PDA

View Full Version : Leggen van Kabels in Jetta

DHeitkonig
24-04-2008, 20:49
Heej heren ik heb een vraagje

Ik heb een Pioneer radio
JBL GTO 755.6 Versterker
JBL Speakers op de plank
En een Axton Compo Setje voorin...
En een Audison Condensator 1.3 Farad...

Ik heb de Audison nog niet aangesloten,
MAAR ik heb een GIGANTISCHE fluit toon door de speakers heen :S
Hoe kan ik nu mijn kabeltjes het beste leggen om van die ellendige tonen af te komen...
Want radio luisteren zit er nu niet in tenzij ik volume 50 of hoger ga :O
Anders is t enkeld t fluitje wat ik hoor...

Hoe hebben de audiofielen hier opt VF hun kabels liggen

EN waar is het beste massa punt...
Want ik heb de slotvanger achterin geprobeerd
De hoedenplank...
En nog een moertje ergens in de zijkant van de achterbak..
Maar nergens ECHT lekkere massa...
Want hij fluitte al eerder maar toen nog zachtjes....

Alberto
24-04-2008, 20:53
massa zo kort mogelijk , op kaal ijzer .
draad langs de rechter kant leggen ( dus waar de draad boom van de auto NIET ligt )

DHeitkonig
24-04-2008, 20:56
Dan Gaan we vant weekend de Jetta maar is uit elkaar slopen denk ik.
Want hij ligt nu links langs...
Maar zo heb ie altijd gelegen van de vorige eigenaar al af :S
En dan de Tulp weer naar links???
OF wat..ik bedoel dit moet allemaal gescheiden blijven toch??
En de Remote....
Waar moet ik die laten met de plus mee??

Arne
24-04-2008, 20:57
Leg je voedingkabel bij de kabelboom van de auto. Heb je (dubbel) afgeschermde tulpkabels? Leg die maar rechts. Speakerkabels naar compo door het midden of bij de tulp.

Massapunt heb ik met zo'n vergulde massaschroef aan het achterpaneel zitten, daar zit een gaatje en daar heb ik m op gemaakt.

Ik heb even gerekend en je moet eigenlijk wel 25mm2 voeding gebruiken. Is je radio massa wel ok?

Hopelijk heb je hier wat aan, zo niet hoor k t wel :)

DHeitkonig
24-04-2008, 21:11
ik heb (geen idee vsnt merk)
Double Shielded kabels dus dat zou dan goed moeten zijn ??
Deze ligt helemaal rechts langs de dorpel als t ware..
Hier bij liggen de speakerkabels voor de compo die in de deuren zitten....

Links ligt momenteel de Plus is DACHT ik 20MM² en de remote kabel van de radio terug naar de versterker achterin.

De massa is een 50 Cm lang schat ik en zit momenteel dus in de slotvanger van de achterklep...

En de massa van de radio????????
Que???

VeeDubber
25-04-2008, 08:35
De voedingskabels en signaalkabels voor je versterker dienen gescheiden te liggen. In mijn Golfje lag de voeding altijd links en de signaal (tulp) kabels altijd rechts langs de dorpel. Het probleem van de fluittoon is dan ook verdwenen.

DHeitkonig
25-04-2008, 18:21
Jah dat is em nou net zo ligt het momenteel...
De voedingskabel ligt netjes links en de audiokabels liggen netjes rechts...
Maar hij fluit ECHT hard:S
Dit is niet fijn radio luisteren..
MAar hoe leg je massa op de radio als ik vragen mag????
Want dat is me niet echt duidelijk eerlijk gezegd...

Arne
25-04-2008, 19:31
Standaard massapunt van de radio verleggen naar centraal massapunt, achterin dus. Heb je al een geprobeerd een dikkere kabel voor massa te gebruiken, en een kaal stuk metaal in de kofferbak? Ik had ook een fluittoon laatst, zat mn massakabel niet helemaal goed...

DHeitkonig
26-04-2008, 21:56
Nou vandaag de HELE dag bezig geweest met de audio rommel:S
Ik word er niet goed van ...
Ik heb men massa korter gemaakt.....rechtstreeks omhoog tegen de hoedenplank aan...
op KAAL stukkie......
Men voedingskabels ligt helemaal alleen aan de linker kant....
En de rest van de kabels liggen allemaal RECHTS.....
Maar nog steeds een KL*TE toon door de muziek heen :s
HOE KAN DIT.......
Ik ben geneigd om me versterker de deur uit te trappen...
Ik ben vandaag al zo gek in de kop geworden dat ik een deuk in men eigen auto getrapt heb :S
Me arme auto ziet er niet uit :S

Alberto
26-04-2008, 22:24
tjonge niet allen jou massa is kort :redface:
kort londje heb je ook , wie schopt nu een deuk in zijn eigen auto :screwy: :screwy:
als je om zo iets pietluttigs al door draait zou ik een andere hobby zoeken :cool:

maar goed , kan als je goeie massa hebt en kabels goed liggen .
kan ook aan je dynamo liggen . kan aan zo veel liggen eigenlijk

goeie tip ...blijf rustig ...wil het niet , ga ff koffie drinken , gras maaien
of weet ik veel :thumbup:

DHeitkonig
26-04-2008, 22:44
Jah ik weet het...
Later hebje er nog spijt van ook nog :S
Maar goed gebeurd is gebeurd..

Ik zat er toch al aan te denken om em over te laten spuiten...
Des te meer reden nu :p
Want ik stoorde me al aardig aan die kleine rot plekkies op de auto...
Ik weet niet of iemand zich geroepen voelt om mij te helpen met t compleet nalopen van de rommel...
Want ik word hier zOOOOO moedeloos van :S
Ik heb t al een paar keer aangesloten in men eerdere auto's en nooit iets aan de hand...

Sinds ik de Jetta heb.....
Ik kan er wel een boek over schrijven.....
Ik weet het gewoon niet meer :S

twister74
27-04-2008, 10:00
je zou een groundloop in je tulp kabels kunnen zetten massa kabel zo kort mogelijk houden en een extra massa kabel van accu naar je chassis kunnen

Arne
27-04-2008, 10:32
Je hebt de massa toch wel echt op het chassis he?

Alberto
27-04-2008, 10:52
Je hebt de massa toch wel echt op het chassis he?
nee op de gepuntlaste hoedenplank ...... ;)

...
Ik heb men massa korter gemaakt.....rechtstreeks omhoog tegen de hoedenplank aan...op KAAL stukkie......

Arne
27-04-2008, 10:54
Oh ja, Jetta natuurlijk.

Alberto
27-04-2008, 10:56
Oh ja, Jetta natuurlijk.

tja ...maar de massa op de vloer onder de achterbank of zo
is IMHO beter dan op de hoedeplank ....blik is zo bij zo dunner en het zit er in gepuntlast ...dus minder contact met het chassis van de auto ...IMHO dan he

LuNaTiK
27-04-2008, 11:49
De behuizing van je versterker staat toch niet in verbinding met de massa he? (op het chassis geschroefd?)

DHeitkonig
29-04-2008, 14:42
Men versterker heb ik op een plaat hout geschroefd...
Dus nee die maakt onmogelijk contact met het chassis zelf...
Ik heb al een draad van de radio mee naar achteren getrokken voor de massa...
En ik ga dus nu idd proberen om de massakabel onder de gordelbout te draaien kijken of het dan minders word...
Anders gaat de hele zwik gewoon weer de schuur in...
in men bmw had ik nergens last van me golf had ik nergens last van ...
De renault van me vriendin nergens last van....
<maar in de Jetta ik word GEK van die tonen :S

Alberto
29-04-2008, 15:43
zou de dynamo eens na kijken :thumbup:

DHeitkonig
29-04-2008, 16:33
En dat nakijken is in de trend van......????
Ik heb em nagemeten als je dat bedoeld....
Hij geeft euhhh..... aan .2 Volts MEER dan de accu rechtstreeks...

Maar nu heb ik Gehoord dat ik extra massa kabels kan leggen...
Van Accu naar chassis en van dynamo naar chassis...

Heb dit echt nut ??

Pedaalemmer
29-04-2008, 16:41
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25441

DHeitkonig
29-04-2008, 18:08
Die GL filters heb ik er al 3 gehad op elk kanaal eentje...
Maar dat werkte gewoon NIET....
Werd amper aan minder...
Dus maar blijven knoeien met de massa dan denk ik :S...

kawouter
29-04-2008, 20:19
Het kan ook in je Pioneer radio zitten. Mijn massa punt in mijn radio was kapot waardoor ik een piep kreeg op de maat van de motor.

Het verhaal dat een massa zo kort mogelijk moet zijn is echt onzin. De beste massa is de massa van de accu zelf. Het beste is dus ook om een massa kabel van de accu naar de versterker te trekken. Dat is de beste massa die je kan krijgen. En anders gewoon een mooi kabeltje naar de bout van je gordel of een andere grote bout in de kofferbak.

Oja en ik denk niet dat het probleem in de massa zit. Heb je weleens de RCA kabels uit je radio getrokken terwijl de radio aan was? Dat kan een probleem veroorzaken.

Groetjes.

Alberto
29-04-2008, 20:41
Het verhaal dat een massa zo kort mogelijk moet zijn is echt onzin. De beste massa is de massa van de accu zelf. Het beste is dus ook om een massa kabel van de accu naar de versterker te trekken. Dat is de beste massa die je kan krijgen. En anders gewoon een mooi kabeltje naar de bout van je gordel of een andere grote bout in de kofferbak.

Massa
Om storingen vanuit de andere verbruikers (dynamo, motormanagement, relais) op de installatie te voorkomen, moet je een centraal massapunt maken. Dit is één punt op de carrosserie, het liefst zo dicht mogelijk bij de versterker(s). Op dit ene punt monteer je ALLE massa's die de installatie heeft. Meestal vormt de radio hierop een uitzondering, die heeft z'n massapunt meestal achter het dashboard. Mocht je ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch nog storing hebben, dan is het proberen waard de radio ook te aarden op het centrale massapunt van de versterkers.

http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html :thumbup:

hoe zo onzin :screwy:

DHeitkonig
29-04-2008, 21:51
Dus de massa vanaf de achterkant radio OOK onder de gordel bevestigen?!?
Dan moesten we dat maar is doen :P
Ik heb nu de massa van de radio op de versterker gezet en DIE weer op t chassis...
Maar ik heb ook nog een Audison euhh PowerCap heet zon ding toch ??
Of condensator....
Als ik die er tussen zet heb dat nog invloed op het geheel?!?

VeeDubber
29-04-2008, 22:20
Heb je al eens nagemeten of je overal goed massa en voeding krijgt? Anders is het verleggen van de massa ook onnodig werk....

DHeitkonig
29-04-2008, 22:22
euhh noem me een sul maar hoe meet ik dat na dan ??
Overal exact dezelde spanning of hoe moet ik dat zien ??

VeeDubber
29-04-2008, 22:32
euhh noem me een sul maar hoe meet ik dat na dan ??
Overal exact dezelde spanning of hoe moet ik dat zien ??

Heb even voor je lopen googlen.
Ik zeg het document van onderstaande link printen en het moet opgelost kunnen worden. Succes!

PDF mbt Aardlussen (http://members.lycos.nl/audiogarage/pics/Aardlussen_v1.0.pdf)

LuNaTiK
29-04-2008, 22:33
je kan beter gericht naar de oorzaak gaan zoeken ipv allemaal gekke oplossingen te proberen:

Als je nu eens begint met het weghalen van alle onnodige extra's als een versterker en dergelijke. Begin met je radio: is deze überhaupt wel goed? Probeer hem desnoods in een andere auto.

Ga daarna met je radio in je eigen auto direct op de speakers spelen. Als dit ook werkt kan je er weer iets bij hangen. Op deze manier vind je vanzelf het probleem, wie weet heb je wel kapotte kabels...

JettaPowerrr
30-04-2008, 09:27
Neem hier eens een kijkje, tis even wat leeswerk, maar hier staan wel allerhande dynamo-ruis/aardlus-problemen in, met eventuele oplossingen.

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687

Alberto
30-04-2008, 10:19
Neem hier eens een kijkje

http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html
net als hier ...duidelijk genoeg :thumbup:

DHeitkonig
30-04-2008, 18:51
Nou ik ben vandaag weer is aan de gang geweest :P
Samen met me pa dacht is beter voor men bloed druk :p

Dus ALLES losgetrokken en opnieuw aangesloten....
Alles is nu NETJES aangesloten en gedaan.

Ik ben er inmiddels achter dat ik alleen ACHTER de ruis van de dynamo heb.
Kan dit wat te maken hebben met t feit dat ik filters op men voorspeakers heb ?? (compo setje)

Als ik de dynamo nl. los koppel is de herrie meteen weg....

Dus ik moest volgens me vader ffkes kijken naar een condensator van de dynamo of dt andere ding wat er opzit (ben ff de naam kwijt)

OF radicaal doen en de gehele dynamo ff reviseren/omruilen voor nieuwe....

dan ZOU het weg moeten zijn denk(en) ik/wij.....

Iemand anders nog ideeen???

Alberto
30-04-2008, 20:23
ik geef het op ..........

DHeitkonig
30-04-2008, 21:47
Tjah ik weet het ook niet meer....
Ik denk dat ik de rommel er mar gewoon weer uit trek en weer mooi in de schuur pleur want ik word hier ZOOOO moedeloos van :S
kom ook niet ten goede van me humeur....

Alberto
30-04-2008, 22:12
Tjah ik weet het ook niet meer....
Ik denk dat ik de rommel er mar gewoon weer uit trek en weer mooi in de schuur pleur want ik word hier ZOOOO moedeloos van :S
kom ook niet ten goede van me humeur....
:lock: zou ik zeggen

http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html :redface:

DHeitkonig
30-04-2008, 23:04
Jah idd jij /JULLIE ECHT bedankt voor de moeite....
Heb iig VEEL geleerd over me audio :D
Maar helaas nog niet er achter gekomen wat het is...
Maar ik blijf nog ff stoeien heb nog paar dagen vrij :p
Dan is t klaar en neem ik er OF genoegne mee OF ik trek de hele zooi weer uit de auto...

jettaracing
30-04-2008, 23:29
Dan ik ook maar even als 'audio fiel' (ja ,ik heb in alle 3 auto's ,waaronder twee jetta's een compleet audio systeem te liggen :thumbup: )
Ik heb het probleem ook gehad ,en ik had er toen twee storingen inzitten;

Ik heb een massa draad aan de dynamo gemaakt ,zodat de behuizing ook een goede massa heeft (want de dynamo zef heeft vaak geen goede massa !)
En ik had last van vocht in een versterker !
Deze heb ik toen een dag bij de verwarming gelegd ,en toen was het over .
Ook wil het wel eens zo zijn dat de versterker te hard staat afgesteld ,dwz ,dat de 'gain' te hoog staat .
Voor een subwoofer maakt dat niet veel uit ,maar voor de midden en hoge tonen wil dit ook nog wel eens problemen geven .
Probeer dus eerst eens een goede massan aan je dynamo te leggen ,en zet je versterker ietsje lager ,ik wil niet zeggen dat dit het probleem is ,maar is het proberen waard !
En de Condensator op je dynamo (al zit deze tegen woordig vaak ingebouwd in de spanningsregelaar volgens mij ) kun je ook eens vervangen ,een nieuwe spanningsregelaar kost imitatie zo'n 15 euro ,en zit er in 5 min in ,zit met 2 schroefjes achter op je dynamo.
Dus dat zijn de kosten ook niet ,want deze regelaars willen ook nog wel eens problemen geven !
Succes !

Groeten Wytze

JettaPowerrr
30-04-2008, 23:35
Ik kan me alleen maar bij Wytze aansluiten.
Niet te snel opgeven in ieder geval, het is gewoon op te lossen, alleen moet je wel ff je hoofd koel houden. :D
Ik heb ook een "leuke" install in mijn Jetta gehad, totaal geen problemen mee gehad.
In de auto's daarvoor en daarna wel eens een aardlusje gehad, maar was dan eigen schuld, en snel opgelost.

Succes ermee!

Xii86
02-05-2008, 00:26
Trek en kabel van je tulp stekker van achter de radio naar en massapunt en steek em bij de min op de tulp en raak er niet mee de plus aan heeft bij mij ook veel geholpen bij stand 2 hoor ik de toon al niet meer :P heb wel dikke installatie erin eh:D groeten tom heb ook jetta 2 zoomtoon;)

Alberto
02-05-2008, 09:55
Ik kan me alleen maar bij Wytze aansluiten
en ook ...blijf kalm ...een deuk in jou auto schoppen lost echt niks op

kawouter
07-05-2008, 11:52
Quote: Om storingen vanuit de andere verbruikers (dynamo, motormanagement, relais) op de installatie te voorkomen, moet je een centraal massapunt maken. Dit is één punt op de carrosserie, het liefst zo dicht mogelijk bij de versterker(s). Op dit ene punt monteer je ALLE massa's die de installatie heeft. Meestal vormt de radio hierop een uitzondering, die heeft z'n massapunt meestal achter het dashboard. Mocht je ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch nog storing hebben, dan is het proberen waard de radio ook te aarden op het centrale massapunt van de versterkers. Quote

En toch blijf ik er bij dat de massa van je accu de beste massa is. Je volledige carosserie is verbonden met de massa van de accu. De kans op storingen is het kleinst als de massa daar vandaan gehaald word.