PDA

View Full Version : Golf 1 deuren demonteren...hoe?


Audilimburg
30-11-2008, 22:05
Omdat ik mijn Golf 1 aan het strippen ben, wil ik nu de deuren gaan verwijderen. Dat zijn de laatste losse carosseriedelen die ik nog moet, maar die werken uiteraard weer niet mee.

De deuren zitten vast met 4 imbusbouten, maar imbus bouten draaien al snel dol als ze vast zitten. Dat is dus bij de bijrijdersdeur van mijn Golfje ook het geval. Het imbus gedeelte van de 2 bovenste bouten is al enigzins rond gedraaid en ik ben er nog nauwelijks aangeweest. Blijkbaar heeft iemand ze al eens proberen te demonteren of de imbusbouten zijn hergebruikt.

Ze zijn nog niet helemaal dol en heb dus nog even niks geforceerd, want ik vroeg me af of iemand misschien goede ideeën heeft om de deuren op een fatsoenlijke maneir te demonteren. En uitboren vind ik niet echt een goede optie...!

Iemand tips of tricks?

chris
30-11-2008, 22:08
kijken of er een torx sleutel in past...heeft meer grip dan een inbus...gaat dat niet?Kan je ook met een beiteltje proberen..en anders uitboren.

Stijn
30-11-2008, 22:32
Je kunt beginnen met de correcte imbus en die er dan met een hamer flink inslaan. Dit heeft twee voordelen: 1. hij zit er goed in voor een zo goed mogelijke grip, 2. de bout 'schrikt' er van en draait makkelijker los.
Probeer zowiezo imbusbitjes op een ratelaar te gebruiken, daar zet je veel 'ronder' kracht mee dan met een haakse imbussleutel. Nog beter is de luchtsleutel erop, die draait 100% rond zonder zijdelingse kracht.

Als dat mis gaat kun je het beste overgaan op redmethodes zoals Chris beschrijft.

Mitta
30-11-2008, 22:41
ik denk dat je beter met de hand kan doen, met luchtsleutel gaat ie denk ik afbreken...

Stijn
30-11-2008, 23:06
Dat denken mensen ja, maar niets is minder waar :)

Gijs
01-12-2008, 00:20
Inderdaad, zoals Stijn schrijft :)

Wat ook nog tot de mogelijkheden behoord;
Een korte M8 of M10 bout erop lassen (20mm lang). Dan de luchtsleutel erop.

Dit heb ik vandaag ook moeten doen bij het vervangen van m'n distributieriem; imbus boutjes waren rond van een vorige (de)montage. Boutje schoonmaken, lassen en luchtsleutel erop :) Let er wel op, dat je het boutje niet aan het schanier vast last ;)

Succes!

egon
04-12-2008, 11:35
als ze dol gedraaid zijn met de dremel een gleuf erin vrezen en dan met een grote schroevendraaier eruit draaien.
en anders inderdaad een bout erop lassen
en eerst natuurlijk goed in laten werken met kruip olie

Audilimburg
04-12-2008, 14:10
Bedankt mensen :thumbup:
Ik ga er vanavond eens aan beginnen en ik kijk wel hoe ver ik kom. Met bovenstaande tips gaat dat wel goedkomen lijkt me

Audilimburg
06-12-2008, 23:52
De deuren zijn er uit. We hebben er M8 bouten op gelast en ze toen los gedraaid. Ging uiteindelijk vrij makkelijk.
De bestuurdersdeur was nog niet aan geprutst dus die kregen we gewoon met een imbus los.

Bedankt voor de tips. Wat is zo'n forum toch handig he...! :thumbup: