PDA

View Full Version : probleempje met 16v webers, montage hulp please!


vw virus
12-08-2008, 15:40
hallo.

ik heb een probleem in mijn type 1 van `77.

ik heb er een 16v 'kr' in gezet met 45mm webers. dat ging allemaal prima. alles hangt en past perfect ALLEEN het probleem is nu dat mijn verdelerkap met bougiekabels net tegen de hoofdremcilinder aan komen. er zit nog een originele hoofdremcilinder op. het is een kwestie van mm`s maar als het blok bij gas geven kantelt dan zal de verdeler afbreken.

er zit een ontsteking op van een polo met contactpuntjes en vacuumvervroeger. deze is een stukje langer dan de originele van de 16v. ik ga niet met de "originele" 16v ontsteking rijden want dat wil ik om bepaalde redenen niet.

is er en "haakse" verdelerkap te koop, en van welk type zijn die.

ook eventuele nuttige info voor ombouw of uitwisselen remcilinder is welkom.

golf mkII 16v
12-08-2008, 16:14
Weet dat op de verdeler van een 16v een kap past van een citroen BX
Denk dat dat op de polo verdeler ook past
Heb er 1 liggen van een citroen BX die kan je wel even komen passen

vw virus
12-08-2008, 16:34
kijk naar zo iets zoek ik nou. waar kom je vandaan?

vw virus
12-08-2008, 16:36
maar zit zo`n bx kap niet geschroefd dan??

J-9A-N
12-08-2008, 17:35
Ik rijd al 4 jaar met een peugeot 205 gti bosch ontsteking.
Deze past qua aansluiting precies op de cilinderkop.
Het voordeel is dat dit een elektronische ontsteking is ,en dus hogere toerentallen aankan dan een onsteking met puntjes.
Bij hoge toerentallen gaan de punten "zweven".
Verder maak ik gebruik van een scirocco 16v hoofdremcilinder inc bekrachtiger en bevestigingsbeugel.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/7/revisie2.016vmotorbak151.jpg

Gr Jan :thumbup:

Ron21
12-08-2008, 18:23
Met een bx kap passen de 16v standaard bougikabels niet. Aansluiting is anders. Ik heb toen van die ouderwetse messing clips in de kabels gedraaid en toen was het opgelost.

http://www.xs4all.nl/~valo/vwforum/07102005/motorruimte_mk1.jpg

vw virus
12-08-2008, 18:48
@ J-9A-N;

waarom heb je een peugeot ontsteking gebruikt en niet een standaard ontsteking van een 16v kr?

veerzes
12-08-2008, 19:34
Maar waarom gebruik je dan de ontsteking van het 16V blok niet ???
Ik heb het zelfde blok en gebruik ook die ontsteking.

vw virus
12-08-2008, 19:48
ik begin een beetje het idee te krijgen dat dat inderdaad een betere optie is. het gaat mij er gewoon om waar hij het beste op loopt. simpel als dat. afstellen e.d. is allemaal geen probleem.
alleen bij de een lees ik weer dat je beter contactpuntjes kan gebruiken en bij de ander weer hall-gever.

ik heb drie ontstekingen liggen.
-electronische standaard 16v kr ontsteking
-onsteking met vacuumvervroeger met contactpuntjes (golf1 1.1)
-electronische ontsteking met vacuum vervroeging (vermoedelijk polo)

wat kan ik het beste gebruiken???

carbreaker de autosloper
12-08-2008, 21:21
bx of 205 gti heeft centrufugaal vervroeging
en aangezien het vacuum al slecht ie met webers is dit de oplossing ...en geen toerenbegrenzing ik rij dr zelf ook mee met26 graden voor onsteking ....trekt ie ook erglekker.... groeten jarno

J-9A-N
12-08-2008, 22:45
Bedankt voor de aanvulling Jarno.
Ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen.
@ vwvirus ik hoop dat we je iets verder hebben kunnen helpen.

Succes
Gr Jan.

vw virus
13-08-2008, 04:23
hartstikke bedankt voor de info.

heb ik behalve de peugeot ontsteking ook nog andere bedrading of componenten nodig voor de ontsteking te laten werken?

J-9A-N
13-08-2008, 10:44
Neem ook de kabelboom naar de ontstekingsmodule ,en de module zelf mee.
Je kunt verder gewoon gebruik maken van een bobine met de juiste aansluiting voor de
16 v kabels.

Gr Jan.

vw virus
16-08-2008, 13:32
@ J-9A-N;

wat voor radiateur/koelfan heb jij gebruikt???

Sjeesbeest
13-02-2011, 19:14
ik weet het, tis een oud topic maar heb ook nog een vraagje

ik heb mijn KR omgebouwd naar R1 carbs, de motor loopt prima
op de orginele ontsteking met de ecu ertussen uit.

Nu heb ik van Doridaan een peugeot gti ontsteking gekregen en deze
werkt goed............ behalve als ik de motor wil starten dan vonkt
er niets, als ik de ontsteking van de kop demonteer en met de hand
ronddraai dan vonken de bougies wel. Kan het zijn dat het start
toerental te laag is om de peugeot ontsteking te laten werken?

Ik hoop hier duidelijkheid te krijgen, bij voorbaat dank.

sorry voor het bevuilen van andermans topic

carbreaker de autosloper
13-02-2011, 19:28
heb je alles van die peugot gebruikt,,kabel boom enz module,,,het breker signaal van de module schakeld op massa en dus moet je 1 van de 2 draden van peugot verdeler aan massa leggen dan werkt ie..

Sjeesbeest
13-02-2011, 20:17
Bedankt voor je reactie,

ik heb alles zo gemaakt dat ik kan wisselen tussen orgineel VW en de peugeot
ontsteking, de modules kan ik dus ook wisselen en heb een verdraaiings tussenkabel
gemaakt tussen de VW en Peugeot verdeeleenheid.

Het grappige is dus dat de peugeotontsteking wel vonkt als ik m met de hand draai
maar niet als ik de motorstart.

Wat ik gevonden heb is dat de peugeot verdeeleenheid maar 2 kabels heeft naar
de ontstekingsmodule en dus 1 draad in de 3 poligestekker niet gebruikt wordt.

EDIT: mede door de reactie van " carbreaker de autosloper " ben ik ff weer
aan het vergelijken geweest en kwam tot de conclusie dat ik bij de Peugeot
module een denk fout gemaakt heb :eek: ik had het massa kabeltje aan de verkeerde poot van de module geplaatst, ik heb nu al vonk als ik m heel langzaam draai :thumbup: dus morgenavond ff weer de vw ontsteking wisselen voor de peugeot en kijken of ie nu wel wil starten op de peugeot
ontsteking. Thx !!

Sjeesbeest
14-02-2011, 19:16
mijnes doet ut op de peugeot ontsteking :)

Filmpie (http://www.youtube.com/watch?v=kGb6Gf52DDU)

cornemk1
28-12-2012, 23:43
Is een haaks kapje al genoeg op een 16v onsteking met vacuum vervroeging?

Het haakse kapje van een peugeot gti dan
http://www.easycarparts.nl/peugeot/205-i-741a-c-hatchback-1983-1987/1-9-gti-kat-xu9j1-dfz-10-1986-10-1987/motor/ontsteking

dit haakse kapje

Mvg