PDA

View Full Version : Vervangen koppeling 1.9TD....hoe?


MartinoPositivo
07-04-2009, 13:41
Hallo,

Kan iemand zijn/haar ervaringen met mij delen?

De garage heeft me verteld dat mijn koppelingsplaat min of meer versleten is. Ik overweeg deze zelf te vervangen. Kan iemand mij grofweg aangeven hoe dit gedaan wordt, dit om te bepalen of ik er zelf aan ga beginnen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Marco
07-04-2009, 17:24
Grofweg:

Motorkap open
Versnellingsbak demonteren
Koppeling + drukgroep vervangen
Versnellingsbak monteren
Motorkap dicht

:)

MartinoPositivo
07-04-2009, 18:42
Oke, dan mijn volgende vraag. En dan hoop ik op een iets gedetaileerdere omschrijving :) ....

Hoe gaat het demonteren van de versnellingsbak in zijn werk? Zou dat gewoon op straat kunnen? Moet de versnellingsbak er helemaal uit?

MartinoPositivo
07-04-2009, 22:10
Iemand ooit een koppelingsplaat vervangen van een Golf 3?

MartinoPositivo
08-04-2009, 15:10
Hmmm, ik ga zowieso een vraagbaak halen. Hoopte alvast wat informatie te kunnen krijgen over de moeilijksgraad.

Niemand ervaring?

Marcski
08-04-2009, 15:19
in je eentje op straat kan, maar niet aan te raden als je er geen ervaring mee hebt..
Qua moeilijkheidsgraad is het vrij simpel en vanzelfsprekend, met het juiste gereedschap ;)

Fast Eef
08-04-2009, 15:44
mwa..

ik weet niet of het bij golf 3 ook zo'n gekloot is om de bak eraf te krijgen.

bij golf 2 moet je de bak namelijk draaien en dan kan die er maar op een manier af,

hij komt namelijk tegen het subframe. maar om wat voor motor gaat het hier?

edit: ik zie een diesel. heb ik geen ervaring mee

golf mkII 16v
08-04-2009, 20:38
Als je weet hoe het moet is het simpel
Zeker niet aan te raden om het op straat te doen
Je moet de motor opvangen met een takel[kun je hem laten zakken om de bak langs de kokerbalken te krijgen
Je moet een sleutel hebben voor de bouten van de aandrijfassen[12kant nr 8]
De bak moet er helemaal onder vandaan


Is het niet te verhelpen door de kabel losser te zetten?

golf mkII 16v
08-04-2009, 20:39
in je eentje op straat kan, maar niet aan te raden als je er geen ervaring mee hebt..
Qua moeilijkheidsgraad is het vrij simpel en vanzelfsprekend, met het juiste gereedschap ;)
Je krijgt er de plasticplaat al niet onder weg :D :thumbup:

MartinoPositivo
09-04-2009, 08:10
Wat een hulp, wat een hulp! Dank daarvoor.

Ik zal eens een vraagbaak gaan halen. Ik krijg de indruk dat ik het wel moet kunnen doen.

Groeten,
Martijn

tim_j
09-04-2009, 08:37
op straat kan..
heb het afgelopen weekend gedaan.
koste je een volle dag als je weet wat je moet doen.
als bepaalde dingen erg vast zitten ben je vet aan het kloten... dan kan het langer duren. ik deed er volle 2 dagen over.

een koppelingscentreertool is handig, maar niet perse nodig. dan moet je met een schuifmaat de koppeling tot op de milimeter in het midden krijgen. anders loop je vet te kloten om de bak er achter te krijgen.

ohja, ik deed het alleen, met alleen een garage krik, 2 assteunen een balk en spanbandje voor de motor :screwy: :D

accu los.
assen los.
startmotor los.
kabels los van de bak.
balk over de motor, motor vastsjorren aan de balk.
bak ondersteunen
motor ondersteunen, (stapel stenen/hout)
bak ondersteunen (stapel stenen/hout)
motorsteunen los. 3 stuks
vliegwielkapje los. (onderop tussen de motor en bak)
bakbouten los.

hier word het opletten.

-de bak wegtillen van de motor.
je moet de boel iets naar voor draaien, zodat de bak langs het subframe kan.

je kunt de bak aan een spanband hangen en vervolgens eraf draaien.
wat i gedaan heb is onder de bak liggen, de bak wrikken en lostrekken tot die uiteindelijk los komt. je kun je bak dan op je buik leggen. en dan zo op de grond mikken.

Zwaarste werk tot nu is gedaan :D

koppeling eraf.
-draai de boutjes los. (bij de golf 2= 6 boutjes 12kant m9)
-neem de drukgroep los, beetje wrikken met schroevendraaier kan nodig zijn.
-neem de koppelingsplaat los.
pak de nieuwe koppeling.
smeer as van de bak in met vet. (niet te veel anders slingert het rond bij de koppeling, dat wil je niet :screwy: )

smeer het gat waar de bak as in komt ook een beetje in (niet te veel, minimaal zodat de as er makkelijk in schuift)

leg de koppelingsplaat tegen het vliegwiel, druk dr drukgroep er tegenaan, draai de boutjes handvast zodat je de koppelingsplaat kan uitlijnen.

uitlijnen doe je dmv aan de uiteindes dezelfde afstanden over te houden tenozichte van het vliegwiel.
1mm afwijking is niet erg.

als de koppeling op de plek zit draai je de drukgroep goed vast.
daarna druk je de bak erop. het is raadzaam om iemand te laten helpen om te richten en bak aan de motor te schroeven, zodat jij van onderaf alleen hoeft te tillen :rolleyes:

als dat vast zit draai je alle bouten vast.
je lift de motor en bak iets op zodat je de motor weer centraal op de steunen kan leggen.
draai de steunen weer vast.
draai het vliegwielkapje erop.
monteer de aandrijf assen.
monteer de startmotor.
monteer de kabels aan de bak.
dubbelcheck of alle bouten vast zitten :D
koppel de accu.
span de koppelingskabel aan, zodat je een paar mm speling hebt op de gaffel.
druk de koppeling een keer in, zodat je de koppelingsplaat goed in het midden hebt

Wees er zeker van dat alles goed is verlopen. :thumbup:

start de motor, en luister goed, voel goed en waag een testrondje.
geen gekke geluiden, alles voelt goed .. mooi :thumbup:

als je een stukje gereden hebt controleer voor de laatste keer nog maals de bouten. :)



als ik wat vergeten ben.. voeg het toe :rolleyes:

MartinoPositivo
09-04-2009, 10:35
Wow! Goede uitleg man!

indewarre
14-04-2009, 19:29
vergeet niet de kering van de krukas kost maar een tientje en kan ook lek zijn zelf ook gehad met de vento die ik had van me werk, de olie loopt dan over de platen heen en dat slipt de koppeling ook, kan dus ook de reden zijn van het slippen.

MartinoPositivo
16-04-2009, 13:03
Bedankt....koppeling slipt echter nog niet...en blok is verder vrij droog.

Over die kering....kun je die er uittrekken en een nieuwe erin drukken? Geen idee hoe dit in z'n werk gaat.

indewarre
18-04-2009, 18:18
ligt aan het type ik moest een nieuwe keering en een nieuwe flens omdat de mijne nog het oude type flens had en nu dus een nieuwe die kun er er idd zo uitdrukken. maar hoe weet je dan of je platen versleten zijn? normaal gaan ze van een vw erg lang mee

jettaracing
18-04-2009, 22:50
Ik heb vorig weekend een nieuwe koppeling in m'n vaders auto gezet , ik deed er 3,5 uurtje over .
Is best te doen als je het goede gereedschap hebt !
Ik heb er een officiele motorsteunbalk voor gebruikt ,want je moet wel je motor 'ophangen' .
En denk er even aan om wel alle steunen van de bak af te halen ,want dat scheelt je erg veel gehannes met de bak erachter weg te draaien ,want anders past het nét niet !

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/IMG_0319.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/IMG_0321.jpg

indewarre
02-04-2010, 20:37
dit weekend ben ik zelf aan de beurt mijn koppeling begint te slippen gelukkig heb ik nog een setje liggen niet nieuw maar nog wel genoeg vlees om nog te monteren gelukkig heb ik zelf een brug in mijn garage ik hoop dat ie morgenavond weer loopt,

aandrijfassen hoef ik toch aan de wielzijde toch niet los te maken?

Pascal Van Dael
04-08-2013, 11:42
Gisteren had ik het voor dat mijn koppeling stuk ging. Terwijl ik aan het rijden was voelde ik een schokje in de auto en toen ik aan de stoplichten stopte wilde ik schakelen om verder te rijden en de auto deed niks meer. Zou het dus de volledige koppeling zijn die kapot is of is het iets minder erg???
Hoe weet ik welke koppelingsset ik moet aanschaffen zodat ik deze kan vervangen???? op straat kan..
heb het afgelopen weekend gedaan.
koste je een volle dag als je weet wat je moet doen.
als bepaalde dingen erg vast zitten ben je vet aan het kloten... dan kan het langer duren. ik deed er volle 2 dagen over.

een koppelingscentreertool is handig, maar niet perse nodig. dan moet je met een schuifmaat de koppeling tot op de milimeter in het midden krijgen. anders loop je vet te kloten om de bak er achter te krijgen.

ohja, ik deed het alleen, met alleen een garage krik, 2 assteunen een balk en spanbandje voor de motor :screwy: :D

accu los.
assen los.
startmotor los.
kabels los van de bak.
balk over de motor, motor vastsjorren aan de balk.
bak ondersteunen
motor ondersteunen, (stapel stenen/hout)
bak ondersteunen (stapel stenen/hout)
motorsteunen los. 3 stuks
vliegwielkapje los. (onderop tussen de motor en bak)
bakbouten los.

hier word het opletten.

-de bak wegtillen van de motor.
je moet de boel iets naar voor draaien, zodat de bak langs het subframe kan.

je kunt de bak aan een spanband hangen en vervolgens eraf draaien.
wat i gedaan heb is onder de bak liggen, de bak wrikken en lostrekken tot die uiteindelijk los komt. je kun je bak dan op je buik leggen. en dan zo op de grond mikken.

Zwaarste werk tot nu is gedaan :D

koppeling eraf.
-draai de boutjes los. (bij de golf 2= 6 boutjes 12kant m9)
-neem de drukgroep los, beetje wrikken met schroevendraaier kan nodig zijn.
-neem de koppelingsplaat los.
pak de nieuwe koppeling.
smeer as van de bak in met vet. (niet te veel anders slingert het rond bij de koppeling, dat wil je niet :screwy: )

smeer het gat waar de bak as in komt ook een beetje in (niet te veel, minimaal zodat de as er makkelijk in schuift)

leg de koppelingsplaat tegen het vliegwiel, druk dr drukgroep er tegenaan, draai de boutjes handvast zodat je de koppelingsplaat kan uitlijnen.

uitlijnen doe je dmv aan de uiteindes dezelfde afstanden over te houden tenozichte van het vliegwiel.
1mm afwijking is niet erg.

als de koppeling op de plek zit draai je de drukgroep goed vast.
daarna druk je de bak erop. het is raadzaam om iemand te laten helpen om te richten en bak aan de motor te schroeven, zodat jij van onderaf alleen hoeft te tillen :rolleyes:

als dat vast zit draai je alle bouten vast.
je lift de motor en bak iets op zodat je de motor weer centraal op de steunen kan leggen.
draai de steunen weer vast.
draai het vliegwielkapje erop.
monteer de aandrijf assen.
monteer de startmotor.
monteer de kabels aan de bak.
dubbelcheck of alle bouten vast zitten :D
koppel de accu.
span de koppelingskabel aan, zodat je een paar mm speling hebt op de gaffel.
druk de koppeling een keer in, zodat je de koppelingsplaat goed in het midden hebt

Wees er zeker van dat alles goed is verlopen. :thumbup:

start de motor, en luister goed, voel goed en waag een testrondje.
geen gekke geluiden, alles voelt goed .. mooi :thumbup:

als je een stukje gereden hebt controleer voor de laatste keer nog maals de bouten. :)



als ik wat vergeten ben.. voeg het toe :rolleyes:

Pascal Van Dael
04-08-2013, 11:45
Ga nu vandaag dus alles demonteren om klaar te zijn tegen dat ik de nieuwe koppelingsset in de bus krijg....;
Zal de uitleg van tim_i volgen voor de demontage.

tim_j
05-08-2013, 23:03
Auto doet niks zeg je, hij maakt toeren maar komt niet vooruit?
Dan is het de koppeling òf een geplofte homokineet im de aandrijfas.op www.mister-auto.nl je kenteken opgeven kom je er meestal wel.

MK2-VRT
06-08-2013, 07:52
En je hoeft niet alle 3 de steunen los te draaien, hij gaat er zo ook tussenuit.

En kijk liever even 5x als je de koppeling eraf haalt en de nieuwe erop zet, doe het rustig en zet hem weer goed in elkaar, anders kun je naderhand de bak er weer onderuit halen.

MarijnMK3
06-08-2013, 20:20
koppelingsplaat kan er maar op 1 manier in . staat meestal flywheel side of gearbox side op. aandacht puntje

MK2-VRT
06-08-2013, 21:03
Ja klopt maar een foutje heb je snel gemaakt als je niet precies weet hoe en wat.

MarijnMK3
06-08-2013, 21:21
:D inderdaad gewoon goed kijken hoe je het eruit haalt.

Pascal Van Dael
12-08-2013, 08:24
Nu heb ik alles terug samen gemonteerd en had niet zoveel problemen om de bak er terug op te krijgen. Dus wil dit zeggen dat ik de centrering goed heb uitgevoerd. Doch heb ik de indruk dat nu de versnellingen niet goed zitten. Hoe los ik dit het beste op??????

MarijnMK3
12-08-2013, 20:38
Je hebt de bak heb je erop gekregen dus hij zit dan goed gecentreerd. zitten er schakel kabels op? of is het een schakel mechaniek met stangen. misschien schakels kabels afstellen ?? of iets niet goed in de uitlijning van je stangen mechaniek hangt er vanaf wat erop zit.