nog kent maar ben zoon van franc en marco die een beige two tone kever uit 68 hadden....ze woonde op nummer 2 dacht ik)

alextromp55
28-11-2010, 13:49
he jesse, ja weet nog wie je ben. Leuk je hier te treffen. Hebben jullie de kever nog?

kleine update project:
ok van de deur vervangen en zoveel mogelijk origineel staal behouden. Wat ik over heb van de imitatie zie je op de 2e foto in de achtergrond
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100329.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100330.jpg

verder gegaan met dashboard
olie temp. meter komt op de plaats waar de asbak zat
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100331.jpg
de tellers wou in weer verdiept hebben dus heb ik hiervoor de originele sponningen gebruikt
Rest opgevuld met kleine stukjes staal
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100332.jpg
Toen aflassen, vlakslijpen en rond vijlen....
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100333.jpg
meters passen met minimale speling achter de ruitenwissermotor.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100335.jpg
Op het witte lijntje naast de meter wil ik nog een chrome strip plaatsen
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/100334.jpg

De Pul
28-11-2010, 14:19
heel vet gemaakt dat centrale dash!

vdWal.
28-11-2010, 15:57
idd super netjes net zoals de rest van je project :thumbup:

jettajesse
02-12-2010, 18:08
Ja de kever is er nog maar staat in opslag voor betere tijden.....ben alleen bang dat die niet gaan komen....vaak genoeg gezegt tegen me pa geef hem nou maar aan mij maar dat gaat niet gebeuren geloof ik maarja das hun pakkie aan....ik heb genoeg plannen met me jetta haha

alextromp55
06-11-2011, 16:42
November 2010…het is een jaar geleden dat ik wat foto’s geplaatst heb…
Tijd voor een UPDATE!!:
Ik ben afgelopen 1 september getrouwd en heb me daar veel voorbereiding aan gehad het afgelopen jaar, maar dat was het allemaal waard!
Tussendoor nog een computer-crash gehad.
Op kever gebied:
Nieuwe plaatwerk aan de binnenzijde van de wielkast (weer zoveel mogelijk origineel behouden)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112574.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112575.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112576.jpg
Onderhoek ook gelijk mee gepakt.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112577.jpg
Binnenzijde:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112578.jpg

En toen even het glas in de deuren passen…..paste wel maar het glas kon niet naar beneden gedraaid worden…..het bovenste scharnier zit in de weg! Balen. Na veel puzzel is dit mijn oplossing geworden:
Voor
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112579.jpg
Na
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112580.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112581.jpg
Nadat alles weer opnieuw was afgelast en vlak geslepen ben ik aan de sloten begonnen. Ik wilde eerst wat anders proberen, maar heb er toch voor gekozen de originele sloten aan te passen en het te gebruiken. Groot voordeel van de sloten is dat als de deur dicht zit er geen beweging/ruimte in het slot zelf zit.
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112582.jpg
Het slot voor in de deur moest flink versmald worden:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112583.jpg

Er is veel gesproken over de haakse verdelerkap. Hoop mensen hebben er slechte ervaringen mee. Ikzelf heb er geen ervaring mee. Ik had hiervoor gekozen vanwege de looks, maar ben op zoek gegaan naar wat anders en dat heb ik gevonden .
Hier nog even de oude verdeelkap:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/91242.jpg
Hier de nieuwe:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/112584.jpg
Het is het Compu-fire DIS-IX Distributorless Ignition System…

Tjaap
13-12-2011, 14:26
zo dan... blij dat je er nog steeds mee bezig bent.

vw-unit
13-12-2011, 22:19
Gaaf project!

alextromp55
14-12-2011, 13:30
quitting is not an option

DUBbeltje
14-12-2011, 14:40
zeer goed bezig, ik vindt het echt toppie dat deze auto's zo gerestaureerd worden.
Keep up the good work! Respect!

alextromp55
24-12-2011, 14:52
thanks

lowrider23
14-01-2012, 11:48
Dikke Kever!!! :eek: Ontzettend veel respect voor de suicidedoors ook! :cool:

alextromp55
15-01-2012, 11:42
dank je wel.
Ik was van te voren al gewaarschuwd voor het vele werk wat aan de suicidedoors zal gaan zitten en dat kan ik nu zeker beamen.

Samurai
17-01-2012, 11:52
Lekker eigenzinnig project!

Goed bezig kerel.

Shon
16-09-2012, 14:58
Wat een project, dit gaat een dikke kever worden. En een goed oog voor details. Zoals dat frame opgebouwd is, echt wow !

alextromp55
17-09-2012, 19:55
thanks, altijd leuk om te lezen.
Ik kan gelukkig ook melden dat er weer een beetje aan geklusd wordt.

VinceV
12-01-2013, 23:40
Dit is ongelofelijk, heb ook super veel respect voor je stijl en vooral voor je doorzettingsvermogen! als de kas even netjes als het onderstel w, rij je met een van de dikste kevers ooit rond!

grtz
Vince

MartinW0527
29-01-2013, 22:43
Net het hele topic doorgelezen, supernet werk allemaal.
Zeker doorgaan op deze manier! :)

alextromp55
01-02-2013, 15:32
thanks.

Ik zal binnenkort weer eens foto's plaatsen..

tuninggek
16-02-2013, 18:14
echt gaaf project!

Van Limburg
17-02-2013, 20:04
thanks.

Ik zal binnenkort weer eens foto's plaatsen..


Nou, komop met die foto's dan :thumbup:

2sneaky bora
18-02-2013, 07:42
Wat een geweldig project
Gaat zeker opvallen in de kever wereld
En mooi zo een frisse perfecte bodem

Jurregti
23-02-2013, 00:36
hard project, ben benieuwd naar resultaat

Henni

alextromp55
24-02-2013, 12:16
Thanks!
Project ligt alleen even stil.
Ben net vader geworden en ben bezig met een ander huis...
Wordt vervolgd!

Redhead
21-03-2013, 23:09
Mooi project. Zat al te smullen om het resultaat te zin tijdens het lezen. Maar nu op pagina 10 blijkt dat we toch ff nog ffmoeten wachten. ;)

Mooie bodem en ophanging. Blok is ook super. Helemaal top. Ben benieuwd naar nieuwe vovorderingen Keep up the good work :thumbup:

alextromp55
12-04-2013, 19:55
Het is heel lang geleden sinds mijn laatste update en ondanks dat er aan de kever ook niet zo veel is gebeurd wilde ik toch even wat foto’s plaatsen:

Heel veel roest verwijdert.
Als de auto klaar is zal je het verschil niet zien aan de buitenkant, maar ik vind gewoon “doe het goed of doe het niet,,
Eerst nog even het onderste deel van de andere deur. Met zoveel mogelijk origineel materiaal te behouden:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124877.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124879.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124880.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124878.jpg

Dit is het onderste punt van de wielkast rechts achter… vanaf de plek van het wiel leek het mee te vallen, maar als je alles ook aan de binnenkant heb schoongemaakt en je zie dit:
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124881.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124882.jpg
Dus aftekenen, slopen en nieuw deel monteren (ik hoopte echt het deel te kunnen sparen, omdat ik van de andere kant al wist hoeveel werk het zal worden)
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124883.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124884.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124885.jpg
http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/124886.jpg

Tot de volgende update!

alextromp55
15-10-2013, 21:53
F.Y.I.
Keversite ligt eruit dus foto's zijn helaas niet meer te zien.....