PDA

View Full Version : staande gehouden op de N34


jw0488
24-09-2008, 18:07
Vanmorgen:

Ik rijd keuring in een rij achter een vrachtwagen en wat auto's als ik een motormuis in mijn spiegel zie naderen..
Niets aan het handje, alles voor elkaar en ik reed niet te hard.
Tot mijn grote verbazing komt de beste man toch langs mijn auto (op het stukjes 4 baans bij erm) en verwijst mij te volgen.
prima, ik volgen en het gebruikelijk babbeltje met de papiertjes gemaakt.
Hij loopt rond de auto, kijkt naar banden, kijkt naar de lip voor (2cm bodemspeling :D ) en komt dan weer bij mijn bijrijders kant staan.
Kun je eens wat gas geven? Ik doe dat braaf...
Ja, je krijgt een bekeuring voor de lekke uitlaat.. :eek:
wtf? net 2 weken geleden bij de garage geweest! daar was het niet eens een aandachtspunt..

Nu heeft de beste man een boete uitgeschreven van 180 (!!!!!!) euries, maar niets gemeten. Het lijkt me dat dit ten eerste meetbaar gemaakt moet worden niet? Wie gaat mij namlijk vertellen dat dit ding lek is?? Hij heeft vast geen 1e monteurs diploma op zak?!

Wat zeggen jullie, bezwaar aantekenen en een meetrapport opvragen (die er dus niet is) zodra de bekende brief uit leeuwarden op de mat valt?

Groet Jan Willem

René
24-09-2008, 18:09
dus als "wij" allemaal ja zeggen...dan doe je het?
en als "wij" allemaal nee zeggen....dan doe je het niet?

evilnyntje
24-09-2008, 18:13
dus als "wij" allemaal ja zeggen...dan doe je het?
en als "wij" allemaal nee zeggen....dan doe je het niet?
Komop Rene, laat hem zijn verhaal doen en naar ervaringen vragen. Frustratie uiten mag best. Misschien moet je het in een breder perspectief zien ;) :tongue:

jw0488
24-09-2008, 18:21
en jij bent de leukste thuis rené? mijn vraag komt er dus op neer of dit zinvol is natuurlijk, maar voor de bijdehandjes onder ons...


Is het zinvol om hier een bezwaar tegen in te dienen? :confused:

Tjaap
24-09-2008, 18:25
René, stel je niet zo aan

joostvw
24-09-2008, 18:29
ja is zeker het proberen waard.
het is aleen wel zo, dat ookal heb je bezwaar aangetekend, je toch die boete eerst moet betalen.
je krijgt het dan gewoon later terug als je je gelijk krijgt.
maar een lek moet je toch eerst vaststellen door de achterkant dicht te houden?
anders kan het ook zijn dat hij gewoon sowieso teveel lawaai maakt omdat je bijvoorbeeld zonder middendemper of iets rijd. maar ook dan moet er een meting gedaan worden, en die meting moet aan heel veel eisen voldoen (afstand en hoogte van de meter enzo) dus ook daar kun je je meestal onderuit lullen.

Rutger
24-09-2008, 18:32
Gelijk doen zou ik zeggen..!

jw0488
24-09-2008, 18:37
de uitlaat is van voor naar achter origineel, er zit een originele dubbelpijpse achterdemper achter die lekker krijst als je boven de 4000 tpm komt.
Alsnog denk ik niet dat dit bover de 82 dB uit komt..
Ik wacht de boete af en zal uiteraard dan bezwaar indienen.
Bedankt voor het snelle reageren.

Mvg Jan Willem

Gertjan
24-09-2008, 18:38
Ik heb een tijdje terug ook een boete van 150 euro gekregen, omdat ie niet over de gehele lengte gasdicht was.
Wat was nou het geval, het eindstukje aan de achterkant van m'n einddemper was een dag eerder eraf gevallen.

http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7064.JPG

Toen vond de beste meneer ook dat ie dus lek was.
Dus, volgens mij kunnen ze het idd gewoon maken dat ze je uitlaat voor lek uitmaken.

René
24-09-2008, 18:40
bla bla bla...

@ Jan Willem....

Het is toch heel simpel.

Nee heb je....en Ja kan je krijgen....dus waarom nog vragen op een forum?

Je hebt een hoge boete gekregen voor een lekke uitlaat. Je zegt zelf dat je uitlaat niet lek is en óók niet eens gecontroleerd is door meneer agent. Betalen moet je sowieso...het enige wat je kan doen is bezwaar aantekenen. Met een beetje geluk krijg je je geld terug.

Als ik in jouw schoenen stond, was de keuze al gemaakt. En ook al hadden alle forummers getypt dat het niets zou helpen, dan nóg maakte ik bezwaar...

tim_j
24-09-2008, 18:44
dat wou die nou weten :P

ik vind het ook belachelijk!
meneer inspecteerd de boel niet, en zegt LEK!

dus.......
in bezwaar gaan.

FEMME
24-09-2008, 18:44
bla bla bla...

@ Jan Willem....

Het is toch heel simpel.

Nee heb je....en Ja kan je krijgen....dus waarom nog vragen op een forum?

Je hebt een hoge boete gekregen voor een lekke uitlaat. Je zegt zelf dat je uitlaat niet lek is en óók niet eens gecontroleerd is door meneer agent. Betalen moet je sowieso...het enige wat je kan doen is bezwaar aantekenen. Met een beetje geluk krijg je je geld terug.

Als ik in jouw schoenen stond, was de keuze al gemaakt. En ook al hadden alle forummers getypt dat het niets zou helpen, dan nóg maakte ik bezwaar...

Vanmorgen iets verkeerd gedaan bij het uit bed stappen. Mischien morgen de andere voet eens proberen :D :D :D

Rutger
24-09-2008, 18:45
Waar is nou proces verbaal voor opgemaakt? Ging het niet om een lek in de uitlaat? Zo ja, hoe heeft de agent in kwestie dit kunnen zien? Je kunt een lek in de uitlaat alleen visueel vaststellen neem ik aan.. En dit alles staat toch los van de db's? Daar is toch ook geen verbaal voor opgemaakt?

René
24-09-2008, 18:47
Andere voet? Ik doe het meestal met beide...op deze manier:

http://www.youtube.com/watch?v=WCmh1_8dfbE&feature=related

FEMME
24-09-2008, 18:50
Andere voet? Ik doe het meestal met beide...op deze manier:

http://www.youtube.com/watch?v=WCmh1_8dfbE&feature=related

En dat word gefilmd :screwy: , sadisten zeker :shake:

jw0488
24-09-2008, 18:53
haha stel grappenmakers :D
wel een heel aparte manier van uit bed komen trouwens :tongue:

ik krijg het idee dat ik dit niet verliezen kan..

LRR
24-09-2008, 19:13
Inderdaad. Zoals Joost zegt:

Ik heb een kennis bij de plaatselijk politie en die heeft me verteld dat als ze een Db meeting van je uitlaat willen maken dan moet dit op een bepaalde afstand / hoogte en dan mogen er in de directe omgeving ook nog niet eens "bijgeluiden" zijn.

Ik zou direct een brief sturen, en het in eerste instantie niet gaan betalen.
Want als je het geld betaald hebt, krijg het dan maar eens terug !!!!!
Heb zelf ook wel eens bezwaar tegen een proces verbaal aangetekend, niks betaald en na 3 weken gewoon m'n gelijk gekregen.


Succes in ieder geval

Groeten,

LRR

meijer1972
24-09-2008, 19:24
Ga anders voor de zekerheid even langs de garage. Als de uitlaat lekvrij is, rij dan naar het politiebureau waar de motoragent werkzaam is. Vertel daar jouw verhaal en dat je langs de garage bent geweest, maar dat er geen gebreken waren...
Misschien kunnen ze de boete nog intrekken. Scheelt een boel gedoe.

breadfan83
24-09-2008, 19:27
180? Bij de Jetta kwamen de vlammen aan alle kanten d'r uit... kostte me 75 euro. :D

Rutger
24-09-2008, 19:52
Inderdaad. Zoals Joost zegt:

Ik heb een kennis bij de plaatselijk politie en die heeft me verteld dat als ze een Db meeting van je uitlaat willen maken dan moet dit op een bepaalde afstand / hoogte en dan mogen er in de directe omgeving ook nog niet eens "bijgeluiden" zijn.

Ik zou direct een brief sturen, en het in eerste instantie niet gaan betalen.
Want als je het geld betaald hebt, krijg het dan maar eens terug !!!!!
Heb zelf ook wel eens bezwaar tegen een proces verbaal aangetekend, niks betaald en na 3 weken gewoon m'n gelijk gekregen.


Succes in ieder geval

Groeten,

LRR

dB heeft niks te maken met dit geval. Hij heeft waarschijnlijk een proces verbaal gekregen voor het volgende feitnummer: N110a ... deze niet is voorzien van een over de gehele lengte gasdichte uitlaat.
De vraag is dus.. Hóe heeft die agent dit geconstateerd? Door te luisteren? Lijkte me sterk.. Gelijk aanvechten dus.

kb2
24-09-2008, 19:54
Ik heb een tijdje terug ook een boete van 150 euro gekregen, omdat ie niet over de gehele lengte gasdicht was.
Wat was nou het geval, het eindstukje aan de achterkant van m'n einddemper was een dag eerder eraf gevallen.

http://www.jegertje.nl/jetta/HPIM7064.JPG

Toen vond de beste meneer ook dat ie dus lek was.
Dus, volgens mij kunnen ze het idd gewoon maken dat ze je uitlaat voor lek uitmaken.

Als ze je daar voor bekeuren kun je beter als nog een brief sturen.Je auto zou zo gewoon nog door de apk komen als je alleen je eind stukje mist.Mits dat ie nog gewoon in zijn ophanging hangt en echt verder niet lekt.

jw0488
24-09-2008, 21:06
Op het verbaal staat inderdaad N110a.
Ik ga het aanvechten en laat hier de uitkomst merken mensen.
bedankt voor de vele reacties.

Matheo
24-09-2008, 22:08
Op het verbaal staat inderdaad N110a.
Ik ga het aanvechten en laat hier de uitkomst merken mensen.
bedankt voor de vele reacties.
Succes! Lijkt mij dat deze boete niet terecht is.. Jouw woord tegen het zijne.
@gertjan: deze boete lijkt me al helemaal niet terecht, ik heb altijd begrepen dat een uitlaat uit moet komen achter het laatste opengaande raam. En dat doet ie, met of zonder eindstuk.

T!m
25-09-2008, 10:49
Indienen, deze agent heeft geen poot om op te staan.
Weer zo'n gefrustreerd figuur van de Politie Emmen. Ik hoor dit soort gevallen met regelmaat.

martiepartie
25-09-2008, 10:53
Als ze je daar voor bekeuren kun je beter als nog een brief sturen.Je auto zou zo gewoon nog door de apk komen als je alleen je eind stukje mist.Mits dat ie nog gewoon in zijn ophanging hangt en echt verder niet lekt.

Nope. afgebroken eindstuk mag ook niet, de uitlaat moet van begin tot eind gasdicht zijn (het laatste stuk mist en is dus zeker weten niet gasdicht.

De uitlaat moet onder de auto vandaan komen; of aan de achterkant, óf aan de zijkant. De uitlaat mag niet zomaar ergens onder de auto eindigen.

Matheo
25-09-2008, 11:00
Nope. afgebroken eindstuk mag ook niet, de uitlaat moet van begin tot eind gasdicht zijn (het laatste stuk mist en is dus zeker weten niet gasdicht.

De uitlaat moet onder de auto vandaan komen; of aan de achterkant, óf aan de zijkant. De uitlaat mag niet zomaar ergens onder de auto eindigen.
aha! dus zo zat het.. klinkt op zich logisch. weer wat bijgeleerd ;)

starsky
25-09-2008, 11:51
Gewoon bezwaar aantekenen en dan komt het vast goed :thumbup:

En dat word gefilmd :screwy: , sadisten zeker :shake:

Dit niet? :D

http://www.youtube.com/watch?v=-qhucVsq9CE

t3freak
25-09-2008, 11:52
Nope. afgebroken eindstuk mag ook niet, de uitlaat moet van begin tot eind gasdicht zijn (het laatste stuk mist en is dus zeker weten niet gasdicht.

De uitlaat moet onder de auto vandaan komen; of aan de achterkant, óf aan de zijkant. De uitlaat mag niet zomaar ergens onder de auto eindigen.

bij de gemiddelde MB sprinter chassis-cabine stopt ie ORGINEEL halvewegen de auto!! en nieuwere modellen iveco daily ook trouwens, moet ik dit afkeuren?

martiepartie
25-09-2008, 12:21
aha! dus zo zat het.. klinkt op zich logisch. weer wat bijgeleerd ;)

Het is ook niet aan te raden om zo te rijden. Heb ook een tijdje gereden zonder eindpijpje (in een duister verleden ;) ), na lange ritten begon de kofferbak vloer te stinken omdat die hete gassen daar de hele tijd tegen aan bliezen :cool:

Net alsof je in een spuitcabine rijdt :screwy:

sjampoo
25-09-2008, 13:07
't afgebroken eindstukje: Daar valt over te twisten:

Ja, 't is gasdicht van voor naar achter, dus APK proof. Maar mooi is anders.

De ene apk boer zal m afkeuren, de ander goed: 't zijn soms net mensen... Dienders trouwens ook.

Maar goed: over de adviezen die voorbij komen:
- Afwachten wanneer bekeuring binnen komt, en wat daarop staat ( is iets anders dan dat gele briefje ).
- Lezen wat daarop staat qua bezwaar maken: Waarschijnlijk moet je hoe dan ook éérst betalen, waarna je bezwaar aan kunt tekenen. Tegen de draad in 'niet betalen en eerst aanvechten' klinkt leuk, maar daar schiet je helemaal niets mee op; Heeft justitie geen boodschap aan.

Wat mij slim lijkt in dit geval: Ga asap naar een garage, laat hen de uitlaat controleren, en alles alles ok is; laat ze jou een bonnetje schrijven met een tekst zoals deze:

" Controleren gasdicht zijn van complete uitlaatsysteem van auto met kenteken xx-xx-xx , geen lekkages of onregelmatigheden aangetroffen "..

Dan heb je in iedergeval een 3e (deskundige) partij die jouw bezwaar kunnen ondersteunen.

joostvw
25-09-2008, 17:20
dat over de voledige lengte is ook een vaag begrip hoor, want bij veel autos blijft ie achter de bumper. kijk maar naar polo 6n2. istie aleen wel naar onder afgebogen, das het grote verschil.

Berrychello
25-09-2008, 19:29
Gewoon bezwaar maken en foto's van de gehele uitlaat erbij meesturen als bewijs :)

Gijs
25-09-2008, 20:13
180? Bij de Jetta kwamen de vlammen aan alle kanten d'r uit... kostte me 75 euro. :D
Tsja, in Limburg hebben ze andere tarieven. Beetje achtergesteld gebied... :rolleyes:

:tongue:

meijer1972
25-09-2008, 20:44
Wat mij slim lijkt in dit geval: Ga asap naar een garage, laat hen de uitlaat controleren, en alles alles ok is; laat ze jou een bonnetje schrijven met een tekst zoals deze:

" Controleren gasdicht zijn van complete uitlaatsysteem van auto met kenteken xx-xx-xx , geen lekkages of onregelmatigheden aangetroffen "..

Dan heb je in iedergeval een 3e (deskundige) partij die jouw bezwaar kunnen ondersteunen.

Dit is zoiets als wat ik ook al zei. Als je dan bezwaar maakt, of voor moet komen. dan heb je ook recent bewijs.
Als je voor moet komen en de boete wordt kwijtgescholden, vraag dan ook even of je de kosten voor deze keuring kunt declareren :cool: .