PDA

View Full Version : Thermostaat vervangen


vr6-maniac
29-12-2008, 19:03
heej, aangezien de temperatuurmeter niet goed meer op loopt van de einser van mijn vriendin en de kachel ook niet goed warm word , denk ik dat de thermostaat niet goed meer werkt .

nu wil ik die gaan vervangen , nu dus mijn vraag , hoe doe ik dit het beste , en met name hoe ontlucht je de boel straks weer omdat alle koelvloeistof eruit moet toch??

graag wat info van mensen die dit al gedaan hebben ;)

alvast bedankt , grtz
Eelco

caddy '85
29-12-2008, 21:08
ontluchten gaat vrijwel vanzelf. Zodra je alles weer in elkaar hebt vul je het systeem met koelwater en laat je de wagen warmdraaien met de kachel op zijn hoogst en wacht je tot de thermostaat opengaat. Als dat gebeurt is vul je het reservoir tot zijn max. en klaar is keer. (Wel ff je reservoir in de gaten houden tijdens de werkzaamheden)
mvrg

vr6-maniac
29-12-2008, 23:15
ok! thnx

en verder is het gewoon de slang waar de thermostaat zit los halen , koelwater eruit , thermostaat eruit , vervangen en de boel weer in elkaar zetten?

correct me if i,m wrong?

grtz

Zollie
29-12-2008, 23:45
juist, en een beetje vloeibare pakking kan geen kwaad :)

en goed schoonmaken natuurlijk, de oude pakking eraf!

golf mkII 16v
30-12-2008, 08:49
Dop van het expansievat erop houden[loop er zo min mogelijk koelvloeisof weg
Boutjes met wat WD40 inspuiten
Niet met warme motor doen!!!
Niet met vloeibare pakking gaan kutten
Zit nl nieuwe rubberringen bij

jarnogti
30-12-2008, 09:00
helemaal goed en echt niet met vloeibare pakking werken word zo,n driet zooi hahahah sucses

vr6-maniac
30-12-2008, 09:02
hahah ok , zitten idd wat pakkingen bij!

maar hoe controleer je of een thermostaat nog goed werkt?

in kokend water toch? en wat moet er dan gebeuren??

golf mkII 16v
30-12-2008, 09:34
Dan moet die open gaan
Ongeveer 7 mm

vr6-maniac
30-12-2008, 09:37
Dan moet die open gaan
Ongeveer 7 mm

waar moet ie opengaan , want volgens mij gebeurde er niets bij mijn nieuwe:S

golf mkII 16v
30-12-2008, 09:46
Als je kijkt naar de kant met het bruggetje
De binnenste circel moet open gaan

vr6-maniac
30-12-2008, 23:35
nou , hij is vervangen hoor!

het wordt weer lkkr warm in de auto en de temperatuurmeter gaat ook weer goed!

het was dus de oude thermostaat die ver open bleef staan!
verder wel eenvoudig te vervangen dus goed te doen!

bedankt voor de hulp!

grtz
Eelco

ErikvanBilsen
16-06-2010, 16:53
Zo nu even een spoedvraagje he,
Ik heb de thermostaat vervangen, nu was ik hem warm aant laten draaien maar weet niet wanneer de thermostaat opengaat maar de koelvloeistof begint al te verdampen en thermostaat is nog niet opengegaan. Klopt er hier iets niet of moet ik hem gewoon laten draaien en wachten?

Erik.

Zollie
16-06-2010, 17:02
ja dat duurt stiekem best wel lang!

gewoon lekker lang laten draaien, let ook op je tempmetertje, als die maar niet hoger dan normaal/gewenst komt! ondertussen voelen aan de slangen, die worden ook nog best heet. als je koelfan begint te draaien weet je zeker dat de boel werkt. dus lekker wachten tot die aanslaat, en missie geslaagd!

ErikvanBilsen
16-06-2010, 17:09
Net nog eens geprobeerd maar hij begint zelfs te koken, dus maar weer gestopt,
Helaas kan ik de temperatuurmeter niet in de gaten houden aangezien deze meteen helemaal op loopt als ik hem op contact zet, dus daar moet ik ook nog naar kijken.

Erik.

ErikvanBilsen
16-06-2010, 20:08
Na nog een poging is het gelukt,
Begon te dampen maar heb nog even laten door gaan en daarna ging hij open.

Erik.

Zollie
16-06-2010, 20:23
toch best warm dus he ;)


zoiets met de temp heb ik ook wel eens gehad, toen had ik oliedruk en watertemp verkeerdom aangesloten :)

ErikvanBilsen
16-06-2010, 21:35
Ik heb alleen niks veranderd maar na het knappe van een koeslang deed hij het eerst niet en toen deed hij raar, dus denk dat ik gewoon eens de sensor ga vervangen en kijken wat het dan geeft.
Maar kun je even uitleggen wat jij precies verkeerd had dan kan ik het hier nakijken.

Erik.

Skup
17-06-2010, 10:33
Ik denk dat Zwollie bedoelt dat hij de kabels van het koelwater en de oliedruk omgewisseld had op het motorblok. Die twee sensoren, rechts naast de carb ongeveer, zitten redelijk dicht bij elkaar.

(Dus watertempkabel op de oliedruk en andersom).

ErikvanBilsen
17-06-2010, 10:39
Aha ja bij mij is daar de koelslang ook geknapt, dus zou het mss daar aan kunnen liggen dat de temperatuurmeter heel raar doet, maar wat mij gister ook opviel was dat er een groen kabeltje daar loshing, maar zou niet weten waar deze op moet?

Erik.

Skup
18-06-2010, 11:39
Bij zit er en donker groene op de oliedruk, die samen verdwijnen in een slang/hoesje richting schutbord (teller neem ik aan). Daarnaast zie ik nog een licht groene van bombine naar verdelerkap.
Als ik wat verder die koelslang volg naar achteren, dan zitten er schuin onder het kachelkraantje, links nog een aantal sensoren, kabels op (tussen) de koelslang. Ik heb ze verder niet gevolgd en weet dus ook niet waar ze voor zijn. Deze kabels waren volgens mij niet groen oid, maar rood dacht ik (niet goed meer gekeken / weinig tijd).

ErikvanBilsen
18-06-2010, 11:42
Ik zal zometeen eens gaan kijken.

Erik.

ErikvanBilsen
18-06-2010, 12:19
Ik zie inderdaad die groene zitte en de donkergroene maar bij mij zit een half licht half donkergroene draar met een kabel schoentje eraan los. Deze verdwijnt samen met de donkergroene naar het schutbord.
Iemand die weet weer deze op hoort?

Erik.