PDA

View Full Version : Spuitplamuur.. wel of niet?


martijnvanderh
14-08-2008, 20:46
dudes...

Dit is het verhaal...

Gediplomeerde gozer is mijn kever nu strak aan het maken...
Nu heeft hij contact opgenomen met de spuiter....

Zijn advies:
Strak maken
Spuitplamuur erop...
Schuren..
Grondlak erop...
Schuren..
Lak spuiten...

Is het niet mogelijk om voor de goedkopere optie zonder de spuitplamuur-stap te kiezen? Dus plamuren/strak maken, grondlak (evt zelf doen), schuren en dan lak spuiten?

Wat is een normale procedure?

sixpack
14-08-2008, 20:51
hoe strak wil je het hebben ? sommige autos hebben tot wel 20 lagen lak/spuitplamuur e.d. .......

arno Derby
14-08-2008, 20:59
Het effect van deze manier is wel dat het echt strak word omdat het nog een keer uitgeflakt word.

Maar het is net hoe nauw je er zelf aan bent en wat je er voor uit wilt geven.

Koele
14-08-2008, 21:10
Maar vergeet niet dat et altijd nazakt,als je auto geplamuurd is en die kerel spuit er spuitplamuur op,laat em maar gerust een maandje staan te uitharden want anders zie je alles weer als de lak er op zit,tenminste,als er eventueel nog oneffenheden in zouden zitten

JurjenV
14-08-2008, 21:33
Spuitplamuur is geweldig spul, kleine oneffenheden gaan zo weg. Zou ik niet overslaan.

chris
14-08-2008, 21:47
Bij grote reparatieplekken en restauraties is spuitplamuur een veel gebruikte manier om strak te maken.Als je de keuze heb,en je wilt je auto strak,zou ik wel spuitplamuur gebruiken.

M.I.V.W
14-08-2008, 22:09
Bij grote reparatieplekken en restauraties is spuitplamuur een veel gebruikte manier of strak te maken.Als je de keuze heb,en je wilt je auto strak,zou ik wel spuitplamuur gebruiken.


:goodpost:

martijnvanderh
15-08-2008, 10:43
Duidelijke taal kerels!

Hij moet gewoon super strak.... Maar moet je spuitplamuur echt zo lang laten uitharden?

M.I.V.W
15-08-2008, 11:14
Nee hoor,dat was vroegah,als je het droogt in een cabine op 60 graden of met een infrarood lamp dan is er niks aan de hand.
Laat het niet te lang onbewerkt staan want het neemt vocht op ,net als plamuur.
ZSM afwerken met grondlak dus.

martijnvanderh
15-08-2008, 15:54
geweldie!

VolkswagenRacing
15-08-2008, 18:53
En goed uitschuren tot 320 voordat de spuitplamuur erop gaat anders gaat in de loop van de tijd de spuitplamuur licht inzakken in de krassen en schuurkrassen door de lak wil natuurlijk niemand.

chris
15-08-2008, 19:37
Spuitplamuur staat er juist om bekend dat het niet inzakt in schuurkrassen.Te fijn uitschuren voor de spuitplamuur vermindert de hechting.Bij de spuitplamuur van Glasurit (waar ik mee werk) schrijven ze voor dat de plamuurplek met P80-P180 geschuurt dient te worden,voordat de spuitplamuur erover gaat.De spuitplamuur zelf na droging schuren met P180-P280 voordat er filler overheen gaat.Niet te lang wachten (lees weken-maanden) met schuren,want het word echt keihard,en uit ervaring weet ik dat na een half jaar korrel P40 al moeite heeft.

Zelf ben ik een voorstander om bij restauraties niet over oude laklagen te werken met plamuur/spuitplamuur.Kale plaat en een nieuw opgebouwd laksysteem heeft een mooier en strakker resultaat dan oude laklagen verdoezelen en verzuipen met fillers enz.

VolkswagenRacing
15-08-2008, 21:42
Mijn ervaringen met een polysurfacer op een zwarte auto zijn toch heel anders,

En het weg halen van de orginele laklaag vind ik ook maar niks door dat je de onderliggende zink laag beschadigd,

(p180 voor de filler vind ik ook wel heel grof dit hoef je met een zilveren auto niet te doen)

Zo zie je dat veel mensen er anders over denken en dat zelfs bij verschillende bedrijven heel anders word gewerkt, terwijl ze allemaal als doel een goed resultaat willen hebben.

chris
16-08-2008, 06:47
@VolkswagenRacing.....met P180-P280 word bedoeld dat je de polysurfacer eerst schuurt met P180 en eindigt met P280....(noemen ze schuurstappen,jou wel bekend denk)

Joost....
17-08-2008, 20:23
Spuitplamuur staat er juist om bekend dat het niet inzakt in schuurkrassen.Te fijn uitschuren voor de spuitplamuur vermindert de hechting.Bij de spuitplamuur van Glasurit (waar ik mee werk) schrijven ze voor dat de plamuurplek met P80-P180 geschuurt dient te worden,voordat de spuitplamuur erover gaat.De spuitplamuur zelf na droging schuren met P180-P280 voordat er filler overheen gaat.Niet te lang wachten (lees weken-maanden) met schuren,want het word echt keihard,en uit ervaring weet ik dat na een half jaar korrel P40 al moeite heeft.

Zelf ben ik een voorstander om bij restauraties niet over oude laklagen te werken met plamuur/spuitplamuur.Kale plaat en een nieuw opgebouwd laksysteem heeft een mooier en strakker resultaat dan oude laklagen verdoezelen en verzuipen met fillers enz.



Ik kan me hierbij aansluiten, dit is hoe ik ook werk met restauratieprojecten. Let wel op dat de spuitplamuur beter in een paar lagen met een 1.8 aangebracht kan worden dan bv 2 superdikke lagen met een 2.5 of 3.0 met amper verdunning, anders kan je oplosmiddel echt gaan opsluiten en kakt het helemaal in een half jaar nadat het gespoten is.

knedel16vweber
29-11-2008, 16:38
Glasurit is het merk neem ik aan? is dit particulier ook te koop? in een spuitbus?
wil wel een busje proberen!

chris
29-11-2008, 16:45
Nee spuitplamuur is niet te koop in een spuitbusje hahaha...daar is het veels te dik voor.Glasurit is het merk ja,maar ze zijn er ook van andere merken natuurlijk.

Tjaap
29-11-2008, 17:22
er is wel degelijk spuitplamuur in een bus hoor. gewoon van Motip. Het zal waarschijnlijk geen professionele resultaten opleveren maar ik vind het erg fijn werken.

fabbi
29-11-2008, 18:02
maar die spuitplamuur van motip is net zo dun als lak.

de spuitplamuur waar men het over heeft is echt alleen in blik te koop.
en met een dikke verfnaald te verspuiten

knedel16vweber
29-11-2008, 19:02
er is wel degelijk spuitplamuur in een bus hoor. gewoon van Motip. Het zal waarschijnlijk geen professionele resultaten opleveren maar ik vind het erg fijn werken.

klopt die van motip heb ik ook gebruikt is wel wat dikker dan lak werkt mooi maar met meerdere lagen en schuurwerk komt het er wel netjes uit te zien :thumbup:

VolkswagenRacing
29-11-2008, 19:31
Alleen die spuitbus rommel zakt in als een gek in de loop van de jaren,

Je kan ook zorgen dat je auto goed strak staat, en hem daarna alleen nog maar goed te blokken na een aardige laag collourbuild.

Dat scheelt weer een stap

cloontje
17-02-2010, 11:08
Deze weer even omhoog halen met een nieuwe vraag:

Is er ook een spuitplamuur die tevens ook roetsweerend is of is dit al roestweerend?

Gr

richard-polo
17-02-2010, 11:20
er is wel degelijk spuitplamuur in een bus hoor. gewoon van Motip. Het zal waarschijnlijk geen professionele resultaten opleveren maar ik vind het erg fijn werken.

heb je wel eens met echte spuitplamuur gewerkt dan?{dus met hogedruk pistool} dat werkt echt wel vele malen beter.. die in het spuitbusje is veel te dun da,s net verf!! spuitbusjes is voor je brommer :tongue:

boy.schouten
17-02-2010, 19:08
Deze weer even omhoog halen met een nieuwe vraag:

Is er ook een spuitplamuur die tevens ook roetsweerend is of is dit al roestweerend?

Gr
spuitplamuur is niet roest weerend, dus je moet het kale metaal eerst afsluiten met een speciale primer, vaak door de fabrikant al voorgeschreven!
en nooit een ecth primer onder een spuitplamuur zetten!

Roy 1.6
17-02-2010, 19:12
Waarom mag een etsprimer nooit onder spuitplamuur dan?

cloontje
17-02-2010, 21:22
Waarom mag een etsprimer nooit onder spuitplamuur dan?


:goodpost:

Mister Cool
18-02-2010, 14:42
Nu heb ik geen ervaring met autolakken, dus ik vroeg me toch af of het bij restauraties en dergelijke niet normaal is dat het metaal eerst in een epoxyprimer o.i.d. gaat? Of breng je die autoplamuur gewoon aan op kaal staal? Wat voor plamuur word daar doorgaans voor gebruikt...
Zelf ben ik namelijk jachtschilder/spuiter, en ben ik waarschijnlijk iets andere werkwijzes gewend. Bij ons is normaal eerst epoxyprimer te spuiten ter bescherming. Daarna plamuren met expoxyplamuur net zo lang tot het strak is en uitplanken met 80/120. Dan een highbuildprimer (soort spuitplamuur denk ik) en uitplanken met 150/220. Finishprimer erover en uitplanken met 240/320 en in de voorlak. Die schuren met 320/400 en dan aflak (bij metallic tot 600). Erg bewerkelijk, maar mooi resultaat :D . Zijn ook hele andere oppervlakten dan een auto natuurlijk, maar vroeg me af hoe groot het verschil in werkwijze werkelijk zou zijn...