PDA

View Full Version : Ontsteking probleempie!


veerzes
15-07-2008, 19:29
Heb mn nieuwe blok (2L 16V) twee weken geleden bij Kronenburg opgehaald en in mn MK I terug geplaatst.
Op mn oude blok had ik een ontsteking met een verkeerde ontstekings module zonder vacuum vervroeger.
Op aanraden van John Kronenburg heb ik de orginele ontsteking terug geplaatst maar stuit op een probleem !!
Hij vonkt niet...... :shake: :shake: en waarom niet ??? ... nou ik heb een stekker over met drie draden :confused: :confused:
Zie op de tweede foto!!
Daar zit in ....een rood/gele een zwart/witte en een zwart/gele !!
En aangezien het blok uit een Corrado of Golf II komt moet dit anders worden aangesloten.
Nou is er vast wel iemand van hier die precies weet hoe we dit kunnen oplossen zodat hij strax vurig kan vonken :D :D

Oja ook zit er bij de stekker naar de halgever nog een extra draadje met witte stekker die ik niet kan plaatsen... Ik daar vraag ik een hulp lijn voor aan :cool: :cool:
Zet wat foto,s erbij om te laten zien wat ik bedoel!!
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/7/8/IMG_1090.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/7/8/IMG_1086.JPG

Domi
15-07-2008, 19:40
Die op de 2e foto is volgens mij van je brandstofpomp, Voor zover ik me kan herinneren.

Vraag anders Ron21 van dit forum even.

veerzes
15-07-2008, 20:12
De stekker komt rechtstreeks uit de die stuurkast en geeft geen 12V op eén van de drie draden.Ik denk eerder dat daar juist 12V op moet komen om hem aan te sturen.
Maar ik ga niet zonder dat ik er zeker van ben spanning op zetten :shake: :shake:
Maar alvast bedankt voor je reactie :thumbup:

Domi
15-07-2008, 20:18
Zit die stekker ook in de kabelboom van de cumputer?? Dus dat ie er vlakbij uit komt??

veerzes
15-07-2008, 20:44
Klopt ja !!

Ron21
15-07-2008, 20:47
De contra van die stekker moet ook in de buurt zijn mits de onstekingskabelboom en motorboom bij elkaar horen. Zo te zien ligt het regelapp. in de auto :D Misschien dat de stekker die je zoekt nog in de motorruimte hangt ;)

Maar die zwart/gele kan je 12v geschakeld op zetten en die andere (rood of rood/geel denk ik) is het signaal naar je brandstofpomp relais (massa sturing).

Succes

veerzes
15-07-2008, 21:05
Ron , die stekker kan niet in de buurt liggen want dit zit nu allemaal in mn Golf I :D
De injetie is vervangen door webers en de kabelboom is nog gewoon van mn golf1
Ontstekings module , halgever en computer (zwartekast op foto 2 ) hoort bij elkaar en zit aangesloten op bobine en dus alles aan die ene kabelboom.
Waarvan nu alleen die ene stekker gelijk uit de computer los hangt met die drie draden.
Heb de computer ook nog los gekoppeld van van kabelboom en doorgemeten of er op een van de pinnen 12V stond maar niet dus
Heb dus sterk de indruk dat op 1 van de draden een stoompie moet !!!

Ron21
16-07-2008, 07:32
ok nu snap ik het.

zwart/geel geschakelde plus
rood/geel aansturing brandstofpomp relais

Dan moet hij vonken.

Die zwart witte kan ik niet plaatsen en is mij ook niet bekend. Als je op de 1e foto kijkt ligt er een zwart witte draad los. Laat deze dus maar los hangen. En probeer het eerst zo eens uit.

veerzes
16-07-2008, 12:16
Ron super bedankt :thumbup: :thumbup: , ga vanavond gelijk ff testen :D :D

veerzes
17-07-2008, 20:28
Nou vanavond ff aangesloten .. mare niet doen :screwy: :mad:

Hoe wordt nou de ontsteking van iemand die een orginele 16V in een MK I plant aangesloten ??? Want die rijden er toch zat rond toch??

Iemand misschien nog een suggestie :) :)

Ron21
18-07-2008, 08:11
Je moet gewoon gaan meten of je op de juiste punten spanning hebt.

Bobine - ECU - Massa - etc. etc.

veerzes
20-07-2008, 10:27
Nou ik heb er gister weer een 4 aantal uren aan besteed(zonder resulaat :mad: ) en probeer nu zo simpel en duidelijk mogelijk op te sommen hoe ik alles heb aangesloten.

We beginnen met de kabelboom van de ontsteking en wat er voor componenten aanhangen!
Als het goed is noemen ze de dit de ECU die aan het einde van de kabelboom zit .
Er zit een dikke bruine draad aan die ik op de carrossserie heb aangesloten ( massa)
Dan hangt er ook nog een kort kabeltje aan met drie draden in stekker.
Rood/geel , Zwart/wit en Zwart/geel
En er zit een vacuum slang aan!
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/7/8/IMG_1086_732544.JPG

Dan gaat de kabelboom door naar de wat volgens mij heet de spanningsregelaar (zie foto hieronder)
Vandaar komen wat lossen draden uit :
Dikke zwartedraad die ik heb aangesloten op de carrosserie (massa)
De groene draad die naar de bobine gaat en op pool 1 op de bobine heb aangesloten ( zit ook toerenteller op )
Dan zit er ook nog een dunne zwarte draad op wat volgens mij de voeding is en is aangesloten op de bobine ,pool 15!
Op de aansluitpunt 15 zit dan ook de schakelplus komend vanuit de zekeringenkast.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/7/8/IMG_1229.JPG

Daarna gaat de kabenboom door naar de ontstekings unit waar een driepolige stekker aanzit, en ook nog een losse draad.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/7/8/IMG_1090_124470.JPG
Nu heb ik die stekker die kort bij de ECU zit met die drie draaden ontleed en de zwart gele aangesloten op de schakel plus .
Starten en dus geen vonk. :mad: :mad:
Daarna heb de schakel draad op de zwart witte gezet maar kreeg pas eén vonk als we stopten met starten!! :screwy: :screwy:
Heb daarna nog en spannings regelaar met een werkende gewisseld en ook de bobine maar dit mocht niet helpen !!!!
Ik weet het niet meer ..... heb ik nou verkeerd aangesloten of is de ECU kapot
Alle comonenten horen bij elkaar en is van een lopende 16V afgekomen .
Ron als je dit leest kan je er dan wat mee??

Ron21
20-07-2008, 11:20
Die dikke bruine draad moet rechtstreeks op de massa van de motor(kleppendeksel)

Die zwarte vanaf het blokje op de 2e foto MOET op de minpool van de accu !!!

Wat maakt het uit zal je misschien denken maar hij moet daar echt komen, door een eventuele hooge weestand van de minpool naar het chassis zal de spanning op de ecu lager zijn en onder een bepaalde spanning doet hij het niet.

Is die zwart witte draad ook de draad die los hangt bij de halgever foto ??

Als de losse draad daar bruin zwart is moet hij bij de bruine op de cilinderkop/kleppendeksel

veerzes
20-07-2008, 15:46
Ok Ron dat gaan we proberen ...
De ECU , Bobine , en spanningsregelaar liggen bij mij onder het dashbord omdat m,n motor gedeelte gecleand is .
Mn accu ligt achterin en inderdaad de beide massa,s zitten in de carrosserie (onder dashbord) geschroefd.
Ik hoop niet dat ik de ECU gesloopt heb want ik heb op de zwartwitte draad ook 12V gezet.
Nou vanavond maar ff proberen(vrouwtje is toch werken :D :D ) wat ie doet , bedankt tot nu toe Ron :thumbup: :thumbup:

Ron21
20-07-2008, 18:46
Ben wel benieuwd uit welke auto (bouwjaar/type) deze kabelboom komt.

veerzes
20-07-2008, 19:01
De kabelboom van deze ontsteking komt van een corrado blok af aan de kabelboom te zien is het er eén geweest vanaf 90 Het blok is een KR zonder kat .
Ben nu trouwens bij m,n MK I en ga ff kijken of ik hem vonkend krijg.

Ron21
20-07-2008, 19:06
Zal morgen eens in het schema kijken in hoeveree deze afwijkend is van de golf 2 versie.

veerzes
20-07-2008, 19:26
Nou dat is lache zeg :D :D net ff de massa,s aangesloten en wat denk je op het moment dat de + pool op de accu zet en het contact is dan aan geeft de bougie een vonk met met starten weeeeeer nix :screwy: :screwy:
Ik wordt gek......

stain2008
20-07-2008, 20:24
Hallo,
ff mischien een gekke vraag, staat je rotor wel tov het streepje op je verdeler zelf. Ik heb een kever gehad waar ik een elektronische ontsteking in de verdeler heb gebouwd van een golf 1 en deze wilde toen ook niet starten,heb toen een andere module gehaald op de sloop en starten. Maar de groene draad gaat naar de - van je bobine en de zwarte draad gaat naar de plus van bobine. Die bruine draad gaat naar de massa je frame of accu is beter eigenlijk. Kan je hem niet alleen over je module laten lopen? Maar wat je eigenlijk zegt is dat de vacuum vervroeger er eerst wel op zat en nu niet, dus vergelijkbaar met een 009 verdeler zonder vacuum vervroeger. Ik denk dat dit niet gaat werken, die vacuumslang die op de zwarte kast zit sluit die aan op je vacuum. Die zit er niet voor niks op. Succes ermee.

Ron21
21-07-2008, 07:33
Kr in corrado wijkt af van golf2 schema. Niet heel veel maar de kleuren die men voor de voeding gebruikt wel :screwy:


Die zwart/witte moet een geschakelde plus hebben.
Zwart/geel gaat naar regelapp.toerentalstabilisatie en die ga je waarschijnlijk niet gebruiken.
Rood/geel is aansturing brandstofpomp relais.
De zwart/bruine vanaf positie2 op ontsteking module gaat naat accu.

veerzes
24-07-2008, 17:56
Beste Ron , misschien heb je nog een werkende ontsteking met ECU liggen die je wilt verkopen ,dan kan je die meenemen als je deze kant op komt!!
Heb je misschien al enig idee wanneer je tijd voor me kan vrijmaken??
Groeten Nico

Ron21
24-07-2008, 21:23
Ik bel je morgen.

veerzes
24-07-2008, 22:28
ok thanks!! :thumbup:

veerzes
25-07-2008, 22:07
Morgen ben ik om half 9 bij je Ron :D :D See you

veerzes
27-07-2008, 09:29
Gister bij Ron langs geweest :D , probleem in 10 min opgelost :redface: :redface:
Nou thuis weer alles terug gebouwd en gestart en...... Hij doet het weer :thumbup: :thumbup:

Ron hartelijk bedankt voor je tijd en kunde :thumbup: :thumbup:

Ron21
27-07-2008, 10:19
:thumbup:

Graag gedaan :D