PDA

View Full Version : apk afkeur?


Melvin
21-10-2008, 17:47
De hoes van de stuurkolom de motorruimte in naar het stuurhuis, die grote rubberen hoes is bij mij gescheurd op 1 plek...

Nu hoor ik van sommigen dat dat geen apk afkeur is, maar ik moet het wel ff zeker weten!

Wie helpt me?

jetta mk1 '82
21-10-2008, 17:53
lijkt me stug dat hij daarom afgekeurd word ?

Melvin
21-10-2008, 18:17
Ja, geen idee...

Ze keuren auto's wel eens om minder af dus vandaar mijn vraag... iemand die het kan bevestigen voor me?

Jurgen Santana
21-10-2008, 18:48
regels mbt stuur,- en inrichting:
Keuringseisen Wijze van keuren
1. De bestuurde wielen van personenauto's moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel. Visuele controle waarbij, met de wielen in de stand van rechtuitrijden, het stuurwiel naar links en naar rechts wordt gedraaid met een hoekverdraaiing van ten hoogste 15°, zo nodig met draaiende motor. De bestuurde wielen moeten hierbij van stand veranderen.
2. Bij draaiing van het stuurwiel tot aan de aanslagen mogen geen weerstanden voelbaar zijn en moeten de wielen onderscheidenlijk de banden vrij kunnen draaien. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt waarbij de stuurbekrachtiging buiten werking is gesteld. De bestuurde wielen worden naar de uiterste linker- en rechterstuurstand bewogen waarbij de bestuurde wielen gedeeltelijk mogen worden ontlast.
3. De voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen moeten deugdelijk zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen, mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet zijn vervormd en mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Het stuurwiel wordt met krachtige korte bewegingen naar links en naar rechts gedraaid, waarbij de massa van de personenauto op de wielen rust. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2 van de Regeling permanente eisen.
4. Stofhoezen van het stuurhuis en de stuurkogels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de hoezen niet meer afdichten. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
5. Kruiskoppelingen moeten een zichtbaar spelingsvrije overbrenging kunnen bewerkstelligen.ToelichtingDe eis omtrent zichtbaar spelingsvrije kruiskoppelingen geldt niet voor de axiale speling van naaldlagers. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Hierbij wordt het stuurwiel langzaam naar links en naar rechts gedraaid en axiaal bewogen.
6. Flexibele koppelingen mogen niet in ernstige mate zijn gescheurd en de vulkanisatie mag niet in ernstige mate zijn losgeraakt. De wijze van keuren bij het vijfde lid is van toepassing.Op scheuren dan wel het loslaten van de vulkanisatie is artikel 2.7.2 van de Regeling permanente eisen van toepassing.
7. De verbindingen in het stangenstelsel mogen niet te veel speling vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.2. Voor het zichtbaar maken van:a. radiale speling wordt het stuurwiel met krachtige, korte bewegingen naar links en naar rechts gedraaid terwijl de massa van de personenauto op de wielen rust;b. axiale speling worden op de stuurkogel of stuurverbinding trek- en drukkrachten uitgeoefend.3. In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.4. Op de speling is artikel 2.7.3 van de regeling permanente eisen van toepassing.
8. Indien een gedeelte van de binnenkant van het stuurkogelhuis en van de stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes is beschadigd of ontbreekt, mag dit gedeelte geen corrosie vertonen. Indien de hoes is beschadigd of ontbreekt, vindt visuele controle plaats, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
9. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het derde, zesde en zevende lid. -

ronnie_v
21-10-2008, 19:54
ik zou em d'r niet om afkeuren :rolleyes:

Melvin
21-10-2008, 20:49
In principe punt 8 dus? Hij mag zelfs ontbreken zolang het geheel maar geen corrosie etc vertoont?

Kan iemand dat nog even bevestigen?

Melvin
21-10-2008, 22:23
Niemand? morgen is het namelijk zover :D

Jurgen Santana
21-10-2008, 22:31
Ik zou eerder naar punt 4 kijken. Maar of ze de hoes die bij jou gescheurd is ermee bedoelen betwijfel ik. Voor zover ik weet moeten de stuurkogelhoezen (uiteinden spoorstangen) en de harmonikahoezen tussen spoorstang en stuurhuis heel zijn.

De hoes voor de stuurkolom zie ik nergens genoemd.

Ik denk dat je je er niet druk om hoef te maken.

Melvin
21-10-2008, 22:34
Oke, thnx!

skitzo
21-10-2008, 22:37
absoluut geen afkeur.
is zelfs niet eens een controle punt

hajee
21-10-2008, 22:37
Ik zou eerder naar punt 4 kijken. Maar of ze de hoes die bij jou gescheurd is ermee bedoelen betwijfel ik. Voor zover ik weet moeten de stuurkogelhoezen (uiteinden spoorstangen) en de harmonikahoezen tussen spoorstang en stuurhuis heel zijn.

De hoes voor de stuurkolom zie ik nergens genoemd.

Ik denk dat je je er niet druk om hoef te maken.
precies.. :thumbup: