PDA

View Full Version : tig lastoestel> wat kopen ?


lowrider
21-04-2009, 13:30
aangezien ik af en toe alleen maar dun plaatwerk las en af en toe ook RVS wil lassen overweeg ik om mijn mig/mag apparaat weg te doen voor een tig machine.
Nu had ik al even op de bekende advertentie sites gekeken en gezien dat er van alles te koop was , de prijzen liggen tussen de 300 en 3000 euro.
De mig/mag machine is 210 ampere, ik gebruik echter nooit de hoogste stand , wat voor tig apparaat kan ik nu het beste aanschaffen ?
kan ik met de tig machine ook alu lassen of heb ik daar een hele dure uitvoering voor nodig ?
Ik wil gewoon een klein apparaatje wat handig is in gebruik en niet al te duur moet zijn , ik gebruik hem niet wekelijks , slechts een paar keer per jaar.
Tips zijn welkom !

vwmk2driver
21-04-2009, 17:11
als je het af en toe gebruik zou ik niet gaan voor een tig machine.

met een knap mig mag machine kun je gemakkelijk netjes 0.6mm plaat lassen.
en rvs kun je ook gewoon met een mig mag machine lassen,ook aluminium.
uiteraard heb je ander draad en gas nodig.

maar met een tig machine kun je ook niet 1 het zelfde toevoeg middel gebruiken om alles mee te lassen.

tig lassen vergt erg veel precisie,en geduld, bijvoorbeeld 1 keer je lastorts aantikken met je draadje, en je hebt een bak ellende, een goede tig lasser slijpt zijn puntje in 10 minuten weer knap maar als je onervaren bent kan dat nog wel eens een hele operatie worden.

sciroccoGTII
21-04-2009, 22:38
Haha zo moeilijk is TIG lassen niet hoor kan het weten ik doe het voor mn werk alleen maar 10min heb je mooi wat elektrodes geslepen. Maar alu lassen met een mig toestel heb je ook een pulstoestel nodig eigenlijk. En niet te vergeten een andere (kunststof) I.P.V stalen liner in je slangenpakket. En je hebt trapesium gevormde aandrijfrollen nodig ivm zachtheid van het alu lasdraad. Voor Tig allu hen een een duurdere wisselstroom toestel nodig (puls). Veel succes ermee als je echt wat wil ga dan voor een FRONIUS.

martiepartie
21-04-2009, 22:44
tig lassen vergt erg veel precisie,en geduld, bijvoorbeeld 1 keer je lastorts aantikken met je draadje, en je hebt een bak ellende, een goede tig lasser slijpt zijn puntje in 10 minuten weer knap maar als je onervaren bent kan dat nog wel eens een hele operatie worden.

:confused:

Ik slijp een wolfram electrode in nog geen minuut weer hardstikke scherp (en dan ben ik nog een beunhaas :D )

En plaatwerk zou ik juist NIET TIG lassen, breng je veel te veel warmte in je materiaal, waardoor het gaat golven. Dun plaatwerk (2takt uitlaatjes) las ik altijd MIG/MAG dmv pulserend lassen.

En een Fronius is volgens mij ook de beste keuze, heb zelf ook veel met een Kemppi gelast. Zijn wel de duurdere apparaten dacht ik.

johan8vplus
22-04-2009, 06:11
indd dun plaatwerk van autos is moeilijk te lassen met een tig apparaat.(maar wel mogelijk alleen je hebt wel inderdaad veel warmte inbreng)
ik heb een rehm toestel max 170A
dit toestel heb je in 2 uitvoeringen voor alleen rvs/staal en 1 die ook alu kan lassen.
apparaat bevalt mij goed.
johan

lowrider
22-04-2009, 12:31
indd dun plaatwerk van autos is moeilijk te lassen met een tig apparaat.(maar wel mogelijk alleen je hebt wel inderdaad veel warmte inbreng)
ik heb een rehm toestel max 170A
dit toestel heb je in 2 uitvoeringen voor alleen rvs/staal en 1 die ook alu kan lassen.
apparaat bevalt mij goed.
johan

Ik heb voor dat ik een mig/mag toestel had wel veel plaatwerk gelast met autogeen,veel mensen verklaarden mij voor gek en zeiden dat dan de auto wel van golfplaat zou zijn, het viel toen 100% mee , nauwelijks kromtrekken van plaatwerk.
Er viel wel eens een gaatje maar met autogeen vloei je het ook zo weer dicht.
Ik ben dus niet echt bang voor zulk soort problemen , met tig breng je volgens mij minder warmte in dan met autogeen.

Las jij er ook plaatwerk mee johan ?

Ik wil met name een toestel wat allround is , hardsolderen kan ik wel doen met mn autogeen set ,al is het nadeel dat je veel warmte inbrengt en het autogeen gas erg duur is (40 a 50 euro voor 10 liter).
Ik overweeg dus om de autogeen fles weg te doen en er een propaan gas voor terug te nemen , dan kan ik wel hardsolderen en snijbranden/verwarmen en kost een vulling minder dan de helft.
Uit jullie reacties maak ik op dat het wel degelijk mogelijk is om staal te lassen met tig , ik sprak echter ook iemand en die beweerde dat dat niet kon oftewel niet gedaan wordt.
OK , ik snap ook wel dat tig meer voor rvs en alu gebruikt word maar het gaat er mij om kan het wel of niet ?Het kan dus wel :thumbup:

martiepartie
22-04-2009, 12:36
Tuurlijk, alles kan. Als je er maar mee weet te werken (en dus niet van links naar rechts de plaat vastlast, maar de warmte netjes verspreid door korte stukken te lassen)

plaatwerk MIG'gen is wel veel makkelijker. Een TIG apparaat is wel heel mooi om te hebben, ik vind het een veel mooiere lasmethode. Kan me voorstellen dat als je al het e.e.a. aan apparaten hebt staan je liever een TIG machine koopt.

Goed zoeken op de veilingsites (executieverkoop) kan ook heel voordelig zijn, er gaan veel bedrijven op de fles (helaas) door de crisis.

johan8vplus
23-04-2009, 16:15
ja las ook plaatmateriaal maar wel in rvs met minimale dikte van 0,8
johan