PDA

View Full Version : Distributie en overige riemen 2E motor


sjampoo
04-06-2008, 20:47
Hallochen mal wiedah

De gezinssloep heeft nieuwe riemen nodig, aangezien ik de teller op 275dkm staat, en bij 170dkm de tandriem voor 't laatst vervangen is (volgens aanwezig onderhouds historie).

Maarrr!!

Ik heb onder de kap gekeken, en gezien: een 2.0 wijkt iets of wat af van een polotje :)
D'r lopen iets of wat meer riemen dan ik gewend ben.
Omdat ik d'r niet 'zomaar' bij kom, wil ik graag -alles- vervangen dat ook maar periodeik vervangen dient te worden.

Distributie
Volgende onderdeelnummers heb ik achterhaalt op de oude facturen:

Distributie: 037 109 119 C
Spanrol: 026 109 243 E

Wat dien je nog meer te vervangen?
(Distributie = krukas, nokkenas, spanrol, balans-as?)

Multiriem
Er hangen nogal wat aggregaten aan het blok, en daarvoor hangt er een multi-riem.
Welke is dat? De auto is af-pon (niet af-fabriek!) voorzien van een Diavia airco: andere spanrol? andere riem? Géén idee; hoe kom ik daar achter? Nummer achterhalen op multi-riem zit er niet meer in, en ik ben m niet tegengekomen op de facturen stapel.

(Multiriem = Krukas, spanrol, dynamo, stuurbekrachtiging, airco-compressor)

V-riem
Ho, wacht: NOG een riem; helemaal buitenop:
Wat voor riem is dat? Wat zit erop?
(V-riem = Krukas, spanrol?, Waterpomp?) Moet de waterpomp ook om de zoveel km vervangen worden? Bij de Polo is de waterpomp direct ook de spanrol voor de distributie en moet ie dus altijd mee vervangen worden,.. maar op een V-snaar? Zit er een losse spanrol op? of draai je de waterpomp?

Vragen, vragen..

Jurgen Santana
04-06-2008, 21:02
In principe heb je aan riem en spanrol genoeg bij de distributie. Eventueel kun je nog een lekkende keerring tegenkomen.

Die onderdeelnummers moet de dealer wel wat mee kunnen. De spanrol eindigd inmiddels op een L maar dat zien snel genoeg.

Die maat riem voor de Diavia airco kun je bij een Diavia-dealer opvragen. Wel even de nummers die allemaal op de pomp en in het boekje (wat meestal weg is) bij de hand houden. En anders demonteren en meenemen naar de automaterialenzaak.

Die buitenste V-riem is voor de stuurbekrachtiging als ik me niet vergis. En stel je met de stuurpomp (bij Jetta 2 iig wel en volgens mij bij de Golf 3 hetzelfde).

De multiriem word met een spanelement gespannen.

Waterpomp vervangen, of omdat de lagers hoorbaar of voelbaar slecht zijn, of omdat die lekt, of omdat je toch bezig bent.

Jurgen Santana
04-06-2008, 21:05
Mischien een idee om eenvraagbaak aan te schaffen want hoe dat spannen in zijn werk gaat is lastig uit te leggen. Je kunt ipv de V-snaar ontspannen en weer spannen makkelijker de poelie van een van de aggregaten loshalen.

De inbussen van de poelies zijn wel makkelijk om nieuw achter de hand te hebben. Daar kun je er nog weleens van stuk draaien.

En met een beetje geluk kun is de originele VW aircosnaar dezelfde maat als van Diavia.

sjampoo
04-06-2008, 21:19
*Haynes Manual moet nog aankomen :) *

Is nog pas 'net' in bezit hè :) Maar wil niet wachten met de rommel in huis halen tot ie aankomt, en daarbij: in de Haynes gaan ze ongetwijfeld niet melden dat een Diavia een andere spanrol heeft, of multiriem.

Loshalen en langswippen bij de dealer kan, maar wil t allemaal 't liefst in 1 avondje wisselen.. dus incl. ingebouwde verassingen. (tapeindjes, lekkende keerringen etc).

Boekje ( naja: garantie certificaatje) van ene ABH ( Luxe Autoaccessoires ) zit erbij, evenals een Certificaat Koelinstallatie van Ponś Automobielhandel. ( 4 okt.1994)
Maar daar staan geen onderdeelnummers ofzo op.

*ome edgar ook maar weer eens van stal halen*

Jurgen Santana
04-06-2008, 21:24
Als het niet de originele riem is zal de dealer hem niet hebben. Ik zou even een Diaviadealer bellen als ik jou was. Maar zorg dat je in de buurt van de auto staat want vaak willen ze weten wat er op het typeplaatje van de pomp staat etc.

--daniel--
13-06-2008, 17:23
Je kunt ook met je riem naar een plaatselijke auto onderdelen handel gaan. vaak kunnen ze aan de lengte en het aantal groeven wel een gelijkende riem erbij zoeken.

sjampoo
16-07-2008, 23:19
Damnit..

Bijna voor mekaar..

1) Distributieriem + spanrol -> check, standaard, dus makkelijk.

2) V-riem -> Check! (iets anders dan standaard, maar juiste gevonden)
ik dacht, standaard, dus 'check' maar dat was toch iets minder check. Ik kreeg een 11,5 x 755La mee, maar dat moet een 10x765La zijn: Doordat er airco op zit, zit de stuurbekrachtigingspomp toch net ff iets anders dan anders blijkt. Ondertussen dus wél ontdekt welke ik nodig heb,

3) Multiriem: Check: Oude Gates G68375 heet tegenwoordig 6PK1123

Maar
De spanrol (of beter: om'lenk'-rol) is niet de juiste.. De Multiriem kwam al niet overeen met 'standaard', en de 'standaard' rol komt dus helaas ook niet in de richting van wat er nu op zit. De spanrol VKM31004 welke ik mee kreeg heeft een diameter van +/- 8 cm, maar de huidige rol is 'veul' groter -> 9 cm??

De riem die erop ligt komt volgens de diverse automaterialen databases voor bij veel jongere VW/Audi's, en de daarbij behorende spanrol is heul anders.. fijne is: op de spanrol is weinig tot niets af te lezen; misschien in uitgebouwde toestand..

René
16-07-2008, 23:23
Check ook meteen ff de oliekeerringen die achter de poelies/tandwielen zitten...
Vorige week nog met m`n kameraad een db.riem vervangen van een Golf 4 TDI en daarvan lekte er ook de krukaskeerring...

sjampoo
17-07-2008, 08:46
:thumbup:

Omdat ik met m'n handen vol met verkeerde spullen ( :screwy: ) bij de auto stond, ben ik niet veel verder gekomen dan 'kut, past toch niet'. Heb wel de boel eromheen weggebouwd, en o.a. geconcludeerd dat in iedergeval de distributieriem droog is, klepdekselpakking een klein beetje zweet (of heeft gezweet), en de nokkenaskeering droog is. Krukaskeerring zat mij nog iets te ver achter de poelie's weg gebouwd, dus nog niet kunnen checken, maar ik heb goeie hoop dat ie nog in orde is.

René
17-07-2008, 09:17
db.riem van de mk4 was ook droog, maar toch een beetje oliezweterij achter het krukastandwiel..

Kost bijna niets zo`n keerring en je kan er nu lekker bij..

sjampoo
17-07-2008, 19:06
Update in de zoektocht,.

Diavia zelf biedt hulp :)
Diavia / Waeco Roosendaal gebeld: Nummer van de 'omlooprol' staat op de omlooprol, maar inderdaad: is niet leesbaar.

Maar: met de pakketcode uit het boekje/certificaat kom je d'r ook.. en dan weten ze precies welke rol ik nodig heb.

En wat blijkt? Gelukkig hebben we de boekjes nog! :)

Golf III 2.0 => 1VW10300E/3