View Full Version : Ander blok in ons polootje -- kan sneller?
Oke die 1043cc in het polootje rijdt leuk, maar nog leuker is om het beestje wat meer inhoud te geven. Vroeger dit veel gedaan met alfa romeo en nu binnenkort ook maar eens proberen met dit polootje.
Welk blok raden jullie aan om erin te hangen? Het liefst hou ik het op carbs. Een 1.6 met dubbele webers of iets dergelijks?
Leuk projectje dacht ik..
:D :D :D
De polo waar het allemaal mee gaat gebeuren:
http://home.wanadoo.nl/alfa_romeo/images/polo_miran.jpg
getune-de 1300 met carb's.... polo zo licht mogelijk maken.. et voila... rijdt echt leuk hoor! en de techniek is lekker simpel! geen lasserij, en niet al te duur...
hoeveel pk's heeft zown 1.4? pittig blokje? is een 16v toch?
serge pot
12-10-2004, 16:03
duuuuuuuuuuuuuusssssssssssssssssssssss
abu zul je wel een ander koppie op moeten zetten aangezien de inlaat anders is .
betrouwbaar en snel kun je he beste met een 1.4 of 1.3 blok doen .als je zelf niet al te veel sjoege van sleutelen hebt namelijk.
klein leuk voorbeeldje van mijn vrouw der p[lo die heeft 140 pk uit een 1.4 met mechanische kop en dellorto carbs
wat is er allemaal aan die kop gedaan Serge? ook kleppen? of alleen zwaar bewerkt, compressie, nokker en klepveren veranderd? ook een spaghetti?
vind het wel een mooie uitslag iig! :cool:
serge pot
12-10-2004, 19:14
dubbele dellorto,kop bewerkt ,klepveren ,286nokker,spaghetty
vind ik relatief "weinig" werk/investering voor zoveel winst! erg netjes! veel leukere investering dan een gti blok inprutsen!
past er in zo`n karretje geen 1.8 16V uit een golf 2? ja toch!??
Ron polo1f
13-10-2004, 12:58
past er in zo`n karretje geen 1.8 16V uit een golf 2? ja toch!??
past wel ja, ,maar als je em graag zwaar wil hebben voorin, kun je er beter een paar zakken grind inleggen :D
een kr 16v blok heeft "maar" iets van 139 pk dacht ik zo uit het blote hoofd, om daar zoveel werk en aanpassingen voor te gaan maken vind ik die van serge een betere oplossing.
dubbele dellorto,kop bewerkt ,klepveren ,286nokker,spaghetty
Is dat met of zonder grotere kleppen (37mm?)??
140pk....geil hoor!!!!!!!
Volkswagenaar
13-10-2004, 16:06
Hmm, wat kost zo iets dan?
Een 1300 opfokken naar pak-em-beet 80pk.
Ik heb namelijk een 1300MH in m'n Golf 2 liggen.
Gewoon interesse (ben maar student -> weinig geld) :P
richard-polo
13-10-2004, 17:42
http://www.vwpolo.nl/bezochte%20meetings/burgerkingmeeting2003/Dsc01138.jpg
dit is ook leuk.....jammer genoeg staat de motor nu in de garage helemaal kaal.
begin eens met een kop/inlaatbewerking en nokkenas... 350 euro moet wel ongever te doen zijn lijkt mij...
met veel geduld en oplettend Ebay-en hoeft een snelle 1300 niet heel erg duur te zijn! maar spreid het eens over een jaar of 2, en reken op een euro of 700... 100 euro voor een inlaat, 200 voor carb's, kop laten bewerken bij Serge kost 200 euro, 100 euro voor een nokker, 100 euro voor extra's... bezineslang, gaskabel, pakkingen, verse olie, verse koelvloeistof, en je komt altijd nog meer tegen... dan zit je wel dik over de 80 pk lijkt mij...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=40187&item=7927220146&rd=1
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33597&item=7926650663&rd=1
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=40187&item=7926715534&rd=1
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33597&item=7927373117&rd=1
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=33597&item=7927372654&rd=1
Viperwin
15-10-2004, 15:24
Nou er hier toch weer een zooi alternatieven betreffende 86c-tuning worden doorgenomen, heb ik ook nog wat vragen. Ik rijd zelf met een HK, en alhoewel de rek in het blokkie met me maat 49 al wat is toegenomen laat 55 pk natuurlijk nog wel wat te wensen over. :biggrin:
Heb nu er nu nog geen geld voor (tis nu nog m'n "spaarpotje"), maar als ik over een 3/4 jaar wat meer centen te makken heb (en wat anders rijd) is het natuurlijk een ideaal projectauto'tje. Zit her en der wel eens wat te snuffelen naar geschikte onderdelen ervoor, maar het meeste wat ik tegenkom heeft betrekking op of HH of GK. Is het kietelgehalte van een HK net zo hoog als bij HH en GK (bijvoorbeeld dat een nokkenas hiervoor ook in een HK past), moet ik naar andere alternatieven zoeken of heb ik nou net het verkeerde blok?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=40187&item=7926715534&rd=1
Rood/blauw blok
Leuk, maar hier moet je natuurlijk wel de kosten van al die velletjes schuurpapier meerekenen :p
serge pot
18-10-2004, 06:15
Nou er hier toch weer een zooi alternatieven betreffende 86c-tuning worden doorgenomen, heb ik ook nog wat vragen. Ik rijd zelf met een HK, en alhoewel de rek in het blokkie met me maat 49 al wat is toegenomen laat 55 pk natuurlijk nog wel wat te wensen over. :biggrin:
Heb nu er nu nog geen geld voor (tis nu nog m'n "spaarpotje"), maar als ik over een 3/4 jaar wat meer centen te makken heb (en wat anders rijd) is het natuurlijk een ideaal projectauto'tje. Zit her en der wel eens wat te snuffelen naar geschikte onderdelen ervoor, maar het meeste wat ik tegenkom heeft betrekking op of HH of GK. Is het kietelgehalte van een HK net zo hoog als bij HH en GK (bijvoorbeeld dat een nokkenas hiervoor ook in een HK past), moet ik naar andere alternatieven zoeken of heb ik nou net het verkeerde blok?
Leuk, maar hier moet je natuurlijk wel de kosten van al die velletjes schuurpapier meerekenen :p
1mm koperen koppakking(handgemaakt een 115 euro)
kopbewerking een 200 euro
motorfiets carbs met inlaat 400 euro
nokkenas een 170 euro (312 stokje op ebay .de)
en dat voor een alternatieveling zoals jij is een koopje :D
Ron polo1f
18-10-2004, 08:35
1mm koperen koppakking(handgemaakt een 115 euro)
D
serge, de zuigers moeten dan toch ook afgedraaid worden? ( ze steken standaard toch boven blok uit in het b.d.p. )
Ron polo1f
18-10-2004, 09:37
Nou er hier toch weer een zooi alternatieven betreffende 86c-tuning worden doorgenomen, heb ik ook nog wat vragen. Ik rijd zelf met een HK, en alhoewel de rek in het blokkie met me maat 49 al wat is toegenomen laat 55 pk natuurlijk nog wel wat te wensen over. :biggrin:
Heb nu er nu nog geen geld voor (tis nu nog m'n "spaarpotje"), maar als ik over een 3/4 jaar wat meer centen te makken heb (en wat anders rijd) is het natuurlijk een ideaal projectauto'tje. Zit her en der wel eens wat te snuffelen naar geschikte onderdelen ervoor, maar het meeste wat ik tegenkom heeft betrekking op of HH of GK. Is het kietelgehalte van een HK net zo hoog als bij HH en GK (bijvoorbeeld dat een nokkenas hiervoor ook in een HK past), moet ik naar andere alternatieven zoeken of heb ik nou net het verkeerde blok?
dit is grotendeels afhankelijk van hoe ver je wil gaan.(hoe hoog je budget is)
om in een HK een sportnokkenasje te leggen is best te doen, zonder verdere aanpassingen.
je bereikt er namelijk niks mee om een hele scherpe nokkenas (300 graden of hoger) in een standaard blok te leggen, omdat de kleppen langer openstaan, dan bij een standaard asje, zou de compressie einddruk namelijk zakken.
om dit te compenseren is het dan ook nodig om iets aan de compressie te doen.
de makkelijkste manier om je motor op te voeren is namelijk om de compressie te verhogen. dit is weer afhankelijk van met welke motor je te maken hebt.
de standaard compressie verhouding van de betreffende motor, die van de HK motor is 9,5:1 met een vermogen van 55 PK.
de GK heeft standaard al een hoge compressie verhouding (11:1) met een vermogen van 75 PK.
die van een HH motor is "maar" 8,2:1 met een standaard vermogen van 60PK. (dit is al 5 pk meer dan een HK)
het grote verschil hierin is dat de GK en HK een vlakke kop hebben, met de compressieruimte in de zuigers.
En een HH blok vlakke zuigers heeft met de compressie ruimte in de kop.
dat wil dus zeggen, dat je om de compressie te verhogen bij een hk andere zuigers moet hebben (goeie gebruikte GK zuigers is ook een optie). of deze nieuw kopen. (dit is wel behoorlijk duurder) of je moet gaan voor de optie van serge, een dunnere koppakking monteren, al dan niet met afgedraaide zuigers.
bij een HH blok is het veel eenvoudiger, en ook goedkoper om het blok af te vlakken om de compressie verhouding omhoog te krijgen. het is wel belangrijk om te weten dat je niet 'zomaar wat' van je blok af kunt vlakken. dit moet namelijk uitgerekend worden.
en je vraag over de nokkenassen, deze zijn qua uitvoering allemaal hetzelfde van sleeptuimelaar motoren.
ik rij zelf met een HH blok met een verhoogde compressie (11:1) met andere nokkenas, kop bewerkt, en verdere aanpassingen goed voor 95 pk (op de testbank) heb alles zelfgedaan, alleen het vlakken van het blok, en het balanceren van de krukas met vliegwiel heb ik uitbesteed. heb daar namelijk (nog) niet de apparatuur voor. :wink:
Dennis@polo86c.nl
18-10-2004, 12:12
Is er een richtwaarde voor wat betreft de compressieverhouding bij een gemodificeerd (getuned klinkt vies en smaakt naar spoilers en neon ;) ) motorblok?
Plannen zijn een 1.6 ABU blok met HH kop (evt. grotere klepdiameter), 286° nokkenas, en zelf programmeerbare einzeldrosselklappen-injectie.
Zal mij er straks eerst uitgebreid in verdiepen dmv "Autos schneller machen" van Gert Hack, het hangt vast van bepaalde factoren af (klepdiameter bijv).
serge pot
18-10-2004, 20:32
11 op 1 is de max voor ron 95 en 12 op 1 is de max voor ron 98
klep diameter is de bepalende factor de boring van je cylinder en plaatsing van de kleppen in de kop.je nok gradatie zou ik op een enkele carb of injectie in welke vorm dan ook muv drosselklappen ,nooit scherper doen dan 268/268.
op meervoudige drosselkleppen of carbuartie (die laatste verdienen mijn voorkeur )kun je wat die 1.6 niet verder gaan dan een 280 nokker (max rev van de 1.6 is een 7000 rpm ,anders worden de zuigersnelheden te hoog )
voor fatsoenlijk nog mee te rijden is op meervoudige carburatie een 300 nog best mogelijk .in de hydrau kopjes is een 268 eigenlijk de max die je op standaard dubbel geveerde kopjes kunt doen .
drosselklappen is best leuk ,maar je mengsel perfect af regelen op lamda 1 over je gehele toeren bereik is een beste klus met dat spul .ligt er ook aan welke versie je neemt ,diegene die alleen inspuiting regelt ,of ook die gene die je ontsteking regelt .
Dennis@polo86c.nl
19-10-2004, 12:18
In eerste instantie alleen programmeerbare injectie, onsteking dan via onderdrukverstelling of GK-computer.
Het gaat om een zelfbouw project waarvan alle informatie open source is. Er is een mogelijkheid om programmeerbare onsteking toe te voegen.
Het systeem is wereldwijd al heel veel op de meest uiteenlopende motoren toegepast.
Af te regelen via laptop of met een bedieningspaneeltje.
De bedoeling is om het blok eerst op dubbele carbs te laten lopen en dan om te bouwen naar injectie. Ik heb hiervoor de injectie van een 2004 Yamaha R1.
Veel toeren maken vind ik niet zo interessant, 7000 is meer dan genoeg.
Koppel is leuker :)
Heb ook nog een 280° nokkenas liggen.
Maar goed: eerst maar eens goed informeren/lezen over hoe en wat. :rolleyes:
En: this is not my topic :D
11 op 1 is de max voor ron 95 en 12 op 1 is de max voor ron 98
klep diameter is de bepalende factor de boring van je cylinder en plaatsing van de kleppen in de kop.je nok gradatie zou ik op een enkele carb of injectie in welke vorm dan ook muv drosselklappen ,nooit scherper doen dan 268/268.
op meervoudige drosselkleppen of carbuartie (die laatste verdienen mijn voorkeur )kun je wat die 1.6 niet verder gaan dan een 280 nokker (max rev van de 1.6 is een 7000 rpm ,anders worden de zuigersnelheden te hoog )
voor fatsoenlijk nog mee te rijden is op meervoudige carburatie een 300 nog best mogelijk .in de hydrau kopjes is een 268 eigenlijk de max die je op standaard dubbel geveerde kopjes kunt doen .
drosselklappen is best leuk ,maar je mengsel perfect af regelen op lamda 1 over je gehele toeren bereik is een beste klus met dat spul .ligt er ook aan welke versie je neemt ,diegene die alleen inspuiting regelt ,of ook die gene die je ontsteking regelt .
dit geld min of meer ook voor mijn blok dus? ABU met GF/HH kop... 7000 toeren max? hmmz, lijkt me wel genoeg denk ik.
dus een compressieverhoudeing van 1:11 zou voor mij moeten gelden, en welke benzine moet ik dan tanken?
MauSeR35
21-10-2004, 07:24
ik zou 98 tanken als ik het zo zie, zit je tenminste altijd veilig, aande andere kant, je zou nog net wat verder kunnen gaan...
Dennis@polo86c.nl
21-10-2004, 09:17
Voor de boring+slag van de small-block 1.6 is 7000 idd wel genoeg, had het zelf ook al eens uitgerekend.
Maar met een leuk uitgebalanceerd HH blok mogen de toerentallen best hoger hoor :)
http://www.aimproductions.be/b2b/logos/fruitella.jpg
Soms is rond beter, soms vierkant..
Een 1400 is een stuk vierkanter dan een 1600 :)
serge pot
23-10-2004, 08:20
en een 1300 is onder 4kant dus echt wel leuk speelgoed
lose the vak-termen.... ;)
rond... vierkant... heeft het met gevlakt te maken? leg eens uit...
Zestienkleppen
23-10-2004, 10:42
als boring = slag = vierkant toch?
hmmz... d'r is dus duidelijk verheldering nodig...
btw, zin in de polo-meet morgen, hopen dat het weer beter is.
Als je boring en slag gelijk zijn heb je een vierkant blok
Vierkant draait niet meer toeren dan overvierkant (boring groter dan slag!)Met een langere slag maak je de zuigersnelheid hoger en kun je dus minder toeren draaien.
Echter het idee "vierkant" wordt nogal eens als optimaal ervaren, niet qua toeren, maar qua vermogen.
serge pot
23-10-2004, 18:53
(moppersmurfmode on) ik haat rustig moppersmurfmode off)
Lange slag motoren (scheepsdiesels, traction avant etc) lopen dan wel weer lekker rustig.. (BOEK)
Lange slag motoren...hmmmz...misschien is dit (http://home.germany.net/101-27793/bulldog.htm) iets voor je ? :rolleyes:
Meubel toch gewoon ff zo'n lanz "blokkie" in een polootje ... :tongue:
serge pot
23-10-2004, 22:18
deze hoor je lopen ,elke klep open en dicht gaan .plof ,sjoef ,sjoef ,plof ,sjoef, sjoef
http://home.germany.net/101-27793/bullclip.gif
Voor geluid klik hier (http://home.germany.net/101-27793/clip.htm)
BaseMaster
05-01-2005, 16:02
LOLZ :tongue:
mm ik lees net dat de max compressie voor 98 12 op 1 is, maar ik heb een tijdje terug bij mijn passat gemeten en die gaf 13,5 bar, dat zou dus betekenen dat ik het oktaan moet verhogen?
Dennis@polo86c.nl
10-01-2005, 20:42
Nee, compressieVERHOUDING (1:12 waar je het over hebt) is wat anders dan de compressieDRUK.
De verhouding is puur "hardware"-matig, de druk is de uiteindelijke druk die het oplevert bij start-motor toerental.
mm ok, en het verschil is???
hardwarematig, lijkt wel een computer...
Dennis@polo86c.nl
13-01-2005, 13:56
Je kunt deze waarden niet direct vergelijken, maar het heeft wel met elkaar te maken.
De compressieverhouding is puur de verhouding tussen het volume dat 1 cylinder kan bevatten wanneer de zuiger op het laagste punt is, en het volume dat onstaat wanneer de zuiger op het hoogste punt is (-> het luchtvolume wordt dan [compressieverhouding]x kleiner.)
Wat je meet is de gemiddelde luchtdruk die in een cylinder onstaat wanneer je de motor met startmotortoerental ronddraait.
Deze is afhankelijk van de compressie-verhouding, maar met name ook van de klepsturing, de staat van de zuigerveren en de kleppen(zittingen) en toerental.
Misschien is het zo duidelijker. :rolleyes:
mmm ik begrijp wat je bedoelt, maar is het dan niet de max druk die je meet??? aangezien zoon metertje een ventiel heeft waardoor er wel lucht bij kan maar niet uit..
ennuh compressiedruk zegt niet toevallig iets over je koppakking?? want heb het idee dat ik met een lekke kop zit... weet eigenlijk bijna zeker, maar de auto rijdt verder prima, start alleen beroerd.. (der passat)
Dennis@polo86c.nl
13-01-2005, 19:26
Vergeet niet dat de in- en uitlaatkleppen ook gewoon hun werk doen, dus je meet echt een gemiddelde druk.
mmm ik begrijp wat je bedoelt, maar is het dan niet de max druk die je meet??? aangezien zoon metertje een ventiel heeft waardoor er wel lucht bij kan maar niet uit..
ennuh compressiedruk zegt niet toevallig iets over je koppakking?? want heb het idee dat ik met een lekke kop zit... weet eigenlijk bijna zeker, maar de auto rijdt verder prima, start alleen beroerd.. (der passat)
ja maar, hij maakt toch wel een normale compressie slag, en dan geeft ie max druk, en die meetwaarde komt op je meter, is toch niet gemiddeld....
of bedoel je dat als ie echt draait dat die dan nog meer druk opbouwd..
De compressie verhouding geeft wel degelijk de einddruk ná de compressie slag weer MITSde compressie adiabatisch zou verlopen..oftewel bij gelijke temperatuur, volgens de wet van Boyle, echter gecomprimeerde mengsels worden warm....dus zal de einddruk hoger uitvallen...vandaar
Dennis@polo86c.nl
13-01-2005, 21:17
You´re right, bedacht mij niet dat de maximale waarde op het metertje blijft staan...
P x V/T bedoel je?
heb vanmiddag al een college stromingsleer gehad....
was al erg genoeg...
gezellig in 5 min bernoulli afleiden
dus 13,5 is mijn max waarde voor alle cil gelijk, best ok voor blokkie uit 86, maar kop is wel lek, vanochtend starten na een weekie stilstaan en de hele straat stond blauw..
mm daar heb je dan wel weer gelijk in, maar wat kan het anders zijn, ik wordt er helemaal gek van...
s zomers rookt ie de hele tijd blauw, rijdt prima verder.....
en swinters start ie beroerd onder het uitbraken van vele rookwolken, en rijdt vervolgens prima....???????
dacht ff dat het was opgelost.... maar dus niet..
was de pakking tussen inlaat en kop in koelvloeikanaal naar zn grootje heb ik vervangen en dat hielp nog niets...
dus ik heb als enige optie over... de koppakking, aangezien de compressie prima is 13,5 bar...
dus ik heb als enige optie over... de koppakking, aangezien de compressie prima is 13,5 bar...
Nou als het je koppakking is heb je echt géén 13,5 bar compressie druk op alle cylinders...
heb vanmiddag al een college stromingsleer gehad....
was al erg genoeg...
gezellig in 5 min bernoulli afleiden
dus 13,5 is mijn max waarde voor alle cil gelijk, best ok voor blokkie uit 86, maar kop is wel lek, vanochtend starten na een weekie stilstaan en de hele straat stond blauw..
Dat heeft niks met je kop te maken, ik denk eerder dat je klepsteelrubbers versleten zijn .......
Lekke kop is meestal herkenbaar aan WITTE rook en koelwaterverlies
You´re right, bedacht mij niet dat de maximale waarde op het metertje blijft staan...
P x V/T bedoel je?
Zoiets ja.....maar die is niet nauwkeurig genoeg...maar geeft bij benadering wel de haalbare druk aan
zal hem nog eens meten dan, heb geen idee wat het anders kan zijn....
koelwater was laatst wel aant borrelen, en staat vaak flink druk op. Maar het zou ook de kop kunnen zijn.. ook geen schande na 18 dienstjaren en 313000 km. zal hem binnenkort eens openschroeven... an als het de kop is eens een nieuwe gaan opzoeken.. (dan gelijk maar een gereficeerde en dergelijke)
mm zal eens kijken of ie rook uitbraakt... m(eteen),eh morgen!
dan kan ik nu met een gerust hart bier gaan zuipen.. moet morgen toch aan de passat aan het werk.
Dennis@polo86c.nl
14-01-2005, 23:23
Klepsteelrubbers zou goed kunnen idd, aangezien die geen invloed hebben bij de compressieslag (kleppen zijn dan gesloten).
Je meet dan wel een goede (maximale) compressiedruk.
mmm lijkt me op zich wel een goede verklaring...
ff de vraagbaak gecheckt maar uiteraard is er weer gereedschap benodigd dat ik niet heb. Iemand een idee of het op een simpele manier, ten eerste te testen, maar ook op te lossen is?
ps. had serge mailtje gestuurd over kop revisie, en flowen ed. maar nog niets gehoord.. is hij op vakantie?
Ron polo1f
15-01-2005, 23:00
ook geen schande na 18 dienstjaren en 313000 km.
bij een cil.kopje met 313.000 km achter de kiezen zullen de klepgeleiders (en misschien ook kleppen) iig ook wel aan vervanging toe zijn. vind ik het echt niet gek dat ie blauw rookt.
heb het al van hem gehoord...
maakt niet uit ik heb geduld..,......
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.