PDA

View Full Version : andere dynamo geeft problemen


dubber
06-08-2004, 18:30
hallo allemaal
wie kan me hierbij helpen
ik heb een vento 1900 td van 93
daar zat een 70 ampere dynamo in die ik heb vervangen door een 120 ampere
dynamo van een tdi
dit is noodzakelijk vanwege de versterkers die stroom vragen.
de kleine stekker waar 2 draden aan zitten heb ik moeten aanpassen om te kunnen passen.
het probleem is nu dat de olie lampje gaat flikkeren en de toerenteller werkt niet.
de stekker er andersom in werkt ook niet
op de oude dynamo staat W en D+
op de nieuwe dynamo staat L en DFM
ik ga ervan uit dat deze stekker eigenlijk alleen voor de sensoren zijn dus kan ik die ergens anders aftappen?
of regelt deze ook nog het stroom oid?
dus wat moet ik aanpassen om het geheel toch goed te laten passen en werken
alvast bedankt

Marco
06-08-2004, 19:57
Wat ik je wel kan vertellen is dat een toerenteller in een diesel zijn signaal van de dynamo afhaalt. Dus waarschijnlijk zit het draadje daarvoor niet goed.

Verder zou ik graag van je willen weten hoeveel kilowatt je in je auto hebt liggen dat je een andere dynamo nodig hebt?? Een zwaardere accu (Goeie Yellow of Red Top) voldoet meestal prima.

Marcski
06-08-2004, 20:05
En anders een condensator

Koen is sleeping
06-08-2004, 20:32
Ben je niet bang dat je de accu oprookt op deze manier? Zo'n Optima is waarschijnlijk een veel betere keuze. Laadvermogen doet er echt niet zo heel veel toe.

Marco
06-08-2004, 21:59
Je zal de accu niet zo snel oproken omdat de laadspanning gewoon hetzelfde is, accu zal alleen iets eerder weer vol zijn omdat er een grotere laadcappaciteit is.

Je zou idd zoals marc zegt grote pieken van de Bass versterker op kunnen vangen met een Condensator, deze zorgt er namelijk voor dat je accu spanning stabiel blijft bij een HELE plotselinge vraag naar veel vermogen.

Het is daarbij ook nog eens een diesel, daar zit meestal al een 80ah accu in, of zwaarder. Ik kan je vertellen dat je dan al een HELE fikse installatie moet hebben wil je wat te kort komen. Want waar veel mensen niet bij stilstaan is dat bijv die 80ah accu, 1 uur lang 80 !! ampere kan leveren...... Zou niet graag in een auto zitten met versterkers die 1 uur lang 80 ampere continu opnemen.

dubber
07-08-2004, 00:07
in totaal gaat er 1500 watt rms in komen waarvan 1200 voor de sub is.
de versterkers vragen maximaal in totaal 200 ampere ook rekening houdend met warmte verliezen.
er zitten al 2 yellow top accu,s in 1 voorin en 1 achterin.
gezamelijk zijn die yellowtops dus 104 ampere.
maar zodra de motor draait komt de stroom van de dynamo en dan is 70 dus gewoon te weinig.
overigens heeft elke versterker al z,n eigen condensator de mono 1.5 farad en de twin mono 1 farad.
dat is dus de reden dat de 70 ampere moest verhuizen.
kan ik die signaal van de toerenteller ook ergens anders weghalen, en waar zijn die aansluitingen dan voor op die 120 ampere dynamo?

Marco
07-08-2004, 14:29
Zijn er geen zwaardere accu's?? Als ze gezamelijk 104 zijn betekend dat dus dat ze 52ah per stuk zijn?? Zou ik toch nog eens naar een andere accu kijken.

Als de motor draait komt de stroom nog steeds uit de accu, deze wordt alleen op peil gehouden door de dynamo. Op welke aansluiting zat de toerenteller bij de oude dynamo? Dat het olielampje gaat knipperen heeft daar waarschijnlijk niks mee te maken, misschien per ongeluk stekkertje los getrokken? Of gewoon te weinig olie :)

Marcski
07-08-2004, 14:35
Op oudere diesel dynamo's is de W aansluiting de pulsgever voor je toerenteller, op nieuwere heb ik geen idee

dubber
07-08-2004, 15:13
er zijn zwaardere accu,s maar omdat ik ze gewoon parallel aangesloten heb zonder onderbreking werken ze gewoon als 1 grote.
de oliepeil is in orde, het olieverbruik is ongeveer 1 liter op 10000 km met 290 dkm, dus das wel goed.
waar eerst de w aansluiting is staat nu de l
zonder stekker aangesloten heb ik overigens hetzelfde probleem.
dus kan hem net zo goed niet aansluiten.
hij laadt wel goed bij want ik heb er alweer aardig wat km mee gereden.
alleen iritant dat het lampje steeds flikkert en de toerenteller niet werkt.
vraag me af waar een tdi dan zijn signaal vandaan haalt en of ik dat aansluiting er dan ook op heb zitten zodat ik hem daar vanaf kan halen

Marcski
07-08-2004, 15:25
Ik denk dat Volkswouter je dat wel kan vertellen ;)

Volkswouter
07-08-2004, 16:42
Komt deze dynamo van een hele nieuwe TDI af?

Dat je olielampje flauw brand heeft ook met de dynamo te maken.Hij pakt daar nm zijn signaal motor lopen/stilstaan vanaf. Als je dynamo dus kapot gaat ,stopt je toerenteller ermee en je oliedruklampje gaat knipperen.

Wat ik denk als ik naar de codes kijk L en DFL,dat jij een dynamo te pakken hebt die door een regelapparaat word aangestuurd.Meer verbruikers aan en het regelapparaat stuurt de dynamo aan om meer te laden.Het is zelfs zo dat met de dynamo`s van tegenwoordig de computer bepaald wat er wel of niet aan verbruikers aan mag staan.Zo zal de computer er dus eerst voor zorgen dat de accu terug bijgeladen word en daarna gaat hij de stroom verbruikers pas voorzien van spanning of hij laat ze op halve kracht werken. Bijvoorbeeld de kachelradiateur bij een TDI levert te weinig warmte af omdat een TDI een te hoog rendement heeft,VW heeft daar een electrisch verwarm element bijgezet.Deze trekt zoveel stroom weg dat de ecu dus gaat bepalen wat er gebeurt.

dubber
07-08-2004, 16:53
van een paar jaar oude tdi,
hij was overigens nog niet in gebruik maar oude voorraad.
het olielampje gaat niet zwak branden maar flikkert steeds.
heb ik nu wel gewoon de 120 ampere lading?
en wat kan ik aan die andere dingen doen?

Volkswouter
09-08-2004, 14:44
Het enige wat ik kon vinden hier op me werk is dat de L aan sluiting een soort sensor voor de regeleenheid is.

Na overleg met collega`s zeggen ze dat je alleen de DFM aan sluiting zou moeten gebruiken.Je toerentalsignaal zou je dan ergens anders vandaan moeten halen.

Bijvoorbeeld van een electronisch snelheidssignaal.

dubber
10-08-2004, 21:45
en de dfm signaal zou er dan voor moeten zorgen dat de olielampje niet meer knippert?
want als ik de stekker omdraai dan heb ik nog steeds hetzelfde resultaat
en waar kan ik die toerentalsignaal vandaan halen?
waar zit die electronisch snelheids signaal als ik die heb?
ben een beetje een leek op het gebied van auto electronica