PDA

View Full Version : Verschillen T2a / T2b


sjampoo
07-10-2004, 09:32
-

Beetlefreak
07-10-2004, 09:45
Het randje in de kniestukken, de tankdop en aan de luchtroosters achter, bij en B zijn ze hoekig en bij een A zijn ze ovaal.

VWrijder
07-10-2004, 09:51
Kan mij niet zo heel erg rotten of het een a of b is,. een a is alleen veel mooier wegens:

- Bumpers
- Knippers niet op buik hoogte
- achterliggies

Maar: Is er een site / link waar de verschillen makkelijk leesbaar op staan?

Die Wit/Grijze pickup, dat geile hok. das een t2b lees ik net in een ander topic...

maakt mij niet uit: maar goed: Ik wist t niet.. (behalve de grote achterlichten was mij nog nix opgevallen)
Vanwege die achterlichten dacht ik voorheen dat het een tussenmodel betrof... maar ik kwam dus ook tot de ontdekking dat ik om de tuin was geleid :o

ploon
07-10-2004, 09:59
ook de klink van de schuifdeur is anders (ik heb een 73er gehad, erg handig zo'n overgangsmodel. wat je ook bestelt, je krijgt altijd het verkeerde).
de scharnieren v/d achterklep zijn volgens mij ook anders.

die grijs/witte pickup waar je het over had is geen goed voorbeeld, dat is een B die ze hebben aangepast zodat hij op een C lijkt.

Beetlefreak
07-10-2004, 10:03
die grijs/witte pickup waar je het over had is geen goed voorbeeld, dat is een B die ze hebben aangepast zodat hij op een C lijkt.
Bedoel je die van Meetlint? das een B omgebouwd tot A toch??

BTW, nieuw voor mij, een T2C??
of bedoel je T2A (a), T2B (a/b) en T2C (b)

VWrijder
07-10-2004, 10:13
Bedoel je die van Meetlint? das een B omgebouwd tot A toch??

BTW, nieuw voor mij, een T2C??
of bedoel je T2A (a), T2B (a/b) en T2C (b)

"Aan de ander kant van de plas wordt de tot 1996 in Mexico gebouwde modellen, sinds 1991 zelfs (of beter gezegd helaas…) voorzien van een watergekoelde motor, algemeen aangemerkt als het model T2c. Sinds 1997 wordt de T2, gelukkig wederom voorzien van een luchtgekoelde motor, in Brazilië geproduceerd. Dit uitsluitend nog voor de Mexicaanse markt."

bron: www.busmeeting.nl (http://www.busmeeting.nl/volswagen-t2.htm)

Beetlefreak
07-10-2004, 10:18
"Aan de ander kant van de plas wordt de tot 1996 in Mexico gebouwde modellen, sinds 1991 zelfs (of beter gezegd helaas…) voorzien van een watergekoelde motor, algemeen aangemerkt als het model T2c. Sinds 1997 wordt de T2, gelukkig wederom voorzien van een luchtgekoelde motor, in Brazilië geproduceerd. Dit uitsluitend nog voor de Mexicaanse markt."

bron: www.busmeeting.nl (http://www.busmeeting.nl/volswagen-t2.htm)
OK, das duidelijk :)
Maar dan snap ik ff niet wat ploon bedoelt :confused:

sjampoo
07-10-2004, 10:22
Die vette pickup is dus een braziliaan, gebouwd voor de mexicaanse markt, also: een t2c met de looks van een t2a + t2b ?!

VWrijder
07-10-2004, 10:26
OK, das duidelijk :)
Maar dan snap ik ff niet wat ploon bedoelt :confused:
tja... daar ga ik niet over :p

VWrijder
07-10-2004, 10:27
Die vette pickup is dus een braziliaan, gebouwd voor de mexicaanse markt, also: een t2c met de looks van een t2a + t2b ?!
AAAAAAH! /!\Brain meltdown/!\ nu ben ik het kwijt.

ploon
07-10-2004, 10:38
Maar dan snap ik ff niet wat ploon bedoelt :confused:
ploontje heeft gewoon moeite met zijn toetsenbord, waar ik C typte moest natuurlijk een A staan

Beetlefreak
07-10-2004, 11:23
ploontje heeft gewoon moeite met zijn toetsenbord, waar ik C typte moest natuurlijk een A staan
En sjamp heeft moeite om alles nog te volgen!!haha, gaat lekker hier :)

Dus sjamp, het is een t2b ombgebouwd naar t2a looks!

sjampoo
07-10-2004, 11:37
Goed.

Blijft een vette kar. I would give my left nut...

Split52
07-10-2004, 12:59
ff op jaartal om een t2a te herkennen...

algemene t2a: ronde bumpers, langwerpige knipperlichten net boven bumper, groot vw logo,

68: drukknoppen op deurklinken, lange chroom binnenspiegel met pootje in het midden, rechthoekige zonnekleppen zonder spiegeluitsparing, dashbord in kleur van de koets.
69: trekknoppen aan deurklinken, lange binnenspiegel zonder pootje. dashbord in kleur.
70: binnenspiegel bekleed evenals dashbord nog steeds 5x205 wielen met bolle dop.
71: velgen veranderd in 5x112 voor schijfremmen, wielkasten krijgen een 'randje'
72: t2a voorkant verder T2b achterkant... bumpers wel nog t2a, logo klein.

Er zijn er nog wel wat meer maar dit zijn wel een paar belangrijke...

Disclaimer... ook ik maak fouten ;):D

ploon
07-10-2004, 13:22
73: voor en achterkant al B, zijkanten (oa deuren en tankflapje) nog A (zo eentje heb ik gehad)

JeeWee
01-11-2004, 19:15
ff op jaartal om een t2a te herkennen...

72: t2a voorkant verder T2b achterkant... bumpers wel nog t2a, logo klein.
Disclaimer... ook ik maak fouten ;):D

Dan wil ik even aanspraak maken op de disclaimer dit keer. Volgens mij is het juist nog wel een groot logo, gezien de volgende foto:

http://www.volks-factory.nl/foto/fotobo132.jpg
welke ook een t2a/b '72tiger is.

molenari
07-11-2004, 01:38
Dan wil ik even aanspraak maken op de disclaimer dit keer. Volgens mij is het juist nog wel een groot logo, gezien de volgende foto: ...


Ja, 1972 heeft nog groot VW logo, maar volgens mij is deze voor 1972 wel van plastic (tenzij je een delluxe hebt of een US-uitvoering dan is deze van chrome en wel van staal).

Tja T2a T2b verschillen. Daar kun je nog een boek over schrijven. Officieel is 1968-1971 T2a, 1972 het overgangsmodel en 1973-1979 T2b.

Tussendoor zijn er ieder jaar wel dingen veranderd. Vooral de eerste 6 jaar zijn vrij uniek. Persoonlijk vind ik 1968 ultiem. En des te ouder des te beter, later als ik groot ben wil ik een T2 uit augustus 1967, maakt me niet uit wat voor uitvoering. Bij voorkeur een commercial (='bedrijfswagen' om maar eens een Engelse term te gebruiken)


Vincenzo

JeeWee
07-11-2004, 23:01
Daar kun je nog een boek over schrijven.
We wachten af...



Persoonlijk vind ik 1968 ultiem. En des te ouder des te beter,

Later als ik groot ben dan wil ik een T3 met chassisnr. pre 5000 ofzo, liefst een Bus L (met schuifdak, 2.0l automaat etc...) Wie weet wordt ik nogges groot. Dromen genoeg om oud te worden in elk geval!

Split52
07-11-2004, 23:10
tegen de tijd dat je daar aan toe bent zijn T3's ook oud...kan me nog een vers gekochte doka herinneren ;) :D

Tegen de tijd dat ik oud ben.... tering wat scheep ik de wereld op met m'n shit dan!

JeeWee
07-11-2004, 23:14
Ik kan me die doka ook herrineren... maar die kan ook wachten! Ik kan me ook nog wel andere doka's herrineren... of enka's! ;-)))

molenari
07-11-2004, 23:21
Later als ik groot ben dan wil ik een T3 met chassisnr. pre 5000 ofzo, liefst een Bus L (met schuifdak, 2.0l automaat etc...) Wie weet wordt ik nogges groot. Dromen genoeg om oud te worden in elk geval!

In Bad Kamberg stond vorig jaar nog een T3 Kastenwagen met chassisnr 742 van model jaar 1980 (= april 1979 o.i.d.), is echt ultiem. :)

Vincenzo

JeeWee
07-11-2004, 23:27
Deze ja inderdaad:

http://www.volks-factory.nl/foto/t3-luc21.jpg
Hier chassisnr 25A0 000 742: productiedatum: week 14, dag 5, 1979 (= 6 april 1979)


A0 000 742

266 506

M2M2LN 065 171 184 227

14 5 7467 888 2510 11


En er heeft ook ooit eens een kastenwagen op ebay ofzo gestaan, chassisnr 25A0001297
http://www.volks-factory.nl/foto/t3-luc1.jpg

O ja, er staat momenteel ook een 'werksprototyp' Westfailure camper te koop ergens.... (thanks zeend)

wouter76
07-11-2004, 23:51
Is het niet zo dat de motorruimte in een T2a ook verschilt met die van een T2b? Dit vanwege de extra motorsteunen aan een type4 motor die in een T2b geplaatst werd?

molenari
07-11-2004, 23:55
Is het niet zo dat de motorruimte in een T2a ook verschilt met die van een T2b? Dit vanwege de extra motorsteunen aan een type4 motor die in een T2b geplaatst werd?

Motor steun is anders vormgegeven. Verder hangt de bak ook vast aan het chassis boven het koppelhuis. Dat was bij de T2a ook niet zo (vandaar dat je de bak altijd moet ondersteunen bij een T2a zodra je de motor er uit haalt).

Verder is het motor plaatwerk groter omdat het gat groter is waar de motor in hangt. Je kunt zonder zagen geen Typ 4 motor in een T2a hangen.




Vincenzo

Meetlint
08-11-2004, 00:00
Kan mij niet zo heel erg rotten of het een a of b is,. een a is alleen veel mooier wegens:

- Bumpers
- Knippers niet op buik hoogte
- achterliggies

Maar: Is er een site / link waar de verschillen makkelijk leesbaar op staan?

Die Wit/Grijze pickup, dat geile hok. das een t2b lees ik net in een ander topic...

maakt mij niet uit: maar goed: Ik wist t niet.. (behalve de grote achterlichten was mij nog nix opgevallen)


Zeg je gaat toch niet tegen me bus aan staan te (komen) hé

hehehehehehe